Börja om med alla nya hästar?

Jag köpte för nåt år sen en sexåring där säljaren uppgav att den kunde bli istadig och resa sig, det hade hänt henne två gånger men det hade räckt med att hon rutit den i örat och dragit ner den igen så jag tänkte väl att det inte var nån stor grej...

Tji fick jag, jag kunde absolut inte rida ut ensam och kom knappt från stallplan, så stallmodig var den.
Mina stallkamrater ( @Tulip ) fnissade åt mig och sa att det är ju mig man ber om hjälp när man har såna problem... :D

Iaf så bestämde jag mig för att strunta i att försöka lösa det då och tänkte att jag fick ta det till våren när det inte är lera och is.

Sen blev han skadad i mars och när jag sen satte igång i maj var problemet borta. 😊

Jag tror att han precis som din blev lite för lycklig över större hagar och fler roliga kompisar (som han dessutom blev chef över) och att flocken då blev mycket viktigare och tryggare än jag.

Jag tror heller inte alls att min säljare inte gav mig hela bilden för då hade hon inte låtit sin tolvåriga dotter rida och tävla honom. 😊

Så ge det tid, ibland löser sig saker av sig självt. 😊
 
Det låter inte som en okomplicerad häst. En häst som testar mycket (eller är osäker och behöver bli övertygad) är inte en okomplicerad.


Jag köpte en häst som stämmer med dina krav, förutom att hon är islandshäst, för några år sedan. Snäll, pigg och säker ute även på nya platser. Det var på intet sätt att jag behövde börja om, hästen var trygg i sig själv och mycket välvilligt inställd. Vi bytte stall en gång under tiden jag hade henne och hon funkade bra direkt på nya stället och har fungerat med mindre rutinerade ryttare - bara de inte är rädda för fart.

Jag kunde med gott samvete sälja henne till en ryttare som var mindre rutinerad men gillade fart och säga att hon skulle kunna rida på "som vanligt" från första stund och att hästen skulle vara snäll och stabil och jag fick rätt i det. Hästen har vid flera tillfällen varit utlånade till mindre rutinerade ryttare. Din häst hade jag knappast lovat något alls utom att det troligen skulle bli en massa testande i början, man arbetar inte bort det på 1,5 månader. Med tanke på dina krav så har hon om inte lurat dig så vilselett dig.

Skönt att hästen kommit till dig som tar dig tid och försöker lösa problemen. Lycka till och ta hand om dig, men om det inte löser sig på rimligt sätt/tid så kanske du behöver hitta en ny ägare. Ingen häst är värd att riskera livet för.

Tack så mycket!
Jag är glad över att hon är frisk, kunde ju varit värre!

Jag sålde en heltrygg individ med och där kom han till ett hem med två lite mer osäkra ryttare (ena hade skadat sig i fälttävlan) De blev väldigt nöjda med honom.
Travaren var jag ärlig med att hon går att rida ut ensam men det är ingen dans på rosor. Sen var hon alltid lugn i stallet ensam, snäll med hovslagaren mm

Ska även tillägga att jag bett en kompis om hjälp som jag ska betala för att komma hit och rida ibland. Hon kontaktade mig på instagram igår.
 
Jag köpte för nåt år sen en sexåring där säljaren uppgav att den kunde bli istadig och resa sig, det hade hänt henne två gånger men det hade räckt med att hon rutit den i örat och dragit ner den igen så jag tänkte väl att det inte var nån stor grej...

Tji fick jag, jag kunde absolut inte rida ut ensam och kom knappt från stallplan, så stallmodig var den.
Mina stallkamrater ( @Tulip ) fnissade åt mig och sa att det är ju mig man ber om hjälp när man har såna problem... :D

Iaf så bestämde jag mig för att strunta i att försöka lösa det då och tänkte att jag fick ta det till våren när det inte är lera och is.

Sen blev han skadad i mars och när jag sen satte igång i maj var problemet borta. 😊

Jag tror att han precis som din blev lite för lycklig över större hagar och fler roliga kompisar (som han dessutom blev chef över) och att flocken då blev mycket viktigare och tryggare än jag.

Jag tror heller inte alls att min säljare inte gav mig hela bilden för då hade hon inte låtit sin tolvåriga dotter rida och tävla honom. 😊

Så ge det tid, ibland löser sig saker av sig självt. 😊

Ja jag tänker ju att årstiden med mörker (jag ser tyvärr dåligt i mörker) underlag mm kanske gör sitt med.

Jag är också en av de som hjälpt till med sådana hästar men just nu känner jag faktiskt att jag inte orkar hålla på med nervösa, hisspiga hästar och jag vill inte bli arg heller.. jag blev ledsen i helgen för jag blev rädd men också för att jag skrek åt henne..
 
Min första storhäst var som ts beskriver, dvs helt galen och snäppet på ohanterbar... de första månaderna fick jag ha kedja och pisk med mig för att ens ta ut henne till hagen (och såklart väst och hjälm på mig själv), hon snurrade runt runt och höll på att gå rätt över mig stup i kvarten. I boxen så stressade hon bara och sparkade i väggen konstant, fick ha hjälp vid borstning och sadling då hon tryckte upp mig mot väggen och bokstavligt talat bet fram och sparkades bak.
Gick nästan inte att rida ut utan sporrar för att ens komma bort från gården då hon kastade sig var och varannan meter, fick sätta av i snabb galopp för att komma förbi grannens gård med "extra läskiga" shettisar och komma till ridbana och faktiskt få ngt vettigt gjort. Dvs tillräckligt fort för att hästen inte skulle hinna bli rädd...
I ridningen gick hon med huvudet i taket och gick knappt att svänga. Sprang mot hinder för att sen tvärnita. Gick inte att lasta och att promenera ute var livsfarligt M.m

Och detta var då en häst som jag jobbat med innan, gått 130hoppning och hade bytt stall utan större problem tidigare. Visst hade hon humör och var oförsiktig runt människor men när hon kom helt till mig var det ju extremt.

Tog ett par år innan hon var så snäll att mina föräldrar vågade leda henne, men hon kom att bli väldigt trevlig ^_^, fortfarande oförutsägbar på uteritter utan sällskap och på hinder men när vi väl hittade knapparna och vad som fungerade så kunde jag tänja på hästens gränser och få längre och längre ute tider (dvs mer än 2h) borsta utan att bli uppäten och rida ut utan 20min av kast med liten ryttare.

Det som gjorde mest för hennes trygghet i stallet var nog att vi skaffade storhästs sällskap, ponnyerna räknades tydligen inte ;). Lärde mig mycket om tålamod av corina ^_^, av de 7 hästarna jag haft nu är hon och min första ponny som blivit helt förbytta vid flytt, ponnyn var dock inte hälften så extrem .
Men båda blev de mest lojala och de jag vågade göra mest med också :).
 
Prova rida ut på provridningen om det är viktigt. Eftersom det är vanligt att det inte fungerar.

HAR du en ridbana och hästen är snäll att rida där, rid där då? Det finns ju ingen anledning att rida ut på en häst som inte vill och skapar farliga situationer om man själv inte är av typen som tycker att det är kul när det hoppar och far.

Sälja häst går alltid. Det är många som gillar projekt, däremot kan det vara svårt att få igen samma pengar man själv gav. Ta hjälp av någon mer rutinerad vid nästa köp så ökar chanserna att få hem "rätt" häst.

Fast jag förstår Ts att hon inte bara vill harva runt på ridbanan.
Jag är ingen skogsmulle utan tränar flitigt både hoppning och dressyr och tävlar fälttävlan. Men för mig är det jätteviktigt att uteritterna fungerar.
Jag rider inte på bana mer än två dagar i veckan eftersom jag tycker det är tråkigt.
Jag provred min häst tre dagar i rad för att det verkligen skulle bli rätt. Fördelen med att köpa av någon jag känner.

Ts, jag vet någon som kan hjälpa dig om det behövs. Bara skicka pm.
 
@Nepenthe
Jag tror absolut att problemet går att lösa i hästen. Det är ju tyvärr inte jätteovanligt att det blir så.
Sen vet jag ju inget om dig och dina kunskaper/personlighet. Och jag vet inte mer om hästen än det som återges här lite kort. Men det är ju något som jag hört och sett i väldigt liknande tappning rätt mycket. Och det har gått att lösa förutsatt att ägaren inte är för rädd.

Jag hade börjat på backen med en sån häst. De måste ju liksom lära sig funka i daglig hantering.
Och så hade jag motionerat ur den energi på banan nu i början så att man får lite mindre problem att jobba med sas.
Och ni också kan hitta en relation till varann där när du ber om något så får du korrekt svar på det.
Jag tycker det är lite dumt att försöka göra saker som man inte riktigt reder ut speciellt i ett så här tidigt skede i er relation. Både för att det liksom lätt sätter tonen för er framtida relation och för ditt självförtroende.

Det finns en hel uppsjö övningar och system för att fixa både stå på gången lugnt, klara vara själv, hålla avstånd mot människor, fixa separationsångest, osäkerhet vid uteritter, att de reser sig, inte går fram etc.
Så hade jag varit du hade jag letat efter någon tränare som jobbar med sån problemlösning eftersom du vill ha kvar din häst. Då kan ni snabbast möjligt ta er vidare utan att ditt självförtroende ska få ta mer smällar eller någon av er skada sig.
 
Kompisen som ska komma och hjälpa dig att rida henne, kan hon hjälpa dig på uteritter med? Att hon/du rider och den andra av er leder i longerlina? Så att det finns en till som bromsar och är med för säkerhetens skull.
 
De KAN också vara bara löjligt osäkra i skogen. Läste någon forskning någon gång att hästar kan koppla hjälperna vid inridning till stället man rider in dem på. Dvs de kan vara inridna på bana men "glömma bort" i skogen vad hjälperna betyder. Det läste jag på hippson så borde gå att hitta för den intresserade om man är lite ihärdig.

Min är ju kollad från öra till svanstipp med allehanda diagnosmetoder och det är så jag vet att det är osäkerhet och inte smärta, han är lika osäker som när jag köpte honom, när det var länge sedan han gick i skogen sist. Att de får panik och vill hem till flocken är inte helt ovanligt och då får man försöka vänja dem med babysteg så det känns ok för dem att vara ensamma med bara en människa som sällskap.
Hade ett sto som inte va rolig att rida ut.Tvärtvände och 190 knyck hem, upp med huvudet, släppte bettet, bockade och capriolade!MEN på vintern när det var en halvmeter snö typ då gick hon hur bra som helst!Trodde nu äntligen har det släppt.Sen kom våren då var det tillbaka på ruta ett igen och värst var soliga dagar med mkt skuggor.Henne sålde jag till slut för hon tog lusten att rida ifrån mig
 
Nu har jag inte läst hela tråden men tömkör den ut ensam? Jättebra för självförtroendet och inte minst förtroendet för människan. De unghästar jag tömkört en del ensamma i skogen har utan större problem kunnat ridas ut ensamma från början så tror det är ett vinnande koncept 🙂
 
Nu har jag inte läst hela tråden men tömkör den ut ensam? Jättebra för självförtroendet och inte minst förtroendet för människan. De unghästar jag tömkört en del ensamma i skogen har utan större problem kunnat ridas ut ensamma från början så tror det är ett vinnande koncept 🙂

En häst som tvärvänder, piper över folk etc känns lite tveksamt tycker jag att ta ut och riskera tappa och riskera att ts inte får fram hästen och deras relation och hästens lydnad för hjälperna kompromissas med iom att uppgiften kan bli för svår för stunden.

Annars är det ju bra att kunna be dem gå före en, om det så är i lina eller på töm. Då brukar de ju som du säger få lära sig att inte ha support bredvid sig på backen utan själva behöva våga vara ensamma i front.
 
En häst som tvärvänder, piper över folk etc känns lite tveksamt tycker jag att ta ut och riskera tappa och riskera att ts inte får fram hästen och deras relation och hästens lydnad för hjälperna kompromissas med iom att uppgiften kan bli för svår för stunden.

Annars är det ju bra att kunna be dem gå före en, om det så är i lina eller på töm. Då brukar de ju som du säger få lära sig att inte ha support bredvid sig på backen utan själva behöva våga vara ensamma i front.

Jag läste att den reste sig och det hanterar jag hellre i töm än på ryggen. Sen behöver man ju inte klämma dem förbi vad som helst utan kan ju leda hästen om den verkligen inte vill. Risken att tappa finns ju alltid där, men det gör den ju att ramla av också. Men jag kan komplettera mitt tips, TS kan ju börja med att promenera hästen med lina och spö och lämplig betsling :)
 
Jag älskar att tömmköra men hade verkligen inte vågat göra det med en häst som är osäker ute. Har blivit släpad alldeles för många gånger efter hästar som vänt och dragit..
Min fux gjorde galoppombyte på töm på ridbana och var super rolig att jobba med där, men kunde inte ens promenera på vägen vid hagarna utan att riskera brännsår i händerna och en halt häst kallsvettades utanför stallet för att hon såg en ko 1km bort eller att det bara blåst gör mycket. och jag då såklart raklång i gruset där hästen lämnade mig...

Jag föredrog att sitta på så att jag kunde klamra mig fast och i alla fall inte bli översprungen.
 
Har tömkört en gång, hennes första i paddocken så det är hon inte alls van vid.

Jag vet inte om det är otydligt men jag vet hur jag ska göra.
Frågeställningen var mer vad man kan förvänta sig och hurpass mycket man ska behöva börja om med en sådan häst jag trodde jag köpt :)

Vi har olika åsikter där och nu är det som det är. Jag står med den här hästen hos mig nu ändå.
 
Jag älskar att tömmköra men hade verkligen inte vågat göra det med en häst som är osäker ute. Har blivit släpad alldeles för många gånger efter hästar som vänt och dragit..
Min fux gjorde galoppombyte på töm på ridbana och var super rolig att jobba med där, men kunde inte ens promenera på vägen vid hagarna utan att riskera brännsår i händerna och en halt häst kallsvettades utanför stallet för att hon såg en ko 1km bort eller att det bara blåst gör mycket. och jag då såklart raklång i gruset där hästen lämnade mig...

Jag föredrog att sitta på så att jag kunde klamra mig fast och i alla fall inte bli översprungen.

Jag är lite rädd angående lös häst och tömmar som sitter i bettet också.. ser skaderisken som stor.
Mina något lugnare unghästar har jag gjort så med dock
 
Jag läste att den reste sig och det hanterar jag hellre i töm än på ryggen. Sen behöver man ju inte klämma dem förbi vad som helst utan kan ju leda hästen om den verkligen inte vill. Risken att tappa finns ju alltid där, men det gör den ju att ramla av också. Men jag kan komplettera mitt tips, TS kan ju börja med att promenera hästen med lina och spö och lämplig betsling :)

Jag promenerar henne redan med repgrimma :)
 
Jag promenerar henne redan med repgrimma :)

Som jag skrev till Buck ser jag för stor risk med just denna häst att göra detta.
Ibland ber jag henne gå före när jag går med repgrimman och longerlina.

Med något lugnare hästar tycker jag dock detta är ett väldigt bra alternativ!
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
571
Senast: Lutten
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 757
Senast: Stereo
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 916
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 717
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp