Bukefalos 28 år!

Botulism av ormskinn?? del 2!

glitter

Trådstartare
Glömde texten:rofl:

Varning för lite långt inlägg men nu behöver jag lite kunskap och idéer!

Hittade ett torrt ormskinn idag när jag mockade och det väckte ju oro givetvis!
Och frågor!
Det låg en bit från där hon får sitt grovfoder (visst, inte långt, men ändå;)
Boxen va lite rörigare än vanligt så det kan ju ha legat i boxen i ett tag, i ett undre lager spån!?!

Skinnet är ömsat, ingen hel orm alltså. Det va VÄLDIGT platt och torrt. Kan det ha kommit från en spånbal och inte hösilaget??? Att jag skulle ha missat det i hösilaget känns så konstigt, då vi har små rundbalar som vi måste "rulla" upp lager för lager innan vi lägger det i påsarna och jag är lite extra noga att kolla!
Jag upptäckte ju skinnet i mörkret i boxen liksom!

Omöjligt att veta vilken bal ormskinnet isf kommer ifrån då hon har fått foder från två olika dessa senaste dagarna, då vi öppnar med 2-3 dagars mellanrum...Ingen bal har luktat illa eller varit varm. Här är vi otroligt noga och öppnar större delen av balen och känner efter innan vi tar av den! (40-50kgs balar)
Vår bonde har jobbat med skördning av hästfoder i 20 år, tar MKT hög stubbhöjd å har bra koll. Men jag VET att detta inte är ngn garanti alls!!

Kommer sådana här saker (ormskinn) isf med när man tar upp gräset sen??

Är det ngn form av mindre risk för botulism med reptiler än däggdjur, eller som i detta fall, vävnad från reptil???

Hästen fick sin andra spruta botvax i förrgår, äter hösilage pga höbrist och gemensamt inköp. När jag lämnade stallet åt hon med bra aptit, inga problem att svälja, pigg att rida (red innan jag mockade!), ingen feber och inga andra symptom.

I stallet finns hundar å katter, kan dessa ha släpat in ngt sådant här??
Observera alltså att jag inte är säker alls på att skinnet har legat i höet alls!! Hittade det i spånet i boxen!

Åsikter?? erfarenheter??
 
Sv: Botulism av ormskinn?? del 2!

Till saken hör att hästen kan drabbas av botulism trots att den vaccineras, det beror på att det finns olika typer och vi vaccinerar våra hästar mot en typ som i de flesta fall kan finnas i balar med låg TS. Jag minns inte nu, men tror att det finns 7 eller 8 typer av botulism här kan kanske någon veterinär svara bättre. Om just ett ormskinn skulle vara en risk tror jag knappast, skinnet torde jag ha varit dött eftersom ormen ömsade. Jag tror att det hade varit en större skillnad om hela ormen hade följt med, det är kadaver som kan utgöra risker.

Drabbas din häst av botulism så brukar det komma väldigt hastigt utan förvarning, och det går sällan att rädda hästen.
 
Sv: Botulism av ormskinn?? del 2!

Jo, det va ju det faktum att det just var ett skinn som lugnade mig lite.
Precis som du säger, vävnaden va ju död redan när/ OM den kom in i balen.
OM balen va dålig, borde hon ha visat symptom vid det här laget?? Har ingen aning om när den kom in i boxen som sagt...:crazy:

Ingen mer med åsikter??
 
Sv: Botulism av ormskinn?? del 2!

Jag tror inte heller det är någon fara, ett torrt ormskinn borde inte kunna orsaka botulism tycker man. Ta det lugnt du, det är ju inte så mycket du kan göra förutom att kassera båda höbalarna, men det känns lite hysteriskt tycker jag.
 
Sv: Botulism av ormskinn?? del 2!

Jag har hittat ormskinn i både hö och ensilage balar men inte fått någon botulism.
 

Liknande trådar

Hästvård Vet inte om detta ska ligga här, men tror det... Det är ju ingen foderfråga utan en utfordningfråga... Jo....jag tycker jag har ett...
Svar
18
· Visningar
1 251
Senast: Tussemaja
·
Hästvård Min tanke var att eftersom jag har haft svårt att få tag i tillräcklig mängd hö, komplettera med hösilage (som var MKT lättare att få...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 938
Senast: therezehansson
·
Hästmänniskan Tråden låstes, precis när jag skrivit en massa:mad:.;) Det som slår mig, när man läser lösdriftstrådar är att folk reagrerar på...
2
Svar
27
· Visningar
3 831
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp