Borsta tänderna

Förutom de tips som getts har jag sjungit (och tystnat så snart han stängt munnen) en viss sång, och han har borstat tänderna på sin docka.

(Lite OT men jag började prata om tandtroll häromdagen med äldsta, drygt 3. Han ville ha trollet kvar i sin mun så jag fick snabbt byta taktik och svara att man kan borsta ändå. Idag pratade han om att ett troll kunde hoppa in i min mun när jag var ute).
 
För oss har det funkat bäst att pausa tandborstningen några dagar när det varit som värst. Efter några dagar har det funkat finfint igen!
 
Det här med små barn och att borsta tänderna, jag blir galen!:arghh:

Fröken är lite mer än 1,5 år och vägrar tandborstning. Hon vill hålla i borsten själv och suga i sig vattnet, att borsta går inte. Hon slänger bort huvudet och biter ihop tänderna. Det spelar ingen roll om vi har varsin tandborste, samma sak händer.

Vi har provat med att hon får se på youtube, läsa bok, titta i spegeln, stå vid handfatet och få vatten på tandborsten men INGET hjälper. Jag vet inte vad vi ska prova?

Blir ju inte mindre stressad över alla som säger att det är så viktigt att borsta tänderna! Ja, det fattar väl vi med men vad fasen gör man när man inte lyckas?

Tips, råd eller pepp? Jag tar emot allt! :D
App med en liten sång tror folktandvården har.
 
Min mans morfar är närapå tandlös så vi skrämmer honom med att han börjar se ut som honom om vi inte borstar hans tänder:o
Sonen brukar säga "mammaa X vet inte hur en tanborste ser ut". Väntar på den dagen då han kläcker ut det så morfar hör...
 

Liknande trådar

Katthälsa Har precis börjat borsta tänderna på mina katter och ptja... Det var ju lättare sagt än gjort :meh: Kör på gasbinda och kattandkräm...
Svar
4
· Visningar
1 061
Senast: gul_zebra
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 176
Senast: Nominous
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
697
Senast: cassiopeja
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 551
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Masked Singer 2024
  • Kreditkort
  • SHL 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp