Bukefalos 28 år!

Bot mot bukighet

Arwyn

Trådstartare
Har en kompis vars häst är otroligt bukig, och ändå sticker revbenen ut så hon ser ut so ett rikigt offer. Hon får nu 9kg hö (har tyvärr inte siffrorna från analysen framför mig, men det är dåligt med protein), ½kg korn och ½kg krafft grov, betfor, mineraler, vitlök och proteintillskott. Hon kan inte få havre, för då blir hon lite...galen. Hon har tidigare gått på fibergi, men efter en uträkning insåg vi att det var åt skogen.
Är det någon som har några tips på vad man ska ge?
(Kan tillägga att det är ett hbl, 165cm hög, väldigt smäcker, väger kanske ca 600kg, väldigt svårt att sätta ryggmuskler.)
 
Det låter helt klart som proteinbrist och kankse också mask angrepp.
Hästen lär nog behöva en kvot upp mot 7 för att komma i hull skulle jag tro.
Svårt att ge några tips på vad den behöver äta för att komma i hull utan att ha värdena på höt.
 
Jag tipppar på samma sak som Minelli, kolla så att hästen inte har mask och öka på proteinet.. är hästen väldigt svårfödd och dessutom omusklad och bukig så ge mer protein och skritta på hårt underlag 20 min 2 ggr om dagen.. det bygger upp ryggmusker..
och tänk på att det tar ett tag innan något resultat börja synas.. proteinbrist tar ca 3 månader innan det syns att hästen tappar muskler och blir bukig ("somaliabarn" är ett ganska populärt uttryck här för att man ska få en hum om tillståndet)
 
Protein, protein och protein. Från grovfoder, om du kan välja. Byt hö, eller ge lusernhack. Små doser pulver hjälper inte, rejäla tag krävs oftast. Bäst är ett riktigt proteinrikt hö eller hösilage, energi/protein kvot gärna uppåt 8. Det hjälper, givet att energibehovet är täckt. Garanterat!
 
Protein, protein och protein. Från grovfoder, om du kan välja. Byt hö, eller ge lusernhack. Små doser pulver hjälper inte, rejäla tag krävs oftast. Bäst är ett riktigt proteinrikt hö eller hösilage, energi/protein kvot gärna uppåt 8. Det hjälper, givet att energibehovet är täckt. Garanterat!
 
Vad menar ni med bukig?
Det många anser vara bukighet är hästens normaltillstånd - det är en hel del tarmar som ska rymmas i buken. Många misstar t.ex. utbuktningar orsakade av blindtarmen för bukighet - något som inte går att påverka genom utfodring.

Hur pass välriden är hästen? En häst i god fysik får en annorlunda kroppsform p.g.a. att buk- och ryggmuskler håller upp buken på ett annat sätt.

Har ni tittat på hur hästen ser ut när den arbetar? Eftersom hästen använder musklerna vid arbete kan de se annorlunda ("bättre") ut vid ridning.

I övrigt har du redan fått goda råd!
 
Tyvärr är det inte ett alternativ att byta hö, då vi står på ett stort stall och inte får köpa in eget hö. Har iaf så fått uppfattningen att "allt" hö har dåliga proteinvärden i år...
Lusern, jag har hört/haft erfarenheter av att lusern på redan bukiga hästar mest liksom lägger sig tungt i botten på magen och gör saken ännu värre, har jag missuppfattat det då? Och vad är egentligen skillnaden på hackat och pelleterad lusern? :confused: :confused:
 
Nä, hon står på spån, så vart hon skulle få tag på det vet jag inte... :smirk:
 
Hon är väl inte i topptrim, men närapå. Hon går hårt ca tre dagar/veckan, och ca tre rejäla skogsritter, och den sista dagen en lugn skogstur. Ungefär. Det ser ut som om alla ryggmuskler skulle ha ramlat ner i magen på henne... Vi har försökt bygga extra på ryggen, eftersom det känns som att hon inte har något att "hålla upp magen med", men hon vill inte muskla sig på ryggen! Hon är tio år, blev inriden när hon var sex och har gått i en helt felaktig form ända tills min kompis köpte henne för drygt ½ år sedan, så visst är det svårare för henne att bygga på ryggen, hon har liksom aldrig fått någon möjlighet till det. Numera rids hon i en något lägre, djupare form, som man gör med unghästar.
Hon har fortfarande "somaliamage" när hon rids, även om det blir mindre tydligt, men utan en sadel som döljer sticker revbenen ut jättemycket... Hon är ett klassiskt somaliabarn...
 
Som jag har uppfattat det får inte hästar stor buk p g a halmen i sig utan på grund av att man inte räknar med halmen i foderstaten.

I en foderstat som riktigt balanserad, med en Smrp/MJ-kvot på 6 så kan ett kg halm ställa till det så att kvoten sjunker till 5,8, 2 kg halm leder till en kvot på 5,6 i samma räkneexempel.

Jag vill alltså påstå att om man räknar med halmen i foderstaten så slipper man till stor del bukighet på hästarna.

Vi pratar väldigt ofta om vilken skräck det finns mot protein-överskott här i Sverige, men hur är det inte med för mycket hö och halm-skräcken!?!

Det kanske vore läge att ta upp den också till diskussion.

mvh Jessica
 
Lucen hack räknas som grovfoder och det lägger sig INTE tungt i magen - det var det konstigaste jag hört :confused:.

Börja med hacket så får hästen ett bra grovfoder med bra mycket högre proteinvärde än höet.
 
Jag har aldrig hört att det är för lite protein som ger bukiga hästar. Men har man aldrig haft häst tidigare, så har man inte tänkt på såna saker... Men då är det ju indirekt halmen som är boven eftersom det drar ner kvoten. Alltid lär man sig något nytt! :)

Det är ju omöjligt att veta hur mycket halm hästen äter!!! Någon som har något bra tips för att ta reda på det? Han äter dock MYCKET...

Min kvot ligger på 6 och då är inte halmen medräknad. Kanske en riktigt bra idé att se till att fixa spån eller torv istället...

Om jag nu skulle ta bort halmen och se till att kvoten verkligen hamar på minst 6,0, hur lång tid kan det då ta innan man märker resultat? Alltså att magen blir mindre?
 
Du kan låta hästen stå kvar på halm för det är bara nyttigt, men se bara till att höja proteinet istället.

Vill du skriva ned grovfoderanalysen och nuvarande foderstat så kan jag hjälpa dig.

mvh Jessica
 
En sak till! Proteinet ska ju helst komma från grovfodret. Jag ger hästen soja eftesom hövärdena är dåliga. Säg att jag räknar med att hästen äter 2 kg halm och lägger till extra soja för det. Kan det vara skadligt då med en för hög proteinkvot från soja om det nu skulle vara så att han bara äter ett kg halm?? Ofta innehåller vår halm ca 30% kvickrot och på morgonen finns inte ett enda grönt strå. Kvickrot lär ju innehålla protein... Det blir ju jättesvårt! Nen, det får bli spån...

Om hästen är lite bukig, men ändå har muskler på rätt ställen, är det ändå proteinbrist? :confused:
 
Hö 1
7,3 MJ
12 g smb rp
1,2 g Ca
0,7 g P

Hö 2
7,8 MJ
56 g smb rp

Siffrorna är per kg foder. Mineralvärdena har jag tyvärr inte för hö 2.

Jag måste ge 4 kg av hö 1 eftersom det fodras i hagen...

Häst:
ponnykorsning, enl viktformel ca 470 kg, rids nu ganska lätt.

Nuvarande foderstat:
4 kg hö 1
3 kg hö 2
500 g lucernhack
200 g betfor
200 g vetekli
300 g Krafft grund
150 g soja
100 g Miner grön
+ halm...
 
Hur ser hästen ut i hullet för övrigt att den är bukig ? Jag har gjort en foderstat med högre kvot och lite högre MJ än vad den fått innan.
Det här är vad jag fått fram, dock med reservation för mineralerna eftersom du inte hade något värde för det ena höst och inget magnesium värde på det andra höt. Har räknat med samma mineralvärden i båda sorterna hö och mitt eget magnesiumvärde från det höt jag har.

4kg av varje hösort dvs 8kg
100g soja
400g lusern (krafft)
500g krafft breed
100g miner grön
1mått fosforbalans
+ selen

Ger 70MJ
Kvot på 6,4 utan halm.
 
Jag rekommenderar dig verkligen att ta en mineralanalys på höt, i varje fall på det du inte har några siffror på.

Jag tycker inte att du behöver byta ut halmen mot spån direkt utan testa istället att dubbla lucernet till 1 kg och sojan till 300 gr, eller om du är orolig för sojan så byt till 400 gr krafft protein istället. Det kan hända att det räcker för att få ordning på kvoterna.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 514
Hästvård hej! Mitt 4åriga halvblod/fullblodssto har på 2-3veckor tappat massor i vikt och muskler. Hon är normalt inte svårfödd - äter gärna...
Svar
6
· Visningar
1 489
Senast: Madick
·
Foder & Strö Denna fråga kanske blir svårt att svara på men det är såhär: Min ena häst har fallit ur ganska ordentligt efter betet i mitten på...
Svar
2
· Visningar
999
Senast: evis
·
Foder & Strö I senaste numret av den tyska hästtidningen Cavallo har man gjort ett test av foderrådgivning hos olika foderproducenter. Alla fick...
Svar
4
· Visningar
1 420
Senast: majola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp