Bota blekhet

AgentCarter

Trådstartare
Fick se mig själv i spegel härom dagen, vilket inte var en så vacker syn. Jag är blek! Inte lite heller, blodådrorna är extremt tydliga och jag ser faktiskt sjuk ut.
Har inte solat sedan sonen föddes (2 år), tror det är boven i det hela. För jag har alltid varit blek, men inte så här illa. Min sambos grundfärg är mörkare än min solbränna ;)

Jag undrar hur man avhjälper detta? Inte för snygghets skull utan så jag har någon barriär mot solen i sommar så jag inte bränner upp mig helt.

Ska man gå till solarium? (hur ser det ut med risker för hudcancer?) De där tabletterna som ska göra en naturligt solbränd? Käka några morötter om dagen?
 
Det bästa är väl att vänja sig gradvis vid solen genom att vara utomhus? Ut och gå, påta i trädgården (om ni bor i hus), eller vad man nu kan tänkas hitta på ute. Börja med korta perioder och förläng allt eftersom du vänjer dig.
 
Jag skulle behöva vara naken i solen och det tillåter inte vår boende situation;)
Vi har mycket hudcancer i släkten så jag vill ha lite barriär även från början.
 
Jag har inte provat tabletterna men jag tror de fungerar faktiskt. Dock behöver du nog börja med dem nu då de ska tas i 10 veckor innan de ger lite skydd mot solen. Efter vad jag har läst.
 
Jag är lika! Fast jag är ginger och naturligt jättejätteblek. Bränner sönder mig i vårsolen och får soleksem and shit. Men jag har funderat på att testa Maxosol! Min brukare använder det och tycker det funkar.

Men också, UT med dig! Jag är kass på att gå ut och har gärna långärmat. Dels för att jag är frusen och dels för att jag bränner mig. Men på med solskyddfaktor redan nu, jag köpte en igår faktiskt. :P Vårsolen är en stor bov i canceranseende, så skydda dig! :)
 
Jag undrar hur man avhjälper detta? Inte för snygghets skull utan så jag har någon barriär mot solen i sommar så jag inte bränner upp mig helt.

Ska man gå till solarium? (hur ser det ut med risker för hudcancer?) De där tabletterna som ska göra en naturligt solbränd? Käka några morötter om dagen?

Solarium ska du definitivt inte gå till om du vill bli "brun" för att skydda dig bättre mot solen! Detta har helt klart en motsatt effekt för din del som dessutom har hudcancer i släktet.
Att ligga i solarium före sommaren eller solsemestern ger inget extra skydd.
Källa; http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Solskador-pa-huden/

Vad gäller tabletterna har jag ingen aning om det hjälper eller inte, men jag kan tänka mig att det är likadant,
-det ger endast en bränna för syns skull och ger därmed en falsk trygghet gentemot solen.
 
Min uppfattning är att Betakaroten som tabletter fungerar. Men det jag har hört är att de fungerar bäst om man kombinerar med lite sol. Så- ta tablett samt en kort promenad om dagen kanske?
 
@Libra Tack för infon! Solarium känns inte rätt väg då som jag trodde.

@GardenAngel Ska kolla upp det! Är också ginger från början så blekheten finns naturligt men så här illa brukar det inte vara.
Jag brukar vara ute minimum en timme dag, idag då vi varit ute från 9 tills nu är inte direkt ovanligt.
 
Jag skulle inte rekomendera att sola solarium då du har hudcancer i släkten såvida det inte är 5min solning typ.
Därimot rekomenderar jag solbrun tabletterna, det gör att du minskar risken för att bli solbränd och man blir brunare fortare och brännan håller sig längre därimot inget "solskydd".
Skillnaden på solbrun och maxosol är att solbrun har naturliga vitaminer och i maxosol konstgjorda (syntetiska).
Själv använder jag solbrun och tycker dom funkar jättebra :)
 
Senast ändrad:
Betakaroten är väl som att käka morötter ungefär, skadar inte men gör inte att man blir brun. Myten om att man blir brun av det kommer från att huden kan bli gul-orange om man överdoserar det (åt väldigt mycket morötter i högstadiet, fick den sjukdomen när huden blir gul, minns ej vad den heter men inte supersnyggt).

Om du har superlite pigment och bränner dig lätt så är det ju svårt att bygga upp "grundbrännan", då är det bättre att undvika direkt sol. Vill du ändå bli brun så använd BUS. Clarins är bra!
 
@Kethets

Jag har nog ganska exakt samma hudton som dig, den har ju till och med ett eget soundtrack:


Det som får igång min hud är följande:

1. Träning och rörelse. Min hud blir bättre och mer mottaglig för sol ju mer jag rör på mig. Blekfet finns på riktigt, har jag märkt och förstått.

2. Återfukta huden. Var välsmord. Torr hud = katastrof i kombination med sol.

3. Var ute.

4. Rör på dig utomhus. Ligg inte stilla. Cykla = perfekt!

5. Bränn dig inte. Smörj ordentligt.

6. Ät morötter.
 
Underbart! Jag tror att jag märker av mer av min blekhet nu när jag bor tillsammans med mr. solbränd året runt och vår son har samma hudton som honom (tack gode gud för det)

2 och 6 är något jag ska börja mer med, är nog alltid torr i huden. Samtidigt att vara mer lättklädd men så kul är det kanske inte att springa runt i trosor och bh på gården.
Jobbet har effektivt sätt till att bara visa valda delar får sol under sommaren (armar och ansikte) och det märks nu på blodådrorna att de inte syns lika tydligt där.
 
@Kethets

Jag jobbar på kontor ;)

Min sämsta grej är ju att jag har spenderat en livstid i ridbyxor hela somrarna = mitt pigment har liksom aldrig utsatts för sol och är extremt trögstartat. Resten av kroppen är mer mottaglig. :)

Hunken har också irriterande fantastisk hudton, och där försvinner brännan liksom inte. Han har fortfarande stor skillnad på rygg och ben efter att ha jobbat i bar överkropp under sommaren. Förstår inte hur det är möjligt... :cautious:
 
De kommer från generationer av bönder som jobbat ute?

Jag jobbar ute (eller ja, inne och ute :p) men fick knappt färg i ansiktet. Det är sjukt och lite störande. Tanken är att bada mer i år så hade tänkt få upp någon sorts motståndskraft men det är nog bara dröm, glöm och 60+ i solskydd.
 
@Blueberry

ridbyxbenen är också mitt största "problemområde"... fast mitt pigment är inte trögstartat, det är snarare ur funktion. Spelar ignen roll hur många dagar i sträck jag är ute i korta shorts sommartid, får i bästa fall "normal hudfärg" på benen. En enda gång har jag lyckats bränna dem, efter att ha suttit stilla i fyra timmar i gassande sol för att putsa all läderutrustning... En enda gång, och inte ens då blev jag brun när det röda lagt sig. Armar och urringning däremot räcker ju med att man går till brevlådan och tillbaka för att bli brun om... :D
 
Det finns solbränna på tub, det funkar utmärkt.
Annars är det ganska snyggt att vara blek också, särskilt om man har färg i övrigt, t ex mörka ögonbryn och rätt färg på kläderna. Benen mår iochförsig bra av lite brun-utan-sol inför kjol- och shortsperioden.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp