Bukefalos 28 år!

Bota en narcissist?

MagicaDeHex

Trådstartare
Går det?
Jag har en person i min närhet som nu är villig att söka hjälp för att få d att fungera mellan oss. Vi har varit två gånger på familjerådgivning och en gång på introduktion för samtal mot aggressivitet. Hen har ny tid där om 2 veckor.
Det tänds lite hopp hos mig....Men är allt bara fejka d med☹
Snälla, erfarenheter å råd akut...Är så nära att trilla dit igen😓
 
Om inte problemet är väldigt specifikt något som hänt mellan er två så tror jag att det löses allra bäst genom att bryta (om det är en nära relation där aggressiviteten har uppvisats mellan parterna) och låta vederbörande ta hand om sina allvarliga problem på egen hand i ett första skede där de sedan inte längre finns observerbara. Då kan man utgå från den nya situationen och eventuellt hitta en gemensam väg.

Risken för någon som ska "hjälpa" till är dels rent fysisk, dels att personen som ska ta ansvar för sitt beteende inte riktigt förstår var ansvaret ligger och dels att det skapar ångest/problem/skuld hos den som inte har ansvaret - alls.
 
Inget
Om inte problemet är väldigt specifikt något som hänt mellan er två så tror jag att det löses allra bäst genom att bryta (om det är en nära relation där aggressiviteten har uppvisats mellan parterna) och låta vederbörande ta hand om sina allvarliga problem på egen hand i ett första skede där de sedan inte längre finns observerbara. Då kan man utgå från den nya situationen och eventuellt hitta en gemensam väg.

Risken för någon som ska "hjälpa" till är dels rent fysisk, dels att personen som ska ta ansvar för sitt beteende inte riktigt förstår var ansvaret ligger och dels att det skapar ångest/problem/skuld hos den som inte har ansvaret - alls.
Inget specifikt. Det är ett förhållande på 2 år som redan tidigt utvecklade sig m både psykisk å fysisk misshandel. Hen har dock nu gått m på terapi å jag undrar mest om chanserna att en person m dessa drag kan 'botas...
 
Går det?
Jag har en person i min närhet som nu är villig att söka hjälp för att få d att fungera mellan oss. Vi har varit två gånger på familjerådgivning och en gång på introduktion för samtal mot aggressivitet. Hen har ny tid där om 2 veckor.
Det tänds lite hopp hos mig....Men är allt bara fejka d med☹
Snälla, erfarenheter å råd akut...Är så nära att trilla dit igen😓
Hej! Tänkte på dig häromdagen, har inte sett till dig!

Spontant: nej det är nog väldigt väldigt ovanligt att få det att funka med en narcissist. Jag hade alla gånger gett rådet att backa och släpp. Livet är för kort för dåliga hundar och dåliga män.

Edit nu då jag läste ditt andra inlägg skriker jag SLÄPP! Spring!
 
Jag vill tro och hoppas att alla människor kan ändra sig om de vill och bli bättre människor. Men jag tror det är svårt att få en större förändring om man inte ändrar radikalt på förutsättningarna runt om också. I en relation tror jag det är bäst att bryta och på varsitt håll jobba med sitt, annars är risken stor tror jag en eller båda parter skadas i alla fall psykiskt, men i detta fall verkar även fysisk skada finnas risk för.
 
Jag vill tro och hoppas att alla människor kan ändra sig om de vill och bli bättre människor. Men jag tror det är svårt att få en större förändring om man inte ändrar radikalt på förutsättningarna runt om också. I en relation tror jag det är bäst att bryta och på varsitt håll jobba med sitt, annars är risken stor tror jag en eller båda parter skadas i alla fall psykiskt, men i detta fall verkar även fysisk skada finnas risk för.
Men det är alltså frågan om en personlighetsstörning. Det går, om man är medveten om vad som fungerar dåligt, att anpassa sig, men just denna typ har nog väldigt svårt att ens vilja anpassa sig. Det är väl främst äldre, som levt länge med störningen, som fixar att jobba på problemet, men jag tror att det är ganska ovanligt.
 
Tack alla❤❤❤
Jag kämpar stenhårt att bryta helt och det är banne mig något av det svåraste jag gjort i hela mitt liv😓
Hen smög sig in när jag haft det tufft efter min cancer och låg i skilsmässa. Tack å lov lät jag hen aldrig flytta in på min gård trots påtryckningar och hot. Jag vet att jag måste bryta, hela mitt inre skriker att d är det ändå rätta. Men d är så jävla tufft😓😓😓😓
Det skulle vart helt omöjligt utan hjälp från sociala medier och info på google.
Jag får mala in infon som ett mantra å läsa inlägg från er och på sidor på Facebook om och om igen. Tack❤
 
Hela definitionen av en narcissist är ju att den inte ser egen skuld, saknar all förmåga (och all vilja) att sätta sig in i andras situation, tar inte ansvar, ljuger. Den ser bara till sitt uppblåsta ego och vad som gynnar eller förstärker det, oavsett priset för andra.

Det är en parasit som lever tack vare andras empatiska förmåga men som suger märgen ur en.

Kommer det inte en vilja till förändring från personen själv - en person som man ändå inte kan lita på pga att den ljuger hela tiden - så är det bara NO CONTACT som gäller.

En narcissist måste totalt ner på botten för att ens börja fundera över att det är någon fel hos den personen själv, annars är den ju (i egna ögon) bättre än alla andra och behöver såklart inte ändra sig då.

Jag instämmer, tyvärr, helt i: det blir aldrig bättre. Du kommer bara att ta mer stryk - och psykiskt stryk är illa nog - om du försöker. Skydda dig själv. Bryt kontakten i all utsträckning det går. Om det är nödvändigt med någon kontakt på grund av familjeband, minimera den till helt torra och sakliga samtal, så korta som möjligt. Men var på din vakt för att ge någonting mer av dig själv eller av din förmåga till empati.

Det hjälper faktiskt en hel del att läsa om andra som drabbats av narcissister och hur de hanterat det och tagit sig ur allt det destruktiva. Att fatta hur jobbigt också andra haft det och hur det har fortsatt att vara jobbigt långt efteråt, men att det är det enda rätta. Fortsätt med det och se dig inte om! :heart
 
Hela definitionen av en narcissist är ju att den inte ser egen skuld, saknar all förmåga (och all vilja) att sätta sig in i andras situation, tar inte ansvar, ljuger. Den ser bara till sitt uppblåsta ego och vad som gynnar eller förstärker det, oavsett priset för andra.

Kommer det inte en vilja till förändring från personen själv - en person som man ändå inte kan lita på pga att den ljuger hela tiden - så är det bara NO CONTACT som gäller.

En narcissist måste totalt ner på botten för att ens börja fundera över att det är någon fel hos den personen själv, annars är den ju (i egna ögon) bättre än alla andra och behöver såklart inte ändra sig då.

Jag instämmer, tyvärr, helt i: det blir aldrig bättre. Du kommer bara att ta mer stryk - och psykiskt stryk är illa nog - om du försöker. Skydda dig själv. Bryt kontakten i all utsträckning det går. Om det är nödvändigt med någon kontakt på grund av familjeband, minimera den till helt torra och sakliga samtal, så korta som möjligt. Men var på din vakt för att ge någonting mer av dig själv eller av din förmåga till empati.

Det hjälper faktiskt en hel del att läsa om andra som drabbats av narcissister och hur de hanterat det och tagit sig ur allt det destruktiva. Att fatta hur jobbigt också andra haft det och hur det har fortsatt att vara jobbigt långt efteråt, men att det är det enda rätta. Fortsätt med det och se dig inte om! :heart
Tack❤
 
Hej! Tänkte på dig häromdagen, har inte sett till dig!

Spontant: nej det är nog väldigt väldigt ovanligt att få det att funka med en narcissist. Jag hade alla gånger gett rådet att backa och släpp. Livet är för kort för dåliga hundar och dåliga män.

Edit nu då jag läste ditt andra inlägg skriker jag SLÄPP! Spring!
Det har vart mycket😓 Inte kunnat va så aktiv på nätet , hela livet har varit väldigt rörigt😓 Trevligt när nån tänker på en🌸
 
Jag har tänkt på dig flera gånger faktiskt!

Jag har själv levt med en narcissist och är gravt allergisk mot dem alla.
Ja det är inget jag önskar någon att behöva få uppleva ... Jag trodde aldrig jag skulle hamna i en sån här situation...Men jag VET att jag är stark nog att bryta💪
Starkt av dig att komma bort från det förhållandet,det är verkligen inte lätt🌸
 
Går det?
Jag har en person i min närhet som nu är villig att söka hjälp för att få d att fungera mellan oss. Vi har varit två gånger på familjerådgivning och en gång på introduktion för samtal mot aggressivitet. Hen har ny tid där om 2 veckor.
Det tänds lite hopp hos mig....Men är allt bara fejka d med☹
Snälla, erfarenheter å råd akut...Är så nära att trilla dit igen😓
För någon dag sedan så hörde jag en psykolog prata om narcistister och denne sa att nej, det går inte.

Att det är en del av att vara narcisist att inte kunna inse att man behöver hjälp.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 318
Senast: bollen__
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 168
Senast: hundtant
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 133
Hästvård Som många av er känner till fick jag ju en fölunge med senkontrakturer i början på maj. Pga Engemycinet han fick mot kontrakturerna blev...
2
Svar
36
· Visningar
5 185
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp