Börja om med alla nya hästar?

knabstruber hade väl lite dåligt rykte om lynne förr, för länge sedan? Konfirmerar denna tråd detta eller? Det kanske helt enkelt inte är en häst för dig. Jag tror att du fått många bra konkreta råd. Gå till den lokala ridskolan och ber ridläraren om hjälp att göra en bedömning av ert ekipaget. Den lokala ridläraren har ingen önskan att sälja någon häst till dig eller några lektioner. Dvs vad jag menar är sök en ekonomiskt och vänskapligt oberoende kunnig rådgivare IRL.
 
Tycker man alltid måste börja om med en ny häst men det är verkligen olika på hur länge och hur mycket, samt på vad.

Vissa med fast förankring i jorden och bra grundlydnad och ett lynne där självförtroendet är bra har bara behövt få talat om för sig, att även här gäller regler som hos förra ägaren och de ska följas. Vi har hittills alltid känt förra ägarna sedan länge.

Den senaste har jag nu haft sedan i april och vet vad det är för häst sedan han var bara 2,5 år gammal. Ja, det fattas en del i hans uppfostran men han har hos första ägaren och det är även uppfödaren varit okomplicerad i alla delar av sitt liv. Vi har inte helt lika tänk i vad som är okomplicerat men de stora delarna är vi överens om. Jag skulle säga att den stora bristen är självförtroende hos hästen vilket är kopplat till både stam och uppfostran.
Det är fortfarande problem med tillit och inre säkerhet hos hästen. Hästen kan lätt bli osäker och agera utåt när den inte vet vad som förväntas av den samt när den bestämt att det är läskigt med bilar (har annars gått i stan en del med förra ägaren) och även om tanken inte är att gå över, eller på mig så känner den ibland att det är enda utvägen.

Osäkerheten har ju släppt mer och mer men just de delar du beskriver är väldigt lika. Trampade i gången, skrek på andra hästar, drog sig loss ur kedjor (plast) och stressade så enormt vid en vanlig longering att man trodde att den skulle välta, även på stor mycket stor volt.
Var mycket stallmodig med nervösbajs i massor. Nu har det lugnat sig men det finns fortfarande kvar och jobbas med ständigt.

Det är inte många månader till det gått ett år sedan jag köpte hästen och jag tror det kommer att ta ett tag till över det. Har man en häst med det sinnelaget där tillit är en stor del av deras liv så tar det lång tid.
 
Det med stegrandet vid vändning känner jag igen, jag hade en period med Red nästan två månader in ägandet. Då skulle INGET funka hade han bestämt och jag blev tokig till den grad att jag grät av frustration när han höll på. Det som funkade för oss var att jag helt enkelt tog en paus i två veckor, han fick gå ute och strosa, jag fick coola ner mig och sen börja på nytt med babysteps. För mig var det mycket mentalt, jag blev så besviken att han kände av det och spände sig ännu mer. Men med tid så löste det sig, men jag fick träna mycket på mig själv och min egna frustration för min del och lära mig att backa och välja mina strider. men det var en högst personlig reflektion som funkade för oss :)
 
Nej lite bättre med sällskap i gången men rida ut finns inget sällskap tyvärr.

Det märks att någon gjort detta innan och i paddocken är de inga problem att lyssna. Hon gör det jag ber om men är väldigt ofokuserad

Ska prova detta idag

Jag bytte stall med min häst jag haft i snart tre år. Helt okomplicerad, kan vara inne själv, står och sover på gången, inga problem rida ut på själv etc

Nytt ställe = helt hysteriskt själv, uppe i varv, med risk för livet att rida ut osv.

Efter ett tag på nya stället - samma okomplicerade häst som innan.

Så ge den tid, allt ä nytt för den, ni har ingen relation sen tidigare osv.
 
Jag tycker inte heller att man ska behöva "börja om" med en ny häst, rent allmänt. Absolut att det kan vara en kortare inkörningsperiod på några veckor, 1 månad kanske, men sen ska det bara vara att tuta och köra tycker jag.

Sällskap på uteritt kanske hade varit lösningen på ert problem, men med tanke på hur pass kraftiga reaktioner du nämner, hade jag faktiskt velat kolla hästen hos vet så att den verkligen varit helt ok. Absolut att det finns hästar som är istadiga vid uteritt, men såpass allvarliga problem som du nämner låter inte helt friskt tycker jag.
 
Jag tycker inte heller att man ska behöva "börja om" med en ny häst, rent allmänt. Absolut att det kan vara en kortare inkörningsperiod på några veckor, 1 månad kanske, men sen ska det bara vara att tuta och köra tycker jag.

Sällskap på uteritt kanske hade varit lösningen på ert problem, men med tanke på hur pass kraftiga reaktioner du nämner, hade jag faktiskt velat kolla hästen hos vet så att den verkligen varit helt ok. Absolut att det finns hästar som är istadiga vid uteritt, men såpass allvarliga problem som du nämner låter inte helt friskt tycker jag.

Att i det fallet säga att det inte är helt friskt blir jättekonstigt. Man kan ju som kontrast och i tänkarsyfte undra istället om det är riktigt friskt att en häst accepterar helt nya saker och byten av miljö och människor. Det måste tränas på i relativt ung ålder (träna på att massor av nya saker så att nya saker i vuxen ålder känns normalt), annars får man ta den tiden nu och det vet de som skaffat dessa hästar; att det måste det få göra.

Alla ägare är inte bra på detta och "börja om" blir fakta för den som köper en sådan häst. Jag förutsätter, inom min ras, att jag antingen får hem en häst som har enormt själförtroende och vet hur den ska göra för att få som den vill eller att den är ganska lite utbildad och har i många fall väldigt dåligt självförtroende och bott i tämligen skyddad miljö där de varit helt okomplicerade.

Det kan ju vara så att okomplicerad betyder en sak för någon och något helt annat för någon annan också.
 
Jag tycker inte heller att man ska behöva "börja om" med en ny häst, rent allmänt. Absolut att det kan vara en kortare inkörningsperiod på några veckor, 1 månad kanske, men sen ska det bara vara att tuta och köra tycker jag.

Sällskap på uteritt kanske hade varit lösningen på ert problem, men med tanke på hur pass kraftiga reaktioner du nämner, hade jag faktiskt velat kolla hästen hos vet så att den verkligen varit helt ok. Absolut att det finns hästar som är istadiga vid uteritt, men såpass allvarliga problem som du nämner låter inte helt friskt tycker jag.

Det är inte direkt ovanligt att hästar reagerar så på att lämna flocken. Speciellt då de verkar allmänt osäkra, stressade etc då de står själva i stallet.
Och när de brakar över den som leder. Det tyder ju rätt tydligt på att fokus ligger någon annanstans än intresse för människan.

Visst kan det bero på smärta.
Men med tanke på resten av historian känner jag att det kan vara kombination flytt, äntligen gå länge ute med flock som hästen bondat med, inte riktigt hittat en sund relation m matte än. Lite osäkerhetstuff häst sas.
 
Hästen gårdsbesiktades innan köp, kolla masken gjordes och hon avmaskades. Första veckan fick hon foderstrupsförstoppning och veterinär var ute där hon även gjorde en generell koll och såg inga avvikelser. I måndags var ET ute som har tät kontakt med veterinär och aldrig skulle behandla om hon misstänkte fel som ska åtgärdas av veterinär. Där hittades spänningar men inget alarmerande.
Hon skos av utbildad hovslagare, är vaccinerad som hon ska. Rör sig problemfritt i alla gångarter under sadel i paddock, hoppar med glädje. Springer i hagen obehindrat och leker med min hund. Rullar sig och är mer gul/brun än vit i pälsen.
Fodret är analyserat och där behövs inget kompletterande kraftfoder.
Hon får så mycket hon orkar och lämnar även lite, utetiderna är generösa och stallet mycket bra ventilation, kallstall.

Hon har varit hos mig 1,5 månad och bor såklart in sig. Hon hanteras 5-6 dagar i veckan korta stunder för att vänja sig att vara ensam i stallet.
En vecka fick hon helt ledigt från mig då jag hoppades att det skulle lugna sig.

I helgen provade jag rida ut ensam för första gången efter att ha gått med henne ensam 6 gånger samma väg och det var då detta hände.

Hantering utöver har även nämnts så läs gärna allt jag skrivit :)
 
Jag tycker inte heller att man ska behöva "börja om" med en ny häst, rent allmänt.

Sällskap på uteritt kanske hade varit lösningen på ert problem, men med tanke på hur pass kraftiga reaktioner du nämner, hade jag faktiskt velat kolla hästen hos vet så att den verkligen varit helt ok. Absolut att det finns hästar som är istadiga vid uteritt, men såpass allvarliga problem som du nämner låter inte helt friskt tycker jag.

Min häst är generellt osäker på livet och jag fick definitivt börja om med det mesta. "Grunderna" som att leda, stå på stallgången osv släppte rätt fort men tog 1,5 år innan jag kunde lämna gården uppsuttet. Han tyckte att grannarna vi behövde gå förbi var alldeles för läskiga (när vi flyttade till ett annat ställe tog det inte lika lång tid innan han kunde lämna gården, som tur var :grin:).

Vissa hästar kräver mer tid än andra utan att det är mer fel på dem än deras psyke.

Ts: eftersom hästen varit schysst innan tror jag absolut den kommer bli det igen! Jag hade aktiverat mer så den blir av med överskottsenergin (som ofta kommer av stress) på ett säkert sätt och gett tid. Tycker det låter toppen med lång utevistelse i stor hage med kompisar.
 
Jag tittade på annonser i ca 4 månader. La ut en egen med önskemål och åkte o provred 6 hästar.

Jag pratade med säljaren i telefon och även ägaren. Läste såklart inte bara annonsen.
Väl där pratade vi mycket och jag förklarade vad jag letade efter.

Ville ha en pigg o glad häst men trygg på uteritter ensam. Gör inget om den är osäker i början såklart men jag la vikt i att det var en väldigt viktig sak för mig.
Jag ville lasta själv och åka iväg på träning.
Att den var outbildad i ridningen gör mig ingenting.

I annonsen radades det upp saker som hon var okomplicerad inom och att hon skulle även passa mor/dotter eller mindre ridskola.

Säljare och ägare var övertygade om att hon skulle passa mig bra!

Jag la mer pengar än jag gjort innan på någon häst och hade nog hoppats på mer.

Nu är jag där vi är och hästen ska inte säljas.
Jag kommer få börja om och det bara är så tyvärr men kan inte sticka under stol med att jag är besviken.

Att ägaren inte gjort mycket med henne har jag fått veta på omvägar.
Inte av säljare/ägare utan kontakter
 
Jag tittade på annonser i ca 4 månader. La ut en egen med önskemål och åkte o provred 6 hästar.

Jag pratade med säljaren i telefon och även ägaren. Läste såklart inte bara annonsen.
Väl där pratade vi mycket och jag förklarade vad jag letade efter.

Ville ha en pigg o glad häst men trygg på uteritter ensam. Gör inget om den är osäker i början såklart men jag la vikt i att det var en väldigt viktig sak för mig.
Jag ville lasta själv och åka iväg på träning.
Att den var outbildad i ridningen gör mig ingenting.

I annonsen radades det upp saker som hon var okomplicerad inom och att hon skulle även passa mor/dotter eller mindre ridskola.

Säljare och ägare var övertygade om att hon skulle passa mig bra!

Jag la mer pengar än jag gjort innan på någon häst och hade nog hoppats på mer.

Nu är jag där vi är och hästen ska inte säljas.
Jag kommer få börja om och det bara är så tyvärr men kan inte sticka under stol med att jag är besviken.

Att ägaren inte gjort mycket med henne har jag fått veta på omvägar.
Inte av säljare/ägare utan kontakter

Tråkig situation du hamnat i! Jag hoppas att det löser sig och att hästen blir den härliga häst att rida ut på som du letade efter.
 
Måste man börja om med alla nya hästar man köper?

Jag har haft två treåringar och två fyraåringar. Fyraåringarna var travare så där hade jag aldrig några hanteringsproblem direkt.
Ena treåringen var det aldrig nått problem med alls och andra fick vi jobba med de mesta.
Stå ensam i gången t.ex. Det blev endel trampande, gnäggande men med korta intervaller försvann det.
Aldrig några problem när andra hästar var inne i stallet.

Nu har jag köpt en 7åring som det stod okomplicerad om i annonsen.
Reds ut själv utan problem, ibland försöker hon vända men inget mer än det.

Nu har jag en häst som inte kan stå i gången. Hon drar sig loss, bits och får panik.
Igår gick hon över mig tre gånger i stallgången (skulle ut) tills jag stängde dörren och då kan man inte borsta för hon står inte still.
Inte ens när de är hästar i stallet står hon still/är avslappnad i gången?

Sen häromdagen skulle jag rida ut. Det tog inte lång tid så skulle hon vända. Sen när hon inte fick det börjar hon stegra. Gång på gång och flera gånger vänder hon sig i stegringen.
Nånstans här vill jag hoppa av (jag blev rädd tyvärr) och jag släpper stigbyglarna för att kliva av men då stegrar hon för att kontra med en spark bakut så jag åkte i backen..

Jag har haft henne i 1,5 månad och vill såklart ge henne tid. Vi har gått lugnt fram men hon är väldigt brötig i hantering.

Ridning i paddocken fungerar problemfritt men jag gillar främst att rida ut.

Låter detta normalt eller känns det som jag kanske inte köpt rätt häst?

Jag tycker inte jag är rädd av mig och förra travaren lättade fram när hon var på sitt humör. Men inte alls som Pricken gjorde häromdagen... när de känns som vi båda ska gå över :cry:

Ska inte göra nått förhastat såklart vill väl bara höra mig för.
Mest van vid unghästar och tanken med denna även om hon är ung också var ju en mer okomplicerad häst..


Köpte en som jag tänkte skulle vara lugn och trygg ponny för ett år sedan ungefär. Han betedde sig också ganska illa i början, var sjukt spänd och gjorde en hel del krumbukter både i gången och när jag red. Så fick ta det väldigt lugnt i början och verkligen tänka mig för. Han var 18. Idag kan han gå med nybörjare och barn utan att fjamsa ett enda dugg.
Men du ska ju inte bli rädd! Du gör ju detta för att det är ditt fritidsintresse (antar jag) och då ska det ju vara kul. Det finns ju hästar som är mycket coolare. Min förra red jag samma dag som han hade importerats från England. Det var inga problem.
 
Köpte en som jag tänkte skulle vara lugn och trygg ponny för ett år sedan ungefär. Han betedde sig också ganska illa i början, var sjukt spänd och gjorde en hel del krumbukter både i gången och när jag red. Så fick ta det väldigt lugnt i början och verkligen tänka mig för. Han var 18. Idag kan han gå med nybörjare och barn utan att fjamsa ett enda dugg.
Men du ska ju inte bli rädd! Du gör ju detta för att det är ditt fritidsintresse (antar jag) och då ska det ju vara kul. Det finns ju hästar som är mycket coolare. Min förra red jag samma dag som han hade importerats från England. Det var inga problem.

Ja det är ju det som gnager mig nu. Igår kände jag bara för att åka hem efter jag gjort stallet men sen tog jag ut henne ändå och övade på att stå ensam i gången.

Jag är lite rädd för vad som kommer hända nästa gång jag provar rida ut ensam men får ta det då.

Det var ett sto på 15 år jag aldrig åkte och tittade på då hon stod längst ner i skåne. Hade velat se henne med men hon var ganska stor tyckte jag.. där red iaf dottern på 12år barbacka ut ensam.. men man vet ju aldrig. Hon kanske också fått en personlighetskris när hon bytte hem :)
 
Hästen gårdsbesiktades innan köp, kolla masken gjordes och hon avmaskades. Första veckan fick hon foderstrupsförstoppning och veterinär var ute där hon även gjorde en generell koll och såg inga avvikelser. I måndags var ET ute som har tät kontakt med veterinär och aldrig skulle behandla om hon misstänkte fel som ska åtgärdas av veterinär. Där hittades spänningar men inget alarmerande.
Hon skos av utbildad hovslagare, är vaccinerad som hon ska. Rör sig problemfritt i alla gångarter under sadel i paddock, hoppar med glädje. Springer i hagen obehindrat och leker med min hund. Rullar sig och är mer gul/brun än vit i pälsen.
Fodret är analyserat och där behövs inget kompletterande kraftfoder.
Hon får så mycket hon orkar och lämnar även lite, utetiderna är generösa och stallet mycket bra ventilation, kallstall.

Hon har varit hos mig 1,5 månad och bor såklart in sig. Hon hanteras 5-6 dagar i veckan korta stunder för att vänja sig att vara ensam i stallet.
En vecka fick hon helt ledigt från mig då jag hoppades att det skulle lugna sig.

I helgen provade jag rida ut ensam för första gången efter att ha gått med henne ensam 6 gånger samma väg och det var då detta hände.

Hantering utöver har även nämnts så läs gärna allt jag skrivit :)

Korta stunder. Hinner hon lugna sig inne då? Annars kan det dra ut på det extra länge om hon märker att det ”lönar” sig att stöka.

Hoppas hon bor in sig snart, men vissa hästar behöver mer tid.
 
Korta stunder. Hinner hon lugna sig inne då? Annars kan det dra ut på det extra länge om hon märker att det ”lönar” sig att stöka.

Hoppas hon bor in sig snart, men vissa hästar behöver mer tid.

Mja, väntar jag för länge eskalerar det till panik och då känns det som jag misslyckats? Bättre då att ta korta stunder så hon lyckas tänker jag
 
Ja det är ju det som gnager mig nu. Igår kände jag bara för att åka hem efter jag gjort stallet men sen tog jag ut henne ändå och övade på att stå ensam i gången.

Jag är lite rädd för vad som kommer hända nästa gång jag provar rida ut ensam men får ta det då.

Det var ett sto på 15 år jag aldrig åkte och tittade på då hon stod längst ner i skåne. Hade velat se henne med men hon var ganska stor tyckte jag.. där red iaf dottern på 12år barbacka ut ensam.. men man vet ju aldrig. Hon kanske också fått en personlighetskris när hon bytte hem :)

Jag tänker att du inte ska göra sånt du blir nervös av, för det känner hästen DIREKT. Även nu när min häst är supercool hoppar jag ibland av och leder, inte för att han är stimmig utan för att jag själv är det. Och då är jag ingen bra ledare för min häst. Bättre då att hålla sig i sin komfortzon och utvidga lite allteftersom. I början red jag bara typ 1 km i skogen runt gården när jag skulle rida ut själv för jag var så nervös. Nu rider jag två mil och tycker det är jättehärligt. Du kanske kan börja med att skritta runt stallet efter du har ridit i paddocken? Eller leda runt stallet? Bra om hästen har jobbat bort lite spöken innan du ger dig på det "jobbiga".

Ang stå inne själv hjälpte det att få mat för oss. Jag mutade mig ur problemet. Efter ett tag började han känna sig trygg inne och då kunde jag ta bort maten utan problem. Jag tyckte det var bättre att "undvika" problemet än att bråka med honom. Nu står han snällt.
 
Ja jag har varit o kontakt med säljaren där hon skriver; "var jättesträng mot henne i början och låt henne inte vinna. Hon testade mig jättemycket i början också men så fort hon insåg att hon inte var ledaren så blev hon jättesnäll"
Det låter inte som en okomplicerad häst. En häst som testar mycket (eller är osäker och behöver bli övertygad) är inte en okomplicerad.


Jag köpte en häst som stämmer med dina krav, förutom att hon är islandshäst, för några år sedan. Snäll, pigg och säker ute även på nya platser. Det var på intet sätt att jag behövde börja om, hästen var trygg i sig själv och mycket välvilligt inställd. Vi bytte stall en gång under tiden jag hade henne och hon funkade bra direkt på nya stället och har fungerat med mindre rutinerade ryttare - bara de inte är rädda för fart.

Jag kunde med gott samvete sälja henne till en ryttare som var mindre rutinerad men gillade fart och säga att hon skulle kunna rida på "som vanligt" från första stund och att hästen skulle vara snäll och stabil och jag fick rätt i det. Hästen har vid flera tillfällen varit utlånade till mindre rutinerade ryttare. Din häst hade jag knappast lovat något alls utom att det troligen skulle bli en massa testande i början, man arbetar inte bort det på 1,5 månader. Med tanke på dina krav så har hon om inte lurat dig så vilselett dig.

Skönt att hästen kommit till dig som tar dig tid och försöker lösa problemen. Lycka till och ta hand om dig, men om det inte löser sig på rimligt sätt/tid så kanske du behöver hitta en ny ägare. Ingen häst är värd att riskera livet för.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
723
Senast: Lutten
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 903
Senast: Stereo
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 255
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 764
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp