Borttagna inlägg - igen.

shlubberdubb

Trådstartare
Hej,

Nyss försvann ett par av min ainlägg då jag hade länkat till bilder på två olika sadlar, likadant utseende men olika märkesnamn. Anledning till borttagningen angavs. Jag hade länkat till annonser. Och det stämmer. Jag hade länkat till två olika annonser från begagnat marknaden.

Jag har läst reglerna och kopierat in dom i detta inlägget. Ingenstans i reglerna står det att man inte får länka till annonser.

Min fråga är alltså följande:

Vad var den egentliga anledningen till att mina inlägg och svar som citerade dessa inlägg, togs bort?

Mvh
Dubben

Här kommer reglerna:

Trots att administratörer och moderatorer på Bukefalos.com kommer att försöka hålla alla oacceptabla inlägg borta från forumet är det omöjligt att granska alla inlägg. Alla inlägg uttrycker den enskilde författarens åsikter. Varken Bukefalos, de som administrerar Bukefalos.com eller Jelsoft Enterprises Limited (utvecklare av vBulletin) kan hållas ansvariga för innehållet i något inlägg.

Detta är de regler man går med på att följa i och med att man registrerat sig som användare och skriver på forumet.

Följ alltid svensk lag. Inlägg får inte innehålla uppmaningar till brott eller beskriva olagliga aktiviteter. Undvik material som kan anses vara stötande. Detta gäller för all typ av text du skriver in samt för länkar och bilder.

Lägg inte in copyrightskyddat material, varken text, bilder eller annat, om du inte fått tillåtelse att använda dem av den som har upphovsrätten.

För att forumet ska bli trivsamt och användbart för alla besökare skall du följa allmän netiquette (nät-etikett). Kort sagt innebär detta att man ska bete sig korrekt och vettigt även på Internet. Var vänlig och korrekt gentemot andra och gå aldrig till personangrepp.

Diskutera inte enskilda personer, varken namngivna eller beskrivna så att någon förstår vem du menar. Likaså skall inte företag som är starkt förknippande med en eller ett fåtal personer diskuteras, då detta ofta leder till reklam för, personagrepp på eller smutskastning av dessa.

Reklam, annonsering och marknadsföring är inte tillåtet på forumet. Vill man marknadsföra, sälja eller efterlysa något kan detta göras på annonssidorna, länksidorna eller genom att köpa banner-plats på sidorna.

För att förenkla för de som söker svar på frågor skall frågan besvaras direkt i tråden, inte genom en länk till en annan plats. Länkar är dock tillåtna som en fördjupning efter ett uttömmande svar.

Om du ser trådar eller inlägg på forumet som du anser bryter mot dessa regler eller på annat sätt är olämpliga skall du tipsa moderatorn för forumet genom att klicka på Rapportera-ikonen i det berörda inlägget. Gör gärna detta även om du är osäker på om inlägget bryter mot reglerna, du hjälper moderatorerna att hitta inlägget och de kan sedan ta ställning till om det behöver åtgärdas.

Administratören och moderatorerna på Bukefalos.com reserverar sig rätten att radera, redigera, flytta eller stänga en tråd av vilken anledning som helst.

Bukefalos har även rätt att stänga av användare som bryter mot dessa regler. Användarens IP-nummer lagras i samband med att inlägg skrivs för att säkerställa detta.
 
Sv: Borttagna inlägg - igen.

Nu vet jag inget om det enskilda fallet denna gång, men på din beskrivning borde väl följande i reglerna gälla:
"Reklam, annonsering och marknadsföring är inte tillåtet på forumet. Vill man marknadsföra, sälja eller efterlysa något kan detta göras på annonssidorna, länksidorna eller genom att köpa banner-plats på sidorna.

För att förenkla för de som söker svar på frågor skall frågan besvaras direkt i tråden, inte genom en länk till en annan plats. Länkar är dock tillåtna som en fördjupning efter ett uttömmande svar."
 
Sv: Borttagna inlägg - igen.

Nu vet jag inget om det enskilda fallet denna gång, men på din beskrivning borde väl följande i reglerna gälla:
"Reklam, annonsering och marknadsföring är inte tillåtet på forumet. Vill man marknadsföra, sälja eller efterlysa något kan detta göras på annonssidorna, länksidorna eller genom att köpa banner-plats på sidorna.

Det handlade vare sig om reklam, annonsering eller marknadsföring. Det handlade om diskussion om olika sadelmärken där jag tog upp två dressyrsadlar av märket Bates och Hubertus, som exempel, där jag beskrev hur jag räknat ut att dessa märken kommer från samma tillverkare.

För att förenkla för de som söker svar på frågor skall frågan besvaras direkt i tråden, inte genom en länk till en annan plats. Länkar är dock tillåtna som en fördjupning efter ett uttömmande svar."

Exakt vad det handlade om. För att bevisa min teori länkade jag till en sida som visade en Bates modell och en annan sida som visade en identisk modell under Hubertus märket. Bates modellen låg på en försäljningssajt i Australien. Hubertusmodellen på en motsvarande i Sverige. Ingen av dessa säljs av mig. Jag är inte ens intresserad av att köpa sådan då det redan hänger en i stallet så det behövs inga fler. Det var enbart fördjupningsyfte i ämnet som det länkades till dessa.

(Annonsering skall ske på radannonserna, det vet jag redan. Har använt mig av dessa. Kommer ta kontakt med dig ang. banner annonsering. Kan bli aktuellt. Det avgör chefen.)

Så jag ser fortfarande inte att det står i reglerna att man inte får länka till annonser.
 
Sv: Borttagna inlägg - igen.

Problemet är ju att om det är okej länka till andras annonser, så måste nån sitta och kolla/avgöra om det är din egen eller någon annans annons.

Om Anna Andersson i Andersstad säljer en sadel på blocket och jag länkar till annonsen för att visa något i/på den, så kan ju rent teoretiskt JAG vara Anna Andersson liksom, även om mitt nick är Alexandra_W?

Dock, jag tycker frågan är mycket relevant då det länkas till hundannonser på blocket en hel del i hundforumet, mest för att häckla/kritisera/förfäras, men de borde gå under samma regel då..
 
Sv: Borttagna inlägg - igen.

Jag förstår mycket väl att en hemsida behöver tjäna pengar och det kan man till viss del få in via reklamintäkter. Jag tror inte att jag som sitter i en småstad i Sverige skulle ha något intresse av att sälja en sadel i Australien, vilket var en av länkarnas placering.

Grejen är att varje gång någon här nämner ett märkes namn, varesig det är en länk bifogad eller inte, så förekommer marknadsföring om man ska hårddra det hela.

Nu var de sidor jag länkade till, infogade i just fördjupningssyfte. Något Gunnar själv har sagt här ovan att det är tillåtet.

Hade jag lagt in länkar med texten "jag håller på och säljer en sadel, kolla här" så hade jag mycket väl förstått att de hade tagits bort.
 
Sv: Borttagna inlägg - igen.

Nej, men t ex den andra länken, även om du inte skriver att 'jag säljer min sadel' så kan annonsen vara din. Liknande fall fast av företag har förkommit. En användare tycker 'det HÄR hjälpte min eksemhäst jättebra, kolla länken' t ex. Länken går till en produkt hos ett företag. Företagets ägare råkar vara just trådpostaren. Nu rensar de i många fall ut sig själva då de går in i exakt alla trådar om exvis eksem och skriver exakt samma sak.

Men om de varit aningens mer slipade, så.

Och det ÄR enklare att förbjuda länkning till annonser än att sitta och dubbelkolla, och att sätta gränsen lågt för vad som räknas som ev annonsering.
 
Sv: Borttagna inlägg - igen.

Jag upprepar vad Gunnar sa: I fördjupningssyfte är det tillåtet.

Det görs reklam i var och varannat inlägg på buke. Att förtäcka hööks med h**ks är ganska genomskinligt. Även B*rj*es, H*rz*, L*ck*s, s*d*lm*g*s*n*t, sh*rpm*n, m.m. Det länkas till butikssajter dagligen, pratas om märken. Du gör det själv. ALLT sådant snack är reklam.

Så med andra ord skall vi förbjuda allt sådant prat vilket innebär att Bukefalos skulle bli ganska tomt på inlägg och trafikstatistik. Och det är just en hög frekvens av bägge som behövs för att få in reklamintäkter.

Lite moment 22.

Och som tidigare sagts, mina länkar var i fördjupningssyfte, vilket är tillåtet enligt Gunnar. Eftersom han äger sajten är det väl han som bestämmer och inte mycket att diskutera om. Eller hur?

Vad jag däremot tycker är underbart är att jag har kontaktat Gunnar om att KÖPA reklamplats på Bukefalos och har inte fått ett enda svar om detta. Kanske han inte är intresserad av sådant, trots allt.
 
Sv: Borttagna inlägg - igen.

Fast skriva ut företagsnamn är och förblir tillåtet. T ex 'jag var till granngården', 'jag köpte min flughuva på granngården'. Det har debatterats tidigare.

Men det är inte okej att länka till granngården, t ex 'här www.adress.se köpte jag min luva'.

Men att länka till en annons är precis som jag skrev en av de där slamkryparna. Det kan vara den som länkar som annonserar, samtidigt så länkas det till exvis blocketannonser synnerligen ofta på hundforumet, dock i mening tycka 'hallå är folk idioter', men utan att tråden tas bort.
Sen, jag har ingenstans sagt jag tycker det är varken bra eller praktiskt t ex att man varken får länka, eller t ex fråga 'Var kan jag köpa en röd flughuva?'.

Så som jag skrev i första svaret - jag tycker frågan är synnerligen relevant, men förstår också problemet det blir att hålla koll på vem som länkar till vad ( t ex om jag länkar till en annons som är min/min kompis).

Regeltolkningar har ingen mer än du gett dig på i tråden, så där får du nog läsa om och läsa rätt.

Sen, visst är det Gunnar som bestämmer, och Gunnar har också bestämt att "Administratören och moderatorerna på Bukefalos.com reserverar sig rätten att radera, redigera, flytta eller stänga en tråd av vilken anledning som helst."

Så, i luddfallen är det ju (vilket är än mer olyckligt tycker jag personligen) så att den som läser den och är moderator själv avgör.
 
Sv: Borttagna inlägg - igen.

Okej, fär att göra det enklare för dig att förstå så citerar jag Gunnars svar till mig i den här tråden:

Länkar är dock tillåtna som en fördjupning efter ett uttömmande svar.

Och det var i fördjupningsyfte som länkarna bifogades.

Blev det enklare nu?
 
Sv: Borttagna inlägg - igen.

Och om det blir enklare för dig: Moderator i forumet ansåg att det inte var att betrakta som fördjupning. Och raderade tråden. Vilken moderator har rätt att göra, jag upprepar det jag skrev sist:

"Administratören och moderatorerna på Bukefalos.com reserverar sig rätten att radera, redigera, flytta eller stänga en tråd av vilken anledning som helst."

Så, i luddfallen är det ju (vilket är än mer olyckligt tycker jag personligen) så att den som läser den och är moderator själv avgör.


Och i detta fall ansåg moderatorn att det inte var en fördjupning. Gunnar sa själv att då han inte sett tråden kan han inte säga huruvida han gjort/inte gjort samma tolkning, utan gav ett generellt svar.

Det ÄR baksidan med modertorer, de gör inte alltid samma tolkningar allihop, eller för den delen samma tolkning som du/jag/Gunnar skulle ha gjort.

Är väl bara lägga in tråden igen och se hur den tolkas denna gång?
 
Sv: Borttagna inlägg - igen.

Jag skulle tro att jag med stor sannolikhet hade raderat inläggen.

Möjligen skulle man kunna förtydliga lite genom att säga att kommersiella länkar inte är ok. Men då kommer frågan upp vad som är kommersiellt.
Enklast vore självklart att helt förbjuda länkar.
Egentligen är det väl det som gäller, men vi gör undantag för icke-komersiella länkar och kanske för "viktiga" som en fördjupning på ett långt förklarande inlägg.

Jag har svårt att se att en annonslänk kan bli en vettig fördjupning. Blir länken för kommersiell så anser jag att det inte hjälper att den kanske kan anses som fördjupande. Framförallt om det hela kanske kunde ha löst på ett bättre sätt av inläggsskrivaren.

Jag har inte forskat djupare om trådskaprens inlägg, men kan tänka mig att länkar till själva bilderna på sadlarna varit betydligt bättre och helt ok. Om det nu handlade om att jämföra sadlarna.

Sedan kommer det alltid finns trådar och inlägg på forumen som bryter mot reglerna, framförallt pga att moderatorerna eller jag inte fått kännedom om dem.

Att nämna produkter och företag utan att direkt göra reklam för dem är ok, att länka till dem är inte ok.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 527
Senast: Lobelia
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 788
Senast: Barbabelle
·
Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 509
Senast: Nahar
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 624
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp