Bostadslån som student

Piek

Trådstartare
Jag har kommit in på utbildningen jag vill gå och velar nu om jag ska tacka ja eller nej...
Grejen är den att vi tänkt köpa hus inom 1-2 år och jag är orolig för hur det påverkar lånemöjligheterna om jag är student.

Utbildningen är på distans och tanken är att jag ska jobba 80-100% fram till vi flyttar och då fortsätta jobba så mycket jag kan beroende på vad för jobb jag får.

Sambon kommer ha en okej lön under tiden.

Hur tror ni att våra lånemöjlighetet kommer att förändras?
Är det ens möjligt att få bostadslån som student?
Borde jag avvakta med studierna till efter flytten?
 
Har ingen aning om regelverket. Men studier måste gå före hus! Hus kan du alltid köpa senare, men det är inte säkert att du har drivet att studera senare i livet.
Inte bara drivet, man kanske inte ens kommer in på utbildningen igen.

@Piek Jag hade gjort tvärtom. Väntat med huset om lånet skulle visa sig vara ett problem. Vad är det ens som säger att ni hittar det hus ni vill ha inom 1-2 år? Det kan ju lika gärna dröja 5.

Men vad gäller lånet är väl det bästa att prata med banken redan nu. Har du haft jobb och lön fram till nu och utbildningen ger dig fler/bättre jobbmöjligheter (vilket det ju ofta gör) borde det ju inte göra låneläget sämre. Men jag skulle ta ett lånemöte med banken innan i det syftet ändå för att öka chanserna.
 
För min del var det inga problem att få lån som student tillsammans med arbetande partner. Vi låste räntan för att vara säker på att klara lånet under hela studietiden, plus att jag gick en utbildning där man är snudd på garanterad jobb efteråt. Men, med det sagt, så kan jag inte avgöra hur mycket det spelade in att svärmor stod på god fot med bankchefen...
 
Det kommer troligen hänga på er gemensamma inkomst relaterat till bankens kalkyl. Csn räknas inte som inkomst men däremot kan de räkna in ditt extrajobb.