Borttappat pass till rescue dog...

Marcela.

Trådstartare
Hej,

Vi har precis flyttat och i samband med flytten har passet till vår rescue dog kommit bort... :banghead: Vet någon av er hur jag löser detta? Tänker främst på vaccinationer osv.
Hon är en 8 årig blandrastik som vi tog över i december 2019. Hennes senaste vaccinationer fick hon innan hon lämnade Serbien för Sverige i oktober förra året (2019) så det finns inga svenska journalanteckningar på detta. Måste jag grundvaccinera henne igen då det inte finns några papper på det längre? Det känns ju inte helt hundra med tanke på hennes ålder och allt hon blivit i sprutad genom åren :crazy:

Tacksam för funderingar och lösningar 🙏
 
Hej,

Vi har precis flyttat och i samband med flytten har passet till vår rescue dog kommit bort... :banghead: Vet någon av er hur jag löser detta? Tänker främst på vaccinationer osv.
Hon är en 8 årig blandrastik som vi tog över i december 2019. Hennes senaste vaccinationer fick hon innan hon lämnade Serbien för Sverige i oktober förra året (2019) så det finns inga svenska journalanteckningar på detta. Måste jag grundvaccinera henne igen då det inte finns några papper på det längre? Det känns ju inte helt hundra med tanke på hennes ålder och allt hon blivit i sprutad genom åren :crazy:

Tacksam för funderingar och lösningar 🙏

Gör om grundvaccinationen om du behöver papper på att hunden är vaccinerad. Om du inte behöver papper, fortsätt enligt vaccinationschema.
 
Ifall nu skulle bli anklagade för att ha en smuggel hund (inte jätte vanligt, men risken finns) är det bra att ha ett papper som visar att den importerats lagligt.
 
Ingen regelrätt smuggling men har träffat en hel del hundar som ”adopterats” utomlands (det handlar nästan alltid om lite äldre individer) som inte haft giltig rabiesvacc vid inresa till exempel, både privatimporterade samt importerade via någon organisation.
Kan man inte kolla antikroppar? Jag tänker att det kunde vara ett alternativ här och sedan vaccinera enligt behov.
 
Ingen regelrätt smuggling men har träffat en hel del hundar som ”adopterats” utomlands (det handlar nästan alltid om lite äldre individer) som inte haft giltig rabiesvacc vid inresa till exempel, både privatimporterade samt importerade via någon organisation.

Fick liknande info av SVA, så lite intressant att du upplevt samma sak. Hur har du/ni upptäckt det?
 
Kan man inte kolla antikroppar? Jag tänker att det kunde vara ett alternativ här och sedan vaccinera enligt behov.
Det kan man säkert, men faktum är att hunden ska ha en giltig rabiesvaccination när den förs in i landet och det har inte alls. Men för en hund som redan är här där man tappat bort intyget går det säkert att lösa på annat sätt.
Mitt svar var endast för att informera om att det absolut förs in vuxna hundar illegalt i Sverige :)
 
Oftast för att hunden kommit in till veterinären och man kollat igenom hundens pass och sett att det saknas rabiesvacc eller att rabiesvacc har getts för tidigt eller för sent eller att hunden inte har några papper över huvudtaget.

Hände en av dem som tog in en rescue hund samtidigt som mig. Deras svenska veterinär godkände inte vaccinationerna utan rådde till att göra om allt. Tänkte mer generellt på om man tog antikropps-tester, för det sa SVA att man kunde om man var osäker.


Mitt svar var endast för att informera om att det absolut förs in vuxna hundar illegalt i Sverige :)

Jag har anmält en sådan organisation till Tullverket, då de har tillstånd från länsstyrelsen att ta in 8 friska hundar. Bara i februari tog de in 30 hundar, i tre omgångar. Tullverket ansåg det vara hundsmuggling då de tar in fler än vad de har tillstånd för och skulle informera bland annat länsstyrelsen som gett ut tillståndet.
 
Hände en av dem som tog in en rescue hund samtidigt som mig. Deras svenska veterinär godkände inte vaccinationerna utan rådde till att göra om allt. Tänkte mer generellt på om man tog antikropps-tester, för det sa SVA att man kunde om man var osäker.




Jag har anmält en sådan organisation till Tullverket, då de har tillstånd från länsstyrelsen att ta in 8 friska hundar. Bara i februari tog de in 30 hundar, i tre omgångar. Tullverket ansåg det vara hundsmuggling då de tar in fler än vad de har tillstånd för och skulle informera bland annat länsstyrelsen som gett ut tillståndet.

Jag antar att man då kan ta antikroppstester men det är nog mer än fråga för tullverket om det godkänns eller ej :)
Bra att du anmälde organisationen...
 
Ingen regelrätt smuggling men har träffat en hel del hundar som ”adopterats” utomlands (det handlar nästan alltid om lite äldre individer) som inte haft giltig rabiesvacc vid inresa till exempel, både privatimporterade samt importerade via någon organisation.

Ja det är sant, tragiskt nog. Fusket är oroväckande stort. Personligen är jag emot att ta in gatuhundar i Sverige pga av detta.
 
Det förekommer knappast att 8 år gamla hundar smugglas in. Marknaden är nog rätt mager för gamla hundar.

Spelar ingen roll om hunden är 8 månader eller 8 år, får man frågan ska man kunna bevisa för myndighet att djuret kommit in lagligt och inte är smugglad. Chansen att du hamnar i den situationen är som sagt extremt liten, men om det sker kan det vara skönt att veta hur man löser det, eller ha löst det innan :)
 
Spelar ingen roll om hunden är 8 månader eller 8 år, får man frågan ska man kunna bevisa för myndighet att djuret kommit in lagligt och inte är smugglad. Chansen att du hamnar i den situationen är som sagt extremt liten, men om det sker kan det vara skönt att veta hur man löser det, eller ha löst det innan :)

Jag invände mot ordvalet "smugglad" då ser skilnad på insmugglad hund och importerad hund. Smugglade hundar är hundar som förs in utan tullens vetskap för att säljas dyrt. Sen att papper fuskas/slarvas med på importerade gatuhundar är ett jätteproblem också.
 
Jag invände mot ordvalet "smugglad" då ser skilnad på insmugglad hund och importerad hund. Smugglade hundar är hundar som förs in utan tullens vetskap för att säljas dyrt. Sen att papper fuskas/slarvas med på importerade gatuhundar är ett jätteproblem också.
Smuggling är väl all olovlig införsel, oavsett metod och syfte. (Vilken iofs blir snäppet värre i storskalig, organiserad form för kommersiella syften.)
Import= laglig och korrekt genomförd införsel, dvs. ej förenligt med pappersfusk.
 
Smuggling är väl all olovlig införsel, oavsett metod och syfte. (Vilken iofs blir snäppet värre i storskalig, organiserad form för kommersiella syften.)
Import= laglig och korrekt genomförd införsel, dvs. ej förenligt med pappersfusk.
Import kan ju ge sken av att vara laglig utan att vara det.
Smugglare tänker jag är de som gömmer varor vid införsel.
 
Jag invände mot ordvalet "smugglad" då ser skilnad på insmugglad hund och importerad hund. Smugglade hundar är hundar som förs in utan tullens vetskap för att säljas dyrt. Sen att papper fuskas/slarvas med på importerade gatuhundar är ett jätteproblem också.

Ja, jag skrev att det är viktigt att kunna visa att hunden kom in på lagligt sätt och inte är smugglad, smugglad = olaglig import, så förstår inte din kommentar :)


Import kan ju ge sken av att vara laglig utan att vara det.
Smugglare tänker jag är de som gömmer varor vid införsel.
Precis, och du måste kunna visa att din hund kom in på lagligt sätt, och inte gömdes i något och smugglades in.

För mig finns bara 2 alternativ:
1. Importerad, hunden har kommit lagligt till Sverige, spelar ingen roll om det är en rescue hund, renrasig hund eller ägare flyttar till sverige och tar med sig hunden. Är det gjort på ett lagligt sätt är det en import hund.
2. Smuggel hundar, hundar som smugglas in olagligt, tex i skuffen på en bil eller i en väska.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp