Börja om med alla nya hästar?

Nepenthe

Trådstartare
Måste man börja om med alla nya hästar man köper?

Jag har haft två treåringar och två fyraåringar. Fyraåringarna var travare så där hade jag aldrig några hanteringsproblem direkt.
Ena treåringen var det aldrig nått problem med alls och andra fick vi jobba med de mesta.
Stå ensam i gången t.ex. Det blev endel trampande, gnäggande men med korta intervaller försvann det.
Aldrig några problem när andra hästar var inne i stallet.

Nu har jag köpt en 7åring som det stod okomplicerad om i annonsen.
Reds ut själv utan problem, ibland försöker hon vända men inget mer än det.

Nu har jag en häst som inte kan stå i gången. Hon drar sig loss, bits och får panik.
Igår gick hon över mig tre gånger i stallgången (skulle ut) tills jag stängde dörren och då kan man inte borsta för hon står inte still.
Inte ens när de är hästar i stallet står hon still/är avslappnad i gången?

Sen häromdagen skulle jag rida ut. Det tog inte lång tid så skulle hon vända. Sen när hon inte fick det börjar hon stegra. Gång på gång och flera gånger vänder hon sig i stegringen.
Nånstans här vill jag hoppa av (jag blev rädd tyvärr) och jag släpper stigbyglarna för att kliva av men då stegrar hon för att kontra med en spark bakut så jag åkte i backen..

Jag har haft henne i 1,5 månad och vill såklart ge henne tid. Vi har gått lugnt fram men hon är väldigt brötig i hantering.

Ridning i paddocken fungerar problemfritt men jag gillar främst att rida ut.

Låter detta normalt eller känns det som jag kanske inte köpt rätt häst?

Jag tycker inte jag är rädd av mig och förra travaren lättade fram när hon var på sitt humör. Men inte alls som Pricken gjorde häromdagen... när de känns som vi båda ska gå över :cry:

Ska inte göra nått förhastat såklart vill väl bara höra mig för.
Mest van vid unghästar och tanken med denna även om hon är ung också var ju en mer okomplicerad häst..
 
Är hon likadan själv som hon är med sällskap?

Jag skulle nog jobba på ridbanan med lite horsemanship, flytta fram/bak/stå stilla. När det fungerar klockrent så skulle jag göra samma övningar i stallgången. Jag skulle i nuläget ha den lös på gången med ett grimskaft.
 
Det beror ju helt klart på vilken typ av häst man köper. Självklart behöver man skola in varje ny häst i sina nya rutiner och beroende på temperament också "skola in" i att lita på sin nya människa. Hästen har ju ingen trygg punkt längre, den drogs allt som oftast upp med rötterna och det är klart att den kan vara otrygg första tiden hos nya ägaren.

Min har ju inte gått att rida ut alls första året. Nu bor jag helt utan paddocken/ridhus och måste rida ut. Lättast har varit att rida i paddock först, där hästen känner sig trygg och sedan skritta av i skogen. Så hästen var av med överskottsenergi och lite avslappnad och lösgjord i kroppen. Sedan successivt rida längre och längre i skogen och ge sig ut "tidigare" i ridpasset.
 
Är hon likadan själv som hon är med sällskap?

Jag skulle nog jobba på ridbanan med lite horsemanship, flytta fram/bak/stå stilla. När det fungerar klockrent så skulle jag göra samma övningar i stallgången. Jag skulle i nuläget ha den lös på gången med ett grimskaft.

Nej lite bättre med sällskap i gången men rida ut finns inget sällskap tyvärr.

Det märks att någon gjort detta innan och i paddocken är de inga problem att lyssna. Hon gör det jag ber om men är väldigt ofokuserad

Ska prova detta idag
 
Varför kan du inte få sällskap? Det är det bästa sättet om en häst inte är van att ridas ut så det är ju synd! Tycker nog det är ett rätt vanligt problem idag. Jag känner till hur många som helst som det inte är helt okomplicerade på att rida ut på. Min Grå är komplicerad med det. Hade någon mindre tuff eller mindre duktig haft honom så hade dom inte kommit många meter. Han vänder aldrig med mig eller stegrar när vi går ifrån stallet men han är extremt uppmärksam och ganska spooky och möter vi någon i skogen så tvärvänder han på två röda. Han är bäst på öppna ytor och stora fält där han ser allt och alla i god tid.

Den vita på profilbilden hade jag inga problem med men dottern till ägaren kom inte två meter ut i skogen med honom utan sällskap.
 
Ja
Det beror ju helt klart på vilken typ av häst man köper. Självklart behöver man skola in varje ny häst i sina nya rutiner och beroende på temperament också "skola in" i att lita på sin nya människa. Hästen har ju ingen trygg punkt längre, den drogs allt som oftast upp med rötterna och det är klart att den kan vara otrygg första tiden hos nya ägaren.

Min har ju inte gått att rida ut alls första året. Nu bor jag helt utan paddocken/ridhus och måste rida ut. Lättast har varit att rida i paddock först, där hästen känner sig trygg och sedan skritta av i skogen. Så hästen var av med överskottsenergi och lite avslappnad och lösgjord i kroppen. Sedan successivt rida längre och längre i skogen och ge sig ut "tidigare" i ridpasset.

Jag hade väl hoppats att det skulle gå lättare med denna ”okomplicerade” 7åringen än med mina andra hästar.

Jag har gått promenader med henne, eller ja.. de är mer hon som är ute och går med mig.
Jag kan stanna henne, be henne gå bakom mig och inte på mig men om jag typ backar henne kan hon få ryck och hoppa mot mig.
Jag behåller lugn, berömmer när hon gör rätt och sen ryter jag ifrån när jag tycker hon går över gränsen.
Då lugnar hon sig en stund.

Senaste promenaden drog hon iväg så min arm drogs upp o bakåt så har ganska ont i axeln efter det
 
Fick hem en jätteokomplicerad foderhäst i höstas.
Snäll som attan men verkligen inte menlös. Hos någon annan hade den troligen inte setts som särskilt okomplicerad...

Har fått tid på sej, sen är jag sådär löjligt men sunt konsekvent.
Nu är den sådär jätteokomplicerad som sades.


Jag tror det måste få ta en tid att hitta varandra, och för hästen att landa. Och jag tror det är viktigt att reducera fajterna början.
Inte undvika dom nödvändigtvis men påbörjas en måste man kunna parera den och lösa den.
För att undvika missförstånd och för att inte sätta dåliga erfarenheter. Mycket konsekventtänk.

Man kanske inte måste ta in den själv första tiden om den har svårt för det. Tex.
Om ett par månader är det säkert inga problem.
Och liknande.
 
Varför kan du inte få sällskap? Det är det bästa sättet om en häst inte är van att ridas ut så det är ju synd! Tycker nog det är ett rätt vanligt problem idag. Jag känner till hur många som helst som det inte är helt okomplicerade på att rida ut på. Min Grå är komplicerad med det. Hade någon mindre tuff eller mindre duktig haft honom så hade dom inte kommit många meter. Han vänder aldrig med mig eller stegrar när vi går ifrån stallet men han är extremt uppmärksam och ganska spooky och möter vi någon i skogen så tvärvänder han på två röda. Han är bäst på öppna ytor och stora fält där han ser allt och alla i god tid.

Jo och så var ett av mina ston med. Henne gick jag mycket med ut och hoppade upp för att rida hem och så red jag med sällskap.
Här har vi ett pensionärsstall så flera rids ej. Tyvärr är en av de som rids skadad nu.

Jag reagerar nog mest på att det stod att ”aldrig några problem att rida ut på ensam” sen att hon kan försöka vända men då ska man bara vara lugn så går hon igen.
Det är såklart en period där vi lär känna varandra nu och hon vänjer sig vid sitt nya hem men jag hade kanske förväntat mig att hon skulle vara lite lättare än de yngre mer ohanterbare hästarna jag ägt
 
Fick hem en jätteokomplicerad foderhäst i höstas.
Snäll som attan men verkligen inte menlös. Hos någon annan hade den troligen inte setts som särskilt okomplicerad...

Har fått tid på sej, sen är jag sådär löjligt men sunt konsekvent.
Nu är den sådär jätteokomplicerad som sades.


Jag tror det måste få ta en tid att hitta varandra, och för hästen att landa. Och jag tror det är viktigt att reducera fajterna början.
Inte undvika dom nödvändigtvis men påbörjas en måste man kunna parera den och lösa den.
För att undvika missförstånd och för att inte sätta dåliga erfarenheter. Mycket konsekventtänk.

Man kanske inte måste ta in den själv första tiden om den har svårt för det. Tex.
Om ett par månader är det säkert inga problem.
Och liknande.

Okej jag tycker ändå jag har erfarenhet då jag även jobbat i stall med unghästar.

Jag vill kunna ta in själv och i början tar man kanske o leder ur hagen sen in igen om den nu skulle bli orolig.
Går inte för fort fram men sen när man står i gången och alla andra hästar är inne borde hon ju vara lite lugnare?
De står 1 meter ifrån

Hon sparkade även mot hovslagaren och bet.
Då hade jag såklart sällskap med in i stallet.
 
Kan du låna en av pensionärerna? Alltså, du rider och någon leder en annan häst? Så får ni trygghet med er och slipper bråka ett tag. Samma runda varje dag. Och sen prova att bara ha en människa med som sällskap. Och sen prova själv?
 
Nej vad tråkigt att det inte går bra :(

Jag tycker inte man ska behöva börja om med varje häst man köper.
Min gamla grå var 14 när jag köpte honom och är en rutinerad herre. Det var bata att tuta och köra med uteritter, träningar och tävlingar.

Jag har slagit mig em del genom åren och blivit lite mer harig. Rida ut är jätteviktigt att det fungerar och det utan sällskap eftersom jag nästan alltid är ensam i stallet och inte gillar att rida med andra.
Molnet är också 7 år och var väldigt grön när han kom. Jag känner säljaren väl och de visste vad jag ville ha och trodde han skulle bli perfekt till mig vilket han blev.
Han har aldrig "testat" mig och är drömmen på uteritt. Kan vara lite markskygg men inget dramatiskt alls. Ser han något läskigt vill han dit och titta istället för att vända. Jag känner mig så himla trygg och säker med honom.


Stallägarens häst går mer på två ben än fyra vid uteritt ensam. Bra vid sällskap.
Tycker det verkar rätt vanligt och svårt att komma till rätta med.
 
Det är nog jag som tänkt fel. Jag trodde jag skulle slippa jobba med grundhantering när jag köpte denna häst
 
Kan du låna en av pensionärerna? Alltså, du rider och någon leder en annan häst? Så får ni trygghet med er och slipper bråka ett tag. Samma runda varje dag. Och sen prova att bara ha en människa med som sällskap. Och sen prova själv?

Ja vi får låna en men då ska jag ha min syster med och hon har tyvärr blivit rädd för Pricken redan så hon vill inte vara i närheten av henne
Nej vad tråkigt att det inte går bra :(

Jag tycker inte man ska behöva börja om med varje häst man köper.
Min gamla grå var 14 när jag köpte honom och är en rutinerad herre. Det var bata att tuta och köra med uteritter, träningar och tävlingar.

Jag har slagit mig em del genom åren och blivit lite mer harig. Rida ut är jätteviktigt att det fungerar och det utan sällskap eftersom jag nästan alltid är ensam i stallet och inte gillar att rida med andra.
Molnet är också 7 år och var väldigt grön när han kom. Jag känner säljaren väl och de visste vad jag ville ha och trodde han skulle bli perfekt till mig vilket han blev.
Han har aldrig "testat" mig och är drömmen på uteritt. Kan vara lite markskygg men inget dramatiskt alls. Ser han något läskigt vill han dit och titta istället för att vända. Jag känner mig så himla trygg och säker med honom.


Stallägarens häst går mer på två ben än fyra vid uteritt ensam. Bra vid sällskap.
Tycker det verkar rätt vanligt och svårt att komma till rätta med.

:heart
Ja vi pratade mycket jag och säljaren med om vad jag ville ha och hon sa att hon skulle passa perfekt!
Hon är grön också utbildningsmässigt och det har jag inga problem med.

Ja trodde nog också att det skulle bli mer okomplicerat och jag vet ju att jag köpt en pigg o glad häst men just nu känns det kämpigt...

Hon blev inte osäker och frågande utan mer ”fuck this and fuck you!”
 
Jag har också blivit mer harig efter jag bröt foten och tanken med denna häst var att inte behöva hålla på med basis saker.

Jag hjälpte en familj med deras irländare i somras som knappt blivit riden och de inte kunde rida ut själva.

Hon stannade o backade men vi tog det lugnt och jag gav mycke beröm. Sen red vi ut två gånger sen kunde ägarna rida ut henne ensam också

Förstår att alla inte är lätta men när det märks att hon får totalpanik blir jag ledsen..
Det är mer jobb än jag hade hoppats
 
Jag vet inte om det är skillnad på raser, då jag bara har haft araber, men jag har aldrig varit med om en häst som håller på och försöker vända under uteritter, och dessutom ställer sig och sedan skickar av ryttaren. Utom en häst, han hade en lös benbit och rejäla pålagringar i kotan där den satt.

13 år gammal som jag var då så tog det ett bra tag innan jag förstod att något fysiskt var fel.

Jag hade nog, faktiskt, tagit hästen till veterinären och kollat upp den mer ordentligt innan jag hade gått vidare när det är så rejäla protester.
 
Jag har också blivit mer harig efter jag bröt foten och tanken med denna häst var att inte behöva hålla på med basis saker.

Jag hjälpte en familj med deras irländare i somras som knappt blivit riden och de inte kunde rida ut själva.

Hon stannade o backade men vi tog det lugnt och jag gav mycke beröm. Sen red vi ut två gånger sen kunde ägarna rida ut henne ensam också

Förstår att alla inte är lätta men när det märks att hon får totalpanik blir jag ledsen..
Det är mer jobb än jag hade hoppats
Men sälj då om det inte är vad du väntat dig och inget du vill jobba med. Det finns schyssta lufsa-i-skogenhästar. Jag står ut med att min är sju svåra år pga att han har många andra fina kvaliteter och det blir för dyrt för mig att köpa en häst med kvaliteter inom sporten som dessutom är stencool i skogen. Är det skogen som är the main attraction så är det klart att det inte ska vara SÅ jobbigt.
 
Jag vet inte om det är skillnad på raser, då jag bara har haft araber, men jag har aldrig varit med om en häst som håller på och försöker vända under uteritter, och dessutom ställer sig och sedan skickar av ryttaren. Utom en häst, han hade en lös benbit och rejäla pålagringar i kotan där den satt.

13 år gammal som jag var då så tog det ett bra tag innan jag förstod att något fysiskt var fel.

Jag hade nog, faktiskt, tagit hästen till veterinären och kollat upp den mer ordentligt innan jag hade gått vidare när det är så rejäla protester.
De KAN också vara bara löjligt osäkra i skogen. Läste någon forskning någon gång att hästar kan koppla hjälperna vid inridning till stället man rider in dem på. Dvs de kan vara inridna på bana men "glömma bort" i skogen vad hjälperna betyder. Det läste jag på hippson så borde gå att hitta för den intresserade om man är lite ihärdig.

Min är ju kollad från öra till svanstipp med allehanda diagnosmetoder och det är så jag vet att det är osäkerhet och inte smärta, han är lika osäker som när jag köpte honom, när det var länge sedan han gick i skogen sist. Att de får panik och vill hem till flocken är inte helt ovanligt och då får man försöka vänja dem med babysteg så det känns ok för dem att vara ensamma med bara en människa som sällskap.
 
De KAN också vara bara löjligt osäkra i skogen. Läste någon forskning någon gång att hästar kan koppla hjälperna vid inridning till stället man rider in dem på. Dvs de kan vara inridna på bana men "glömma bort" i skogen vad hjälperna betyder. Det läste jag på hippson så borde gå att hitta för den intresserade om man är lite ihärdig.

Min är ju kollad från öra till svanstipp med allehanda diagnosmetoder och det är så jag vet att det är osäkerhet och inte smärta, han är lika osäker som när jag köpte honom, när det var länge sedan han gick i skogen sist. Att de får panik och vill hem till flocken är inte helt ovanligt och då får man försöka vänja dem med babysteg så det känns ok för dem att vara ensamma med bara en människa som sällskap.

Ja araber är nog lite speciella där. Flera tusen år tillsammans med människor i tält gör nog att de ganska lätt ser människorna som sin flock och nöjer sig med sin människa. Så det är möjligt att det är därför jag inte har stött på det beteendet innan.

Men jag hade nog ändå tagit till veterinären först. Min dam som jag har nu började skaka när jag skulle sitta upp vid insittningen. Jag avbröt direkt och åkte till klinik, vi hittade ingenting så då fick en kiropraktor komma ut flera ggr och efter det så visade hon inget som helst obehag när jag hoppade upp. Även om hon tydligt visar att det där med att sitta upp från marken inte är någon höjdare.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
571
Senast: Lutten
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 757
Senast: Stereo
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 916
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 717
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp