Bukefalos 28 år!

Charlotte1975

Trådstartare
Efter många år med ormfobi som blir värre för varje år, är de nu daxs att göra något åt detta. Jag vet att där svårt för folk som inte har detta att förstå, men jag kan inte se ormar varesig på tv i tidning eller på riktigt utan att få spelet. I dag hade jag otur att se en ute på en motionsrundan, och jag är nu 5 timmar senare helt matt i hela kroppen och vägrade va ute efter händelsen och har varit inne med stängda dörrar trots kanonväder. Helst skulle jag lämna denna del av landet och åka hem nu. Jag har fått detta från min mamma och vill nu inte förra över detta på min dotter. Fick panik när dottern va ute på gräset nu på kvällen.

Så är de någon av er som blivit botad från en ordentlig fobi och i så fall hur?
 
Testat KBT?
Jag ska få behandling för min tandläkarfobi, men mina amdra fobier har jag chockterapiat bort! :) (min svåra sociala fobi botade jag genom att åka buss från Nyköping till Mora för att träffa en okänd tjej och dagen efter gå på konsert...det var 7 (!!) år sedan, och om jag räknat rätt är det konsert nr 40 med samma band (gissa vilket. ..) imorgon :)

Nålfobin var värre än värst, den hade jag med mig från barnsben...men jag bestämde mig för att jag ville ha hål i läppen, och insåg att det går ju inte med nålfobi. Där fick jag dock ta det lite i etapper, men idag är det värre för de som ska sticka mig (är så klart hemskt svårstucken, trots allt :( ) getingfobi har jag fortfarande, får totalpanik om jag ser/hör en...bilder går bra, tv fungerar (får rysningar dock) och nu är jag dessutom orolig för att jag faktiskt inte skulle tåla ett getingstick (p.g.a uppkomna allergier) så det är värst...
 
Nu är det ju såhär att du måste börja med en bild. Ha med dig någon som du litar på och låt den personen vara med när du tittar på bilden...det är precis samma regel som när du släcker ett skräckbeteende för en häst. Tyvärr...upprepning och gärna i lugnt sällskap.
 
Så är de någon av er som blivit botad från en ordentlig fobi och i så fall hur?
Helt botad kan jag väl inte säga att jag är, men jag är flera hundra gånger bättre. Jag har en fågelfobi efter att ha blivit attackerad av en fasan som 2-åring.

Jag svarade på en annons där en psykologstudent sökte personer för en studie/uppsats där de hade en djurfobi som hindrade de i deras vardag. Det gjorde ju min fobi. Skulle aldrig sätta mig på en uteservering utan tak tex. Att gå över torg och vissa broar undviker jag helt. Men med lite terapi så kunde jag skaffa egna fåglar och det var där det verkligen släppte. Först när vi skaffade fåglarna så låg jag under filten i soffan med ångest så fort de rörde på sig i buren. Men det tog inte lång tid innan jag slappnade av. Nu kan jag göra rent buren helt själv och fylla på mat och sånt. Skulle aldrig ta i dem! Men när sambon håller så klipper jag klorna, det går bra.

Jag kommer ju aldrig bli någon fågelexpert precis, men jag har blivit enormt mycket bättre!!
 
Det låter onekligen som om du skulle behöva kbt. Jag själv går på det just nu men har bara gjort 6 sessioner än så länge av de beviljade 20. Det är blodfobi jag jobbar med. Terapin kan vara rätt tuff ibland men man utsätts aldrig för mer än man pallar. Terapeuten fångar upp och stöttar. Du får själv bestämma vad ni ska göra på terapin så det första är att du skriver en lista på saker som du behöver klara. Det enklaste först, t.ex. att läsa en text (utan bild) om ormar. Sedan kanske det tillkommer en tecknad bild o.s.v. Bit för bit så släcks fobin. Du märker att du klarar det och istället för att fyllas av total skräck hittar du en kaxighet och stolthet i dig själv när du märker att du klarar av det.
 
Hinder i vardagen är milt sagt. Fick för inte så länge sen be personalen i en leksaksaffär ta bort plastormarna, för att jag skulle klara av att va kvar. Ganska pinsamt, men de gick bara inte. Får kolla upp KBT.
 
Det låter som om ditt problem är så pass stort att du kan få hjälp med kbt via landstinget. Hör med din husläkare.
 
@Charlotte1975

Ja, KBT har visat sig vara mycket effektivt för att få bukt med fobier (ofta behövs det inte särskilt många sessioner heller). Om du inte får en kontakt via vanliga sjukvården kanske du har en psykologutbildning i din stad? De brukar ha mottagningar dit det är gratis alternativt väldigt billigt att gå, och jag vet att folk generellt brukar vara väldigt nöjda med dessa mottagningar. Studenterna är ofta engagerade och får dessutom nära handledning (och har ofta bara en eller två klienter samtidigt vilket gör att fullt fokus hamnar på dessa klienter).

Lycka till! :)
 
@Charlotte1975
Jag vet precis hur det är, har det likadant själv. Jag har fått be folk riva ur sidor ur böcker/tidningar där det är bilder på ormar osv. Skulle ALDRIG googla något med "orm". Kan därför inte heller titta på t ex tv-program om fobier. Animal Planet är en förbjuden kanal, och man får inte lov att bara bläddra på TVn hur som helst. Jag tycker absolut att du ska prova terapi, men var beredd på att det är jobbigt. Det är bra om du har någon som kan stötta dig. Jag har tyvärr dåliga erfarenheter av KBT, en av mina första sessioner utlöste en generell panikångest som jag sedan drogs med i nästan två år. Du får gärna PMa mig om du vill.
 
Jag har inte testat något, och vågar absolut inte googla ormfobi i rädsla att de ska komma upp en bild.

Tufft du har det! Men det finns ABSOLUT hjälp att få! Fobi kan behandlas mycket framgångsrikt med KBT och exponeringsträning och du kommer bli förvånad hur den fobi som styrt ditt liv i åratal om bara ett kort tag har minskat betydligt.
 
@warg Tråkigt att du mött en oskicklig terapeut. Meningen är ju att man inte ska utsättas för mer än man klarar.

Jag har haft panikångest och gick på kbt för det för cirka 10 år sedan. Det var faktiskt med samma terapeut som jag har idag. Vi jobbade med blodfobin även då eftersom det var en trigger för panikångesten. Tyvärr kom vi ingen vart. Hon var nyutbildad och jag var för sjuk. Jag blev inte friskare, men å andra sidan blev jag inte heller sjukare.

Med hjälp av yoga, meditation och en självhjälpsbok (The Sedona Method) har jag fått panikångesten under kontroll så jag funkar ganska bra idag. Nu använder jag detta även i kbt-behandlingen mot blodfobin. Med hjälp av bl.a. en god andningsteknik kan jag hjälpa mig själv igenom jobbiga faser i terapin. Dessutom har terapeuten 10 års erfarenhet idag så jag har gott hopp om att vi lyckas den här gången.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Skrev en tråd här för ett tag sen om min då 5 år gamla numera 6åring som lider mycket av ångest. Sen dess har det blivit 100 resor...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 910
Senast: fijja
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 111
Senast: Ajda
·
Äldre Jag börjar få nog på riktigt nu.. Har bott i Sthlm på Södermalm från jag va 0-20 år ungefär och därefter flyttat runt en hel del...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
17 223
Övr. Katt För 2,5 år sen hämtade jag hem 2 kattungar ca 6 veckor gamla, ur en snödriva i en snöstorm hos en kvinna på landet. Dom fick inte komma...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 105
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Äter hundar småfåglar?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp