Borjat rida efter 8 ars uppehall - i England!

L

lilyrose

Hej,

Jag har nyligen borjat rida igen efter 8 ars uppehall. Flyttade till England nar jag var 18 och hade inte mojlighet att fortsatta...tills jag upptackte att det finns en ridskola mindre an en halvtimma ivag med buss! Blev sa himla glad eftersom jag har saknat ridningen nagot enormt, det ar en viktig del av mitt liv.

Borjade med privatlektioner for att komma igang. Forsta gangen trodde jag jag skulle do, var vit som ett spoke och kunde knappt ga av trotthet. Ont i kroppen i 5 dagar men det var det vart. Kom ihag ganska bra, och kanslan var den samma - underbart! Men efter nagra lektioner till borjade jag kanna att den har ridskolan inte riktigt ar sa bra som jag hoppats. Det ar ganska annorlunda fran vad jag ar van vid. Jag undrar om nagon annan svensk har borjat rida i England (pa ridskola) och funnit samma sak?

Det forsta jag tyckte var mindre bra var att man inte fick samma instruktor varje gang, utan red for olika varje gang, pa olika hastar. Jag vill ju ova och bli battre, och da ar det svart om man hoppar mellan olika instruktorer hela tiden. Dessutom tycker jag att instruktorerna ar ganska passiva. Det ar liksom ingen struktur pa lektionerna, och deras kommentarer ar fa och inte sa konkreta. Jag ar van vid en super ridlarare som verkligen engagerar sig, kommenterar hela tiden och kommer med forslag pa HUR man ska atgarda en situation. De har later mig mest rida runt som jag vill och kommer med en liten kommentar da och da.

Sedan hastarna: nastan alla ar robusta saker (inget fel med harliga lurviga hastar) som man far kampa ihjal sig bara for att fa att ga framat. Nastan alla ryttare pa ridskolan ar nyborjare sa hastarna ar inte alls valridna.

For nagra veckor sedan tyckte jag och instruktor att det var dags att borja i grupp. Det var en hemsk upplevelse och jag har inte ridit sedan dess. Kanner mig jatteledsen och vet inte vad jag ska gora, prova en annan ridskola eller ge upp.

Nagon som har nagot tips?

Lilyrose x
 
Sv: Borjat rida efter 8 ars uppehall - i England!

Jag har ridit pa ridskola i england och hade samma upplevelse. De har inte i närheten samma niva pa undervisning och hästmaterial som i Sverige. Dessutom upplevde jag att de inte alls var lika inriktade pa dressyr som vi är i Sverige, sa som de sag det var det valfritt om hästen ska ga i form eller inte, och inget man behöver sträva mot.

Jag tror att vi är ganska bortskämda med vara ridskolor i Sverige, med känsliga och framat hästar som inte behöver kunna ga med nybörjare.

Men, man far ju ta seden lite dit man kommer. Kanske kan det vara idé att prova en annan ridskola? Eller bli medryttare?
 
Sv: Borjat rida efter 8 ars uppehall - i England!

Jag har ridit pa ridskola i england och hade samma upplevelse. De har inte i närheten samma niva pa undervisning och hästmaterial som i Sverige. Dessutom upplevde jag att de inte alls var lika inriktade pa dressyr som vi är i Sverige, sa som de sag det var det valfritt om hästen ska ga i form eller inte, och inget man behöver sträva mot.


Jag har inte ridit på ridskola i england men däremot sett en hel del ridning på hobbynivå där. Kan ju lugnt påpeka att hobbyryttare i sverige har sitsar som proffs i jämförelse med hobbyryttare i england. England borde ju vara hästarnas förlovade land men jag var mycket negativt förvånad i mycket. Både vad gällde hästhållning, kvalitet på foder (speciellt hö och hösilage) foderhantering, staket (TAGGTRÅD) för att inte tala om just ridningen.

Och varför alla dessa hönät och höhäckar överallt? Inte undra på att star där behöver kollas tänder minst var sjätte månad.
 
Sv: Borjat rida efter 8 ars uppehall - i England!

Hejsan
Jag bor i Englandsen tio ar tillbaka, nar jag kom hit sa salde jag mina hastar i sverige och var hast och ridlos i 5 ar...sen tog jag mod till mig och borjade pa en englesk ridskola, det ar ju en annan niva pa ridskolorna har och i sverige det ar helt klart och inom 5 veckor hade min instruktor sagt att det var val inte direkt nan mening med att jag skulle harva dar, och hon tipsade om en tjej som behovde hjalp med sina hastar ett 16 arigt oinridet avelsto som skulle ridas in och hennes 2.5 ariga fol som skulle hanteras...jaha, efter ett tag som medryttare pa det stallet sa kopte jag stoet, hon var i ett sant elandigt skick och dom stall agaren verkade inte vilja hjalpa till, stoet hade svar damm allergi, men fick inte vara pa span, och dom vagrade att lata mig ha henne pa hosilage eller blott ho...:mad: sa jag kopte henne for en spottstyver spenderade ratt tejalt med pengar pa veterinar och nu ar hon en trevlig allround hast....fast gillar att ridas ut mest...

Vart bor du nagonstans?
Det jag skulle tipsa om ar att forsoka fa tag pa nan lite mer dressyr riktad anlaggning och se om det finns en medryttar hast dar eller kanske en instruktors schoolmaster som mdu kan ta lektioner pa?

Jag har blivit samre som ryttare sedan jag kom hit, jag har svart att hitta en instruktor som jag kanner lar ut pa ratt satt och inte vill att jag ska saga ner hastkraken sa den bojer nacken...Nu rider jag bara ut stoet och sa har just skaffat en unghingst som jag ska rida in med hjalp av en dressyr inriktas instruktor sa forhoppningsvis kan jag komma pa ratt spar igen....men det ar daligt med kunskapen i england over huvud taget tycker jag...men men...
 
Sv: Borjat rida efter 8 ars uppehall - i England!

Jag har ridit på ridläger i England, för länge sedan. Tyckte det var underbart, trevliga hästar, trevliga ridlärare, men lite annorlunda. Mycket fokus på kontroll över hästen, uteritt, hoppning, mindre på dressyr. dvs jag var på nivån att jag hemma red öppna o slutor men vi fick aldrig galoppera från skritt o halt. I England: knappt skänkelvikningar men mycket fattningar och övergångar, snabb galopp ute, terränghinder, väldigt nyttigt. Ett par pass fick jag rida dressyr med äldre damer (jag var 16) eftersom jag hade ridit mer så innan, det var extremt bra pass och jag fick testa rida med kandar på en underbar häst.

Tycker om hästtypen också, stötte på den i Holland med, liten stabil, ibland raggig, och cool, inte 175 bängligt halvblod med halvmeter rygg. Stallet låg utanför London, men de lade nog mindre energi på sina stora helgridgrupper än på ridläger och tantdressyr :) (är nog själv "tant" nu).

Annorlunda men rejält säkerhetstänk, när man föll av så in i stallkontoret och koll att man är ok, fyll i papper så man vet vad som hände. Men i skogen underbar full galopp, så snabbt hästarna kunde, med kontroll. Och så fick man klistermärken i "ridkörkortet" allteftersom.
 
Sv: Borjat rida efter 8 ars uppehall - i England!

Vad som ar bra med england ar tavlingarna, det finns massor av dom och manga clubbar sa man ar oftast pa rid avstand till nagon local club dar men kan tavla bade hoppning dressy och naturligtvis cross country...mycket terrang hoppning och sa jakterna forstas som ar otroligt trevliga dom med...

Men det ar fler noviser som ager hast och det finns mer problem haster eftersom kunbskaps nivan ar lite lagre...

Men om du ar i nareheten av Berkhamsted, Herts sa hor av dig sa kanske vi kan fixa till nat lite mera givande med din ridning :)
 
Sv: Borjat rida efter 8 ars uppehall - i England!

Tack for alla svar - skont att hora att andra har haft samma upplevelse! Jag borjade kanna mig rejalt forvirrad och undrade om det var mig det var fel pa.

Bor i London sa jag har begransat med ridskolor i narheten, men har hittat ett par till som jag ska aka och titta pa. Inte ge upp an alltsa!

Jag haller med helt om att vi har hog standard pa ridning och hasthallning i Sverige, sa man ar nog lite bortskamd. Har verkar det som att de mest 'aker runt' pa hastarna, handlar mest om att ha kontroll och kunna styra ungefar. Som svensk ar man sa van vid att dressyren ar grunden till allt, van vid att krava lite mer av hasten och att forsoka forbattra sig hela tiden. Nar jag var med pa en grupplektion har sa fick jag en gammal trott hast som knappt gick framat alls, jag menar riktigt riktigt seg. Ridlararen sa till mig att ' den har hastan ar jattegammal och har precis borjat sattas igang efter att ha statt lange sa du kan inte krava nagot alls av henne'. Ok, borde den hasten verkligen ga med i en avancerad grupp? Hur nyttigt ar det for mig som elev att lunka runt runt i trav och skritt i en timma utan att ens fa lov att gora en ordentlig hornpassering eftersom det var for jobbigt for hasten?

Mitt i lektionen skulle man byta hast med varandra (!) och jag fick da en hast som var ganska framat och 'springig'. Fick instruktion om att samla skritten, gjorde manga sma forhallningar, tung i sitsen med ett stadigt stod i handen, da borjade hasten soka sig framat nedat. Da fick jag en utskallning av stilen DEN HAR HASTEN KAN INTE GA I FORM! FORSOK INTE FA HASTEN I FORM DA BLIR GANGARTERNA JATTEDALIGA! Ok, fair enough, men jag fick inte nagon som helst hjalp med VAD jag skulle gora istallet, bara skall. Visste inte vad jag skulle ta mig till, blev sa frustrerad och ledsen och forvirrad...

Ojoj, marker att jag vraker ur mig allt har...detta var ett par veckor sedan men jag ar fortfarande lite ledsen och arg. Puh!
 
Sv: Borjat rida efter 8 ars uppehall - i England!

OJ da det var ju inte sa kul...har du provat det har stallet, http://www.fmec.co.uk/

hade en kompis som red lektioner dar och hon sa att det var bra, eller ja battre an dom flesta andra stallen som hon har ridit pa...vet ej om det ar nara dig dock?

Anna
 
Sv: Borjat rida efter 8 ars uppehall - i England!

Hej,

Tack for tipset! Ska absolut kolla upp, ar inte for langt bort fran mig.

Min plan ar nu: hitta en battre ridskola och ga dar ett tag for att komma igang pa riktig, och hitta tillbaka 'kanslan' ordentligt. Sedan borja leta efter en medryttarhast.
 
Sv: Borjat rida efter 8 ars uppehall - i England!

Mitt i lektionen skulle man byta hast med varandra (!) och jag fick da en hast som var ganska framat och 'springig'. Fick instruktion om att samla skritten, gjorde manga sma forhallningar, tung i sitsen med ett stadigt stod i handen, da borjade hasten soka sig framat nedat. Da fick jag en utskallning av stilen DEN HAR HASTEN KAN INTE GA I FORM! FORSOK INTE FA HASTEN I FORM DA BLIR GANGARTERNA JATTEDALIGA! Ok, fair enough, men jag fick inte nagon som helst hjalp med VAD jag skulle gora istallet, bara skall. Visste inte vad jag skulle ta mig till, blev sa frustrerad och ledsen och forvirrad...

Hehe, far lite deja vu där... Rakade faktiskt ut för precis samma sak när jag red pa ridskola i England, alla skulle byta hästar mitt under lektionen, och den hästen jag hade ridit innan (och börjat fa till arbete) fick da en ryttare som i stort sett bara satt pa och lät hästen ga som den ville pa halvlang tygel. Fick da en athutning att "Titta nu hur mycket nöjdare hästen är, när man inte haller pa och försöker rida hästen i form som du gör, den där hästen trivs inte med att ga i form". De sag detta med form och eftergift (självklarheter i Sverige) som onödigt besvär, som man kunde halla pa med om man ville, men lika gärna (eller hellre) skulle lata bli.
 
Sv: Borjat rida efter 8 ars uppehall - i England!

Himla intressant detta...maste saga att jag kanner mig mycket battre nar jag far hora att andra upplevt det har ocksa.

Det mest forvirrande av allt var att en av mina privatlektioner var jattebra, red for en tjej som hade mer lika syn pa det hela som jag. Fick en ganska liten ponny att rida (en annan konstig grej, de satte mig pa sa sma hastar - jag ar 180 lang, inte sa tung men kanns anda konstigt nar benen sticker ner langt nedanfor hasten...), kampade pa bra och den gick riktigt fint efter ett tag. Instruktoren tyckte det var intressant att se hur jag hanterade den har hasten, sa att hon aldrig hade sett den ga sa bra, andra ryttare brukade mest aka runt. Hon tyckte jag skulle borja i deras mest avancerade grupp, men lade till att de 'avancerade' ryttarna inte var pa speciellt hog niva egentligen. Kom bra overrens med den har instruktoren, som tyvarr var hoggravid och jobbade sin sista vecka innan mammledigheten...

Sedan, nasta gang, hade jag den horribla upplevelse och kande mig som varsta nyborjaren eftersom jag helt plotsligt gjorde ALLT fel! Och grejen var att eftersom jag hade haft ett sa pass langt uppehall borjade jag tanka att det kanske var jag som hade fel, fick nastan som en liten existensiell hast-kris...
 
Sv: Borjat rida efter 8 ars uppehall - i England!

...och grejen ar ju att om hastarna bara rids av nyborjare jamt ar det klart att det blir lite jobbigt for dem nar nagon helst plotsligt inte later dem snedda over i hornena och faktiskt forsoker boja hasten pa en volt, inte bara svanga runt i en cirkel! Klart en helt otranad hast blir 'nojd' om den far lunka runt som den vill istallet for att faktiskt jobba.
 
Sv: Borjat rida efter 8 ars uppehall - i England!

Precis, självklart ska man inte härja runt med hästarna, men de flesta erfarna ridskolehästar som funkar med nybörjare är utmärkt nöjda om de kan tillbringa hela lektionen antingen med att sta i mitten och vila, eller lunka runt pa sparet (och skära av hörnen rejält) i skritt.

Det betyder inte att det är vad man ska ha som mal med en ridlektion, i mina ögon.

Ska jag vara lite elak sa är det kanske ingen slump att england inte är sa framgangsrika i dressyr - jag tror helt enkelt inte att det finns nan san tradition, utan normen verkar snarare vara att man rider runt lite för att det är kul.
 
Sv: Borjat rida efter 8 ars uppehall - i England!

Jag håller med, England fokuserar nog inte så mycket på dressyr.

Men jag vill också vända lite på det, jag tycker vi i Sverige tenderar rida för stora hästar ibland. Inte för att jag egentligen har någonting emot det, men gång på gång på tidigare ridskolor har jag (1,62) placerats på 1,75 höga, långa, bastanta hästar (en hög lång smal häst fungerar bra, men är de runda också så är jag som en sparv på ett berg.) Hur menar man att jag ska kunna rida bra för hästen då? Vad är det för fel på regeln att hästen ska vara en handsbredd lägre än rekryten är hög :p

Dessutom är det inget fel i att rida för att det är kul, för både hästen och ryttaren. Både roligt och nyttigt vore bra.

Vi har bra saker, andra länder har bra saker, önskar vi kunde sätta ihop det.
 
Senast ändrad:
Sv: Borjat rida efter 8 ars uppehall - i England!

Jag tycker nog inte att vi generellt rider för stora hästar i Sverige, det beror nog mer pa vilken storlek pa häst som ridskolan har tillgänglig.

Jag rider alltid för att det är kul, men om jag rider pa ridbana sa blir det snabbt väldigt trakigt om jag inte far försöka fa hästen till arbete utan bara ska rida runt. I sa fall är det roligare att rida ut, tycker jag.

Självklart finns det bra saker i alla länder, men jag vet inte om det finns sa jättemycket som jag önskar att svenska ridskolor skulle lära sig fran engelska. Jo, de fartfyllda uteritterna kanske. Men da fick man byta ut en del rädda ridskoleelever ocksa.
 
Sv: Borjat rida efter 8 ars uppehall - i England!

Sjalvklart ska man ta seden dit man kommer och se de positiva sidorna. En sak som jag tyckte var bra med det har stallet var att det fanns en mer 'kul' stamning, speciellt nar jag tittade lite pa barn lektionerna.

Jag var pa en tavling, eller 'show', som de hade och jag gillade att det kandes som en ganska lattsam tillstallning. Det var ingen press pa nagon, alla fick berom och applader och det var valdigt roligt.

Min upplevelse av ridskoletiden i Sverige var fantastisk MEN det var anda fran forsta borjan valdigt, valdigt seriost. Det var tufft helt enkelt. Om det gick bra pa en lektion eller tavling fick man berom och kande sig stolt, gick det daligt sa fick man skammas. Redan forsta klubbtavlingen som liten tjej var det valdigt 'pa riktigt' och det var mycket nerver inblandade - man ville verkligen gora bra ifran sig, det kandes aldrig bara som en kul grej att gora.

Disciplin och respekt ar ju absolut nodvandigt att ha med sig nar man haller pa med hastar och ridning och det var de alltid fantastiskt noga med pa ridskolan, men nu nar jag ser tillbaka pa ridskoletiden kan jag tycka att det inte hade skadat med lite mer kul samtidigt.
 
Sv: Borjat rida efter 8 ars uppehall - i England!

Tja om jag fat forsvara England lite granna...Dressyren ar helt klart pa uppsving, det har inte varit sa mycket med den tavlings grenes tidigare men ryttare som Carl Hester har definitivt fatt mer folk att oppna ogonen, och inom hoppningen far man val anda saga att England alltid har legat pa topp...plus att ravjakten har producerat fram hallbara tuffa hastar som kan ga en hel dag in the field hoppa allt och vara riktigt samarbets villiga...

Nu borjar ju intresset stiga och mer och mer folk har blivit intreserade in dressyr, sa mer halvblood och pre hastar blir importerade och mer och mer internationella tranare kommer in och du kan aka pa clinic och trana med dom...
sjalv kan jag knappt vanta till Pharon ar inriden och vi kan borja trana pa riktigt:laugh:

sen ar ju som sagt var tavlingarna ratt roliga dom med och det finns manga och mycket olika nivaer...
varfor inte se om du kan ha en hast pa foder?



du kan ju kolla in dom har stallena ocksa om det inte ar for langt...
http://www.classicdressage.com/ hon kan ha schoolmasters och ge lektioner, vet ej om hon har nagra inne nu men, prova

http://www.westwaystables.co.uk/horse_lessons.html
 
Sv: Borjat rida efter 8 ars uppehall - i England!

Sjalvklart - jag ar overtygad om att det finns massor med bra anlaggningar osv. Tack for tipsen, ska kolla absolut kolla upp dem!

Om jag bodde nagon annan stans (bor centralt i London) och hade ett annat jobb skulle jag kunna agna mer tid och pengar at hastarna, men just nu skulle det passa mig bast att fortsatta som lektionsryttare. Det ar just pa den har nivan som standarden verkar lagre an i Sverige. Hoppas kunna hitta en bra ridskola och fortsatta med det ett tagt for att komma igang pa riktigt, sedan ska jag nog forsoka hitta en medryttarhast.
 
Sv: Borjat rida efter 8 ars uppehall - i England!

Har borjat kolla runt en del pa engelska ryttarforum, mest for att hitta en bra ridskola. Det slar mig direkt att debatten och fragorna som folk staller generellt ar pa en mycket lagre niva an har. Ganska intressant...sedan ska man saklart inte pasta att bara for att folk verkar outbildade med tanke pa vad de skriver pa ett forum, sa tycker jag anda att det visar pa att kunskapsnivan ar mycket lagre i England.

Folk fragar tex 'Jag har svart att halla underskankeln stilla, hur ska jag gora for att forbattra detta?'. Svaret ar tydligen att spanna fast fotterna med en rem. Det ar liksom valdigt 'instant solutions' som galler, inte att trana trana trana for att astadkomma en battre sits tex.

Sedan till detta med dressyr och att rida hasten i form: sag en fraga om vad det betyder nar hasten ar 'on the bit' och 'working in an outline'.

Ett svar: "Nar hasten gar pa tygeln bojer den pa nacken och har huvudet nerat, med nosen mot brostet. Det ar battre for man har lattare att kontrollera hasten om den har huvudet nerat. Har mest med huvudets position att gora". Tjaba.

Ett annat svar var mer informerat, skrev att hasten maste aktivera bakdelen osv men tillagger att pa de flesta ridskolor rider man inte hasten i form, och att det inte var nagot man skulle forvanta sig att fa lara sig.

Ingen tycks riktigt veta VARFOR man efterstravar en bra form (om man nu gor det...) vilket jag tycker ar det konstigaste av allt. Som svensk ridskole elev visste man redan som liten, innan man riktigt hade kommit till det stadiet, att det hade att gora med hastens muskulatur att gora, att malet var att fa hasten att jobba med bakdelen osv.

Om nagon har pa buke svarade pa fragan "vad betyder det att hasten gar i form?" med att saga: det ar nar hasten bojer pa nacken och nosen narmar sig brostet, och det ar bra for man har battre kontroll, da skulle nog nagon rabiat bukefalist skulle soka upp den personen och ge dem en upplaxning, alternativt en smocka!
 
Sv: Borjat rida efter 8 ars uppehall - i England!

Hejsan...jo visst ar det hogre kunskaps niva pa det har forumet an pa manga andra har i England, men, det finns nagra som ar lite mer inriktade pa "korrekt " ridning...

Enlightened Equitation ar en websida som har ett forum som ar lite mer dressyr inriktat...sen finns det ocksa ett som ar under Kelly Marks, natural horsemanship, som ar ratt ok, dom kan bli lite for insoade pa inga skor, hall hasten naturligt, men manga vet mycket och det ar anda en kansla av att inte dra ned, spanna in hasten for att fa den att "ga i form"

Jag har mina pallar hemma for tillfallet vilket ar underbart pa ett satt, nara och mycket utevistelse och mina egna regler, MEN saknar lite bra facilities osv...men i och forsig har dom flesta inackoderings stall samre faciliteter and dom svenska, men anda...

sen ar det ju problemet med att hitta en instruktor i det har landet som faktiskt kan bade lara ut och rida...jag ar pa min fente instruktor och sa far so good....men det har varit en tuff vag....

det ar inte riktigt samma som hemma men man far ta skeden i vacker hand eller mun och forsoka gora det basta av situationen:cool:
 

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 167
Senast: Huggorm
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 322
Senast: Raderad medlem 120709
·
Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa...
2
Svar
24
· Visningar
2 009
Kropp & Själ Jag ar 30 nu och har lange varit dalig med hudvard. Jag har val anvant nagon cleanser, toner och dagkram, speciellt nar jag brukade...
Svar
10
· Visningar
899
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp