Borrelia - eller annat?

Wilisia

Trådstartare
Köpte en häst i oktober och allt var frid och fröjd tills jag kom tillbaka efter en veckas jullov. Hon hade vilat då och blivit ganska raggig och blev fort trött när jag red. Jag klippte, det blev bättre, men efter några hopprundor kunde hon riva en bana med knäna. Tänkte hon var otränat, så la ett krut på kondition och styrketräning, självklart med tanke på återhämtning också. I samma veva hade vi en omgång med hästinfluensa i stallet, hon verkade dock inte vara drabbat då hon inte ens hade förhöjd temp.

Det blev lite bättre, men tillslut så illa att jag tänkte att hon behövde en vila. Tänkte det var en unghäst-grej (hon är 6) och att jag hade ändrat så mycket i träningen, ev. att hon bara var tråkig i hoppningen. Hon var jättefin precis när jag satte igång henne efter 1v vila, men två veckor senare tyckte jag hon kändes matt igen. Hon blev även jättetråkig i pälsen och föll i hull.

Nu ser hon bättre ut i pälsen och även hullet och hon har vilat igen efter att jag har kollat blodvärden och tagit träckprov, som var normalt (förutenom fosfat, som vet sa kunde bli lågt när man skickade.). Jag har även gett b-vitaminspruta. Jag har fått förslag om 100 olika tillskott och har även fått förslag på att hon kan vara strup-pipare, fast det lär jag ju ha märkt när jag konditionstränar? Även hjärtfel, men ja,det känns ju lite långsökt. Sen fick jag förslag på borrelia, men är inte det lite konstigt att det slår ut i Januari? Kan det ha varit att hon fick en infektion/ett stuk av hästinfluensa som inte har "brutit ut" pga att hon är vacc, men blev väldigt långdraget för att jag red på. nästan som vanligt? Hon visar ju inga värden som tyder på infektion just nu.. Hon är ju annars väldigt pigg o fräsch.

Hon tar nytt blodprov i veckan för borrelia och kollar även hjärtat, men vill gärna höra om någon har tidigare erfarenheter om liknande fall och kan lite om borrelia..
 
Jag har inget förslag tyvär men om du tar prover så ta för anaplasma också.
Trötthet och olika konstiga småhältor är vanliga vid infektion.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag var bortrest i helgen och på söndag hörde hästvakten av sig och tyckte att det var konstigt att min ena häst inte ville äta, efter...
Svar
13
· Visningar
2 130
Senast: SkorpSmulan
·
Kropp & Själ Japp, nu behöver jag läkarbuke. ;) Jag flög av en häst för en månad sen och slog i högerhanden rätt ordentligt. Handen fungerade dock...
2
Svar
28
· Visningar
6 381
Senast: iNHALE
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 295
Senast: Rebeckafalk
·
S
Hästvård Jag har en halvblodsvalack som är född -06, jag har haft honom sen han var tre år. Jag har ett stort problem med honom, och det är att...
Svar
11
· Visningar
1 389
Senast: Midnight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp