Borgensman/hyreslägenhet

Men jag tycker nog du ska slå en signal till hyresgästföreningen. Oj, såg nu att du inte är medlem. Kolla med Hyresnämnden, det är ju bara ett samtal.

Nu har du ju med råge bevisat din betalningsförmåga, att då kräva borgensman känns verkligen oskäligt.
 
Hyresvärden är dock ganska stor.
Den jag bråkade med var stor och inte privat. Trots det så försökte dom för enligt dom så gjorde dom inget fel "Vi har alltid gjort så här och om det vore fel så hade vi inte gjort det, eller?" Det var verkligen en klapp på huvudet och tänk inte för mycket nu lilla vännen, sånt får man bara rynkor utav.

Nu säger jag inte att du har rätt men jag tycker absolut att du skall kolla upp det med en kunnig jurist. Rätten till sin hyreslägenhet är mycket stark i Sverige så länge man betalar sin hyra i tid och det har du ju gjort.
 
Men jag tycker nog du ska slå en signal till hyresgästföreningen. Oj, såg nu att du inte är medlem. Kolla med Hyresnämnden, det är ju bara ett samtal.

Nu har du ju med råge bevisat din betalningsförmåga, att då kräva borgensman känns verkligen oskäligt.

Funderar på att gå med nu ikväll, ärendet är ju inte påbörjat sas eftersom pappa ännu inte sagt upp sin borgensförbindelse så den personen på hyresgästföreningen som mamma pratade med sa att jag kunde göra så.
 
Den jag bråkade med var stor och inte privat. Trots det så försökte dom för enligt dom så gjorde dom inget fel "Vi har alltid gjort så här och om det vore fel så hade vi inte gjort det, eller?" Det var verkligen en klapp på huvudet och tänk inte för mycket nu lilla vännen, sånt får man bara rynkor utav.

Nu säger jag inte att du har rätt men jag tycker absolut att du skall kolla upp det med en kunnig jurist. Rätten till sin hyreslägenhet är mycket stark i Sverige så länge man betalar sin hyra i tid och det har du ju gjort.

Om man är medlem i hyresgästföreningen så får man väl prata med nån kunnig jurist? Jag är verkligen nyfiken på om dom verkligen får kicka ut mig, och även den där delen med preskriptionstiden. För om det stämmer så är det ju redan så att det inte finns någon giltig borgensförbindelse och inte heller har funnits på drygt ett år.
 
Funderar på att gå med nu ikväll, ärendet är ju inte påbörjat sas eftersom pappa ännu inte sagt upp sin borgensförbindelse så den personen på hyresgästföreningen som mamma pratade med sa att jag kunde göra så.
Gör det så har du åtminstone någon som kan hjälpa dig om det skulle bli en tvist, i många fall kan det räcka med att kunna visa för hyresvärden att denne faktiskt har tänkt fel. ;)
 
Nä, det är kört :cry:

Pratat med hyresvärden nu och kan jag inte fixa en ny borgensman så får jag inte bo kvar. Och den personen jag är säker på ställer upp ligger på gränsen inkomstmässigt så jag har sökt den för att veta exakt.

Spelade ingen roll att jag har bott här i fyra år och skött mig, och inte heller att jag har aktivitetsersättning vid förlängd skolgång + bostadstillägg (som är 93% av hyran) för man måste ha en fast anställning.

Alternativet var att betala in tre månadshyror, vilket är 15 000:- som jag inte har.

:cry:

Va är de för bullshit!

När jag flyttade in i min första lägenhet jobbade jag iofs heltid med 19-20.000 i månaden i lön men bara månadsvis.

När jag och sambon flyttade hit så hade ingen fast jobb, jag var dessutom arbetslös, ingen av oss har fast jobb, nu ens 2 år senare! Sambon hade inte fast jobb heller då han hyrde sin förra lägenhet av annan hyresvärd...
 
Även om du inte behöver socialbidrag - tag kontak med socialen och prata lite med dem om vad som gäller
 
Fast det kan jag ju, problemet är att hyresvärden inte godkänner den inkomsten.

Jag bor själv i Uppsala och tycker att bostadsmarknaden är hemsk. Det finns oftast små möjligheter att hyra och krävs väldigt mycket pengar för att köpa.
Antar att det är ett politiskt problem i grund och botten? Mest blir jag ledsen av det hela, är det inte en mänsklig rättighet att ha någonstans att bo?
 
Jag bor själv i Uppsala och tycker att bostadsmarknaden är hemsk. Det finns oftast små möjligheter att hyra och krävs väldigt mycket pengar för att köpa.
Antar att det är ett politiskt problem i grund och botten? Mest blir jag ledsen av det hela, är det inte en mänsklig rättighet att ha någonstans att bo?

Fick andrahandskontrakt direkt när jag flyttade till Uppsala och sen detta kontrakt direkt när andrahandskontraktet gick ut, så jag har inte haft svårt att få bostad här. Men trodde jag satt säkert i min lägenhet nu, känns så himla ledsamt att jag har skött mig i flera år men ändå riskeras att kickas ut, för att min alkoholiserade far med noll koll på ekonomi räknas mer pålitlig än jag gör...
 
Det är klart att en annan person med tillräcklig inkomst ställer upp som borgensman :banana: Och den personen är vettig och utan missbruksproblem, så det känns tryggt.

Jag svarade pappa att han får kontakta hyresvärden och säga upp sin borgensförbindelse. Det var nog inte reaktionen han hade velat ha, antagligen ville han att jag skulle böna och be om att han inte skulle göra det. Så då skrev han och undrade om det inte skulle påverka mitt boende, för han vill ju inte att jag ska bli utan bostad :banghead:

Jag svarade att jag har andra som ställer upp och då fick jag en ny lång utläggning om hur hemsk jag är som svikit honom, som inte bryr mig och varför ska han ens tänka på mig när jag inte bryr mig ett jävla dugg. Stackars honom, buhu. Och han hade minsann ställt upp och vittnat mot min bror fast man inte behövde det när det gäller en familjemedlem (jaha, jag tvingade honom inte?).

Jag vill ju inte veta av honom, eller ha mejl från honom så det skulle vara en lättnad om han slutade tänka på mig.
 
Jag vill ju inte veta av honom, eller ha mejl från honom så det skulle vara en lättnad om han slutade tänka på mig.

Skönt att det verkar lösa sig med boendesituationen!
Du kan markera hans e-post som "skräppost" så slipper du se mailen som kommer från hans e-postadress :)
 
Jaha, nu var det dax. Pappa sa aldrig upp borgensförbindelsen då förra vintern, antar att han ville ha kvar den "hållhaken" på mig. Sen nyligen började han bråka med både mig och min mamma igen, och både hon och jag tröttnade och skrev att vi polisanmäler om han inte lägger av. (Mamma har han hotat och skrivit saker som jag gissar är att klassa som sexuella trakasserier, sen helt plötsligt ville han äta middag med henne och hennes partner och bad henne föreslå tid och plats :rofl:.) När inte jag eller mamma ville veta av honom och markerade det väldigt tydligt upprepade gånger så sa han upp borgensförbindelsen.

Idag ringde hyresvärden och sa att jag behöver en ny borgensman om jag inte har fast anställning, vilket jag inte har. Jag fattar inte riktigt detta, det var ju fem år sen jag skrev kontraktet. Alla som har fast anställning när kontraktet skrivs men sen inte har kvar den några år senare, krävs de på borgensman eller vräks? Det är ju helt löjligt att hålla på och jaga sina hyresgäster så här. Fem år prickfritt har jag bott här! Nu har jag ju en som ställer upp, men jag tycker fan inte att det ska behövas. Personen som ringde sa att jag skulle ringa tillbaka med uppgifter på ny borgensman "så snart som möjligt", jag frågade om det inte stämde att förra borgensmannen hade nio månaders uppsägningstid? Jo, det stämde men de ville att jag skulle ringa så snart som möjligt och sen upprepade hon det igen innan vi la på. Varför är det så bråttom om han har nio månaders uppsägningstid? De borde väl skicka hem papper till mig där det står tydligt vad som gäller?
 
Du kan ringa Hyresnämnden och fråga, de svarar på allmänna frågor. Tror inte hv kan vräka dig om du inte får ny borgensman, du har ju besittningsrätt om den inte är bortförhandlad.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 773
Senast: Sasse
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 415
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 329
Senast: jemeni
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 054
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp