Borgerlig vigsel

SpanskaLoppan

Trådstartare
Efter snart ett decennie ihop tänkte jag och sambon göra slag i saken och bli man och hustru. Det är mest en juridisk fråga för oss och att jag tycker det känns trevligt liksom.
Men. Jag avskyr ceremonier där jag måste vara nån sorts fokus. Helst skulle jag vilja göra likt faderskapspapprena man skriver på, åka in på nåt kontor bara och skriva på papper. Kan man det? Måste man ha en ceremoni på en "vigselplats" med högtidlig stämning?
Att man måste ha två vittnen vet jag, men de kan åka med till kontoret lika gärna som att släpa med dem till nån strand där jag ska stå och hyperventilera av obehag över allt krångel 😅
 
Tack för snabba svar! Jag har bara varit på två bröllop i mitt liv; ett i mitten av 90 talet och ett 2016. Båda pampiga kyrkbröllop följda av fest med isskulpturer och liveunderhållning 😅 Så man kan alltså bara "få det gjort" och sen åka till sitt favorit picknick ställe med familjen? 🥰
 
Tack för snabba svar! Jag har bara varit på två bröllop i mitt liv; ett i mitten av 90 talet och ett 2016. Båda pampiga kyrkbröllop följda av fest med isskulpturer och liveunderhållning 😅 Så man kan alltså bara "få det gjort" och sen åka till sitt favorit picknick ställe med familjen? 🥰
Yes, det kan ni! Som sagt så måste ni ha två vittnen men i övrigt är det i princip bara att skriva på ett papper! :)
 
Så man kan alltså bara "få det gjort" och sen åka till sitt favorit picknick ställe med familjen? 🥰

Men du har ju skrivit "borgerlig vigsel" i rubriken - då måste du ju veta att det alternativet finns? :laugh:
Det känns som att jag missar något här.
 
Efter snart ett decennie ihop tänkte jag och sambon göra slag i saken och bli man och hustru. Det är mest en juridisk fråga för oss och att jag tycker det känns trevligt liksom.
Men. Jag avskyr ceremonier där jag måste vara nån sorts fokus. Helst skulle jag vilja göra likt faderskapspapprena man skriver på, åka in på nåt kontor bara och skriva på papper. Kan man det? Måste man ha en ceremoni på en "vigselplats" med högtidlig stämning?
Att man måste ha två vittnen vet jag, men de kan åka med till kontoret lika gärna som att släpa med dem till nån strand där jag ska stå och hyperventilera av obehag över allt krångel 😅
Som frekvent vitte på vännens viglar så har jag vittnat på vigslar i kök och vardagsrum såväl som på högtidligare platser.

Min vän brukar bistå med vittnen om paret vill det. Alltså har hennes vänkrets viss vana...:)

Det behöver inte bli högtravande. Snarare varmt och vänligt
 
Vi gifte oss borgerligt snabbt och lätt.
Vigsel i London kräver att man bor i England ett år
Sen tog vi kyrkbröllop genom svenska kyrkan i London utan gäster.
Lågbudget innan bröllopet i ett fönsterlöst rum med 7 andra tjejer 2 nätter på svenska kyrkans B&B.
Blivande maken delade rum med en svensk kille som gick i fotoskola i london.
Vi hyrde honom till bröllopet att ta bilder.
Efter bröllopet en natt på fint hotell innan hemresan.
Brudbuketten köpte jag i en blomsteraffär på en tunnelbanestation.
Prästen är en god vän till oss.
 
Efter snart ett decennie ihop tänkte jag och sambon göra slag i saken och bli man och hustru. Det är mest en juridisk fråga för oss och att jag tycker det känns trevligt liksom.
Men. Jag avskyr ceremonier där jag måste vara nån sorts fokus. Helst skulle jag vilja göra likt faderskapspapprena man skriver på, åka in på nåt kontor bara och skriva på papper. Kan man det? Måste man ha en ceremoni på en "vigselplats" med högtidlig stämning?
Att man måste ha två vittnen vet jag, men de kan åka med till kontoret lika gärna som att släpa med dem till nån strand där jag ska stå och hyperventilera av obehag över allt krångel 😅
Först kö en stund i korridoren i rådhuset i Göteborg och sedan några få minuter med en vigselförrättare. Klart. Vi hade inga andra med oss förutom nyfödd dotter (femte barnet i ordningen så det var inte skälet). Antar att personal på plats var vittnen om det behövdes.

Inträffade efter 17 år ihop för 11 år sen. Av liknande skäl, mer praktiskt än att upprätta alla juridiska avtal som krävs för att matcha giftermålets juridik på ett rimligt sätt.

Sedan högtidlig eftermiddags-middag och amning på närmaste thai-hak.
 
Även en borgerlig vigsel kan ju göras med ganska mycket "runtomkring", så frågan var väl om man kan skala bort allt det och faktiskt bara klara av formalia på ett kontor (vilket man ju kan)?
Ja det är rätt förstått! Jag har en hel del i bekantskapskretsen som gift sig borgerligt men där man bokat lokal/plats och haft massa gäster, tal, musik, solosång och "intåg" för bruden osv. Jag blir svettig bara vid tanken😲
Vi skulle vilja skriva pappren och sen åka till ett mysigt ställe med vittnena och våra barn och ha picknick🥰
 
I en svensk vigsel - har jag fått lära mig - att det muntliga "ja" är det viktiga. Inte papper.

Detta för att försäkra sig att det är fullt frivilligt och önskat från bägge parter

Minns att min vän fick frågan - vad behövs för att gifta sig. Hon svarade - nån att älska :)
 
Bröllop går att göra precis hur små och anspråkslösa - eller stora och svulstiga - som man vill. Jag har varit med om bröllop som tagit tjugo minuter och firats med en banana split, och (i jobbet) bröllop som pågått en vecka, kostat 100 miljoner och innefattat chartrade 737: or. Det mest minnesvärda bröllopet jag varit med om, förutom mina egna, är när två av mina och min ex bästa vänner gifte sig. Bröllopet var borgerligt och skedde i en fin liten sal på Nääs slott utanför Göteborg, akten tog kanske en kvart, sedan tog jag bröllopsfoton och vi åt underbar picknicklunch på en filt under ett träd i parken i idylliskt sommarväder. Och det var bara vi fyra och vigselförrättaren inblandade.
 
Ah, okej. Att åka till kommunhuset och skriva papper är ju liksom "grunden" för en borgerlig vigsel. Allt annat är ju valfritt. :)
Nä, man behöver inte alls åka till kommunhuset och skriva papper? Man kan ju genomföra en borgerlig vigsel med vigselförrättare på annan plats än just kommunhuset om man vill.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp