Bukefalos 28 år!

Borrelia - skov/återfall? *långt*

mumin

Trådstartare
Hade inte så stor koll på borrelia innan min häst fick det, men har sen dess läst en del, både här och på andra ställen, och bland annat uppfattat att borrelia kan gå i skov även efter behandling(?), men känner ändå att jag inte riktigt får grepp om det. Vill därför gärna höra era erfarenheter av borrelia-hästar och vad ni tror om min häst?

Min häst började i höstas uppvisa en del diffusa symptom, som långt om länge konstaterades bero på borrelia. Förutom de mer akuta grejerna som att han fick ont i ryggen (som försvann på 2-3 dagar) och att han ibland vid ridning höll en gångart lägre med bak- än med frambenen, så var det att han blev slö o oangagerad (normalt väldigt pigg), svettades enormt och snubblade osv. Det var dock en "varannandags-grej", ena dagen gick han kanonbra o var pigg och precis som vanligt, nästa dag var han slö o ovillig, stel och hade dålig koll på benen, snubblade massor, en gång gick han till och med omkull.

Hur som helst, efter diverse strul med veterinärer o provtagningar så fick vi till sist konstaterat borrelia genom blodprov och han påbörjade i halva november behandlingen, 3 veckors oral penicillinkur. För att han inte skulle bli tokig av att göra ingenting så skrittades han, för hand eller uppsuttet, korta pass 2-3 ggr i veckan. Under behandlingen kände jag att slöheten och snubblandet blev mindre och mindre, och en vecka efter avslutad behandling var det en helt annan häst! :banana: Eller ja, han var ju sitt vanliga jättepigga glada jag, och vi hade en del diskussioner under våra skritt-turer huruvida vi skulle galoppera eller inte.. ;)

Efter jul började jag sakta rida lite mer, börja trava o galoppera och jobba så smått och hästen var hur pigg och positiv som helst och gick kanonbra. Trappade upp efter hand och för tre veckor sen ungefär började vi träna som vi gjort innan, även om han så klart tappat i styrka så har han kommit tillbaka fort. Under den här tiden efter behandlingen har han över huvud taget inte visat ett enda symptom en enda gång, fram tills nu.
I söndags när jag ryktade så hade han en reaktion i ryggen, inget kraftigt alls, men likväl ett tecken på smärta. Mindes hur vi gjorde i höstas när han fick ont, och la en BoT-padd under sadeln och skrittade ut en sväng, typ 40 minuter och travade lite grann, ingen reaktion alls i ridningen. När vi kom tillbaka och jag tog av sadel och padd, visade han ingen smärta alls längre och har inte gjort sen dess.
I måndags red jag lite lättare dressyr och han gick ganska bra, men kändes betydligt stelare än vad han gjort sista tiden och framförallt så snubblade han ett antal gånger och kändes "osäker".
Igår lät ajg honom vila för att ajg tänkte att han kanske behövde återhämta sig och idag red vi ut en sväng. Han skrittade på, men var inte lika framåt som han brukar, han kändes stel i ett bakben (ej halt) o jättestel i höger sida.

Jag har varit jätteglad över att han så tydligt visade sig frisk efter behandlingen, och nu blev jag naturligtvis återigen jätterädd för borrelian, då det är precis samma symptom, om än inte lika kraftiga. Min första tanke var återfall, men om jag fattat det rätt så kan de inte få det, eller? Det är ändå 2,5 mån sen han slutade behandlingen, o jag tycker det är lång tid eftersom han varit så väldigt pigg tidigare. Oddsen för att han kan ha fått det på nytt och alltså en ny fästing nu borde väl vara tämlgen minimala?

Det här med skov.. Låter det som det skulle kunna vara det? Förstår att det är individuellt men hur kan det fungera med skov? Hur ofta, hur länge osv?

Första panikkänslan var ju att jag skulle ringa till veterinären direkt o ta nya prov osv, men man kan väl inte få nåt vettigt resultat så kort tid senare? Kan man behandla igen på bara symptomen, trots att han som sagt inte varit lika dålig hela tiden, utan varit "frisk" däremellan?
Är det mest sannolika att det är ett "skov" och ska jag då bara ha is i magen? Hur länge? Brukar det ta dagar, veckor eller längre tid? Kan man behandla/göra nåt/ge nåt, eller det är bara att låta honom ta det lugnt och vänta? Detta är ju nu fyra dagar han varit "konstig", i lördags när jag red gick han som en klocka.

Jag ska givetvis ringa veterinären som analys o behandling gått igenom när hon har telefontid på fredag o höra vad hon säger, men jag är så klart nojjig och vill gärna veta hur ni gjort som haft liknande fall!

Tacksam för alla råd tips och erfarenheter! :idea:
 
Sv: Borrelia - skov/återfall? *långt*

*puttar*

Ingen som har nån erfarenhet så orkar läsa? Vill gärna höra vad ni tror..
 
Sv: Borrelia - skov/återfall? *långt*

Upp till 2 år efter utbrottet kan hästen tydligen dras med skov av borrelia/erlichea, det tillhör i varje fall inte ovanligheten och dessa brukar man inte behandla.
Nu måste det ju inte vara ett skov, det kan ju handla om annat också. Pälsfällning kan ju ge de mest konstiga saker, öm hud, eller muskler är inte heller ovanligt. Så det behöver inte handla om ett skov.
 
Sv: Borrelia - skov/återfall? *långt*

Tack för svaret!

Har du nån uppfattning om hur länge dessa skov kan vara? Individuellt så klart, men handlar det om dagar, veckor eller kan det vara längre tid? Är det något man kan göra för att lindra problemen för hästens skull, eller det är bara att ta det lugnt och vänta ut det?

Hoppades också att det skulle ha andra orsaker, men nu känns det tyvärr inte så sannolikt längre. Under den här veckan har han haft många, dock ej alla, av sina "borrelia-symptom" men i en komprimerad "light-variant", och de kom liksom över en natt. Hoppas givetvis att det går över snart, men jag är givetvis orolig..
 
Sv: Borrelia - skov/återfall? *långt*

Min gammelmärr har behandlats 2 ggr för borelia och erlishias.
Första gången var för 7 år sen och det var för borelia,
det var långdragen och visade inga tydliga symptom förutom att hon blev stel och trött.
Tillslut tappade hon hull och hade svårt med mina bakben. Tog prov och detta var höga värden av borelia, blev behandlad.

Andra gången var 2 år efter, då blev hon akut sjuk med 41 graders feber och matvägrade helt.
Stod i boxen och skakade med sitt vintertäcke på i plusgrader = inte normalt för henne.
Tog akuta prover och det visade sig vara låga värden av erlishias.
Hon blev behandlad för detta även fast värderna var låga och blev bra.
Idag har hon varit frisk som en mört efter behandlingarna.
Fick höra av min veterinär att borelia/erlishias kan återkomma upp till 3 gånger på samma häst med ca 2 års mellan rum.
Men efter 3 behandlingar säger han att man ger upp eftersom det tar så mycket stryk på benen.

Jag kan nu i efterhand säga att min tjej aldrig blev bra efter sin första behandling.
Det som är normalt för en normalt frisk ponny var hon långt borta från att vara.
Eller de första månaderna var hon bra, men sen gick det neråt sakta men säkert.
Efter 2:a behandlingen har hennes kropp ändrats enormt och hon är som en vanlig ponny,
Var faktiskt första gången jag sett henne som hon är och frisk,
och då har jag vid detta tillfälle ägt henne i 5 år.

Tycker du ska ta prover och se, magkänslan brukar ha rätt när man redan upplevt en sådan sjukdom.
 
Senast ändrad:
Sv: Borrelia - skov/återfall? *långt*

*kl*

Tack för era svar.

Var i kontakt med vet idag som tyckte det lät som ett återfall, så tydligen kan de få det.. :crazy:

Ska hur som helst åka dit och ta nytt prov på måndag. Måtte de inte strula med analysen den här gången bara, så att det går veckor innan vi kan behandla..
 
Sv: Borrelia - skov/återfall? *långt*

Det jag hänger upp mig på i din text är att du skriver att hästen behandlades oralt ?
Det finns ingen oral behandling mot borrelia, det enda som biter på borrelia är tetraciklin och det ges alltid intravenöst av veterinär alltså vet skall spruta dem med det en gång per dag (skall vara vid samma tid varje dag därav att många sätts in på klinik för behandlingen). Finns som sagt ingen annan medicin som biter på borrelia behandlar man med vanlig sulfa som det borde varit du fick iom oralt så behandlar man möjligtvis vissa av följderna men inte bakterien.
 
Sv: Borrelia - skov/återfall? *långt*

Jag är inte veterinär och därför ska jag inte säga att jag har stenkoll på olika behandlingar.

Vet sa att behandlingen det var frågan om var densamma för borrelia/erlichia/mykoplasma och att jag kunde välja på att han skulle få det i fem dagar intravenöst av vet eller ett pulver i maten i tre veckor och därmed kunna sköta behandlingen själv hemma. Jag valde det sistnämnda.
Eftersom jag inte exakt minns vad det hette ska jag inte uttala mig om vad det var, men inte sulfa i alla fall.
 
Sv: Borrelia - skov/återfall? *långt*

Läste precis nu att du behandlat med pencillin vilket kan i viss mån hjälpa mot borelia.
Den kan bli immun upp emot 6 månader efter behandling.
Men efter dessa 6 månader är hästen mottaglig för samma virus igen.
Är då fallet så att din häst hade höga värden kan jag tänka mig att ni inte fick bort det helt från första början.
Just detta är anledningen till att man oftast behandlar med det Gylle skrev.
Vi gjorde detta hemma i stallet med en veterinär som kom varje dag.

Jag visste inte ens att man gjorde pencillinkur mot borelia på häst,
tanke på att det är en blodsjukdom så känns det inte helt till 100 att en oralt behandling hjälper till 100%.

Hoppas iallafall att det löser sig för dig!
 
Sv: Borrelia - skov/återfall? *långt*

*kl*

Fel av mig. Jag är inte djupt insatt i läkemedel så jag har nog inte reflekterat över att andra kallat det penicillin för enkelhetens skull, antibiotika.

Han har behandlats med terramycin som som ska gå under tetracyklinerna som man behandlar bland annat B/E med.

Hur som helst så får jag nog lita på att veterinären vet vad hon gör. Eftersom man gärna blir idiotförklarad när man påstår att man har en sjuk häst, för om den är gammal är det så lätt att skylla på åldern, så gäller det att ta den veterinär som bryr sig om att analysera problemen, provta hästen och behandla efter det. Det är inte min ordinarie veterinär, men jag har aldrig haft anledning att inte ha förtroende för hennes arbete.
 
Sv: Borrelia - skov/återfall? *långt*

Min kompis häst ( som står hos mig) blev sjuk i höstas och visade sig ha antikroppar mot både Borelia och Erlichias. Sjukdomsbilden var komplex - först fång bak i aug , sedan hosta i sept , sedan hög feber i början av okt. ( vi vet givetvis inte om fången hade ngt samband med Borelia / erlichias ) Efter det att vi tagit blodprov och uteslutit andra tänkbara diagoser fick han antibiotika intravenöst i fem dagar och blev pigg och altert igen ... Sedan fick han ett feberskov med två dagars hög feber i slutet av dec ... Vi tempade varje dag och han fick ett skov till med två dagars hög feber efter en knapp månad. Nu har vi tempat i en och en halv månad - ingen mer feber .... Vet menar att den antibiotikakur han fick i okt ska ha tagit ev infektioner och att vi nu måste vänta och se ....
När hästen får feber blir han trött och börjar torrhosta ... När febern är bort är han sig själv igen ...
Vi forsätter tempa och hoppas att det hela läker ut ....
Min kompis har sökt och letat efter all tänkbar info om erlichias och har kommit till slutsatsen att ingen riktigt vet ......vissa hästar tycks bli helt friska snabbt, andra blir friska men det tar tid ... en del blir aldrig helt bra ...
 
Sv: Borrelia - skov/återfall? *långt*

Ja, både erlichia och borrelia är lömska sjukdomar, både att upptäcka och behandla.
Är ju medveten om att det inte är säkert att det bilr bra trots behandling, därför var jag ju så glad att han direkt blev så mycket bättre efteråt, och luften gick liksom ur när det kom tillbaka.. :crazy:
Ska diskutera med veterinären på måndag, vill ju gärna behandla så fort det går och eftersom det är väldigt sannolikt att det är samma sak, kan man kanske börja behandla i väntan på provsvaren. Får se.

Det är bara att hoppas att han kan repa sig. Vet t ex att hon som masserar min häst har en häst som fick erlichia för drygt 3 år sen, han dras fortfarande med sviterna och blir förmodligen aldrig helt bra. Hon försöker så klart peppa mig att det inte behöver gälla min, men visst är man orolig..
 
Sv: Borrelia - skov/återfall? *långt*

*KL*
Hur är det med erlichia och borrelia hos försäkringsbolagen? Skiljer de på de båda vid ersättning eller man får inte ersättning för någon av behandlingarna? Frågade mitt Folksam-ombud idag när jag läst denna tråd men hon kunde inte svara utan fick återkomma.
Jag har för mig (något ligger vagt i bakhuvudet) att de ersätter behandling för erlichia men inte borrelia. Hur var det i ditt fall?
/Sessiagh
 
Sv: Borrelia - skov/återfall? *långt*

Jag har också för mig att man hör att de ersätter erlichia men inte borrelia, men det kan väl också skilja mellan olika försäkringsbolag?

Jag vet inte. Vi har inte blandat in försäkringsbolaget då behandlingen hittills *peppar, peppar* inte överstigit självrisken och då är det meningslöst. Jag har faktiskt inte kollat upp hur det är heller eftersom jag oavsett vilket får ta smällen om det slutar med en fet räkning, oavsett om försäkringsbolaget går in eller ej.
Den behandling som min häst fick är nog lite "på egen risk" ändå, då om jag förstått det rätt inte är godkänd för häst egentligen, och då backar försäkringsbolaget garanterat, därför har jag inte lagt nån större vikt på det. Det viktigaste är att min häst får en chans att bli frisk, och skulle det mot förmodan hända något får jag ta den smällan då, och skaka fram pengarna på nåt vis.
 
Sv: Borrelia - skov/återfall? *långt*

Min kompis har sin häst i Sveland och har inte haft några problem med ersättning för vet.kostnader
 
Sv: Borrelia - skov/återfall? *långt*

Vi fick ersättning för både borelian och erlichian hos agria.

På tal om att aldrig bli bra efter, mina ponny har sedan behandlingarna jätte dåliga ben.
Kommer aldrig bli 100% ridbar igen och har blivit halvtidspensionrad därför.
 

Liknande trådar

Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
413
Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
679
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 143
Senast: KAROLIJNAH
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 238
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp