Bosätta sig utan billjud

KattenLovis

Trådstartare
Vi bor vid en 90 väg där trafikljuden stör en del, framförallt sambon som oxå varit utbränd. Han vill flytta pga delvis detta. Jag har aldrig störts särskilt mycket och funderar ju på att bygga nytt hus något längre från vägen men det kommer ändå vara billjud.

Jag funderar mycket på om jag kommer ångra att bygga där... jag tror jag delvis adopterar hans aspekt på att han störs fasten jag egentligen inte gör det.

Jag funderar oxå på barnen, är det värre för dem att växa upp med lite billjud i ett nytt hus än ett renoveringsprojekt/lägenhet någon stans utan billjud...

Bor vi med biljuden så bor vi kvar där de känner sig trygga och kan omgivningarna, har vänner och skola i närheten.

(Vi kommer separera)

Hur tänker ni andra?
 
Efter att ha bott vid e4an i över 15 års tid så säger jag aldrig mer. Nu när jag ska plugga så får jag ju ta det som erbjuds, men sedan. Nej helvete heller! Jag HATAR billjud!

En sådan sak som att gå ut på altan och ta en lugn frukost bland fågelkvittret blir ju helt förstört om man bor nära en väg. Hade jag fått välja så hade jag aldrig bott vid en väg. Eller i närheten av folk heller. Samtidigt så vill jag ha cykelavstånd till centrum. Jag vet inte riktigt hur jag ska lösa den ekvationen :confused::cautious:
 
Vi bor vid en vältrafikerad väg och har gjort det sen barnen föddes, maken är uppvuxen här och nej man vänjer sig inte fullt ut. Hela familjen är mer utsövd när vi åker till sommarstugan trots att vi sover färre antal timmar per natt. Hade jag möjlighet att flytta ut där jag skulle slippa billjud så skulle jag göra det.
 
Men om ni ska separera och du och barnen inte störs av ljuden, varför bry dig om dem då? Bo var ni vill!

Personligen skulle jag aldrig kunna tänka mig att bo nära större väg. Jag vill ha lugnet. Det är en livsnödvändighet för mig. Visst hörs det ibland från lantbruken runt omkring men det är försumbart i jämförelse med att bo vid större vägar eller än värre, järnvägen.
 
Men om det endast är maken som störs och han inte ska bo där så spelar det väl ingen roll?
Nej, barn får inga men av att bo med billjud, det är många som bor så.
Störs ni allihopa är det nog läge att kolla efter annat. Svårt att tänka mig att bygga lite längre bort ska hjälpa, då måste det vara väldigt långt.

Under tiden tills mannen ska flytta ut kan han väl använda öronproppar vid sömn och hörlurar vid tv tittande/dator/precis vadsom helst/hörbok etc.

Beroende på väg stör jag mig lite respektive mycket, tex en liten samhällsväg som i dagsläget är helt ok, dock är de musikdunkande bilarna pest.
Att bo vid en stor bilväg klarar jag inte, blir sönderstressad på en halv dag. Men jag stör mig på de flesta oljuden.
 
Nej, barn får inga men av att bo med billjud, det är många som bor så.

Att många bor så är ingen grund för att barn inte får men av det. Att det påverkar hälsan negativt att utsättas för trafikbuller i bostaden råder det inte några tvivel om direkt.

Sen i just det här fallet har jag såklart ingen aning. Beror ju på hur mycket buller man utsätts för.

Att bygga nytt hus lite längre bort kan göra stor skillnad. Inte minst för att ett nybyggt hus ska uppfylla dagens bullerkrav.

Men sen håller jag med övriga om att ifall de som ska bo i huset inte störs av ljuden finns ju inte anledning att ändra något.
 
Tack för svaren, nuvarande hus ligger så det tar emot biljuden i en nerförssluttning. Det eventuellt nya skulle ligga med skog emellan.
 
Jag tror inte det är skadligt med billjud. Men jag hade inte velat bo precis intill en väg med bara trädgårdsstaketet mellan huset och en 70-90 väg. Men att ha en vägen bit bort har jag inga problem med.

Om sambon inte ska bo kvar, varför bryr du dig? Då kan du ju göra som du vill utan att behöva ta hänsyn till vad han stör sig på. Olika människor är olika känsliga och har man varit utbränd är man ofta lite känsligare än man var innan.

Nä, jag tror inte att lite bakgrundsljud är skadligt. Men stör man sig på det kan man ju välja att bo nån annanstans. För min del har jag hellre lite ljud utifrån men cykelavstånd till centrum än att behöva använda bilen varje gång jag ska någonstans. DET tycker jag är störigt. Men alla är olika.
 
Jag tror inte det är skadligt med billjud.

[...]

Nä, jag tror inte att lite bakgrundsljud är skadligt. Men stör man sig på det kan man ju välja att bo nån annanstans. För min del har jag hellre lite ljud utifrån men cykelavstånd till centrum än att behöva använda bilen varje gång jag ska någonstans. DET tycker jag är störigt. Men alla är olika.


Tror gör man i kyrkan ;)

Enligt Folkhälsomyndigheten (och det finns massa forskning på) orsakar buller vid bostaden per år 48000 fall av högt blodtryck, 950 fall av hjärtinfarkt och 1000 fall av stroke. Exempelvis.

Med det såklart inte sagt att TS riskerar stroke av att bo där hon bor.
 
Jag vill ha lugn och ro där jag bor.
Bor på en enkelriktad gata med genomfart förbjuden. Underbart lugnt och skönt.
 
Tror gör man i kyrkan ;)

Enligt Folkhälsomyndigheten (och det finns massa forskning på) orsakar buller vid bostaden per år 48000 fall av högt blodtryck, 950 fall av hjärtinfarkt och 1000 fall av stroke. Exempelvis.

Med det såklart inte sagt att TS riskerar stroke av att bo där hon bor.

Det är skillnad på buller och avlägset billjud. Buller som i vägarbeten, en 70-90 väg som drar förbi 2 meter från husväggen är nåt helt annat än en väg en bit bort. Jag känner flera som bott hela sitt liv nära en motorväg (några 100 m bort) som själva säger att de inte lägger märke till ljudet. Det beror nog på hur man är som person också. Men stör man sig på nåt där man bor så ska man ju självklart flytta. Stör man sig inte på det kan man ju bo kvar. Det var högst oklart om TS faktiskt störde sig på det eller om det bara var TS sambo (som ska flytta om jag förstod det rätt) som gjorde det.

Att bo helt utan billjud, så får man nog flytta rätt långt bort från allt. Utan buller är en annan sak och lättare att få tag på.
 
Klart att trafikbuller inte är bra för hälsan- om man stör sig på det.
Morbror och hans familj har alltid bott vid vältrafikerade vägar, inga problem för dem, jag klättrar på väggarna efter en natt.

Men jag tycker också att billjud och trafikbuller är två olika saker.
 
Det är skillnad på buller och avlägset billjud. Buller som i vägarbeten, en 70-90 väg som drar förbi 2 meter från husväggen är nåt helt annat än en väg en bit bort. Jag känner flera som bott hela sitt liv nära en motorväg (några 100 m bort) som själva säger att de inte lägger märke till ljudet. Det beror nog på hur man är som person också. Men stör man sig på nåt där man bor så ska man ju självklart flytta. Stör man sig inte på det kan man ju bo kvar. Det var högst oklart om TS faktiskt störde sig på det eller om det bara var TS sambo (som ska flytta om jag förstod det rätt) som gjorde det.

Att bo helt utan billjud, så får man nog flytta rätt långt bort från allt. Utan buller är en annan sak och lättare att få tag på.

Du behöver inte separera buller och ”billjud”. ”Billjud” är trafikbuller. Trafikbuller är buller.

Långvarig exponering för lågfrekvent buller är det som är mest problematiskt ur ett hälsoperspektiv. Och svårast att stoppa. Det är bland annat därför man i huvudsak fokuserar på ekvivalenta nivåer och inte maxnivåer. Att det finns lagstiftning som reglerar vilka nivåer av buller människor får exponeras för i bostäder, arbetsplatser och andra platser för långvarig vistelse beror inte bara på att det finns risk att människor ”stör sig”. Omgivnings/bakgrundsbuller är en del av detta.

Sen argumenterar inte jag för att alla ska bo skogen utan minsta bakgrundsljud. Självklart finns det mängder av människor som bor i bullriga miljöer och inte mår dåligt av det.

Men att det inte finns några problem med att långvarigt utsättas för ”avlägset billljud” är helt enkelt inte sant.
 
Klart att trafikbuller inte är bra för hälsan- om man stör sig på det.
Morbror och hans familj har alltid bott vid vältrafikerade vägar, inga problem för dem, jag klättrar på väggarna efter en natt.

Men jag tycker också att billjud och trafikbuller är två olika saker.

Se svar till Lingon. Det handlar inte enbart om att ”störa sig. Trafikbuller kan vara ett hälsoproblem även utan upplevd störning.

Och jo, ”billjud” är trafikbuller. Det är iaf vad alla som arbetar i och forskar på området menar med trafikbuller. Sen finns det olika typer av trafikbuller dom sagt.
 
Jag vill ha lugn och ro där jag bor.
Bor på en enkelriktad gata med genomfart förbjuden. Underbart lugnt och skönt.
Fast den kan väl inte både vara enkelriktad och genomfart förbjuden? Då kan ju bilarna bara köra in men inte ut, kommer samlas massor med bilar i ena änden? /förvirrad
 
Fast den kan väl inte både vara enkelriktad och genomfart förbjuden? Då kan ju bilarna bara köra in men inte ut, kommer samlas massor med bilar i ena änden? /förvirrad
Eller vänta, du kanske kan köra in, hälsa på någon och sedan köra ut? Det räknas kanske inte som genomfart! /möjligtvis något mindre förvirrad
 
Allts
Fast den kan väl inte både vara enkelriktad och genomfart förbjuden? Då kan ju bilarna bara köra in men inte ut, kommer samlas massor med bilar i ena änden? /förvirrad

Det blev lite oklart kanske.
Den leder ut på en annan gata, därav genomfart förbjuden. Det är ingen återvändsgränd.
 

Liknande trådar

Hemmet Sitter i lite "knepig" sits. Jag äger ett hus, pojkvän flyttar in och vi blir sambos. Han och jag har egna barn. I framtiden så kommer...
2
Svar
25
· Visningar
2 887
Senast: ptr
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 769
Senast: shia
·
Hemmet Hur hade ni gjort? Ni bor i ett gammalt hus(torp) på en skogsgård! Ett litet hus som är allt annat än modernt/renoverat. Huset hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 103
Senast: Raderad medlem 6459
·
Äldre En torsdagskväll med en lite halvt mörbultad hjärna börjar tankarna på framtiden att snurra runt lite för mycket (varför leva i nuet...
Svar
7
· Visningar
827

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp