Bort med det gråa!

Milosari

Trådstartare
Jag skaffade linser för ett par veckor sedan, det var kanske 10 år sedan sist och det var ju sådär att se sin spegelbild igen. 1) jag såg alla rynkor runt ögonen och 2) jag såg mina gråa hår mycket tydligare. 1:an är väl som det är men 2:an kan jag göra något åt. I ett svagt ögonblick sa @Wingates ja till att hjälpa mig se lite yngre ut så nu har vi lite frågor.

Min tanke var att slinga håret lite. Men ska man färga det först? Eller bara hälla i lite blekmedel? Jag är helt nybörjare, vad ska jag tänka på? Något märke som är särskilt bra att börja med? Håret är alltså inte helt grått utan det är enstaka (eller rätt många) strån som är vita. Övriga håret är mörkbrunt så de syns ju rätt väl. När mitt hår bleks av solen blir det rött/kastanjebrunt. Kan jag förvänta mig att blekmedel ger samma effekt? Det jag till varje pris vill undvika är zebrarandigt hår...

Jag begriper att det bästa är att gå till en frisör men jag vill prova hemma först.
 
Jag tycker att du ska låta håret vara! Det är jättefint med grått! Min mamma är mörk och fick gråa hår tidigt och har nu nästan vitgrått hår (hon är 60) och det är så vackert! Det finns många vackra kvinnor med grått/vitt hår!
 
Kolla bara min kära Ingmari!


9593b34bc1484acbb95f5b6d3c4ec5e7.jpg

000000430171-ingmari_lamy-squaremedium.jpg
 
Jag skaffade linser för ett par veckor sedan, det var kanske 10 år sedan sist och det var ju sådär att se sin spegelbild igen. 1) jag såg alla rynkor runt ögonen och 2) jag såg mina gråa hår mycket tydligare. 1:an är väl som det är men 2:an kan jag göra något åt. I ett svagt ögonblick sa @Wingates ja till att hjälpa mig se lite yngre ut så nu har vi lite frågor.

Min tanke var att slinga håret lite. Men ska man färga det först? Eller bara hälla i lite blekmedel? Jag är helt nybörjare, vad ska jag tänka på? Något märke som är särskilt bra att börja med? Håret är alltså inte helt grått utan det är enstaka (eller rätt många) strån som är vita. Övriga håret är mörkbrunt så de syns ju rätt väl. När mitt hår bleks av solen blir det rött/kastanjebrunt. Kan jag förvänta mig att blekmedel ger samma effekt? Det jag till varje pris vill undvika är zebrarandigt hår...

Jag begriper att det bästa är att gå till en frisör men jag vill prova hemma först.
Inget blekmedel! Jag tycker du ska gå till en frisör och be dem om hjälp, de säljer bättre toningar, vet om de täcker gråa hår och ser vilken färg du ska köpa. Lycka till!
 
För att färga EN färg så gör jag det hemma.
För att göra SLINGOR så blir det frisören direkt. Det blir billigare så. För när du testat och provat och misslyckats får du gå till frisören efter det och be att få det fixat och innan dess har du lagt ut en del onödiga pengar.

Vissa jobb kan man göra själv men sen finns dom jobben som måste utföras av en hantverkare :) :up:
 
Tona i slingor eller färga hela håret i samma färg?
Vissa toningar täcker mer än andra.

Om du ska tona hela eller slingor beror ju på vad du tycker är snyggt :D. Bottenfärga kan man också göra. Salingstoningarna är aningen dyrare, men det är det värt iom att det ingår råd från frisören!

Jag har just nu i en mild frisörtoning, valde färg efter råd från frissan och använder färginpackning från Maria Nila. Håret blir superglansigt!
 
Jag skaffade linser för ett par veckor sedan, det var kanske 10 år sedan sist och det var ju sådär att se sin spegelbild igen. 1) jag såg alla rynkor runt ögonen och 2) jag såg mina gråa hår mycket tydligare. 1:an är väl som det är men 2:an kan jag göra något åt. I ett svagt ögonblick sa @Wingates ja till att hjälpa mig se lite yngre ut så nu har vi lite frågor.

Min tanke var att slinga håret lite. Men ska man färga det först? Eller bara hälla i lite blekmedel? Jag är helt nybörjare, vad ska jag tänka på? Något märke som är särskilt bra att börja med? Håret är alltså inte helt grått utan det är enstaka (eller rätt många) strån som är vita. Övriga håret är mörkbrunt så de syns ju rätt väl. När mitt hår bleks av solen blir det rött/kastanjebrunt. Kan jag förvänta mig att blekmedel ger samma effekt? Det jag till varje pris vill undvika är zebrarandigt hår...

Jag begriper att det bästa är att gå till en frisör men jag vill prova hemma först.

Jag tycket att du ska börja med en toning hemma för att testa om du gillar det. Toningar går ju till skillnad från färg bort efter ett tag så du kan experimentera med att hitta en färg du trivs med.
 
Toning täcker bara grått hår upp till 70% för att få 100% täckning behövs färg. Du kan inte färga in ljusa slingor de måste blekas och det görs bäst av frisör, särskilt om du har mycket röda pigment
 
Jag skaffade linser för ett par veckor sedan, det var kanske 10 år sedan sist och det var ju sådär att se sin spegelbild igen. 1) jag såg alla rynkor runt ögonen och 2) jag såg mina gråa hår mycket tydligare. 1:an är väl som det är men 2:an kan jag göra något åt. I ett svagt ögonblick sa @Wingates ja till att hjälpa mig se lite yngre ut så nu har vi lite frågor.

Min tanke var att slinga håret lite. Men ska man färga det först? Eller bara hälla i lite blekmedel? Jag är helt nybörjare, vad ska jag tänka på? Något märke som är särskilt bra att börja med? Håret är alltså inte helt grått utan det är enstaka (eller rätt många) strån som är vita. Övriga håret är mörkbrunt så de syns ju rätt väl. När mitt hår bleks av solen blir det rött/kastanjebrunt. Kan jag förvänta mig att blekmedel ger samma effekt? Det jag till varje pris vill undvika är zebrarandigt hår...

Jag begriper att det bästa är att gå till en frisör men jag vill prova hemma först.


Köp en hårfärg/toning du gillar på H&M eller vad du nu har närmast.

Jag bleker inte hemma, det blir lätt fel. Men vanliga toningar är inte svårt. Följ instruktionerna - brukar vara typ blanda lösningarna, masserad in i håret, lämna 20-30 min, skölj ur, använd inpackningen som ingår.

Var försiktig med att göra om det med för täta intervall bara.
 
Går det att köpa en hårfärg som är snäppet ljusare än den jag har och använda den för att göra slingor? Har inte släppt den tanken än...
 
Går det att köpa en hårfärg som är snäppet ljusare än den jag har och använda den för att göra slingor? Har inte släppt den tanken än...

Färg bleker ju inte. Så det borde inte gå att göra ljusare slingor med färg. Men bleka kan man göra bara en nyans ljusare, du behöver inte bleka det till blont. Jag har också gråa strån, fler och fler med åren... :( när jag färgar blir det gråa ibland ljusare än det som har färg och då blir det nästan som slingor. Men låter som att jag har mer grått än du har :)

Och håller helt med dig, grått är jättefint...på andra :p tänker att jag kanske kommer låta det vara grått den dagen i princip hela håret är grått, men inte så länge det är blandat.
 
Färg bleker ju inte. Så det borde inte gå att göra ljusare slingor med färg. Men bleka kan man göra bara en nyans ljusare, du behöver inte bleka det till blont. Jag har också gråa strån, fler och fler med åren... :( när jag färgar blir det gråa ibland ljusare än det som har färg och då blir det nästan som slingor. Men låter som att jag har mer grått än du har :)

Och håller helt med dig, grått är jättefint...på andra :p tänker att jag kanske kommer låta det vara grått den dagen i princip hela håret är grått, men inte så länge det är blandat.
Ok jag tror inte jag kan få slingor av det gråa, det är mest enstaka strån forfarande. Men jag ska prova att klippa loss lite hår och bleka en kort stund bara (hur kort är kort? 5 min?) så att det inte blir för mycket. Känns som om det är lättare att rätta till också om det inte blir allt för ljust! Sen är nästa bekymmer hur man gör snyggt fördelade slingor...
 
Frisören får nog vänta till våren. Jag ska resa utomlands i december och behöver varenda krona som jag lyckas spara ihop...
 
Ok jag tror inte jag kan få slingor av det gråa, det är mest enstaka strån forfarande. Men jag ska prova att klippa loss lite hår och bleka en kort stund bara (hur kort är kort? 5 min?) så att det inte blir för mycket. Känns som om det är lättare att rätta till också om det inte blir allt för ljust! Sen är nästa bekymmer hur man gör snyggt fördelade slingor...

Det handlar bara om tiden, utan om vilken blekning du köper. Om du avbryter mitt i processen har du sitta med ett väldigt oönskad resultat.

Om du inte vill tona, så köp en blekning nära din egen hårfärg och följ instruktionen noga.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har mörkbrunt hår som numera färgas för att inte bli grått. Men det blir lätt lite platt och trist i färgen, särskilt på vintern. På...
Svar
2
· Visningar
535
Senast: Tilly_85
·
Kropp & Själ Ja nu går det bara utför tydligen! 🤣 Stel som ett kylskåp och gråa hårstrån som 33-åring... Gissar (hoppas?) att det finns fler här...
2
Svar
36
· Visningar
2 717
Senast: Exile
·
Kropp & Själ Jag har gått från att vara född blondin, haft alla tänkbara färger i håret under många år till att senaste året transformerat mig från...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 938
Senast: honung
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 273

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp