Bortskämd?

L

LiviaFilippa

Hej! Jag är en tjej som skulle vilja prata om en sak nämligen om när man är bortskämd. Det var en som sa till mig att jag är bortskämd och jag blev faktiskt väldigt ledsen av det och jag skulle vilja prata om när ni tycker att nån är bortskämd! Hon som sa det till mig tycker att jag är det för jag ska få en till ponny så hon tror ungefär att jag får allt jag vill ha typ. Och hon är vuxen så ingen tror att det är nåt barn/tonåring som sa det!
Jag vet att jag har tur som har det jag har! Men finns också andra som har väldigt mycker mer. Som en tjej jag tränar med som har stor lastbil, de har eget stall, hon har typ 4-5 ponnyer och hästar och så. Och ändå så verkar hon ganska ofta otrevlig mot sin mamma. Så hon kanske verkar bortskämd men också att man inte vet nåt om hennes liv bakom allt det! Mina föräldrar brukar alltid säga att man inte ska döma nån på det man ser för man vet inte vad som är under ytan liksom. Så att bara för nån verkar ha allt så betyder inte det att den är bortskämd liksom. Så som hon som sa till mig att jag är bortskämd hon känner inte mig och min familj så jättebra. Så hon säger att jag är bortskämd bara för jag ska få en till ponny men hon vet inte att jag har kämpat JÄTTE mycket för att få det! Jag har alltid haft bara en ponny, alltså menar inte att en ponny är BARA och jag vet att många inte ens kan rida på ridskola fast de vill och så. Men jag har velat ha en till ponny väldigt väldigt länge utan att få det! Och jag har aldrig fått en helt ny sadel utan vi har alltid köpt det begagnade, har inte nån jättelyxig lastbil och såna saker. Mina föräldrar kan inte vara med mig i stallet varje dag utan ofta cyklar jag eller åker buss dit och sköter allting själv, plus att jag måste sköta skolan och mina sysslor hemma och allt sånt PLUS även att jag hade anorexi från jag var 11 till 13 och jag har kommit ur det också för att få en till ponny. Så det har tagit mig FLERA ÅR att kämpa till att jag nu ÄNTLIGEN är helt frisk från det, har tillräckligt bra betyg och sköter allting jag ska göra hemma och så för att ÄNTLIGEN få en till ponny! Så jag tycker inte att man kan säga att jag är bortskämd bara för att jag nu ska få en till ponny liksom för det är absolut inte som att jag bara har sagt att jag vill ha en och så får jag en! Men jag undrar vad ni tycker om det är okej att säga att nån är bortskämd och när man isåfall är bortskämd? Och om ni hade sagt nåt till den som sa att jag är det? Jag sa inget för ville inte starta nåt men nu efter så ångrar jag lite att jag inte sa ifrån.
 
Hej! Jag är en tjej som skulle vilja prata om en sak nämligen om när man är bortskämd. Det var en som sa till mig att jag är bortskämd och jag blev faktiskt väldigt ledsen av det och jag skulle vilja prata om när ni tycker att nån är bortskämd! Hon som sa det till mig tycker att jag är det för jag ska få en till ponny så hon tror ungefär att jag får allt jag vill ha typ. Och hon är vuxen så ingen tror att det är nåt barn/tonåring som sa det!
Jag vet att jag har tur som har det jag har! Men finns också andra som har väldigt mycker mer. Som en tjej jag tränar med som har stor lastbil, de har eget stall, hon har typ 4-5 ponnyer och hästar och så. Och ändå så verkar hon ganska ofta otrevlig mot sin mamma. Så hon kanske verkar bortskämd men också att man inte vet nåt om hennes liv bakom allt det! Mina föräldrar brukar alltid säga att man inte ska döma nån på det man ser för man vet inte vad som är under ytan liksom. Så att bara för nån verkar ha allt så betyder inte det att den är bortskämd liksom. Så som hon som sa till mig att jag är bortskämd hon känner inte mig och min familj så jättebra. Så hon säger att jag är bortskämd bara för jag ska få en till ponny men hon vet inte att jag har kämpat JÄTTE mycket för att få det! Jag har alltid haft bara en ponny, alltså menar inte att en ponny är BARA och jag vet att många inte ens kan rida på ridskola fast de vill och så. Men jag har velat ha en till ponny väldigt väldigt länge utan att få det! Och jag har aldrig fått en helt ny sadel utan vi har alltid köpt det begagnade, har inte nån jättelyxig lastbil och såna saker. Mina föräldrar kan inte vara med mig i stallet varje dag utan ofta cyklar jag eller åker buss dit och sköter allting själv, plus att jag måste sköta skolan och mina sysslor hemma och allt sånt PLUS även att jag hade anorexi från jag var 11 till 13 och jag har kommit ur det också för att få en till ponny. Så det har tagit mig FLERA ÅR att kämpa till att jag nu ÄNTLIGEN är helt frisk från det, har tillräckligt bra betyg och sköter allting jag ska göra hemma och så för att ÄNTLIGEN få en till ponny! Så jag tycker inte att man kan säga att jag är bortskämd bara för att jag nu ska få en till ponny liksom för det är absolut inte som att jag bara har sagt att jag vill ha en och så får jag en! Men jag undrar vad ni tycker om det är okej att säga att nån är bortskämd och när man isåfall är bortskämd? Och om ni hade sagt nåt till den som sa att jag är det? Jag sa inget för ville inte starta nåt men nu efter så ångrar jag lite att jag inte sa ifrån.
Jag tycker inte du skall bry dig om vad hon säger, folk säger så mycket dumt och ofta utan att egentligen mena något med det och precis som du beskriver så har hon inte ens förstått innebörden av ordet.
 
Tycker inte heller du behöver bry dig om vad folk säger, och jag förstår inte heller varför folk känner att de måste tycka och tänka om hur andra lever sitt liv liksom - min dotter har också fått ta en massa skit och fått höra att hon är bortskämd och ja, jag skämmer nog bort mina barn, men vad sjutton ska andra läggar sig i det för? Fattar liksom inte varför folk anser att de ska ha åsikter om vad jag ger till mina barn...
 
För min del så tycker jag att bortskämd beskriver en person som har eller får många/dyra saker men inte uppskattar det.

Jag har också fått höra att jag var bortskämd som hade två ponnyer, men det många inte visste var att jag fodrade och släppte ut hästar innan skolan varje morgon, jag mockade stallet själv, blandade foder, sommarjobbade från det att jag var 13, skötte sysslor hemma, lagade mat ibland och hjälpte till med allt jag blev ombedd.

Om någon säger till dig att du är bortskämd och du tar illa vid sig så säg det till dem.
”Jag blir ledsen när du säger så, jag uppskattar varenda sak jag får, har kämpat för dem, och är väldigt tacksam för dem”
 
Jag tycker som någon ovan att man är bortskämd när man kräver saker, när man inte uppskattar det man får/har etc.

Men jag kan också känna att jag själv varit priviligerad och i många andras ögon bortskämd.
Jag fick ponny som ung. Det var en billig häst som jag åkte buss till. Det var lång resväg.
Men jag fick iaf ha en ponny!
Sen blev jag illa skadad och sjuk ganska svårt. Då ville mina föräldrar göra mitt liv lättare genom att betala för hästen trots att jag var myndig. Jag var sjukskriven och skulle inte ha råd att behålla annars.
Jag fick också en bostadsrätt utan lån och sedan en till häst.

Många tycker nog att jag var ruskigt bortskämd.
men inga av dem visste hur svårt fysiskt sjuk jag var och att jag var suicid. Mina föräldrar ville ju med hästarna se till att jag överlevde. Och pappa hade mkt pengar. Så rent ekonomiskt var det lugnt för honom.
Jag vet att fler trodde jag bara var lat IOM att jag inte ville att folk skulle veta hur jag mådde.

Jag har träningskompisar som har många dyra hästar(svårklasshästsr) och då de var yngre körde mamma dem på träning och tävling ofta. De byggde stall, enormt ridhus med speglar överallt etc etc.
De har fått kämpa sen de var små med att ta hand om eget stall. Dvs ut och fodra jämt utan gnäll. De är de minst högfärdiga jag vet. Trevliga mot alla och är inte rädda att ta i.

när jag var liten seglade min familj med en dotter som var min kompis. Den tjejen var bortskämd.
Minns när hennes mamma brett smörgåsar åt oss och gjort oboy med att koka mjölken.
Då utbrister ungen gnälligt:
”Men mamma! Du har ju inte eeens rört ner i muggen.” :cautious:

Det var bortskämt!
 
Så här tycker jag: det spelar ingen roll hur många saker man har eller hur mycket hjälp man får. Det är vad man gör med det man får/har som bestämmer huruvida man är bortskämd. Alltså, det är ett beteende man väljer själv, inte något man ges/skapas åt en.

Att få en dyr ponny med fin utrustning men att kämpa dag för dag med att cykla till stallet och ta hand om hästen oavsett årstid och väder samtidigt som man sköter läxorna och hjälper till hemma när det behövs = inte bortskämd.
Att rida på ridskolan men skjutsas över allt, aldrig hjälpa till hemma, inte ta hand om saker oavsett hur dyra/billiga de är, alltid kräva mer utan tanke på vad det kostar i tid och pengar = bortskämd.

Om en vuxen hade sagt till ett barn att hon är bortskämd och den vuxna personen inte är barnets förälder tycker jag att barnet skall stänga båda öronen. Kanske kan det vara läge att tycka synd om den vuxna personen som är så småsint att hen tycker det är OK att säga elaka saker till minderåriga.
 
Oavsett känns det ganska patetiskt att vuxna människor talar om för andras barn att de är bortskämda. Läser tråden och inser att enligt den är både min dotter och son bortskämda, det är sällan de får kämpa för sina saker och jag skulle aldrig någonsin tvinga min dotter att ta sig till stallet själv t.ex, det ger inte er rätt att tala om för dem att de är bortskämda. Jag tycker ungar kan få vara bortskämda utan att behöva kämpa arslet av sig för det de vill ha eller ha en sjukdom i ryggen...
 
Oavsett känns det ganska patetiskt att vuxna människor talar om för andras barn att de är bortskämda. Läser tråden och inser att enligt den är både min dotter och son bortskämda, det är sällan de får kämpa för sina saker och jag skulle aldrig någonsin tvinga min dotter att ta sig till stallet själv t.ex, det ger inte er rätt att tala om för dem att de är bortskämda. Jag tycker ungar kan få vara bortskämda utan att behöva kämpa arslet av sig för det de vill ha eller ha en sjukdom i ryggen...

Amen! Tycker vuxenlivet är hårt ändå, det känns som en enda lång uppförsbacke tills man kanske har lyckats ordna det helt okej för sig. Kan man då komma med en lycklig barndom i ryggsäcken ut i det tror jag man är bra rustad. Man behöver inte "härdas" alltid.

@EmmaFilippa Försök strunta i missunsamma vuxna (och barn), det är ditt liv och du ska må bra! Om hästarna bidrar till det är det ju toppen!
 
Amen! Tycker vuxenlivet är hårt ändå, det känns som en enda lång uppförsbacke tills man kanske har lyckats ordna det helt okej för sig. Kan man då komma med en lycklig barndom i ryggsäcken ut i det tror jag man är bra rustad. Man behöver inte "härdas" alltid.

@EmmaFilippa Försök strunta i missunsamma vuxna (och barn), det är ditt liv och du ska må bra! Om hästarna bidrar till det är det ju toppen!
Nej så är det verkligen. Nu har inte vi råd att köpa dyra ponnyer, men dottern har ett gäng ponnyer, hon orkar inte alltid rida, helt ok för mig, hon är barn, det ska vara roligt, jag skulle aldrig tvinga henne till stallet själv. Ibland hägrar kompisar mer än hästarna. Det finns heller inga motkrav prestationsmässigt att hon måste sköta skolan etc (det gör hon ändå men oavsett är det naturligtvis inte hennes fritidsintresse som skulle ryka). Sonen har fått rätt dyra gamingdatorer på samma premisser och när han kommer till den åldern kommer jag inte tveka att köpa EPA till honom om han ber om det. Och, ärligt talat. Det ska väl andra människor skita fullständigt i utan att kalla dem bortskämda? Så jädra jantelag liksom. (Jag tror det blir folk av mina barn också, det brukar liksom bli det av de flesta).
 
Hej! Jag är en tjej som skulle vilja prata om en sak nämligen om när man är bortskämd. Det var en som sa till mig att jag är bortskämd och jag blev faktiskt väldigt ledsen av det och jag skulle vilja prata om när ni tycker att nån är bortskämd! Hon som sa det till mig tycker att jag är det för jag ska få en till ponny så hon tror ungefär att jag får allt jag vill ha typ. Och hon är vuxen så ingen tror att det är nåt barn/tonåring som sa det!
Jag vet att jag har tur som har det jag har! Men finns också andra som har väldigt mycker mer. Som en tjej jag tränar med som har stor lastbil, de har eget stall, hon har typ 4-5 ponnyer och hästar och så. Och ändå så verkar hon ganska ofta otrevlig mot sin mamma. Så hon kanske verkar bortskämd men också att man inte vet nåt om hennes liv bakom allt det! Mina föräldrar brukar alltid säga att man inte ska döma nån på det man ser för man vet inte vad som är under ytan liksom. Så att bara för nån verkar ha allt så betyder inte det att den är bortskämd liksom. Så som hon som sa till mig att jag är bortskämd hon känner inte mig och min familj så jättebra. Så hon säger att jag är bortskämd bara för jag ska få en till ponny men hon vet inte att jag har kämpat JÄTTE mycket för att få det! Jag har alltid haft bara en ponny, alltså menar inte att en ponny är BARA och jag vet att många inte ens kan rida på ridskola fast de vill och så. Men jag har velat ha en till ponny väldigt väldigt länge utan att få det! Och jag har aldrig fått en helt ny sadel utan vi har alltid köpt det begagnade, har inte nån jättelyxig lastbil och såna saker. Mina föräldrar kan inte vara med mig i stallet varje dag utan ofta cyklar jag eller åker buss dit och sköter allting själv, plus att jag måste sköta skolan och mina sysslor hemma och allt sånt PLUS även att jag hade anorexi från jag var 11 till 13 och jag har kommit ur det också för att få en till ponny. Så det har tagit mig FLERA ÅR att kämpa till att jag nu ÄNTLIGEN är helt frisk från det, har tillräckligt bra betyg och sköter allting jag ska göra hemma och så för att ÄNTLIGEN få en till ponny! Så jag tycker inte att man kan säga att jag är bortskämd bara för att jag nu ska få en till ponny liksom för det är absolut inte som att jag bara har sagt att jag vill ha en och så får jag en! Men jag undrar vad ni tycker om det är okej att säga att nån är bortskämd och när man isåfall är bortskämd? Och om ni hade sagt nåt till den som sa att jag är det? Jag sa inget för ville inte starta nåt men nu efter så ångrar jag lite att jag inte sa ifrån.

Jag har också blivit kallad för bortskämd under min uppväxt. Men då har jag aktivt utnyttjat den där selektiva hörseln som samtliga människor begåvats med. Vem vet, de som säger så kanske är lite avundsjuk på det man har? Hur som helst så tycker inte jag att du verkar bortskämd och inte ska man behöva stämplas som det heller bara för att man på ytan ser ut att ha det bra.
 
Min syster tyckte att jag var bortskämd när jag var barn (det var jag inte).
Min tanke: Jag har inte skämt bort mig …
 
Bortskämd är något som ligger i betraktarens öga. Så, personen som sa det till dig tycker kanske att du är det. Det ligger hos den personen och är inte en allmängiltig sanning (för sådana är väldigt, väldigt ovanliga).

Så hon tyckte något om dig och att få veta det gjorde dig ledsen. Helt naturligt - både vad det gäller hennes och din reaktion. Folk tycker saker. Du tycker säkert saker om andra som de inte själva skulle hålla med om. Folk säger också saker - ibland saker som de lika gärna hade kunnat hålla tyst om. Det är tyvärr något som man behöver lära sig att leva med och hantera.

Det viktiga är att komma till insikten om att det inte är andras åsikter om dig som definierar dig. Det är hur du känner för dig själv som är det viktiga, för i slutänden är du ändå den enda personen här i livet som faktiskt tillbringar all tid i världen med dig själv.
 
Jag tänker att alla barn borde få bli bortskämda och då i betydelsen att de inte behöver kämpa sig blåa för att få sina önskningar uppfyllda. En lycklig barndom tror jag absolut är bra mycket bättre att ha i ryggen som vuxen än en barndom som inte ens är värd att kalla barndom.

Pratar vi däremot om bortskämd som i att bete sig som ett rövhål mot föräldrar och andra och bara kräva kräva kräva så nej, det är såklart inte bra och det ger heller ingen rolig krock när vuxenlivet knackar på och ingen längre vill vara piga/dräng och kassako åt en.

Ett barn ska skämmas bort med enorma mängder kärlek och med vetskapen om att föräldrarna alltid finns där för dem och värnar om dem oavsett vad.

I ditt fall hade jag släppt det hen sa med tanken att hen inte vet vad hen pratar om överhuvudtaget.
 
Det finns bortskämd och så finns det bortskämd. Jag och min bästa kompis är riktigt bortskämda. Men vi har alltid haft vett att vara tacksamma. Sen finns det dom som inte är tacksamma. Oavsett så är man bortskämd. Spelar ingen roll hur övriga livet ser ut eller hur man mår. Men som jag har sagt till min mamma när hon kallade mej för bortskämd unge bara för att hon inte fick som hon ville. Då var jag bortskämd. Men vems fel är det då? Det är inte jag som skämmer bort mej.
 
Tänker som andra här i tråden: Om man tar för givet att saker/djur finns där, inte ens försöker lyssna på hur andra har det osv då är det inte så trevligt. Jag hade som barn flertalet klasskamrater och bekanta som inte förstod varför jag inte gjorde vissa saker eller hade vissa saker som de hade. "Det var ju bara att köpa" tyckte de. Mina föräldrar kämpade hårt för att ha råd med nödvändiga saker och kunde inte ge mig tex en ponny, de senaste teknikprylarna eller annat dyrt. Det hade mina klasskamrater ingen förståelse för alls, och det tankesättet verkar för många ha följt med till vuxen ålder.

Det bästa man kan göra är att uppskatta det man har, lyssna på andra och förstå att alla personer man möter har olika förutsättningar. @EmmaFilippa, dina föräldrar är väldigt kloka när de säger att det kan se ut som att andra har allt, men att man aldrig vet vad som finns bakom som andra inte ser. Lyssna på dem, fortsätt ta hand om dig själv, sköta skolan och ta hand om dina djur. Då kommer det nog gå riktigt bra för dig i framtiden. Och personer som försöker få dig att må dåligt, försök att inte lyssna på dem! Umgås med personer som får dig att må bra.
 
Avundsjuka från den vuxna. Bara att ignorera eller försöka ignorera iallafall

En av mina vänners barn har fått hur mycket ponnyer , hästar och utrustning som helst. Och ja jag är ibland lite avundsjuk för jag vill också ha. Jag vet också hur glad denna person är för sina ponnyer/hästar mm och precis som vi andra får jobba för att sköta det.
Priviligerad javisst Bortskämd nej.

Inte bara i hästvärlden avundsjuka förekommer men riktigt fult av den vuxne att säga så.
 
Senast ändrad:
Oavsett känns det ganska patetiskt att vuxna människor talar om för andras barn att de är bortskämda. Läser tråden och inser att enligt den är både min dotter och son bortskämda, det är sällan de får kämpa för sina saker och jag skulle aldrig någonsin tvinga min dotter att ta sig till stallet själv t.ex, det ger inte er rätt att tala om för dem att de är bortskämda. Jag tycker ungar kan få vara bortskämda utan att behöva kämpa arslet av sig för det de vill ha eller ha en sjukdom i ryggen...
Jag har nog uppfattat svaren i tråden helt annorlunda från dig.

Jag tolkar dem snarare som att bortskämd inte handlar om mängden prylar, föräldrarnas mängd av stålar eller skjutsen man får (cykla eller buss till stallet beror ju rimligen även på resväg, är det tio minuters cykling eller 40 minuters cykling, eller är det 40 minuter buss med byte, men bara 10 minuters bilväg till exempel). Utan om någonting annat som är mer svårdefinierat.

Hmm nu kom ju synonymer till hjälp igen

  1. bortklemad, klemig, bortpjoskad, ouppfostrad, blaserad, blasé, kräsen, divig, med divalater, kräsmagad, divaaktig, otacksam
Att vara ouppfostrad och divig har ju inte med mängden ponnies att göra. Man kan ju vara bortklemad och otacksam även om föräldrarna inte har väldigt mycket resurser. Kanske har något med att göra om visad hänsyn gentemot föräldrar? eller något.

Sedan antar jag att det en annan fråga om alla tycker det är dåligt om ett barn är bortklemat och otacksamt eller inte såklart. :)

(Så uhm jag ger nog massa läxhjälp och skjuts, men jag har aldrig ens reflekterat över att det skulle göra ett barn bortskämt. Speciellt inte läxhjälpen. Tycker det är jättekonstigt när någon forskare sitter och blandar ihop curling med läxhjälp.)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 924
Senast: Hazel
·
L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
2 827
Senast: LiviaFilippa
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 575
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
759
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp