Borgensman/hyreslägenhet

Nä, det är kört :cry:

Pratat med hyresvärden nu och kan jag inte fixa en ny borgensman så får jag inte bo kvar. Och den personen jag är säker på ställer upp ligger på gränsen inkomstmässigt så jag har sökt den för att veta exakt.

Spelade ingen roll att jag har bott här i fyra år och skött mig, och inte heller att jag har aktivitetsersättning vid förlängd skolgång + bostadstillägg (som är 93% av hyran) för man måste ha en fast anställning.

Alternativet var att betala in tre månadshyror, vilket är 15 000:- som jag inte har.

:cry:
Det verkar ju helt absurt? Men fick du svar på om de hade skickat en påminnelse till din pappa? För om de själva har missat den detaljen så är det svårt för dem att slänga ut dig av den anledningen...
 
:eek::eek::eek:

Om du har 15 papp, slipper du borgensman då? Det är så lite pengar (lånemässigt) att du borde kunna ta ett lån, om än med för hög ränta, och vara av med skulden på ett par år.

Väldigt fyrkantig hyresvärd!!!!
 
Det verkar ju helt absurt? Men fick du svar på om de hade skickat en påminnelse till din pappa? För om de själva har missat den detaljen så är det svårt för dem att slänga ut dig av den anledningen...

Tycker jag också. Jag vet inte, jag vet inte ens om det där jag citerade gäller. Det verkar ju inte så utan det lät som att denna borgensförbindelse gällde tills den blev uppsagd och då måste jag ha en ny för att få bo kvar.
 
:eek::eek::eek:

Om du har 15 papp, slipper du borgensman då? Det är så lite pengar (lånemässigt) att du borde kunna ta ett lån, om än med för hög ränta, och vara av med skulden på ett par år.

Väldigt fyrkantig hyresvärd!!!!

Ja, då behöver jag ingen borgensman. Men jag vet inte vad för lån jag skulle få ta.

Kollar lägenheter på Uppsalahem nu.

Personen som ställer upp som borgensman har ett par tusen för låg inkomst fick jag veta nu.
 
Vilken är inkomstgränsen för att vara borgensman?

Här på Buke bör det finnas kunskap om olika låneinstitut. Många har ju som affärsidé att låna ut pengar till personer som annars inte kan få lån. Det finns säkert bättre och sämre sådana.

Har du något att sälja eller pantsätta?
 
Vilken är inkomstgränsen för att vara borgensman?

Här på Buke bör det finnas kunskap om olika låneinstitut. Många har ju som affärsidé att låna ut pengar till personer som annars inte kan få lån. Det finns säkert bättre och sämre sådana.

Har du något att sälja eller pantsätta?

25 000:- efter skatt. Och det har personen vissa månader, men inte alla. Så det räcker inte.

Nej, inget där jag kan få ut så pass mycket pengar. Har sålt av hästgrejer men det har varit väldigt svårt att få sålt och jag har fått dumpa grejer för typ ingenting.
 
I värsta fall får jag flytta till Enköping, där vet jag att jag får lägenhet direkt och jag har hyrt där tidigare utan problem med att jag behöver borgensman. Men det är ju svårt att få tag i en lägenhet med rätt inflyttningsdatum, så då blir det säkert minst en månads dubbla hyror + kostnad för flytt. Och jag vill verkligen inte flytta dit :cry:
 
@Niyama är du medlem i hyresgästföreningen?

När jag fick min första lägenhet så gick min pappa också i borgen för mig.

Efter tre år ville jag ta bort pappa som borgenär (inget som hänt men det kändes bättre så). Då började dom krångla och skulle säga upp kontraktet i så fall men det gick inte. Detta är över 20 år sedan så jag kommer inte ihåg alla turerna runt det hela men jag fick rätt till slut.

Men det var inte helt okomplicerat och det var min bror som skötte alla juridiska turerna fram och tillbaka (han var juridikstuderande då).

Bli medlem om du inte är det. Kostar 75kr i månaden. Kan vara värt det.

Är det en privatvärd du har?
 
Min mamma är med i hyresgästföreningen och har haft mycket kontakt med dom så hon ringde och frågade lite kort om min situation och de sa att hyresvärden kan säga upp kontraktet (för det kan de få för sig att göra för vad som helst typ) men att de inte kommer kunna vräka mig. Ungefär så, mamma återberättade det för mig och nu återberättar jag vidare.

De personer som ev. kan ställa upp som borgensman är tillfrågade nu, de skulle diskutera och återkomma. Dessa har garanterat tillräckligt hög inkomst. Inväntar svar därifrån.
 
Kom på att hyresgästföreningen sa också att det preskriberades efter tre år, och det är ju inget annat som avtalats.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 983
Senast: Sasse
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 441
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 767
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Jättehungrig katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp