Borglig vigsel

Olympus

Trådstartare
Jag och sambon planerar att gifta oss borgligt. Vi ska inte ha någon avancerad ceremoni utan kommer göra det i kommunhuset ganska snart och tänkte ha vår föräldrar närvarande. Till våren sen tänkte vi fira med släkt och vänner i samband med namngivning för vår son.
Någon som har gift sig borgligt utan att ha någon ceremoni och hur gjorde ni då? Bara skrev papper eller var det något mer? Jag vet alltså hur allt formellt går till med vilka ansökningar osv som ska göras innan men sen då? Bestämmer vi vad som ska sägas eller finns det något standard som vigselförrättaren kan använda sig av? Berätta gärna hur ni gjorde? Klädsel? Hade ni ringar som ni satte på där? Hade ni några vänner eller familj med?
 
Jag och sambon planerar att gifta oss borgligt. Vi ska inte ha någon avancerad ceremoni utan kommer göra det i kommunhuset ganska snart och tänkte ha vår föräldrar närvarande. Till våren sen tänkte vi fira med släkt och vänner i samband med namngivning för vår son.
Någon som har gift sig borgligt utan att ha någon ceremoni och hur gjorde ni då? Bara skrev papper eller var det något mer? Jag vet alltså hur allt formellt går till med vilka ansökningar osv som ska göras innan men sen då? Bestämmer vi vad som ska sägas eller finns det något standard som vigselförrättaren kan använda sig av? Berätta gärna hur ni gjorde? Klädsel? Hade ni ringar som ni satte på där? Hade ni några vänner eller familj med?
 
Japp. Jag gifte mig borgligt 1 Juli 2018.
Valde rådhuset på orten eftersom det är en vacker gammal byggnad. De hade ett specielt vigselrum där.
Två vänner var vittnen. Jag bar sommarklänning och maken linnebyxor och skjorta. Även min son var med.
Vigselförrättaren läste ett kort stycke och vittnerna skrev under ett papper, vi fick ett vigselbevis. Allt som allt tog det 10 min :up:
Allt förarbete gjorde vi över nätet innan genom kommunens hemsida. Även tidsbokningen för vigseln.
Vigselringarna hade inte hunnit bli färdiga så vi körde utan. De kom en vecka senare lagom till vi skulle utomlands/bröllopsresa.
Efter vigseln fotade ena bröllopsvittnet oss i en närliggande park. Han är skicklig amatörfotograf så det blev lite fina bilder.
Sen gick vi alla på restaurang och sedan åkte maken och jobbade natt :grin:
 
Jag har varit med på en hel hög vigslar. :) En kär vän är förrättare och om det är en enskild vigsel så ordnar hon vittnen om paret vill så.

Själva ceremonin är lagstadgad. Det finns en text som är lagfäst.

Sedan beror det helt på förrättaren hur den ser ut i övrigt.
Min vän håller vigselsamtal för att lära känna paret. Hon håller tal till dem och läser lyrik. Hon brukar bjuda på bubbel och choklad också.
andra förrättare läser den obligatoriska texten och sedan är det klart.

Klädsel är väldigt olika. Många kommer i snygg vardagsklädsel. Inte alla har ringar.
Den enda som skriver under något är förättaren som också rapporterar till länsstyrelsen. vissa kommuner har vackra vigselbevis, andra bara ett formellt papper.

Faktiskt har jag aldrig varit med om att paret önskat någon speciell text. Men det kanske beeror på att de viglar jag bevittnar är sådana som sker lite i hemlighet. Ofta par som levt tillsammans länge,
 
Vi gifte oss borgerligt. Det var en kort och enkel ceremoni, förrättaren läste en kort text och vi bytte ringar. Vi var uppklädda för vår egen skull (mest för att jag ville ha en anledning att sy en fin klänning).
Hela ceremonin tog kanske tio minuter inklusive lite småprat med folket runt om.
 
Vi gifte oss borgerligt i salen i ett hus byggt runt 1830. Det var sent på hösten och ganska mörkt ute. Vi hade lampetter och ljus tända som gav en vacker naturlig belysning. Två nära vänner som vittnen, en duktig fotograf och en väldigt bra vigselförrättare som bl.a. läste upp vad vi skrivit till och om varandra (vi hade fått några frågor innan).
Efteråt så firade vi tillsammans med våra vittnen. För kvällen hade vi bokat hotellrum med eget spa.
 
Jag och sambon planerar att gifta oss borgligt. Vi ska inte ha någon avancerad ceremoni utan kommer göra det i kommunhuset ganska snart och tänkte ha vår föräldrar närvarande. Till våren sen tänkte vi fira med släkt och vänner i samband med namngivning för vår son.
Någon som har gift sig borgligt utan att ha någon ceremoni och hur gjorde ni då? Bara skrev papper eller var det något mer? Jag vet alltså hur allt formellt går till med vilka ansökningar osv som ska göras innan men sen då? Bestämmer vi vad som ska sägas eller finns det något standard som vigselförrättaren kan använda sig av? Berätta gärna hur ni gjorde? Klädsel? Hade ni ringar som ni satte på där? Hade ni några vänner eller familj med?
Maken och jag gifte oss borgerligt på en brygga vid havet där vi bor. Det var vi, våra föräldrar och dottern, samt en kommunal vigselförrättare. Han läste upp enligt normalmanus antar jag (vi hade inga önskemål) och läste dessutom en dikt han valt ut som han tydligen brukade läsa. Allt var fint, anspråkslöst och kort - precis som vi ville ha det. Vi satte på oss ringar där, drack en bättre champagne, skålade i solen och promenerade sedan hem till huset där vi käkade middag ihop innan maken och jag fick skjuts till flygplatsen för en barnfri långhelg i Budapest. Maken hade kostym och jag hade en ganska somrig maxiklänning med skinnjacka över och sneakers tror jag? Minns inte riktigt. Vi signerade papper på plats och fick vårt äktenskapsbevis direkt av förrättaren. Inför hade vi fyllt i en gäng papper, skickat in hindersprövningsbevis osv.
 
Hindersprövning ska skickas in och det är giltigt i 4 månader
Vi valde borgerlig vigsel då ingen av oss är direkt troende
Valde att gifta oss på samma ställe vi hade vår bröllopsmiddag och vi valde den långa varianten på text, kompisar är vittnen och tror att vi har något papper på att vi är gifta då vi inte skrev under något
sedan var det fest på samma sätt som ett kyrkobröllop
 
Jag och sambon planerar att gifta oss borgligt. Vi ska inte ha någon avancerad ceremoni utan kommer göra det i kommunhuset ganska snart och tänkte ha vår föräldrar närvarande. Till våren sen tänkte vi fira med släkt och vänner i samband med namngivning för vår son.
Någon som har gift sig borgligt utan att ha någon ceremoni och hur gjorde ni då? Bara skrev papper eller var det något mer? Jag vet alltså hur allt formellt går till med vilka ansökningar osv som ska göras innan men sen då? Bestämmer vi vad som ska sägas eller finns det något standard som vigselförrättaren kan använda sig av? Berätta gärna hur ni gjorde? Klädsel? Hade ni ringar som ni satte på där? Hade ni några vänner eller familj med?

Vi gifte oss borgligt juli 2018. Vi valde den "långa" versionen. Vigselförrättare läste en dikt och höll ett äktenskapstal. Jag och min man gifte om oss efter att ha varit skilda i 8 år. Vi hade innan själva vigseln träffat vigselförrättaren och berättat om oss själva. Själva vigselakten - vad som sägs - är lagstadgat och vigselförrättaren ansvarar för den. Vi hade en vän med som spelade 3 av oss valda låtar på klarinett, en när vi gick in i lokalen, en under vigseln och en efteråt. Vi hade med släkt och vänner under vigselakten och platsen var Örebro Rådhus.

Vi valde borgelig vigsel eftersom ingen av oss är troende och vi valde den långa versionen för att det skulle bli mer festligt. Efter vigseln i rådhuset åkte vi hem till oss på landet där vi dukade upp för "Garden party After noon tea".

Vi gifte oss en tisdag och anledningen var att vi gifte om oss på samma plats och samma datum som vi gifte oss 30 år tidigare. Vi gjorde alltså jubileumsgrej av hela vårt bröllop

"Samma plats, samma datum, samma man/kvinna - men 30 år senare" :D. Det var ett mycket informellt bröllop utan toastmaster, tal etc. Mitt mål var att alla skulle ha trevligt och det hade de :D. Dock var det 30 grader varmt.

Maken hade kostym och jag en cocktailklänning

Bröllop 1.jpg
 
Jag och sambon planerar att gifta oss borgligt. Vi ska inte ha någon avancerad ceremoni utan kommer göra det i kommunhuset ganska snart och tänkte ha vår föräldrar närvarande. Till våren sen tänkte vi fira med släkt och vänner i samband med namngivning för vår son.
Någon som har gift sig borgligt utan att ha någon ceremoni och hur gjorde ni då? Bara skrev papper eller var det något mer? Jag vet alltså hur allt formellt går till med vilka ansökningar osv som ska göras innan men sen då? Bestämmer vi vad som ska sägas eller finns det något standard som vigselförrättaren kan använda sig av? Berätta gärna hur ni gjorde? Klädsel? Hade ni ringar som ni satte på där? Hade ni några vänner eller familj med?
Vi gifte oss borgerligt men inte i kommunhuset utan i lokal vi valt. Antar att det är med "ceremoni" då. Men vi hade kommungubbe som vigselförrättare och inte en domare el dyl. Man hade två eller tre olika standardversioner att välja mellan om vad han sa. Från tvåsekunders till tiosekunders typ :D Vi tog tiosekunders och han lyckades ta sig igenom det på två. Det blev bra. (men vi hade ringar, vänner, gäster, grön långklänning och kostym och allting dock, så där kan jag inte svara.) Skrev på papper gjorde man innan, vittnen behövs nog, om man inte ska låna deras antar jag.
 
Vi gifte oss för ca 1 1/2 månad sedan, i flygledartornet. Vigselförättaren sa några ord om äktenskapet som resa iom att vi var på flygplatsen, sedan tog han den korta versionen och efter det bytte vi ringar. Sedan fick vi vigselbeviset och en present från kommunen och så hann vi ta några bilder innan vi var tvungna att gå ner pga inkommande flygplan. Det tog ca 4 minuter, inklusive en paus då vi var tvungna att vara knäpptysta då det kom ett anrop på radion i tornet.

Inga papper skrevs på, varken av oss eller vittnen. Ringarna köpte jag dagen innan med hjälp av en kompis barn som fick välja varsin ring åt oss, för 20 kronor styck. Min kompis, hennes kollegor och deras elever som också var med hade bakat så vi fick fika. Fikat intogs i ett konferensrum på flygplatsen och sedan hade alla bråttom att åka tillbaka till sina arbeten. Allt som allt så tog det 45 minuter från det vi parkerade bilen tills vi var på väg ut till bilen igen.
 
Visst ja, kläder togs från garderoben, dvs inget nytt köptes. Men vi försökte ändå vara lite mer finklädda än till vardags. Några släkt och vänner var med, 7 stycken plus 5 kollegor och elever till min kompis. Det var enda chansen för att min kompis skulle kunna vara med, att ta med jobbet 😁
 
När jag jobbade i kommunhuset hände de att receptionen hörde av sig och undrade om någon kunde ställa upp som vittne, så har varit med på några stycken. Oftast har det då var tex par som gift sig "ogiltigt" utomlands och verkligen bara vill skriva på papper, så har inte haft med sig vittnen själva.

Har varit med om att det tar fem minuter allt som allt, varav 90 % av tiden gick åt till att hälsa på varandra innan (alltså paret, förrättaren och vittnen, inte paret på varandra :p )
 
Vi gifte oss borgerligt men inte i kommunhuset utan i lokal vi valt. Antar att det är med "ceremoni" då. Men vi hade kommungubbe som vigselförrättare och inte en domare el dyl. Man hade två eller tre olika standardversioner att välja mellan om vad han sa. Från tvåsekunders till tiosekunders typ :D Vi tog tiosekunders och han lyckades ta sig igenom det på två. Det blev bra. (men vi hade ringar, vänner, gäster, grön långklänning och kostym och allting dock, så där kan jag inte svara.) Skrev på papper gjorde man innan, vittnen behövs nog, om man inte ska låna deras antar jag.
Det är väl inte så vanligt att just domare är förättare numera? Och kommungubbe - :rofl:, förlåt men jag fick så konstiga bilder i huvudet
.
Vigselförrättare är ett frivilligt uppdrag, kopplat till respektiva kommun. Man ansöker om att få bli det och länsstyrelsen beviljar. Kommunen har yttranderätt vid ansökan.

Ofta är det kulturpersonligheter, betrodda politiker och tjänstemän - helt enkelt omtyckta personer. :)

Man får gifta sig nästan var som helst. Platsen är sekundär. Det viktiga är den lagstadgade ceremonin samt att det är fritt och frivilligt. För att det ska vara giltigt måste bägge parter klart och hörbart svara ja på frågan. När lagstiftningen ändrades så höjdes röster om att mans kulle kunan gifta sig genom att skriva på ett papper. Men man beslöt att ha kvar det muntliga. Vilket jag kan tycka är bra, med tanke på att tvångsäktenskap faktiskt existerar.
 
Tack så jättemycket för alla utförliga svar :bow:
Då vet jag lite mer hur det går till och det låter ju bra att man inte behöver planera så mycket själv 🙈 Vi vill främst gifta oss för att hela familjen ska få samma efternamn och för att allt praktiskt det medför när man har barn ihop (och såklart för att vi älskar varandra ;)) men vill inte lägga massa pengar på ett stort spektakel.
 
Syrran gifte sig borgligt för någon månad sedan. Väldigt trevlig vigselförrättare som hade gjort iordning rummet med ljus och det tog några minuter (de hade inte valt den korta varianten som tar 60 sekunder, utan slog till på treminutersvarianten). Alla småbarnen lyckades hålla tyst under tiden, så det få allt som allt se som lyckat.

Ljust, fint, lugnt och trevligt, men inget ståhej. Värdigt, är nog ordet jag söker.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 652
Senast: Badger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 698
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 894
Senast: Yrsel
·
Tjatter Nu behöver jag lite inspiration från alla kreativa bukefalister! Min sambo fyller år om ca två veckor och jag skulle vilja ha idéer på...
Svar
12
· Visningar
1 192
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp