Borsta långhårig katt ...

S

Smultronagnes

Jag har en kattfröken på 15 veckor med päls som är som plysch, hon ser ut som en levande dammråtta!
Jag försöker kamma henne så gott det går med kardan, men för det mesta tycker hon att det är lek ... :smirk:
Ni som har långhåriga katter - hur lär ni dem att hålla sig i "skinnet" när det ska kammas?
 
Sv: Borsta långhårig katt ...

Jag hade inga problem med "lillkatten" borstade den från början och den har vant sig och ligger still hela tiden,,, tålamod- tålamod :devil:
 
Sv: Borsta långhårig katt ...

mysko skrev:
Jag hade inga problem med "lillkatten" borstade den från början och den har vant sig och ligger still hela tiden,,, tålamod- tålamod :devil:

aha... ja, det där med tålamod det ... :crazy:
När man satt ned katten på golvet femton gånger på två sekunder ochman till slut får intrycket av att katten redan är tillbaka på bordet innan tassarna ens nuddat golvet ... :D
Fast det gör inget. inte med borstningen heller, jag är mest nyfiken på om det finns nåt knep! :)
 
Sv: Borsta långhårig katt ...

:rofl: jo det känns igen :crazy:

Jag sa bara NEJ till honom och till slut så fattade han att NEJ är ett nej då gör man som mamma säger.

Om han går mot vägen så säger jag NEJ kom in här så vänder han och kommer in på gården

Om han sitter vid dörren och vill gå ut och han inte får det (pga räven varit synlig te.x) så säger jag NEJ och då går han och lägger sig ist

När jag lägger upp mat till honom så sa jag NEJ från början och nu väntar han tills jag säger varsågod och skulle han sticka ner nosen mot skålen så säger jag NEJ och då sätter han sig och väntar tills jag säger till.
Han har lärt sig från början vad nej betyder och alla förvånas över att han lyder när man säger till honom
 
Sv: Borsta långhårig katt ...

Nu är hon ju så liten så hon kanske lägger av när hon blir äldre....

Men jag har en katt som anser att kammen = kul leksak. Så jag har två kammar. En som hon får bita i och leka med och så kammar jag med den andra.

Sen hade jag en katt så var så fruktansvärt håröm. Henne fick man försiktigt försiktigt kamma på när hon sov. Den kanske funkar på din?

Ett tips! Det finns jättebra balsam man kan spraya på och massera in i pälsen så minskar risken för tovor. Blir mycket mer lättkammat med balsamet också.

Sen har jag en katt också som kommer som ett skott när jag tar fram kammen och ruskar på den (har "tänder" som snurrar så det låter lite om den) hon älskar kammandet och ligger platt still tills jag är klar.
 
Sv: Borsta långhårig katt ...

mysko skrev:
:rofl: jo det känns igen :crazy:

Jag sa bara NEJ till honom och till slut så fattade han att NEJ är ett nej då gör man som mamma säger.

Oj ... men du, tror du inte din katt kan skriva ett litet PM eller något till min katt och berätta om det där om när "matte säger nej" ? :D
i natt hade hon plockat ut alla pocketböcker ur hyllan. I love! :love: jag vaknade inte ens! ;)
 
Sv: Borsta långhårig katt ...

Tack för tipsen!
Visst tror jag att det går över när hon blir äldre. Jag försöker passa på att ta henne när hon ligger och softar, för hon verkar tycka att det är skönt i alla fall. :) Det där med balsam ska jag kolla upp. jag ska nog till Granngården idag i alla fall för jag behöver en större kattlåda, fatta vad fort de växer!!! ! :bump:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
911
Senast: Hoarfrost
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 205
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 850
Senast: cirkus
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 007
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp