Bostad i Uppsala

sweet_knorven

Trådstartare
Jag ska eventuellt söka en utbildning på SLU som kommer flyttas till Uppsala vid nästa starttillfälle, så då tänkte jag att jag redan nu kan kolla lite om vad folk som bor i Uppsala tycker allmänt om vilka områden är bra, bättre, bäst att bo i och vilka som är sämre. Samt tips på hur/var man ska söka bostad, borde jag kanske ställa mig i kö redan nu utifall att allt klaffar och jag pang-bom kommer in på utbildningen och behöver flytta? Kan tillägga att den alltså startar höstterminen 2014.

tacksam för alla svar. ^^
 
Sv: Bostad i Uppsala

Ja, du bör ställa dig i kö nu på hos alla som har kö. Du lär inte kunna vara så kräsen när det gäller områden, tycker ändå inte något område är riktigt dåligt utan det är i så fall mindre områden i området (eh bra förklaring) som man bör undvika.
 
Sv: Bostad i Uppsala

Ställ dig i bostadskö på en gång!! Jag hade stått i kö ett år när jag började 2011 och hade ändå inte en chans att få lägenhet...
 
Sv: Bostad i Uppsala

Och jag har stått i kö i över tre år och får fortfarande ingenting hos Uppsalahem

Ts: var beredd på att bo som inneboende till en början, för det är svårt att få tag i lägenheter här.
 
Sv: Bostad i Uppsala

Och jag har snart sju år hos Uppsalahem och kanske med tur kan få en dålig lägenhet i trist område...

Flyttar man till Uppsala utan kötid får man satsa på de värdar som inte har kösystem.
 
Sv: Bostad i Uppsala

Ställ dig i kö så fort som möjligt!

Ultuna studentbostäder (SUSbo) och Uppsala akademieförvaltning (Uaf) har studentlägenheter i närheten av Ultuna. SUSbo har korridorsrum och lägenheter i varierande storlek, Uaf har bara lägenheter.

Annars är Studentstaden det största studentbostadsbolaget i Uppsala, men de har inga lägenheter i närheten av SLU. En del av nationerna har också bostäder för sina medlemmar, värt att kolla upp.

Lycka till! :)
 
Sv: Bostad i Uppsala

Utöver de som mkh nämnde så finns heimsaden också, de har korridorer i Flogsta höghus, alltså på andra sidan stan från SLU sett. Det är där många av studenterna hamnar från början och Uppsala är ju en ganska liten stad så avståndet borde inte bli alltför långt iaf :)
 
Sv: Bostad i Uppsala

Bra tips! Flera av mina klasskompisar fick lägenhet/rum i Lilla Sunnersta genom Uaf efter inte allt för lång kötid, perfekt när man pluggar på slu. :)
 
Sv: Bostad i Uppsala

Som alla andra säger, ställ dej i kö på en gång!
Jag hade stått i kö ca 4 år när jag flyttade hit i höst, har fått tag i ett korridorsrum helt på andra sidan av staden mot vad SLU ligger.
Många i min klass som är inneboende nu i början, för att de inte fått tag på något annat.
Flera som bor i Gottsunda och Sunnersta det ligger nära SLU :)
 
Sv: Bostad i Uppsala

Tack för bra svar allihopa! :D Jag får ta och plöja igenom de olika sidorna och anmäla mig på så många olika ställen som möjligt.

Antar att många av er som svarat just pluggar i Uppsala, kanske t.om. någon som läser på SLU?
 
Sv: Bostad i Uppsala

Vilken jättebra tråd, precis de tips och råd som jag också behöver. :)
Jag planerar också att söka in till SLU till hösten, vill läsa Agronomprogrammet inriktning landsbygdsutveckling. Vad hade du tänkt att söka?
 
Sv: Bostad i Uppsala

Jag pluggar också på SLU :)

Började nu i höst och bor just nu som "inneboende" i Sunnersta. Jag har dock egen ingång, liten toa och kokvrå, så jag är väl eg. inte inneboende i ordets rätta bemärkelse.
Jag planerar (med viss assistans av min pappa) att köpa en etta lite mer centralt snart :).

Flera av mina kurskamrater bor som inneboende i Sunnersta, det är nära skolan och lugnt (villaområde). Annars har nog Lilla Sunnersta kortast kö för att få en "riktig" lägenhet.

Lycka till! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Bostad i Uppsala

Åh kul. :) Jag tänkte söka etologi och djurskydd, känns kul att ha hittat en utbildning jag verkligen tycker verkar kul. Hittills när jag kollat efter utbildningar att gå så har de flesta bara känts "sådär" eller "kul" men inte så att det verkligen gör att hela jag känner mig exalterad och förväntansfull. ^^
 
Sv: Bostad i Uppsala

Ni som pluggar i Uppsala hur tycker ni studentlivet är och rent allmnät att bo där? Jämfört med var ni kommer ifrån?

Jag kommer ju flytta från en studentstad till en annan haha så det kanske kommer kännas hemvant. :laugh:
 
Sv: Bostad i Uppsala

Jag pluggar också på SLU, läser till veterinär :) Jag dock gärna gå EoD också, jäkligt intressant utbildning!

Jag har faktiskt inte utnyttjat Uppsalas studentliv så mycket så jag säger inget om det. Utelivet för icke-studenter är dock begränsat så det är en klar fördel att ha nationskort om man tänker gå ut mycket. Helt ok stad i övrigt, lagom stor och fin natur runt omkring.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 806
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 930
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Hej! Jag påbörjar nu till hösten äntligen min utbildning. Jag och min dotter bor bra, i ett område jag känner till väl, nära till...
2
Svar
28
· Visningar
3 454
Senast: Ms_Antrop
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 342
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp