Oxxx

Trådstartare
Har fått tillbaka resultat från en borrelia undersökning.
det står "Antikroppar påvisade avseende Borrelia burgdorferi, titer: 1:160. Som positivt prov räknas en titer 1:80 eller högre."
Har hästen borrelia?
 
Sv: Borrelia?

ja det måste den väl...det står ju påvisade (påträffade) och om positivt prov räknas en titel 1:80 eller högre och din har 1:160 så är det ju högre än 1:80 och därför har den borrelia. Så hade jag tolkat svaret...men det kanske finns någon mer kunnig som kan svara bättre ;)

BTW måste också skicka in blodprov på min, plockade två härromdagen :crazy:
 
Sv: Borrelia?

Okej, jag blev lite osäker pga att man tolka det på olika sätt. Ena sättet är ju som du säger och de andra kan man tänka sig att en(1) 160-del är mindre än en (1) 80-del....
Detta gör mig förvirrad..:confused:

Tack för svaret!!
 
Sv: Borrelia?

ja :confused: så kan man ju också tänka, men.. ring o fråga då lär du få det rätta svaret, eller googla ;)

hur mkt kostade det förresten?
 
Sv: Borrelia?

Oxx, jag tror du tänker rätt på detta.
En titer på 1:160 är ju en mycket mindre del än 1:80.
Med andra ord borde din häst vara frisk.

/jobbar på lab, räknar dock inte titrar men jag tror detta blir rätt, frågade även min kollega :rofl:
 
Sv: Borrelia?

Ajaj, jag har tillfällig sinnesförvirring i denna fråga, ignorera mitt tidigare inlägg och ring veterinären för ett vettigt svar vetja :bump:

Kan någon förresten tala om hur man raderar tidigare inlägg? =)

/Asphyxia
 
Sv: Borrelia?

Nej, en titer på 1:160 är värre än en på 1:80. Titern anger spädningen. Dvs vid en titer på 1:160 har man fått späda 160 ggr och det var den sista spädningen man såg antikroppar i. Dvs i nästa spädningen 1:320 så såg man inga antikroppar.

Däremot talar ett enkelt test bara om att din häst någongång varit utsatt för Borrelia eftersom den har antikroppar. Det säger inget om huruvida den är sjuk av det nu. Eg borde man ta ett till prov några dagar senare och se om titern går upp (infektionen pågående), ner (infektionen är på väg att försvinna) eller samma (antagligen ett gammalt antikroppssvar). Antikroppar kan finnas kvar länge i djuret. Däremot om man har en viss titer och symptom så tror jag man väljer att behandla utan att ta sk parprov.

/Maria
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 940
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Har varit med dottern och provridit en 10-årig fd galoppör som fick en gaffelbandsskada då han var 6 år och som var klar med rehab...
Svar
6
· Visningar
1 177
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 234
Senast: nullo-modo
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 542

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp