Börja om med alla nya hästar?

Reagerar mest på att det är en knabstrupper som heter Pricken och var lite knepig vid uteritter :rofl: men ålder stämmer inte, så är inte samma häst ;)

Iaf, har du pratat med säljaren?

Som redan nämnts vore det bra om du har möjlighet att ha sällskap ute nu i början. Kanske från nått grannstall?

:D Hon heter Galina men det blir lätt Pricken och det verkar många köra på med sina knabbar

Ja vi får traggla vidare helt enkelt! Människosällskap kan jag iaf fixa
 
Jag vet inte vad du vill ha för svar? Jag har svarat dig hur jag gjorde med min, red på banan mycket och sedan tog småsnuttar i skogen efter ett vanligt pass på bana för att successivt vänja hästen när den var "rastad". Jag tror ärligt det är något åt det hållet du behöver göra för att komma igång och komma ut utan att slå ihjäl dig. Eller hyr in en annan ryttare som sköter uteritterna till en början och får hästen bekväm med att gå där.

En osäker häst behöver såväl fysisk som mental stimulans och jag är inget fan av att "låta hästar landa ifred" för då har man ofta en osäker individ med överskottsenergi som skapat sin enda trygghet med flocken för det är där den "bott in sig" och blir således än bökigare för människan. Både överskottsenergi och stark flockbundenhet liksom. En osäker häst kan inte lita på sin människa om människan inte visar att den går att lita på genom att jobba med hästen.

Ja det kanske är där jag gjort fel. Låtit henne vara för mycket!

Är tacksam för alla svar även om det inte låter som det :)
 
Har du testat ett longera/lösgaloppera först och sen försökt rida ut? Ibland kan det vara skönt att få rasta av dem lite.

Min häst, väldigt osäker på livet, brukade jag göra så med. Han var ung så då blev det lösgalopp dag 1, uteritt där jag ledde honom ut och red hem dag 2 och sen ett pass på banan dag 3 (ungefär). Människosällskap funkade bra på min häst som också är av en ras starkt präglad på människor i tusen år, även om det inte är en arab som @athena_arabians ;)

Med en äldre häst har jag longerat först vissa dagar och sen hoppat upp och ridit.
 
@Nepenthe ge det tid och ta det lugnt!

Jag hade försökt att inte lägga så mycket värdering i hästens beteende så att säga, dvs huruvida hon uppfört sig såhär tidigare eller ej.

Är hon stökig i stallgången så låt henne stå lös eller bind upp och fixa henne i boxen en period. Spelar inte så stor roll hur eller var, det du vill åt är att hästen varvar ner och iom det har sinne nog att fokusera på dig och via detta kunna börja uppskatta hanteringen.

Ridmässigt så ta det lugnt därmed så du undviker dessa utspel så långt det är möjligt. Du har inte haft hästen så länge, och just nu tycker hästen förmodligen att hennes kompisar och de många timmarna i en gigantisk hage med dem, väger högst på hennes priolista. Det är detta du behöver jobba lugnt och metodiskt med, så att ni hittar en kontakt hästen uppskattar och tycker är trevlig.
 
@Nepenthe ge det tid och ta det lugnt!

Jag hade försökt att inte lägga så mycket värdering i hästens beteende så att säga, dvs huruvida hon uppfört sig såhär tidigare eller ej.

Är hon stökig i stallgången så låt henne stå lös eller bind upp och fixa henne i boxen en period. Spelar inte så stor roll hur eller var, det du vill åt är att hästen varvar ner och iom det har sinne nog att fokusera på dig och via detta kunna börja uppskatta hanteringen.

Ridmässigt så ta det lugnt därmed så du undviker dessa utspel så långt det är möjligt. Du har inte haft hästen så länge, och just nu tycker hästen förmodligen att hennes kompisar och de många timmarna i en gigantisk hage med dem, väger högst på hennes priolista. Det är detta du behöver jobba lugnt och metodiskt med, så att ni hittar en kontakt hästen uppskattar och tycker är trevlig.

Ja du har rätt. Blev rädd igår och då blev det att jag inte sov inatt. Ångrade mig lite och så försöker man väl hitta orsaker.

Hon kommer alltid fram till mig i hagen så det känns väldigt bra :)

Idag ledde jag in, lät henne stå still 1 minut och berömde. Gick ut o longera lite lugnt och så upprepade vi det!
Gick jättebra. Bara en gång hon tryckte sig förbi.
 
Har du testat ett longera/lösgaloppera först och sen försökt rida ut? Ibland kan det vara skönt att få rasta av dem lite.

Min häst, väldigt osäker på livet, brukade jag göra så med. Han var ung så då blev det lösgalopp dag 1, uteritt där jag ledde honom ut och red hem dag 2 och sen ett pass på banan dag 3 (ungefär). Människosällskap funkade bra på min häst som också är av en ras starkt präglad på människor i tusen år, även om det inte är en arab som @athena_arabians ;)

Med en äldre häst har jag longerat först vissa dagar och sen hoppat upp och ridit.

Hon verkar ty sig endel till hunden med..

Ska göra så som du säger :)
Prova lite olika upplägg
 
Säljaren hörde av sig direkt och hon är ju en ganska tuff/bättre ryttare än mig som rider fälttävlan. Där var hon och reds intensivt 1,5 månad och innan, hos ägaren gjorde hon inte mycket direkt...

Det här tycker jag är väldigt relevant .

Din häst snabbutbildades av duktig ryttare inför försäljning.

Nu är den hos dig och har annat liv (ffa då merparten av tillvaron med sina kompisar i stoooor hage mesta timmarna på dygnet.

Räkna med att utifrån det låta det ta tid och som sagt - ta det lugnt och försök att inte lägga vikt vid att det blivit lite som inte tänkt nu .

Edit : du svarade under tiden jag skrev detta ! 😅😄
 
@Nepenthe som tillägg så vet jag att jag reflekterade lite runt just detta när jag läste ngn tidigare tråd ang köpet av hästen och att den från att den stått i liten hage hos säljaren nu skulle ut i 10 hektar hage merparten av dygnet hos dig direkt osv.

Man missar ju lite möjligheter att hantera och umgås med hästen om de direkt som nya har så mycket tid ”fria” ute . Det är för mig helt naturligt att din häst främst knyter an till flocken och vistelsen med den utifrån det .

Din häst har ju ett fantastiskt liv i hage utifrån de förhållanden du erbjuder den och låter som ett fantastiskt stall utifrån det .

Men det blir svårare att knyta an för hästen än om de hanteras oftare och har mer rutiner - ffa utifrån att hästen som sagt går från ytterligheter från säljaren till dig .
 
Rent generellt, så en ny häst vill jag gärna ha som ensamhäst första tiden. Lägger då mycket krut första två- fyra veckorna, både på promenader och ridning. Vill ge "oss" en chans att bonda. Släpper man ute i större hage på, kanske lösdrift så är det naturligt att först och främst är det kompisarna som gäller.
Men är jag den som kommer och hänger, flera gånger om dagen i början, fodrar och är en "resurs" innan hästen släpps ut så tycker jag att jag får igen det.

Förövrigt så rid med ett grimskaft om halsen på hästen om du skulle rida ut. Dels för att hålla dig i om hon skulle stöka. Men också för att det är inget "nederlag" att hoppa av så länge ni fortsätter framåt och inte bara vänder om. Vill hon vända hoppa snabbt av, gå ett par hundra meter och hoppa på när det känns tryggt.
(Allra bäst är förstås gå ut, skritta hem och rid ett pass i paddocken, då brukar de lära sig hyfsat snabbt att när man går tillbaka till stallet så ska man jobba. Inte hänga i hagen eller på mat det första som händer.)
Tycker du fått bra tips redan, men hoppas jag kan bjuda på en vinkel till.
 
@Nepenthe Min erfarenhet av knabstruper baserat på ett fåtal individer där jag själv bara ridit en av dom rätt mycket, är att de kan vara behårda i huvudet. Den som jag tränade och tävlade var en kombination av lite osäker och väldigt hård. Vi hade några riktigt ordentliga diskussioner just vid uteritter om vilken väg vi skulle gå och han gjorde exakt som du beskriver din. Reste sig och härjade. Jag hängde på gramanen och krigade, rätt eller fel, men det hjälpte. Vad jag har sett av din på filmerna påminner hon en hel del om honom. Hon ser vaken och tuff ut men samtidigt mycket trevlig med härliga kvalitéer. Jag tror också att knabstruperaveln har gått framåt ganska mycket och avlats mycket på sportprestation och då får en lite det där humöret och vakenheten på köpet.

Sen har miljöbytena otroligt stor relevans. Jag sålde min ena mara i somras som en riktigt genomsnäll tanthäst. Hon var sitt genomsnälla jag vid provridning (red både inne och en sväng i skogen). Men när hon flyttade så blev hon stressad och blev lite väl vaken, spooky och taktade omkring med sin nya ägare. Det tig nästan tre månader innan hon lugnade sig där.
 
@Nepenthe som tillägg så vet jag att jag reflekterade lite runt just detta när jag läste ngn tidigare tråd ang köpet av hästen och att den från att den stått i liten hage hos säljaren nu skulle ut i 10 hektar hage merparten av dygnet hos dig direkt osv.

Man missar ju lite möjligheter att hantera och umgås med hästen om de direkt som nya har så mycket tid ”fria” ute . Det är för mig helt naturligt att din häst främst knyter an till flocken och vistelsen med den utifrån det .

Din häst har ju ett fantastiskt liv i hage utifrån de förhållanden du erbjuder den och låter som ett fantastiskt stall utifrån det .

Men det blir svårare att knyta an för hästen än om de hanteras oftare och har mer rutiner - ffa utifrån att hästen som sagt går från ytterligheter från säljaren till dig .

Ja jag har tänkt på detta med.
Varit så inställd på att detta vore det bästa för hästen men sen kom jag på att är hon inte van vid det så kanske det blir lite stressigt för henne?

Hon rör sig mycket i hagen och kommer alltid fram men har varit lite osäker att lämna de andra.

Det har hitills gjort henne lugnare över lag och mindre spänd iaf så vi tar väl allt steg för steg :)
 
Pro
Ja jag har tänkt på detta med.
Varit så inställd på att detta vore det bästa för hästen men sen kom jag på att är hon inte van vid det så kanske det blir lite stressigt för henne?

Hon rör sig mycket i hagen och kommer alltid fram men har varit lite osäker att lämna de andra.

Det har hitills gjort henne lugnare över lag och mindre spänd iaf så vi tar väl allt steg för steg :)
Problemet är kanske inte att gå in i stallet/ridas ut, utan kanske stressen över att lämna sina nya kompisar?
 
Rent generellt, så en ny häst vill jag gärna ha som ensamhäst första tiden. Lägger då mycket krut första två- fyra veckorna, både på promenader och ridning. Vill ge "oss" en chans att bonda. Släpper man ute i större hage på, kanske lösdrift så är det naturligt att först och främst är det kompisarna som gäller.
Men är jag den som kommer och hänger, flera gånger om dagen i början, fodrar och är en "resurs" innan hästen släpps ut så tycker jag att jag får igen det.

Förövrigt så rid med ett grimskaft om halsen på hästen om du skulle rida ut. Dels för att hålla dig i om hon skulle stöka. Men också för att det är inget "nederlag" att hoppa av så länge ni fortsätter framåt och inte bara vänder om. Vill hon vända hoppa snabbt av, gå ett par hundra meter och hoppa på när det känns tryggt.
(Allra bäst är förstås gå ut, skritta hem och rid ett pass i paddocken, då brukar de lära sig hyfsat snabbt att när man går tillbaka till stallet så ska man jobba. Inte hänga i hagen eller på mat det första som händer.)
Tycker du fått bra tips redan, men hoppas jag kan bjuda på en vinkel till.

Okej här tänker vi olika :)

För mig är det viktigast att hon trivs där hon bor och spenderar mestadelen av sitt liv så det har varit viktigast för mig.
Därför ligger även stallet inte direkt i närheten av mitt boende eller jobb men jag gjorde det som jag trodde skulle bli bäst för henne.

Hänga flera gånger per dag vore mysigt men det blir väl inte direkt att jag har så mycket tid tyvärr.

Ja jag vet hur man rider in en häst :D tråden var mer en fråga utifrån hur mycket man ska behöva "börja om" och jag inser att det är svårt att svara på.
Har alltid köpt unga lite mer ohanterade hästar innan och då har jag väl inte haft några större förväntningar men med denna häst hade jag gärna sett att det gick att rida ut ensamma utan att sätta livet som insats.

Hoppa upp och ner är tyvärr inget jag kan utan hjälp då min fot är skit tyvärr.
 
Pro

Problemet är kanske inte att gå in i stallet/ridas ut, utan kanske stressen över att lämna sina nya kompisar?

Ja men gå med henne funkar ändå ganska bra förutom att hon är lite överallt.
Jag gick med henne i fredags och det tyckte hon var jättekul :)
Sen tittar hon ju på mycket men går alltid. Gnäggade inte åt sina vänner eller så förens vi var tillbaka
 
Ja men gå med henne funkar ändå ganska bra förutom att hon är lite överallt.
Jag gick med henne i fredags och det tyckte hon var jättekul :)
Sen tittar hon ju på mycket men går alltid. Gnäggade inte åt sina vänner eller så förens vi var tillbaka
Jag menar mest att det kanske är det som gör henne stressad i stallet osv? Och det kanske tar några veckor / månad till innan hon kan känna sig trygg med situationen?
 
@Nepenthe Min erfarenhet av knabstruper baserat på ett fåtal individer där jag själv bara ridit en av dom rätt mycket, är att de kan vara behårda i huvudet. Den som jag tränade och tävlade var en kombination av lite osäker och väldigt hård. Vi hade några riktigt ordentliga diskussioner just vid uteritter om vilken väg vi skulle gå och han gjorde exakt som du beskriver din. Reste sig och härjade. Jag hängde på gramanen och krigade, rätt eller fel, men det hjälpte. Vad jag har sett av din på filmerna påminner hon en hel del om honom. Hon ser vaken och tuff ut men samtidigt mycket trevlig med härliga kvalitéer. Jag tror också att knabstruperaveln har gått framåt ganska mycket och avlats mycket på sportprestation och då får en lite det där humöret och vakenheten på köpet.

Sen har miljöbytena otroligt stor relevans. Jag sålde min ena mara i somras som en riktigt genomsnäll tanthäst. Hon var sitt genomsnälla jag vid provridning (red både inne och en sväng i skogen). Men när hon flyttade så blev hon stressad och blev lite väl vaken, spooky och taktade omkring med sin nya ägare. Det tig nästan tre månader innan hon lugnade sig där.

Ja jag har varit o kontakt med säljaren där hon skriver; "var jättesträng mot henne i början och låt henne inte vinna. Hon testade mig jättemycket i början också men så fort hon insåg att hon inte var ledaren så blev hon jättesnäll"
 
Jag menar mest att det kanske är det som gör henne stressad i stallet osv? Och det kanske tar några veckor / månad till innan hon kan känna sig trygg med situationen?

Jo så är det nog. Det är ju att hon inte står still 2sek när alla är i stallet heller.. naffsar och beter sig osäkert
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
727
Senast: Lutten
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 907
Senast: Stereo
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 271
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 765
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp