Bostadsbidrag

Rund

Trådstartare
Visste inte riktigt vart som var bäst att lägga tråden men chansar på detta.

Jo det är så här: Har typ fått möjlghet att byta bostad från en 2a till en 4a i samma förening. Det är en bostadsrätt och den större blir inte så mycket dyrare i inköp än vad vi får för våran. Det är pga att de stora lägenheterna har en väldigt hög hyra.. Hyran skulle isåfall bli ca dubbelt så hög mot vad vi har nu och landa på nästan 10 000, och det har vi inte råd med.
Vi har ett barn och planerar att försöka skaffa ett till inom något år. Bor trångt just nu, tre pers i ett sovrum och inte direkt någon yta över.
Vi tjänar mindre än 30 000 tillsammans innan skatt.
Ni som haft det liknande, hur mycket fick ni i bostadsbidrag? Eller har ni bara mer koll på detta? Jag ska ringa fk till veckan och fråga, men tänkte att det kan vara intressant att veta hur anda har/haft det innan jag ringer. Kassakollen visar på noll kr i bidrag, men det stod någon stans att den ofta inte stämmer på bostadsrätt.
Vi får inte låna tillräckligt för att köpa hus, annars hade det varit vårt förstahandsval.
Förstår om man inte vill gå ut med sin ekonomi här, men tar all hjälp och tips jag kan få.
 
Kanske lite korkad fråga, men får man verkligen bostadsbidrag på bostadsrätt? Speciellt om man väljer att köpa en där man redan vet att avgiften är högre än man klarar av?
10 000 för en fyra låter inte så orimligt om ni inte har stora lån ni betalar ränta och amorterar på samtidigt. Nu vet jag inte vart ni bor men generellt brukar äldre lägenheter i attraktiva områden ha lägre avgift, dock kostar ju dessa geverellt mer så frågan är om det lönar sig när ni räknar på det?
 
Kanske lite korkad fråga, men får man verkligen bostadsbidrag på bostadsrätt? Speciellt om man väljer att köpa en där man redan vet att avgiften är högre än man klarar av?
10 000 för en fyra låter inte så orimligt om ni inte har stora lån ni betalar ränta och amorterar på samtidigt. Nu vet jag inte vart ni bor men generellt brukar äldre lägenheter i attraktiva områden ha lägre avgift, dock kostar ju dessa geverellt mer så frågan är om det lönar sig när ni räknar på det?

Ja, det står på fk sida att man kan få för hyresrätt, bostadsrätt och vissa fall småhus.
Problemet är ju som sagt att vi får låna för lite för att köpa bostad som kostar mindre i månaden.
Detta är på mindre ort och lägenheten är byggd ca -90. Liknande lägenheter i äldre områden kostar ca 4 ggr så mycket i inköp, men har ca halva hyran.. Jobbigt läge.
 
Kanske lite korkad fråga, men får man verkligen bostadsbidrag på bostadsrätt?

Förut fick man i af bostadsbidrag när man bodde i hus om man hade barn och inkomsten låg.

Men om man har en inkomst på totalt kring 30' hur kan man inte ha råd med 10' i boendekostnad?

I mitt fall utgör den totala boendekostnaden ca 40% av hushållets totala utgifter och det tror jag inte är så ovanligt, att just boendet utgör en så pass stor del av utgifterna.
 
Förut fick man i af bostadsbidrag när man bodde i hus om man hade barn och inkomsten låg.

Men om man har en inkomst på totalt kring 30' hur kan man inte ha råd med 10' i boendekostnad?

I mitt fall utgör den totala boendekostnaden ca 40% av hushållets totala utgifter och det tror jag inte är så ovanligt, att just boendet utgör en så pass stor del av utgifterna.
30tusen var före skatt.
 
Förut fick man i af bostadsbidrag när man bodde i hus om man hade barn och inkomsten låg.

Men om man har en inkomst på totalt kring 30' hur kan man inte ha råd med 10' i boendekostnad?

I mitt fall utgör den totala boendekostnaden ca 40% av hushållets totala utgifter och det tror jag inte är så ovanligt, att just boendet utgör en så pass stor del av utgifterna.

Bort med skatten så är det ju nere på 22. Med 2 barn så blir det ju lite halvtight.
 
Det känns inte som ett bra val att köpa en lägenhet som man på förhand vet att man inte kommer att ha råd med. Jag hade sökt efter en annan möjlighet.
Jo jag vet att det inte är den bästa idén, men tänkte om det fanns någon bra lösning på problemet. :) Enda möjligheten just nu för att få någon slags lösning är att göra barnrum av ett förråd. Men det krävs en del pyssel för att få till..
 
Förut fick man i af bostadsbidrag när man bodde i hus om man hade barn och inkomsten låg.

Men om man har en inkomst på totalt kring 30' hur kan man inte ha råd med 10' i boendekostnad?

I mitt fall utgör den totala boendekostnaden ca 40% av hushållets totala utgifter och det tror jag inte är så ovanligt, att just boendet utgör en så pass stor del av utgifterna.
Men det är väl avgiften hon säger är 10000, sen tillkommer nog räntor och amorteringar?

Jag tycker det känns onödigt tajt att få in under 30 000 och dra runt 3-4 personer med en boendekostnad på över 10 000kr.
Räntor kan gå upp och avgifter höjas...
 
Spinner vidare på @Gnist s inlägg.
20' för två vuxna och två små barn känns som en rätt vettig grund för en fungerande budget?

Konsumentverket har gott om beräkningar där man kan kolla vad saker beräknas kosta. T.ex. mat http://www.konsumentverket.se/globa...kningar-matkostnader-2017-konsumentverket.pdf
Det blir ju tajt. När jag och exet gick på soc för ett antal år sedan hade vi 13000 att röra oss med. 5000 av detta gick till boendet. Så till resten blev det 4000 var.

I ovanstående fall skulle 10000 gå till boendet. Sedan 4000 per vuxen och det blir då 2000 kronor kvar till barnet.

Det man ska komma ihåg är att försörjningsstöd är extremt snålt tilltaget och svårt att leva på i verkligheten. Det är en hel del som inte ingår i normen, tandläkarbesök, glasögon och sjukvård t.ex.
 
Förut fick man i af bostadsbidrag när man bodde i hus om man hade barn och inkomsten låg.

Men om man har en inkomst på totalt kring 30' hur kan man inte ha råd med 10' i boendekostnad?

I mitt fall utgör den totala boendekostnaden ca 40% av hushållets totala utgifter och det tror jag inte är så ovanligt, att just boendet utgör en så pass stor del av utgifterna.
Jo, om jag räknar på vad vi har över per månad nu så går det absolut inte ihop med en hyra på 10’. Och vi köper typ bara mat och bensin utöver hyra..
 
Men det är väl avgiften hon säger är 10000, sen tillkommer nog räntor och amorteringar?

Jag tycker det känns onödigt tajt att få in under 30 000 och dra runt 3-4 personer med en boendekostnad på över 10 000kr.
Räntor kan gå upp och avgifter höjas...
Och rätt till eventuella bostadsbidrag kan förändras.
Jag skulle inte våga förlita min ekonomi på det, @Rund .
 
Nu vet jag inte var ni bor men finns det möjlighet att hyra ut ett av rummen om ni byter? Än så länge är ni ju bara två vuxna och ett barn och klarar er på en tvåa, då borde ni kunna hyra ut ett rum tills ni behöver det själva om det finns efterfrågan.
 
Jo jag vet att det inte är den bästa idén, men tänkte om det fanns någon bra lösning på problemet. :) Enda möjligheten just nu för att få någon slags lösning är att göra barnrum av ett förråd. Men det krävs en del pyssel för att få till..
Fast om avgiften ökar med det dubbla blir det rätt mycket pengar i längden.
Redan första året är 5000kr x 12 månader. 60 000 är rätt många hantverkartimmar.
 
Men det är väl avgiften hon säger är 10000, sen tillkommer nog räntor och amorteringar?

Jag tycker det känns onödigt tajt att få in under 30 000 och dra runt 3-4 personer med en boendekostnad på över 10 000kr.
Räntor kan gå upp och avgifter höjas...
Precis.
Jo det är nog tyvärr så att det inte är möjligt. Men just nu känns vår lägenhet väldigt trång..
 

Liknande trådar

Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 335
Senast: cherie
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 428
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Kan någon svara på den frågan? Har haft häst sedan mars förra året, bytte dock häst i början av maj i år och allt kändes så otroligt...
2
Svar
22
· Visningar
3 294
Senast: Lena_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp