Bortglömd ridbana

Julgranen

Trådstartare
Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst otaliga trådar både här på Buke och googlat mig genom hur man bör fixa till ridbanor men behöver nog bolla lite med någon mer erfarna. Banan är en sandbana som varit bortglömd och misskött i flera år. Vi har sakta men säkert fixat till den och nu är den något så när ridbar när förhållandena är ok. Problemet är att marken under har blivit ojämn och det finns flera gropar på banan där sanden är mycket djup (och vatten samlar sig). Till råga på det letar sig sten upp i sanden underifrån - både stora och små. Småstenen är inte ett jättestort problem utan vi är vana vid att gå och plocka lite när det behövs. Det hade dock varit trevligt med en uppfräschning av banan, särskilt med tanke på ojämnheterna.

Hur skulle ni bäst gå tillväga? Till saken hör att stallägarna är inte alls intresserade av att fixa till den och vi i vårt kollektivstall kan och vill inte lägga ut en massa pengar på en ridbana som inte är vår. Vi behöver därför bli väldigt smarta både ekonomiskt och arbetsmässigt. Marken i områden är sandjord men med mycket sten i sig. Halva banan är mycket djup och halva väldigt hård, mest troligt för att sanden rinner bort vid regn på den ena halvan. Vi har tillgång till en mellanstor traktor på gården som vi kan använda och mängder av sten (mest 15-20 i diameter). Jag har ingen aning om vilket underarbete som har gjorts när den anlades men skulle tro att det inte finns någon markduk under. Det finns inte heller något staket eller kanter som håller sanden på plats mer än någon mindre jordvall. Är det bäst att schakta bort sanden och försöka få tag på något form av bärlager (stenmjöl?) att lägga ut för att jämna till. Eller går det tror ni att bara ta bort sanden vid håligheterna och fylla på med någon form av grus/stenmjöl/sand där? Bör vi dränera? Finns det något smartare sätt att göra det på och billigt? Var har ni hittat olika underlag billigt/gratis? Eller bör vi bara försöka sladda järnet?

Vi är överlag rätt duktiga på att hitta saker till lågt eller billigt pris genom kontakter, så med tid tror vi oss kunna hitta t.ex. vissa underlag mm. Vi har viss tillgång till svetsare och andra händiga personer. Vi förväntar oss ingen toppbana men en någorlunda ridbar bana för den varma tiden på året. Den övriga tiden har vi tillgång till ett ridhus (som även det behöver bytas underlag i).

Tacksam för alla tips och tricks som ni har!
 
Jag hade börjat med att sladda varje dag och se vad som händer. Det är nästan gratis och kan göra stor skillnad. Efter det är det dags att göra en analys av problemet, om det fortfarande är problem.
 

Liknande trådar

Anläggning Stallet där jag har hästen uppstallad har en ridbana som egentligen är alldeles för djup och lös. Stallägaren har haft ute...
Svar
14
· Visningar
3 294
Senast: ufot
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 671
Senast: Amk
·
Anläggning Hej! Vår ridbana har efter x antal år börjat ge upp. Jag misstänker att den var rätt ordentligt anlagd från början med nån typ av...
Svar
2
· Visningar
1 388
Senast: warg
·
Anläggning Hej! Vi har en ridbana (20x40m) som inte är använd på ett tag, det är en hel del gräs som växer på den. Det översta lagret av...
Svar
5
· Visningar
3 255
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp