BoT mot Mugg?!

B

BJÖRKIS

Har haft problem med mugg på en av hästarna, har provat med allt möjligt, grönsåpa, Aloe Vera etc, utan resultat. För 6 dagar sedan började jag linda bakbenen med BoT då jag ökat träningspassen ordentligt, dra på trissor, nu är snart all mugg borta!!! Och enda skillnaden är att han haft BoT-vaddarna på sig under natten, är ganska säker på att dessa haft den stora betydelsen för muggen, men hur 17 kan det komma sig? Beror det verkligen på den ökade cirkulationen som kommer i samband med att han nu står lindad? Någon som har en logisk förklaring? :confused:
 
Var köper man dom?

Min ponny har mugg på sina vita baktassar. Men det blev bättre när vi böt från spån till halm. Men det har inte försvunnit helt.
 
Jag köpte mina BoT-produkter på Diomed AB i Uppsala, de är jättebra att ha o göra med! :bump:
 
Mugg kommer ofta "inifrån". Det kan inte vara så att hästen har känt sig rastlös/stressad, men mår bättre när du har ökat motionen/sysselsättningen??
Eller så har helt enkelt BoT-paddarna hjälpt! :)
 
Hej
Jag tror det beror på att du rider mer. När hovenmekanismen
fungerar som den ska kommer blodcirkulationen igång.
Min erfarenhet är att hästar i träning sällan har problem med mugg därimot om hästar som rör sig för lite, eller har dålig hovrörelse. Sådana hästar som är trånga mellan ballarna och strålen sitter djupt upp i hoven har oftare problem med mugg tycker jag. ofta blir det värre när hästarna broddas, strålen kommer då aldrig i kontakt med marken.
 
De går ute minst 12 timmar/dag + ridningen så rastlösa är de inte, det lovar jag. Att hingsten däremot förr hade bråttom ut i hagen på morgonen är en annan sak, leka!
Vi rider lika mycket (tidsmässigt) som förut, bara att vi ökat kraven och farten.
 
Mugg orsakas av en bakterie som är väldigt lätt att ta död på, under förutsättning att man löser upp det skyddande hölje som omger dem.
Vanlig tvål eller såpa,duger gott, men man måste hålla på så länge att man lätt med nageln kan skrapa bort skorpan,sedan är det bra att smörja med 2% acitylcalisyrsyra fäor att mjuka upp huden.
Lindor, lera och smuts och annat som hindrar luften tillträde får bakterierna att trivas, i den fukt som alltid bildas under sådant.
 
Just därför blir jag konfunderad över att muggen försvinner! Jag lindar ju nu och resultatet borde ju därmed bli sämare, men så är inte fallet. Förra Söndagen fanns där en hel del skorpor och sår, idag behöver jag inte göra ett dugg! :D
Något är det iaf som händer...
 
Vad är BoT-vaddar? har en d-ponny med hemsk mugg, han rids mycket och har väldigt bra kondition. borde alltså inte vara blodcirkulationen det är fel på.. är väldigt bekymrad då muggen blir som STORA sårskorpor och blöder.. har en karledssalva från M-R-S som smörjs på efter grösåpa+vattenlösning.. någon som provat? var köps BoT-vaddar? på hästaffärer eller finns dom på apoteket?
 
BoT ser ut som vanliga paddar men innehåller keramiska trådar som hjälper till att förebygga stela leder, muskulatur mm. Det är helt suveränt, jag har nu INGEN MUGG alls kvar på hästen!!! Känns så oerhört skönt. Tycker helt klart att du ska prova, men jag vet ju inte om det fungerar på er/din häst, men definitivt på min. BoT köper du på Diomed AB i Uppsala, ring och prata med dem. Hoppas ni fixar till det med muggen, kram :bump:
 

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 954
J
Hästvård Blev väääldigt långt men hoppas på att nån kanske kan läsa de och se om dom kan hjälpa :) Mitt sto fick lite små sår 10/10 förra...
2
Svar
21
· Visningar
5 608
Senast: Ponylove
·
Hästvård Min stackars ponny var "trädstam" tjock på höger bak imorse, såg stel ut på bakbenet när han gick, men kanske inte så konstigt det...
Svar
8
· Visningar
1 536
Senast: Bonyana
·
Hästvård ... som varken försvinner eller beter som de ska. :crazy: (först och främst: jag har sökt, men trådarna var väldigt gamla och inga...
2 3
Svar
47
· Visningar
19 219

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp