BoT, Catago Fir-Tech eller Rambo Ionic?

CFrisk

Trådstartare
Samtliga dessa märken har liknande funktioner vad jag kan läsa mig till. Har tidigare använt, och använder fortfarande, Back on Track och är nöjd. Men undrar lite hur stor skillnad det kan vara på effekt? Priset skiljer ju lite vid olika produkter.
Jag är nu främst ute efter ett tunnare täcke till min nya häst, typ BoT nättäcke som jag tycker är väldigt användbart. Har nu sett att Rambo Ionic har ett tunnare stalltäcke som skulle kunna fungera liknande (och ev ha bättre passform på just den här hästen). Även catago har ett liknande som är intressant.
Erfarenheter av de olika, gärna av just Rambo och catago? Vet att catago och BoT har keramiska trådar medan Rambo har turmalin, vilket kanske skiljer i effekt?
 
Jag skulle mer säga att täckena har olika marknadsföringsfraser och inte direkt funktion. Det som eventuellt ger effekt är värmeisolerande effekter och det är inte direkt något som dessa märken har patent på genom specialtrådar och buzzwords.
 
Samtliga dessa märken har liknande funktioner vad jag kan läsa mig till. Har tidigare använt, och använder fortfarande, Back on Track och är nöjd. Men undrar lite hur stor skillnad det kan vara på effekt? Priset skiljer ju lite vid olika produkter.
Jag är nu främst ute efter ett tunnare täcke till min nya häst, typ BoT nättäcke som jag tycker är väldigt användbart. Har nu sett att Rambo Ionic har ett tunnare stalltäcke som skulle kunna fungera liknande (och ev ha bättre passform på just den här hästen). Även catago har ett liknande som är intressant.
Erfarenheter av de olika, gärna av just Rambo och catago? Vet att catago och BoT har keramiska trådar medan Rambo har turmalin, vilket kanske skiljer i effekt?
Ta det som passar bäst. Finns inga bevis för att den effekten som marknadsförs verkligen fungerar,
 
Ta det som passar bäst. Finns inga bevis för att den effekten som marknadsförs verkligen fungerar,
Jag är vanligtvis rätt skeptisk men i o m att jag själv upplever effekt av BoT och är ett stort fan av laser (de keramiska trådarna bildar ju som en mini-minilasereffekt i o m att infrarött ljus skapas) så tycker jag ändå att det är lite värt. Även om det självklart inte handlar om några mirakel.
 
Jag är vanligtvis rätt skeptisk men i o m att jag själv upplever effekt av BoT och är ett stort fan av laser (de keramiska trådarna bildar ju som en mini-minilasereffekt i o m att infrarött ljus skapas) så tycker jag ändå att det är lite värt. Även om det självklart inte handlar om några mirakel.
Hur skulle ett tyg kunna skapa ljus?
De påstår väl att det ska bli någon slags infraröd strålning men det finns väl inget stöd för att det stämmer.
 
Inte tyget, utan de invävda trådarna. Produkten i sig skapar inte ljus utan kroppsvärmen aktiverar trådarna så att det därmed skapar en effekt av infrarött ljus. Jag uttryckte det lite dumt, det blir självklart inget faktiskt ljus.

Jag upplever som sagt själv en effekt av BoT, jag tycker inte att jag får samma effekt av exempelvis en halsduk eller en vanlig polo jämfört med deras nackvärmare.
 
Många alternativa behandlingsmetoder saknar forskningsstöd men det betyder inte nödvändigtvis att de inte har effekt.
Massage av olika slag exempelvis, enligt forskning ökar det endast välbefinnande.

Men ok, jag ändrar min fråga till om man är nöjd med rambo ionic och/eller catago fir-tech och hur passformen är i jämförelse med back on tracks nättäcke?
 
Många alternativa behandlingsmetoder saknar forskningsstöd men det betyder inte nödvändigtvis att de inte har effekt.
Massage av olika slag exempelvis, enligt forskning ökar det endast välbefinnande.

Men ok, jag ändrar min fråga till om man är nöjd med rambo ionic och/eller catago fir-tech och hur passformen är i jämförelse med back on tracks nättäcke?
Rambio ionic skulle jag säga har bättre passform än BoT. I alla fall den gamla ,modellen. Har kommit en ny modell nu som sägs ha bättre passform än innan.
 
Tror inte det är någon skillnad. Jag har BoT produkter men köpte dom då dom kostade samma på extra pris som liknande produkter o tänkte då "why not". Dom där bremer täcken som är svindyra gjorde hippson test på och det va noll skillnad.
 
Tror inte det är någon skillnad. Jag har BoT produkter men köpte dom då dom kostade samma på extra pris som liknande produkter o tänkte då "why not". Dom där bremer täcken som är svindyra gjorde hippson test på och det va noll skillnad.
Ja Bemer är ju en helt annat sak, de vibrerar och man har bara på en kort stund när hästen står uppställd. Lite som TENS (skapar muskelsammandragningar). Jag är mer ute efter ett vanligt allsidigt täcke som skapar lite extra värme utan att vara tjockt. Har dock tidigare upplevt BoT nättäcke som rymligt i bogen och nya hästen är av nättare modell, därav funderar jag på ett annat märke med liknande (som jag upplever) effekt.
 
Nej är dessa:

backontrackmilliestalltacke100gram.jpg


Screenshot_20220115-072157_Chrome_1200x1200.jpg


är dock jätte svårt att säga eftersom det beror på hästen :D men jag är nöjd med passformen
 
Samtliga dessa märken har liknande funktioner vad jag kan läsa mig till. Har tidigare använt, och använder fortfarande, Back on Track och är nöjd. Men undrar lite hur stor skillnad det kan vara på effekt? Priset skiljer ju lite vid olika produkter.
Jag är nu främst ute efter ett tunnare täcke till min nya häst, typ BoT nättäcke som jag tycker är väldigt användbart. Har nu sett att Rambo Ionic har ett tunnare stalltäcke som skulle kunna fungera liknande (och ev ha bättre passform på just den här hästen). Även catago har ett liknande som är intressant.
Erfarenheter av de olika, gärna av just Rambo och catago? Vet att catago och BoT har keramiska trådar medan Rambo har turmalin, vilket kanske skiljer i effekt?
Jag har ytterligare en variant, Bucas Recuptex, som jag är nöjd med. Bättre passform och stabilitet än BoT nättäcke som jag tycker har bedrövlig passform. Jag använder det som stalltäcke ibland och på promenader om pålle av någon anledning blivit kall/stel

Jag upplever också effekt av BoT trots att jag gärna lutar mig på studier annars. Till och med min sambo som är forskare använder motvilligt BoT nackvärmare när det spänner till.
 
Jag har ytterligare en variant, Bucas Recuptex, som jag är nöjd med. Bättre passform och stabilitet än BoT nättäcke som jag tycker har bedrövlig passform. Jag använder det som stalltäcke ibland och på promenader om pålle av någon anledning blivit kall/stel

Jag upplever också effekt av BoT trots att jag gärna lutar mig på studier annars. Till och med min sambo som är forskare använder motvilligt BoT nackvärmare när det spänner till.
Jag har kollat lite på bucas och blev lite sugen på ett sånt. Håller med om BoT passform, lustigt att de inte kan lösa det bättre.
 
Jag har kollat lite på bucas och blev lite sugen på ett sånt. Håller med om BoT passform, lustigt att de inte kan lösa det bättre.
Ända nackdelen med det är att trådarna bara finns i ryggdelen, alltså inte runt bog och bringa om man tycker det är viktigt.
 
Ända nackdelen med det är att trådarna bara finns i ryggdelen, alltså inte runt bog och bringa om man tycker det är viktigt.
Aha, ja det hade ju varit käckt om det var i hela täcket såklart.

Hittade nyss ett (betydligt) billigare alternativt från HG, "infrared ata" lite svårt att få tag på verkar det som, slutsålt här och var. Visserligen fleece vilket jag ogillar, men för priset kanske det kan vara värt.

 

Liknande trådar

Utrustning Hej. Är det någon här som testat Catago Fir-Tech Pro ryggvärmare? Är ni nöjda eller kan man lika gärna slänga på ett ylletäcke och få...
Svar
9
· Visningar
1 479
Senast: caballus
·
Utrustning Mitt sto är nätt över bogar och har rätt tunn hals. Hon är känslig i ryggen och behöver täcke(n), men får också lätt fula bogskav om...
Svar
3
· Visningar
923
Senast: Buck
·
Hästvård Jag har såklart läst runt både här och i böcker och visst jag har haft häst i dryga 35 år. Men lägger man till att de sista 17 åren...
Svar
5
· Visningar
1 671
Senast: Mimsan_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp