BoT filt eller lägga på täcke?

muppia

Trådstartare
Min häst lider av shivering och har normalt inga problem med det så länge hon inte blir för kall om ryggen/rumpan.

Jag tycker inte att det är särskilt kallt ute så hon går med tunt regntäcke på sig, när temperaturen kryper ner till stadiga 5-10 grader tänkte jag byta till fodrat regntäcke och sen lägga på innetäcke när det är 0-5 grader och slutligen när det är minusgrader blir det vintertäcke på istället för fodrat regntäcke.

Men idag så var hon lite stel över korset och det märktes väldigt mycket när jag kratsade hennes bakhovar. Normalt brukar det inte vara problem alls, hon sträcker sig o skakar lite sen är det klart. Men idag höll hon uppe hoven högt upp och skakade nonstop i en längre stund innan jag kunde få ner hennes hov i mitt knä o börja kratsa. Jag känner att det är för varmt med fodrat täcke ännu (jag har ju bara en tunn jacka på mig nu också).
Men uppenbarligen behöver hon bli lite varmare om rygg och rumpa redan nu...

Börjar fundera på att beställa hem BoT-filt som är ca 100x120 cm och bara lägga på ryggen så får den vara där, så blir det inte varmt för henne överallt utan koncentrerat på rygg/rumpa. Men frågan är om det är värt det, fungerar BoT verkligen? Eller borde jag börja lägga på extra täcke, dvs fodrat täcke i det här fallet?

Hon gick med halvklippning förra året och var täckad som om hon var helklippt och det fungerade jättebra då så jag tänkte köra på den varianten i år också bara just för att hon ska vara varm om rygg och rumpa.
Det sägs att hästar får större besvär när de blir äldre och jag vill därför förebygga det så länge det är möjligt så det här är viktigt för mig att hon är varm om ryggen o rumpa men jag vill inte ha någon porslinshäst och därför är jag lite tveksam till att hon ska ha mer täcke redan nu när jag inte fryser med en tunn jacka på mig.

Tacksam för lite åsikter :laugh:
 
Sv: BoT filt eller lägga på täcke?

Jag har ett BoT ländtäcke som du pratar om. Min ponny har haft problem med sin rygg tidigare, varit väldigt stel och inte travat bra alls (travponny). Jag använder ländtäcket efter att jag har kört och lägger på ett fleecetäcke ovanpå, brukar ha det på 1-3 timmar, har aldrig haft det på dygnet runt då det glider bak och snett. Dock finns det ju kardborrefäste på täcket så man kan sätta fast det om man vill, vill dock ha mitt BoT under flera olika andra täcken.

Om det fungerar eller inte, jag vet inte, vi tror alla olika. Jag tror att det är lite så att, om man tror på en grej så fungerar det. BoT gör säkert sitt, jag har inte masserat hennes rygg märkvärdigt mycket sedan jag köpte mitt ländtäcke i julas, hon kollas regelbundet av massör och ryggen har blivit så mycket bättre än vad den varit förut.
 
Sv: BoT filt eller lägga på täcke?

Tack för du delar med dig av din erfarenhet. Min häst har inte fått massage sen jag köpt henne och hon har val inte varit i behov av att få massage. Massage hjälper ändå inte hennes shivering. Det jag är ute efter är som sagt en mer koncentrerad värme.

Tanken är då att hon alltid ska ha värmaren på sig utom när hon är blöt efter t.ex dusch eller dylikt och under sommartid då hon går naken, att den inte sitter så bra går ju att lösa på nåt sätt tycker jag, vet en häst som har den och hela tiden och den verkar sitta bra. Ägaren till hästen har sagt att hästen känns mindre spänd i korset.
Men jag är lite nyfiken på fler erfarenheter då jag sällan tycker att en enda persons åsikt räcker. Det är ju inte en billig produkt vi pratar om heller.
 
Sv: BoT filt eller lägga på täcke?

Jag tänker inte argumentera för/mot Back On Track men däremot tror jag att ett ofodrat regntäcke kan göra mer skada än nytta (inte menat som kritik, bara som upplysning). Lägg hellre på ett fodrat täcke alternativt ett täcke under det ofodrade.
 
Sv: BoT filt eller lägga på täcke?

Kan du utveckla det lite?

Det är endast för att skydda mot ev regn nu när det faller kyligt regn (mot sommarens varma regnskurar).

Hon svettas om jag lägger på för mycket täcke och jag känner att det är som sagt alldeles för varmt för att lägga på henne ett fodrat täcke.
 
Sv: BoT filt eller lägga på täcke?

Ofodrade regntäcken kyler oftast ner hästen. Välj ett med ett tunnt foder istället så har hon större chans att torka upp om täcket blir blött.
 
Sv: BoT filt eller lägga på täcke?

Tack för svaret!

Jag är lite rädd att hon blir för varm. I veckan skulle det bli riktigt varmt så jag tror att jag inte byter än. Jag vet inte riktigt vad ett tunt foder är men jag har täcke med fleecefoder, det känns som sagt lite väl varmt... :crazy: Kanske får raka henne nu så kan jag lägga på fodrat täcke.med gott samvete när temperaturen går ner igen efter mitten av i veckan.

EDIT:
Jag tyckte det fungerade utan problem under sommartid då hon är täckad när det regnar eller naken men det kanske är ju så att temperaturen är runt 20-25 och hon klarar sig själv på det...
 
Sv: BoT filt eller lägga på täcke?

Eftersom du enbart är ute efter värmen och inte efter bot´s läkande egenskaper så kan du lika gärna ta en yllefilt och klippa till och få värme på rätt ställe på så sätt. Det blir ju betydligt billigare iallafall. Annars i både läkande och värmande syfte så tycker jag att bot är suveränt, jag hade inte klarat mej utan bot till mej själv.

Ett ofodrat täcke nu kan göra så att hästen istället fryser eftersom pälsen inte kan ställa sig upp vid behov. Våra hästar har sett ut som pälsbollar de senaste dagarna eftersom pälsen har stått rakt ut. Hade vi då lagt ett ofodrat täcke på så hade de frusit.
Jag har ett täcke med 10 grams fodring, det är lagom att lägga på nu vid risk för regn.
 
Sv: BoT filt eller lägga på täcke?

Vad har du för täcke? Jag kan inte hitta hur många gram fodring mitt fodrade täcke har då det inte säljs längre, det är tre år gammalt nu :(

Jag är ute efter förebyggande av hennes shivering också, värme förebygger och det vore bra med lite koncentrerat värme tycker jag då hon inte behöver värme överallt. Men då slänger jag på fodrat täcke så fort temperaturen pekar nedåt igen (skulle bli 17 grader varmt idag och sen närmare 15 imorgon, på tok för varmt för fodrat täcke som sagt)

Jag tar o kollar efter klippmaskin också så jag får rakat henne o kan då lägga på fodrat täcke med gott samvete dessutom.
 
Sv: BoT filt eller lägga på täcke?

Jag tror att du har missat en springande punkt här. För att citera TinyWiny:

Ett ofodrat täcke nu kan göra så att hästen istället fryser eftersom pälsen inte kan ställa sig upp vid behov. Våra hästar har sett ut som pälsbollar de senaste dagarna eftersom pälsen har stått rakt ut. Hade vi då lagt ett ofodrat täcke på så hade de frusit.
Jag har ett täcke med 10 grams fodring, det är lagom att lägga på nu vid risk för regn.

Sen är jag hyfsat säker att det ska vara 100 g fyllning och inte 10. ;)

Jag hade helt klart slängt på antingen ett tunt fodrat täcke alternativt ett ulltäcke (eller BoT men det ska hästen vänjas in på) under regntäcket. Om det inte vore så att jag hade hästen nära så att jag kunde täcka vid behov.
 
Sv: BoT filt eller lägga på täcke?

Jag har inget val att ha ett och samma täcke på min häst. Hon är helklippt (ponny) går just nu med ett 100g täcke och har tillgång till hö hela tiden ute. När de går ut halv 6 på morgon ligger temperaturen ibland på minusgrader och stiger inte högre än +15 på dagarna, det blåser och är allmänt jävligt. Detta täcke har hon på sig dygnet runt, alltså samma täcke ute som inne och innan hon blev klippt hade jag ett regntäcke fodrat med fleece, hon blev aldrig svettig i det täcket (förutom när hon sprang som en idiot för att jag skulle ta in henne :D men det är ju en annan sak).

Jag skulle helt klart ha satsat på ett BoT täcke, men om det har någon effekt på shivering har jag inte en aning om. Annars som någon annan sa kan det ju kanske fungera att även klippa till en liten ruta av ylle?
 
Sv: BoT filt eller lägga på täcke?

Vad har du för täcke? Jag kan inte hitta hur många gram fodring mitt fodrade täcke har då det inte säljs längre, det är tre år gammalt nu :(

Jag är ute efter förebyggande av hennes shivering också, värme förebygger och det vore bra med lite koncentrerat värme tycker jag då hon inte behöver värme överallt. Men då slänger jag på fodrat täcke så fort temperaturen pekar nedåt igen (skulle bli 17 grader varmt idag och sen närmare 15 imorgon, på tok för varmt för fodrat täcke som sagt)

Jag tar o kollar efter klippmaskin också så jag får rakat henne o kan då lägga på fodrat täcke med gott samvete dessutom.

Det är ett gammalt Jacson, jag har ingen aning om de säljs längre för det var några år sedan som jag köpte det. 10 gram är ungefär som en jacka med riktigt tunt foder, alltså precis lagom just nu i blåsten.

Min numera änglahäst hade lätt för att få korsförlamning. Så fort hon blev lite kall så var korsförlamningen ett faktum, det räckte med ett sommarrregn med temperatur på över 20 grader så hade hon korsförlaming direkt. Jag tog en yllefilt och klippte till en lagom bit så att det täckte rumpan och en liten bit upp på ryggen. Sedan sydde jag i det i ett vanligt tunt bomullstäcke som satt bra. Då kunde jag få henne lagom varm med bara ett ofodrat regntäcke över eller ett fodrat om det var kallare och det behövdes.
Det fungerade riktigt bra och hon fick ingen mer korsförlamning efter att jag började använda det. Hon hade bara det när det var runt 15-20 grader och var det kallare eller blåste så hade hon regntäcke över för att skydda mot blåsten.
 
Sv: BoT filt eller lägga på täcke?

Jag kan inte hitta något täcke med så lite fyllning :(

Somett Jehu - Jag byter till fodrat täcke imorgon och ser hur hon reagerar på det. Jag har fått tag på klippmaskin men inte bestämt mig för när jag ska klippa, det blir väl i veckan som det sker. När jag hinner :crazy:

KL
Jag ska överväga ullfilt eller BoT. Ull värmer ju även när det är blött vilket är bra då hon kommer gå ute 15 timmar sen oavsett väder. Jag vet inte om täcket kommer hålla om det regnar en del, finns ju inte något helt vattentätt täcke... Om BoT värmer även i blött tillstånd kan jag tänka mig köpa BoT. Men just nu med min okunskap vinner yllefilten... :p
 
Sv: BoT filt eller lägga på täcke?

Bot värmer inte så särskilt bra i blött tillstånd, iallafall gör inte mina armbågsskydd det och filten är ju i bomull så jag tror att ylle vinner i blött tillstånd.
 
Sv: BoT filt eller lägga på täcke?

Håller med andra om att du absolut inte ska använda bara ofodrat regntäcke. Det kan både kyla och ge hudproblem. (Förstår inte varför folk envisas med att använda sådana täcken på det viset, de bör användas som regntäta överdrag och inget annat.)

Lägg ett tunt svett-täcke under regntäcket, då kommer det in luft samtidigt som det inte blir alltför varmt.
 
Senast ändrad:
Sv: BoT filt eller lägga på täcke?

Då blir det att hosta upp pengarna o skaffa mig ett ylletäcke. Hade ett sådant i tiden och jag tyckte det var jättebra, förutom att passformen var kass.

Ylle och BoT kostar ju nästan lika mycket, filt vs ylletäcke alltså...

Trani - det där hade jag ALDRIG hört om under hela mitt hästliv (är 22 år, hållt på med hästar i 20 år och haft egen i snart totalt 4 år) så det kom som en överraskning för mig. Byter ikväll så ska det nog bli bättre.

Skulle nättäcke + ofodrat regntäcke fungera iom att nättäcket lyfter upp regntäcket lite? Jag har dessvärre inget svettäcke alls om det inte är fleece.
 
Sv: BoT filt eller lägga på täcke?

Japp nättäcke funkar utmärkt! Lyfter upp och släpper in luft - precis det som behövs.

Nej konstigt nog verkar det vara många människor som inte vet om det. Det är ju hur vanligt som helst att använda ofodrat regntäcke utan något under. De flesta har väl turen att ha tåliga hästar (och övertäckar, dvs hästen fryser inte av att bara ha ofodrat för att det egentligen är "nakenväder"), själv hade jag "oturen" att ha en känslig häst som fick regnskållor när jag var ung och dum nog att använda ofodrat utan något under.

Har till och med sett folk använda ofodrade regntäcken inne på natten för att hästen "inte ska bli skitig". Vanvettigt och visar på hur vanligt det är att rutintäcka utan att tänka för fem öre.
 
Senast ändrad:
Sv: BoT filt eller lägga på täcke?

Du behöver inte köpa ett ylletäcke. Gå till närmaste secondhand och köp en yllefilt för någon tia och klipp till den delen du behöver och sy i den i ett 200 kronors börjes bommullstäcke om du inte redan har ett! Då får hon värme bara precis där hon behöver det och hästen blir säkert glad att hon slipper vara för varm på övriga kroppen.
 
Sv: BoT filt eller lägga på täcke?

Jag behöver ändå ett ylletäcke då mitt gamla är uppäten av stallmössen ;)
Sen kan jag inte köpa billiga täcken då många inte passar henne, stor runt bogarna men smal hals så det är endast Amigo och Rambo som sitter bra. Hööks har ibland bra sittande täcken men inte alltid så jag investerar hellre i ett riktigt ylletäcke med bra passform så blir det inte krångel med det. Vi får se hur jag gör, är mest svårt under hösten än våren tycker jag.

Trani - då vet jag, nya rön är aldrig dåligt, bra att jag lär mig nya saker :bow:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Funderat lite extra på hur olika det kan vara mellan raser och individer på när och om hunden behöver ha tröjor, täcken och skor och...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 517
Senast: fejt
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 324
Senast: Shixle
·
Kropp & Själ Jag har gett upp om att ha "riktig" bh på mig, kan inte ens komma ihåg när jag hade det sist eftersom jag tycker det är så obekvämt. Jag...
Svar
3
· Visningar
960
Senast: starcraft
·
Utrustning Halloj! :D Blev lite inspirerad över alla täckestrådar, som främst rör vilka täcken man har ute respektive inne. Kom då helt enkelt på...
Svar
11
· Visningar
1 864

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp