Bukefalos 28 år!

Bostadskrasch

Ja. Historiskt sett så är vi enligt alla tecken mitt uppe i slutrallyt på bubblan.

Nej. Bristen på bostäder är nu så enorm, samtidigt som det byggs alldeles för lite, samtidigt som vi just nu kraftigt ökar befolkningen med vuxna människor som behöver egen bostad på annat sätt än hur nyfödda barns bostadsbehov ser ut.

Idag står det runt en halv miljon i bostadskö i Stockholms län. Den som får bostad idag har stått i kö i snitt i 8-10 år. Den som ställer sig i kö idag ska inte förvänta sig att få bostad genom bostadsförmedlingen inom 25 år.
 
Nej tyvärr tror jag vansinnet kommer fortsätta. Eller vansinne kanske är att ta i.
Men det är fortfarande många människor som vill bo i tex Sthlm. Betydligt fler än vad som finns bostäder till.

Jag tycker att jag ser en förändring i Sthlm och det är att många yngre bor
trängre. Idag köper många relativt unga par en etta på 40 kvadrat om man vill bo centralt i Sthlm. Jag tror också att det kommer gå åt att allt Större del av inkomsten går till boende,
 
Vad tror ni? Kommer bostadsbubblan att spricka? Vilka faktorer tror ni kommer spela in?

Yes, men det kommer dröja många år.
Detta beror på att räntan kommer vara fortsatt låg i flera år framöver och så länge det är billigt att låna eldar man på bubblan.
Men sedan beror det precis på det som Jeffrey säger att det är stor bostadsbrist.
 
Vad tror ni? Kommer bostadsbubblan att spricka? Vilka faktorer tror ni kommer spela in?
Nja, jag tror att som läget är nu kommer staten vara tvungen att gå varsamt fram och inte tillåta för snabba regeländringar (tex slopande av skattelättnader för bostadslån) eller snabbt ökande räntenivåer om man inte vill att en massa familjer ska gå i personlig konkurs. Så om det kommer att gå neråt, så tror jag att det först kommer att plana ut och sedan långsamt gå lite neråt. Någon brusten bubbla med plötsliga djupdykningar på >25% prisras tror jag inte att vi kommer att se.
 

Liknande trådar

Fordon Numera händer det att polisen bötfäller personer som spelar extrem hög musik i bilar i städer/samhällen så att folk inte kan sova. Nu...
Svar
0
· Visningar
462
Senast: Smoothi
·
Fordon Vi kikar lite på husvagnar. Som förstagångsköpare så har vi många funderingar. Vi söker i prisklass som gör att vi hamnar på vagnar...
2
Svar
31
· Visningar
1 750
Senast: Rie
·
Hemmet Hur 17 ska man kunna bestämma sig vad man vill ha? Jag är väldigt förtjust i OLED, den är så himla klar i färgerna. Men om man istället...
Svar
9
· Visningar
836
Senast: MissFideli
·
Kropp & Själ Jag har under några månader varit sjukskriven 50%. Vid läkarsamtal beslutade vi om fortsatt sjukskrivning på 25%. Nu har jag läst min...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 280
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp