Borsta tänder

Bojazzo

Trådstartare
Hej, jag skulle vilja borsta tänder hos min 12 åriga honkatt. Men hon tillåter det inte och jag vill inte plåga henne. Hur har ni lärt er att göra det hos era katter och vilket tandkräm och borste använder ni? Snälla kan ni råda mig?
 
Petosan smakar godis enligt de flesta katter. Använd en babytandborste, så liten som möjligt. Börja med att ge katten tandkräm på tandborsten som den får slicka i sig. När den vant sig kan du börja klappa den runt huvudet samtidigt. När den vant sig vid det så börja håll försiktigt, inte hårt och se till att du inte tar i morrhåren, och peta lite mot tänderna med borsten. Sen kan du ta lite mer för varje gång som den vänjer sig. Du behöver bara borsta utsidan av tänderna, du behöver inte hålla munnen öppen, bara dra undan läpparna lite. Håll inte på för länge, och det är helt okej om katten tuggar lite på tandborsten och får slicka av den efteråt; avsluta positivt!

Tar några veckor att vänja in. Lycka till!
 

Liknande trådar

Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
480
Senast: Sassy
·
Katthälsa Jag ska börja borsta tänderna på alla damer här hemma. Jättebra tror jag, fruktansvärt tror katterna. Tänkte börja med Maggan, som...
Svar
1
· Visningar
717
Senast: kma
·
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
792
Senast: Hoarfrost
·
Övr. Katt Ingen av mina katter tål att jag ger dem pälsvård. Toni har dock en lätt päls men har fått en tova på bröstet som hon inte tillåter att...
2
Svar
39
· Visningar
2 964

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp