Bostadsrätt och små föreningar

Islandshästryttare

Trådstartare
Vi letar ny bostad. Bor i bostadsrätt nu och bor i en stor förening med över 500 lägenheter. Hade egentligen föresatt oss att absolut inte köpa någon ny lägenhet i en förening som har under 50 lägenheter av flera olika skäl.

Har nu hittat en helt fantastisk lägenhet i en förening med 16 lägenheter. Naturligtvis får man ju granska årsredovisningen och underhållsplanen väldigt noggrant om man överhuvudtaget ska bjuda på den. Där vi bor nu finns anställda fastighetsskötare som sköter innergårdar och utvändigt underhåll på fastigheterna, snöröjning m.m. vilket har varit skönt.
Undrar om någon här har bott i en mindre förening och vilka nackdelar och fördelar ni ser med det?
 
Bor i en förening med ett 30 tal lägenheter.
Det är en gammal förening med mycket god ekonomi. Föreningen har utöver en stabil ekonomi en engagerad styrelse med en långsiktig syn på fastighetsskötsel och investeringar. Många har bott väldigt länge i föreningen.
Föreningen köper in alla tjänster så som städning av trapphus, skottning, sandning.
Jag trivs mycket bra i föreningen, den är lagom familjär men samtidigt utan kompispolitik.

En i familjen bor i en betydligt mindre föreningen, tror det är 6 lägenheter. De har en taskig ekonomi och oengagerad styrelse. Många flyttar efter bara några år, vilket blir problematiskt.

Du gör rätt i att granska föreningen och kanske även höra av dig till styrelsen för att få en personlig uppfattning.
Om allt verkar stå rätt till så ser jag bara fördelar med en "medelstor" förening. Jag hade dragit mig för en väldigt liten förening som i mitt exempel.
 
Vår förening består av 28 lägenheter. Jag är inte särskilt engagerad i föreningen men upplever att saker verkar funka bra. Föreningen är ny (nybygge, färdigt för inflytt 2018) men hittills verkar det ha flutit på med styrelse osv.
Alla tjänster som städ, trädgårdskötsel osv köps in.
 
Tack för svar @G-uldlock och @MiniLi Detta är en rätt ny föreningen där husen byggdes år 2007. De verkar ha en vettig underhållsplan som sträcker sig till år 2043. Jag har sett lägenheter med föreningar som bara har fyra bostäder och det borgar ju för problem enligt min mening och skulle aldrig köpa i en sån liten förening.

Enligt årsredovisningen finns det 24 medlemmar, alltså personer, i föreningen till denna lägenheten vi funderar på. Men det är nog en bra idé att hör av sig till någon i styrelsen faktiskt. Överlåtelser under förra året var två och det kan ju ha naturliga förklaringar.
 
Runt 30 har jag som gräns, men den är inte absolut. Samt att jag i en liten förening inte vill att det ska vara godkänt att hyra ut till juridisk person eller ha fri andrahandsuthyrning. Förutom att granska ekonomin och känna in "känslan" i huset, så är min devis att ju mindre förening desto mer måste jag vara beredd på att själv engagera mig i föreningen (om än inte praktiska saker som snöskottning om det är köpt). Det är ju det som är grejen med att bo i Brf, att vårt hus och våra problem måste skötas av oss gemensamt.
 
Jag bor i en förening med 16 lgh. Vi sköter mycket själva, men utan tvång. Har trädgårdsdagar för de som vill och kan lite nu då. Jag är med kanske 1 gång av 3, är ofta bokad av annat på helgerna. Inga sura miner för det, var och en gör som den vill och jag är bara glad att jag har trädgårdsintresserade grannar 👍
Vi lejer ut snöröjning och tyngre/större arbeten. Tack vare mina flitiga grannar och lite snö förra året får vi nu en avgiftsfri månad i december 😍

En framgångsfaktor är att många bott här sedan husen byggdes för 12 år sedan. Och att många som bor här planerar att bo kvar länge. Omsättningen på lägenheter är låg, går lite i omgångar. Max 3 sålda på ett år tror jag, flera år utan någon försäljning.
 
Sant, efter att ha läst @farin's inlägg så kan jag lägga till att om jag hade tänkt bo länge i huset kan jag tänka mig att det är en fördel att ha en liten förening där de andra också bor länge och man trivs med varandra. Blir lite av en "extended family" då :)

Själv flyttar jag ofta, så jag har inte kommit till det läget än :D
 
Bor i en brf med 8 lägenheter och det är en jävla pina rent ut sagt... Hade inte flyttat till en brf med mindre än 30 lägenheter igen. Det blir alldeles för intimt eller vad man ska säga. Det är inte lätt att hantera t.ex oliktyckande eller nya förslag när de som bott där i flera år gaddat ihop sig om hur det ska vara.
 
Jag bodde ett par år i en förening med 20 lägenheter (parhus), och nu bor jag i en med ca 100 lägenheter (flerfamiljshus). Jag känner att engagemanget och intresset generellt var större i den lilla föreningen. Det var ungefär lika stor uppslutning i totalt antal på bägge föreningarnas stämmor, vilket ju säger en del. I den lilla föreningen fick vi i styrelsen utbildning och liknande när vi flyttade in, och mycket stöd från byggande företag. I den stora föreningen har vi i styrelsen (visserligen satt jag inte med från start), inte fått någonting, och mest bara fått försöka klara oss bäst vi kan.
 
Tack för svar och infallsvinklar på både den lilla och lite större föreningar. Det är just det som du skriver om @Millicent som jag är lite orolig för med en liten förening bl.a. Vi har iallafall bestämt oss för att titta på lägenheten som ett första steg och ta det därifrån.
 
Vi letar ny bostad. Bor i bostadsrätt nu och bor i en stor förening med över 500 lägenheter. Hade egentligen föresatt oss att absolut inte köpa någon ny lägenhet i en förening som har under 50 lägenheter av flera olika skäl.

Har nu hittat en helt fantastisk lägenhet i en förening med 16 lägenheter. Naturligtvis får man ju granska årsredovisningen och underhållsplanen väldigt noggrant om man överhuvudtaget ska bjuda på den. Där vi bor nu finns anställda fastighetsskötare som sköter innergårdar och utvändigt underhåll på fastigheterna, snöröjning m.m. vilket har varit skönt.
Undrar om någon här har bott i en mindre förening och vilka nackdelar och fördelar ni ser med det?

500 lägenheter? Känns som en gigantisk förening?
Vår förening tycker jag är stor och vi har runt 50 lägenheter (och ett tiotal hyresgäster/företag).
Tänker att det är lättare att hålla ihop en mindre förening, att folk kanske sköter sig bättre då de inte bara är en anonym person i mängden? Folk hälsar på varandra och vet ungefär vilka som bor i huset vilket känns tryggt tänker jag.
 
500 lägenheter? Känns som en gigantisk förening?
Vår förening tycker jag är stor och vi har runt 50 lägenheter (och ett tiotal hyresgäster/företag).
Tänker att det är lättare att hålla ihop en mindre förening, att folk kanske sköter sig bättre då de inte bara är en anonym person i mängden? Folk hälsar på varandra och vet ungefär vilka som bor i huset vilket känns tryggt tänker jag.

Tycker inte det är några större problem med att man känner sig anonym, hejar på alla som bor i vårt hus och det huset mittemot. Sen är det klart att det är omöjligt att känna alla i föreningen. Själv tycker jag det har varit mest fördelar att bo i en stor förening. Fina igrönskande nnergårdar där mycket sköts av anställda fastighetsskötare, vi har miljöstation där man kan slänga det mesta som vitvaror, färg, elektronik, kartonger och brännbart och obrännbart, bra och stora tvättstugor där det är lätt att få tid m.m. I vårt hus är det 6 lägenheter och vi har loftgång, hela området är loftgångshus så man ser grannarna på ett helt annat sätt än i ett hus med vanliga trapphus.
 
Senast ändrad:
Jag bor i en liten förening och skulle inte välja en sån igen, men trivs bra i min lägenhet så bor kvar. Det fungerade fantastiskt bra i början när det var nybyggt och styrelsen var engagerad. Nu är det ingen som vill vara i styrelsen eftersom det är rätt tungjobbat när man inte riktigt har/tar sig råd att köpa in typ fastighetsservice. Men fördelen är att alla ”känner” alla och vi har bra koll på när det är oroligheter i närheten pch håller koll på okända på gård och parkering samt är hjälpsamma om någon behöver hjälp med att tex passa paketleverans osv.
 

Liknande trådar

Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 234
Senast: cherie
·
Hemmet Jag bor i en hyresrätt idag, har gjort sedan jag flyttade hemifrån och har ingen erfarenhet vare sig av bostadsrätt eller egen villa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 934
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp