borsta,ta hovar varje dag??

F

fjordlovers

jag borstar av och kratsar ur hovar varje dag hur bråttom jag än har.min kompis tar bara in och fodrar om hon har bråttom,brukar ni göra så?
tycker det verkar helt fel.
 
jag byter täcke, kollar hovar. lillskruttan borstas av, annars blir hon sur (sto) :)
 
Det är inte alltid jag borstar av hästen varje dag, men jag visiterar alltid och lyfter alltid hovarna.
Vet många som inte känner över sina hästar varje dag och det har oxå straffats sig, nyss var det tex en oupptäckt juverinflammation....

Jag tycker personligen inte det är superviktigt att rykta hästen varje dag om man har dåligt med tid, det viktigaste är att visitera och kratsa hovarna!
 
det är viktigare att kratsa hovarna på morgonen än på kvällen, lera eller snö ser till att hålla hoven fuktig och skydda från uttorkning av t ex spån/torv...jag kratsar nästan aldrig hovarna på mina hästar...och det går bra det med... :)
 
Jag borstar inte alltid av och kratsar hovarna på min häst varje dag.. Men jag ser ju alltid över honom. Brukar känna på mig om något är fel. Har honom hemma så jag ser ju till han flera gånger om dagen oxå. :D
 
Näh borstar inte och sånt om jag inte ska göra något med henne. Prioriterar viktigare saker som mat och vatten om jag har bråttom eller mår skit.

Är det ngt fel så säger hon till.

Hon är oskodd så det fastnar inte en massa skit i fötterna och nu blir de helt rena i snön, finns inga stenar att trampa på i hagen heller.
 
Jag kanske skippar borstningen 1 gång i månaden. När jag inte rider, dvs 1-2ggr/v så drar jag bara av henne med borsten (går ju täckad nu) och när jag rider så borstar jag ca 20 minuter! Nu på vintern händer det också ca 2ggr/v att jag skippar hovarna eftersom hon har sulor och det fastnar inget ändå, eller det kan det väl göra men väldigt sällan! :smirk:
 
jag kollar över min häst morgon(när jag släpper ut) och kväll,borstar snabbt av henne på em/kvällarna om jag inte ska rida,ska jag rida så tar det väl en sisådär 20-30 min, kratsar inte hovarna(sulor) men kollar skorna varje dag...om jag har bråttom så skippar jag ryktningen om hon inte har rullat sig i den lerigaste delen av hagen!!
 
Jag borstar inte varje dag. Jag borstar valacken när jag ska rida eller om han är lerig, och fölet borstar jag 2-3 gånger per vecka (vill hon ska ha fettet i pälsen intakt).

När det gäller hovar så kollas fölis hovar 2-3 ggr/vecka, hon är oskodd och det fastnar sällan något. När det är lerigt så kratsar jag ur dem varje dag dock då hon annars packar ihop en fin liten "sula" av torkad lera under hoven som är kvar dag efter dag. Jag brydde mig inte om det förrän hovis gav mig en skopa för hon sliter snett då :crazy:

Valacken är skodd, jag kollar broddarna varje kväll men kratsar inte hovarna varje dag. Nu när det är snö är det rent i hovarna in från hagen, och spån med ut på morgonen. Dock är han så renlig och jag har bädd så det är alltid torrt spån i hovarna och det får gärna sitta sålänge det sitter (tills han går ut, även om jag kratsar ur det så blir det nytt igen sålänge han är i boxen, han har Huf Grips) eftersom han haft lite problem med förfuktiga hovar och röta här under vintern när det var lerigt (OVANLIGT mild vinter i år).

Däremot så Visiterar jag och känner på benen varje kväll, och kastar ett öga på dem på morgonen. Men jag har inte ett dugg dåligt samvete om jag inte borstar eller kratsar hovarna =)
 
Jag kratsar bara hovarna när jag ork (går barfota) och likadant borstningen. jag kollar alltid hur de verkar när jag ger dem mat på kvällen, brukar märka när det inte är ngt som är bra.
 
jag kollar alltid hovarna så att ingen sten har fastnat, nån sko är lös, nån söm sitter fel.. sen visiterar jag hela hästen med så att det inte är något fel :)
 
jag borstar inte alla gånger om jag inte rider.

byter täcke o kollar att han mår bra allmänt. är det inte snö kikar jag hovarna så inga stenar sitter.

nu när det är broddar kollar jag dom.
 
Jag brukar känna igenom honom och kolla hovarna varje dag när han kommer in från hagen. Är han smutsig borstar jag av honom också, även om jag inte ska rida.
 
jag borstar av och kratsar ur hovar varje dag hur bråttom jag än har.min kompis tar bara in och fodrar om hon har bråttom,brukar ni göra så?
tycker det verkar helt fel.
Jag borstar långtifrån varje dag. Nu är min häst ung och har dessutom inga skor så inte särskilt mkt skit fastnar där heller.Ser över henne varje dag o kollar benen osv. men borstar bara då och då. Hästen kan ju inte få skavsår eller ngt eftersom ingen sadel eller täcke läggs på smutsig päls.... Dessutom har de hyfsat ren hage så hovarna tar jag inte heller dagligen.
 
Möjligtvis kratsar jag hovarna när det är lerigt ute, men borstar gör jag inte. Och det är tack vare detta som han var näst intill vattentät när jag har honom utan täcke.
Varför borsta bort allt fettet?
Nä, jag borstar när det ska ridas.
 
jag både borstar, ryktar och kratsar varje dag....ser det som vår stund på kvällen och tycker den är jätte viktig!
Eftersom jag har honom hemma på gården så tycker jag att jag snabbare märker om något är fel och genom denna kvälls stund så lär jag känna honom ännu bättre och upptäcker hur det står till snabbare, blir liksom mer lyhörd för honom!
Jag ser det som viktigt kanske mest för min egen skull, men också för hans för borstning/ryktning ger ju massage och sätter igång blodcirkulationen och det är ju viktigt i detta väder...för min skull för jag tycker det är så skönt och mysigt att få vara med honom! :love:
 

Liknande trådar

Katthälsa Är det fortfarande något man ”ska” göra på sina katter? Och som följdfråga, hur gör man?? Min gamla katt fick FORL tidigt och vi la...
Svar
7
· Visningar
540
Senast: tott
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
703
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Undrar hur ni brukar rykta hästen inför ett vanligt ridpass? Får en känsla av att alla gör olika och ridskolor lär även ut olika så...
2
Svar
25
· Visningar
2 274
Senast: Bapelsin
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 385
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp