Bostadslån som student

Piek

Trådstartare
Jag har kommit in på utbildningen jag vill gå och velar nu om jag ska tacka ja eller nej...
Grejen är den att vi tänkt köpa hus inom 1-2 år och jag är orolig för hur det påverkar lånemöjligheterna om jag är student.

Utbildningen är på distans och tanken är att jag ska jobba 80-100% fram till vi flyttar och då fortsätta jobba så mycket jag kan beroende på vad för jobb jag får.

Sambon kommer ha en okej lön under tiden.

Hur tror ni att våra lånemöjlighetet kommer att förändras?
Är det ens möjligt att få bostadslån som student?
Borde jag avvakta med studierna till efter flytten?
 
Har ingen aning om regelverket. Men studier måste gå före hus! Hus kan du alltid köpa senare, men det är inte säkert att du har drivet att studera senare i livet.
Inte bara drivet, man kanske inte ens kommer in på utbildningen igen.

@Piek Jag hade gjort tvärtom. Väntat med huset om lånet skulle visa sig vara ett problem. Vad är det ens som säger att ni hittar det hus ni vill ha inom 1-2 år? Det kan ju lika gärna dröja 5.

Men vad gäller lånet är väl det bästa att prata med banken redan nu. Har du haft jobb och lön fram till nu och utbildningen ger dig fler/bättre jobbmöjligheter (vilket det ju ofta gör) borde det ju inte göra låneläget sämre. Men jag skulle ta ett lånemöte med banken innan i det syftet ändå för att öka chanserna.
 
För min del var det inga problem att få lån som student tillsammans med arbetande partner. Vi låste räntan för att vara säker på att klara lånet under hela studietiden, plus att jag gick en utbildning där man är snudd på garanterad jobb efteråt. Men, med det sagt, så kan jag inte avgöra hur mycket det spelade in att svärmor stod på god fot med bankchefen...
 
Det kommer troligen hänga på er gemensamma inkomst relaterat till bankens kalkyl. Csn räknas inte som inkomst men däremot kan de räkna in ditt extrajobb.

Vi fick ta bolån när min sambo fortfarande pluggade eftersom att min lön var tillräcklig för bankens kalkyl. Eller egentligen räckte min lön till kalkylen när jag stod själv på lånet (för då räknar de bara på en person i hushållets utgifter - helt ologiskt men så gör de), men vi ville inte hålla på med en massa specialarrangemang. Jag tjatade på banken och då godkände de hela grejen.
Hade min sambo haft ett extrajobb hade det nog inte ens varit uppe till diskussion.
 
Jag har kommit in på utbildningen jag vill gå och velar nu om jag ska tacka ja eller nej...
Grejen är den att vi tänkt köpa hus inom 1-2 år och jag är orolig för hur det påverkar lånemöjligheterna om jag är student.

Utbildningen är på distans och tanken är att jag ska jobba 80-100% fram till vi flyttar och då fortsätta jobba så mycket jag kan beroende på vad för jobb jag får.

Sambon kommer ha en okej lön under tiden.

Hur tror ni att våra lånemöjlighetet kommer att förändras?
Är det ens möjligt att få bostadslån som student?
Borde jag avvakta med studierna till efter flytten?

För att bara svara på sakfrågan och inte vad som är smart att göra först, så är min erfarenhet tyvärr att bankerna är otroligt ovilliga att låna ut till studenter. Fastän jag var på min sista termin och hade ett fast jobb med bra lön att gå tillbaka till så ville de räkna min inkomst som 0 och dessutom lägga på försörjningsbördan för mig på min sambo (alltså, öka det schablonbelopp de bedömer att man har kostnader för/månad). Hade jag istället varit föräldraledig hade de räknat som om jag var i tjänst :arghh:

(Vi fick lån till slut men det var inte smidigt...)
 
För min del var det inga problem att få lån som student tillsammans med arbetande partner. Vi låste räntan för att vara säker på att klara lånet under hela studietiden, plus att jag gick en utbildning där man är snudd på garanterad jobb efteråt. Men, med det sagt, så kan jag inte avgöra hur mycket det spelade in att svärmor stod på god fot med bankchefen...

Men betalade inte ni typ 50 % i kontantinsats också? Och du hade ganska mycket sparade pengar på banken? Det spelar ju också in. Kan blanda ihop dig med någon annan också, sorry isåfall :nailbiting:
 
Men betalade inte ni typ 50 % i kontantinsats också? Och du hade ganska mycket sparade pengar på banken? Det spelar ju också in. Kan blanda ihop dig med någon annan också, sorry isåfall :nailbiting:

Nej, det stämmer (förutom att det inte var sparade utan ärvda pengar, jag är sämst på att spara :p ). Så klart spelade det också in, så det är ju också något ts kan använda som verktyg ifall hon och partner sitter på lite kapital.
 
Nej, det stämmer (förutom att det inte var sparade utan ärvda pengar, jag är sämst på att spara :p ). Så klart spelade det också in, så det är ju också något ts kan använda som verktyg ifall hon och partner sitter på lite kapital.

Fascinerande att jag minns detta men jag kan inte minnas typ matte C :laugh:
 
Har ingen aning om regelverket. Men studier måste gå före hus! Hus kan du alltid köpa senare, men det är inte säkert att du har drivet att studera senare i livet.

Håller med @mandalaki helt. Avvaktade studier blir ofta inte av eller avslutade, drivet verkar avta med ålder. Förmågan att köpa hus ökar fantastiskt ofta nog med både ålder och avslutade studier däremot!
 
Tack för era svar verkar vara lite blandade erfarenheter!

Givetvis bör studier före hus men det känns viktigt för mig att kolla hur läget ser ut innan jag stuvar om i våra framtidsplaner :)

Utbildningen kommer garanterat ge jobb, om fyra år ;)
 

Liknande trådar

Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 739
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 668
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 457
Senast: fejko
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 138
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att rensa i kalendern
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Arbetsintervju

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp