Borsta tänderna

Emtherlia

Trådstartare
Det här med små barn och att borsta tänderna, jag blir galen!:arghh:

Fröken är lite mer än 1,5 år och vägrar tandborstning. Hon vill hålla i borsten själv och suga i sig vattnet, att borsta går inte. Hon slänger bort huvudet och biter ihop tänderna. Det spelar ingen roll om vi har varsin tandborste, samma sak händer.

Vi har provat med att hon får se på youtube, läsa bok, titta i spegeln, stå vid handfatet och få vatten på tandborsten men INGET hjälper. Jag vet inte vad vi ska prova?

Blir ju inte mindre stressad över alla som säger att det är så viktigt att borsta tänderna! Ja, det fattar väl vi med men vad fasen gör man när man inte lyckas?

Tips, råd eller pepp? Jag tar emot allt! :D
 
Gillar hon att borsta tänderna på er? Vi kör att hon borstar tänderna på oss några drag och så borstar vi på henne, hon på oss osv osv. Och så gör vi massa grimaser med öppen mun under tiden.
Det är det som fungerar för oss
 
Det här med små barn och att borsta tänderna, jag blir galen!:arghh:

Fröken är lite mer än 1,5 år och vägrar tandborstning. Hon vill hålla i borsten själv och suga i sig vattnet, att borsta går inte. Hon slänger bort huvudet och biter ihop tänderna. Det spelar ingen roll om vi har varsin tandborste, samma sak händer.

Vi har provat med att hon får se på youtube, läsa bok, titta i spegeln, stå vid handfatet och få vatten på tandborsten men INGET hjälper. Jag vet inte vad vi ska prova?

Blir ju inte mindre stressad över alla som säger att det är så viktigt att borsta tänderna! Ja, det fattar väl vi med men vad fasen gör man när man inte lyckas?

Tips, råd eller pepp? Jag tar emot allt! :D
Vi hade en period i ungefär samma ålder där det inte gick på annat sätt än att hålla fast och borsta snabbt, sen massor med bus och mys direkt efter. Det höll i sig i två månader ungefär sen släppte det helt och hon gapade så fort tandborsten kom.
En period hade vi även en eltandborste som underlättade massor, hon fick då välja mellan den och vanliga borsten samt välja mellan två tandkrämer. Nu är hon snart tre och får hon inge välja själv är det kört!
 
Vi hade en period i ungefär samma ålder där det inte gick på annat sätt än att hålla fast och borsta snabbt, sen massor med bus och mys direkt efter. Det höll i sig i två månader ungefär sen släppte det helt och hon gapade så fort tandborsten kom.
En period hade vi även en eltandborste som underlättade massor, hon fick då välja mellan den och vanliga borsten samt välja mellan två tandkrämer. Nu är hon snart tre och får hon inge välja själv är det kört!
Samma här; vi höll fast och ungen skrek. Det var jättebra att han skrek med munnen vidöppen, för då blev det lätt att borsta. :D
 
Följer för tips :D Har samma problem med vår treåring. I perioder har det gått skapligt men överlag har det varit en evig kamp sen vi började borsta tänderna på honom. Köpte en eltandborste som gick bra ett tag men nu går inte den heller. Vi har provat allt men han är fruktansvärt envis.
 
Vad skönt att höra att det är fler som har problem med detta! Även om det såklart är jobbigt att ni också har det ;)

Vi varierar mellan eltandborste, välja tandkräm, titta på telefonen, leka olika djur (som gapar stort, ex lejon), leka tandläkare osv och när inger går så håller jag fast och tvingar (borstar supersnabbt då). Känns jättehemskt men känns ännu värre om det skulle bli hål och behöva dra ut en tand.
Vår dotter är 3 år nu och det har varit jobbigt i stort sett hela tiden. Har en dotter på snart 8 år och kan inte minnas att det var så krångligt med henne.
 
Vi hade samma bekymmer när Sammy va 1,5. Vi höll fast och borstade som fasen :D Nu när han är 2 är det inga bekymmer alls. Tror inte han tog skada av vår opedagogiska behandling:o
 
Leka tandläkare funkade ok när vi hade den perioden.
Här går dom hos tandläkaren från 1 års ålder så de är vana från början att prata om tandläkaren och vad de gör där.
Räkna tänder, titta i spegeln, räkna våra tänder, titta känna.

En period gjorde vi som flera andra, höll i och borstade, enkelt när de skriker med munnen öppen 😎 Nån vecka senare var det enklare att låta dej borstas bara..

Yngsta sonen är snart 3, han håller i borsten och vi håller också. Håll i borsten säger jag så styr jag. Han är the kring of kan själv 🙄😎 men han tror han gör själv när jag ber han hålla i ordentligt. Funkar bra!
 
På kvällen håller vi fast och borstar med eltandborste. Ibland gapar han självmant och då är jag lite extra snabb och glad med borsten.

På morgonen får det bli som det blir.
 
Vi har också i perioder fått hålla fast och borsta så gott det går. Inte så himla pedagogiskt men men.

Hon får annars leka med tandborste och tandkräm i andra situationer. Känns som att det avdramatiserar tandborsten iaf.
 
Tack för tips och skönt att höra att man kanske kan få vara opedagogisk! Men hur gör man om munnen liksom är superstängd? Kan ju inte bända upp den direkt :turd:
 
Kan ni prova en annan tandborste? Vi hade en tandborste nyligen till vår 1,5-åring som han verkligen inte gillade. Borsthuvudet var för stort och kanske att den var för vass också (de kan ju vara rätt ömma i munnen pga nya tänder vid den åldern). Ekulfs barntandborstar är min favorit, de har extra små borsthuvuden. Tandborstningen har blivit klart enklare sen vi kastade den gamla tandborsten.
 
Vi hade också jobbigt i början. Men dottern öppnade iaf munnen eftersom hon skrek. Men det kändes som att det aldrig skulle bli bättre. Men det blev det. Med tiden.

Det som varit förlösande för henne har varit att ha ett helt gäng med roliga barntandborstar att välja på. Just nu har vi tandborstar som ser ut som små pandor i tre olika färger. Därtill en Greta-grisborste och en som ser ut som en dinosaurie. Sen även två olika tandkrämer. Hon tycker det är superkul att få välja. Hon har även kommit på att det är superkul att spotta ut så mkt som möjligt. Och för att kunna det måste man borsta rejält och länge. Så det har hjälpt mkt!
 
Ikväll så höll mannen i henne och jag borstade, gick mycket lättare och trevligare än jag trodde! Får se hur länge det håller i sig 🙈:D
 
Ett av våra barn har varit likadant och en sak somibland funkade hos oss i den åldern var att jag låtsades vara något djur, t.ex. ”Hästis”, en jätteglad och snäll häst som galopperade till badrummet med barnet på ryggen och borstade sedan tänderna och gnäggade oavbrutet :o:rofl::meh: ja vad gör man inte för de små liven.
 
Vi har gjort massor med saker :D

Välja tandborste själv
Hitta en tandkräm som barnet faktiskt gillar
Kört med ”det är förbjudet att gapa” och så beklaga sig när ungen är olydig och gapar (funkar med allt här hemma :D )
Lite större barn har fått titta på film om tandtroll och så går vi på tandtrollsjakt med mkt tjo och lek
Just nu letar vi saker i magen som barnet ska ha ätit upp under dagen. Han gapar stort och jag letar och hittar gummistövlar, bästa kompisen osv där nere i magen.

Men vi har hela tiden varit tydliga att tandborstning inte är va,fritt utan något man måste göra
 

Liknande trådar

Katthälsa Har precis börjat borsta tänderna på mina katter och ptja... Det var ju lättare sagt än gjort :meh: Kör på gasbinda och kattandkräm...
Svar
4
· Visningar
1 052
Senast: gul_zebra
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 108
Senast: Nominous
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
692
Senast: cassiopeja
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 478
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp