Bot mot hård mage?

tanten

Trådstartare
Oskar har ibland skov med rejält hård mage. Som nu. Jag ger ibland paraffinolja som ju inte tas upp av kroppen. Hjälper marginellt.Han får ut avföringen men måste jobba rejält.

Det finns ju lösningar som vi människor kan ta för att ge lösare mage. Kan man ge hundar nåt sånt, liknande lactulose för människor?

Han äter torrfoder, Nutrima Vital small breed. Grönsaker går inte. Han är kräsen. Vad som helst funkar inte.
Tips?
 
Funkar messmör för hundar också? 🤔

Edit:blev ett ord för mycket. Tog bort det.

Ja, det har laxerande verkan. I min erfarenhet väldigt laxerande, så det räcker med pyttelite. Men jag ser det som en nödlösning, för att normalisera konsistensen på avföringen så tror jag att det är bättre med andra metoder.

Nu har vi främst haft problem med vad man hos en människa skulle kalla stressmage, men de gånger min hund har varit hård i magen har jag fått bra resultat med extra fibrer. Det finns receptfria tillskott på apoteket, men annars finns annat än grönsaker som är fiberrikt. Han gillar inte frukt eller bär? Knäckebröd?

Se också till att hunden får i sig ordentligt med vätska. Dricker han dåligt så kan du kanske koka lite saltfri buljong på något gott ben eller kött och ge av det för att uppmuntra vätskeintaget. Blöter du inte upp torrfodret redan så börja, och låt det stå och dra en längre stund innan du serverar. Det är bra både för att få i hunden extra vatten och för att göra fodret lite mer lättsmält.

Probiotika kan hjälpa till att normalisera tarmfunktionen i stort, det finns en mängd olika tillskott där ute (inte bara svindyra Fortiflora). Eller ge något annat som innehåller goda bakterier, typ A-fil eller yoghurt. Vad som nu går att övertyga hunden att äta.
 
Oskar har ibland skov med rejält hård mage. Som nu. Jag ger ibland paraffinolja som ju inte tas upp av kroppen. Hjälper marginellt.Han får ut avföringen men måste jobba rejält.

Det finns ju lösningar som vi människor kan ta för att ge lösare mage. Kan man ge hundar nåt sånt, liknande lactulose för människor?

Han äter torrfoder, Nutrima Vital small breed. Grönsaker går inte. Han är kräsen. Vad som helst funkar inte.
Tips?
Jag ger min tant Pro-fibre på varje mål med gott resultat.
Annars fungerar även psylliumfröskal ex fiberhusk eller Dulcosoft pulver också bra. Börja med 1 kryddmått på maten och öka successivt tills effekt.
 
Har du tips på dosering av t.ex. lactulose till 2,5 kg hund?
Jag ger min katt 5 ml lactulos per dag, uppdelat på 2,5 ml på morgonen och 2,5 ml på kvällen. Han väger 3,2 kg. Det håller ordning på hans mage. Tror jag gett det dagligen i snart två år. Han blir 18 år gammal i april.
 
Vår äldsta tik blir hård i magen då hon är dålig på att dricka. Häller vatten på maten och är väldigt glad över att hon är betydligt mer matglad än i yngre dar.. Har lite extra gottis som ger smak då de får en hemmagjord mix med torrfoder.
 
Laktulos går att ge, men på sikt är det bättre att tillsätta t.ex. fiberhusk (uppblött) för att reglera avföringens konsistens.
Eftersom det går i skov och inte är måt permanent tillstånd tänkte jag ha hjälp tillhands de gånger det händer :)
 
Eftersom det går i skov och inte är måt permanent tillstånd tänkte jag ha hjälp tillhands de gånger det händer :)

Jag har upplevt med en hund att han behovde lite fiber varje dag for att halla magen pa en bra niva hela tiden. Det ar ju battre om han aldrig blir sa hard i magen att det ar ett besvar, vilket fiber ofta fungerar bra for.
En av mina rottisar blev dock mycket gasig av fibrer sa dar var det inte mojligt om vi skulle leva i samma hus.😵‍💫
 
Eftersom det går i skov och inte är måt permanent tillstånd tänkte jag ha hjälp tillhands de gånger det händer :)

Men återkommande skov tyder ju på att något inte riktigt är i balans? Varför inte gardera dig genom att ge något kontinuerligt istället för strövis när han redan har hunnit bli hård i magen?

Någon nämnde Pro-Fibre, det är ett billigt och bra alternativ som kan ges dagligen i förebyggande syfte. Ser ut som pellets och kan ges torra eller uppblötta. Låter du dem dra i vatten tillsammans med torrfodret en stund och sedan rör om väl så har jag svårt att tro att ens en kräsen hund märker att något är annorlunda.

Vill du inte behöva hålla ett lager med tillskott från apoteket så prova psylliumfröskal, Fiberhusk är ett märke som redan nämnts men det finns andra. Det finns i glutenfria hyllan på de flesta matbutiker och det behövs ingen stor mängd för att få effekt. Det är i regel finmalet och i stort sett smaklöst.
 
Men återkommande skov tyder ju på att något inte riktigt är i balans? Varför inte gardera dig genom att ge något kontinuerligt istället för strövis när han redan har hunnit bli hård i magen?

Någon nämnde Pro-Fibre, det är ett billigt och bra alternativ som kan ges dagligen i förebyggande syfte. Ser ut som pellets och kan ges torra eller uppblötta. Låter du dem dra i vatten tillsammans med torrfodret en stund och sedan rör om väl så har jag svårt att tro att ens en kräsen hund märker att något är annorlunda.

Vill du inte behöva hålla ett lager med tillskott från apoteket så prova psylliumfröskal, Fiberhusk är ett märke som redan nämnts men det finns andra. Det finns i glutenfria hyllan på de flesta matbutiker och det behövs ingen stor mängd för att få effekt. Det är i regel finmalet och i stort sett smaklöst.
Lägga maten i blöt går inte med honom om han inte ändrat zig zen han var hoz mig, för det äter han inte.
 
Lägga maten i blöt går inte med honom om han inte ändrat zig zen han var hoz mig, för det äter han inte.

Då får TS prova att blanda med något annat som duger åt herrn. Jag kan inte hålla reda på alla egenheter som andras hundar har så jag ger tämligen generella råd.
 

Liknande trådar

Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
407
Senast: Hoarfrost
·
Hundhälsa Min hund har åkt på rejäl gastrit. Hon har tidigare visat små tecken på kronisk gastrit (rapningar ibland, kräsen osv) men det har...
Svar
6
· Visningar
900
Senast: Nevermind
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
951
Senast: Fetaost
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 146
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp