Botulism/Hösilage frågor..

Gabriol

Trådstartare
1. Måste hästen ha alla tre sprutorna för att ha fullt skydd, eller kan man tex. börja fodra med hösilaget efter första sprutan?

2. Vad för biverkningar är vanligast av vaccinet? Är det vanligt med biverkningar överhuvudtaget?

3. Om man har hösilagebalar som man ska ta analys på och alla kommer från samma fält, räcker det att man tar hösilage från 2 av dom då?
 
1. Ja, hästen måste få alla tre sprutorna för att vara skyddad. (Även om sprutorna inte ger 100%-igt skydd. De kan få botulism fast de är vaccinerade).

2. Vet inte vilka biverkningar som kan uppstå. Har själv inte märkt av några när vi vaccinerat våra hästar.

3. Det är bättre om du tar prov på fler än två. Det ger säkrare resultat.

Mvh Norrland :bump:
 
1. enligt min vet är hästen ganska skyddad redan efter första sprutan och man kan då börja utfodra med hösilage.men för fullgott skydd krävs dock 3 sprutor!
2. har inte märkt några biverkningar
3. tror du bör ta av fler än 2 st. om du verkligen vill få ut bästa möjliga analys.
 
1. Måste hästen ha alla tre sprutorna för att ha fullt skydd, eller kan man tex. börja fodra med hösilaget efter första sprutan?

Hästen har inte fullt skydd förrän den har fått den 3:e sprutan, men man kan ju ändå fodra med hösilage eftersom risken ändå är minimal. Dessutom kan man inte få 100%-igt skydd mot botulism, även om man vaccinerar.

2. Vad för biverkningar är vanligast av vaccinet? Är det vanligt med biverkningar överhuvudtaget?

Det kan uppstå en liten svullnad där man stack in sprutan. Brukar dock inte vara några problem.

3. Om man har hösilagebalar som man ska ta analys på och alla kommer från samma fält, räcker det att man tar hösilage från 2 av dom då?

Ta gärna på fler!
 
Jag har hört att silagebalar som behandlats med koffacin (stavning?), skall göra botulimsvaccinationer onödiga eftersom processen tar dör på allt vad botulimsbakterier heter. Någon som vet mer om detta?
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: zarmino
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 382
Senast: Snurrfian
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
31 893
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp