H

Hysterisk

Hur stor är sannolikheten att hästen klarar sig om den har drabbats av botulism??

Hästen har alla de symtom som stog i en annan tråd i ämnet. Han klarar knabbt att stå upp, han försöke resa sig upp i kväll men föll ihop direkt. Veterinären har sprutat honom med allt möjligt men han är sämre. I morgon bitti körs han till Ultuna.

Men vad jag förstå finns det inget att göra?
Ni som har varit med om hästar som haft botulism, hur har det yttrat sig? Vad har man gjort? Har den klarat sig? Hur långt tid tog det innan man såg någon förbättring alt avlivade??
 
Måste tyvärr säga att chansen att hästen klarar sig om den väl fått botulism är väldigt liten. Men det behöver ju inte vara botulism den har fått.

Jag känner några som hade tre hästar som dog förra året. De hade "botulism-symptom", men de kan fortfarande inte säga att det var det till 100%.

Hoppas verkligen att det går bra för din häst! Tänker på dig! *kram*
 
Jag misstänkte att det va så :cry: Hästen har inte fått diagnosen botulism, men vetetinären pratar om det och precis alla symtom stämmer.

Det är inte min häst, utan en inhyrd 2 årig hingst.
 
Det är fruktansvärt tragiskt när det drabbar en häst, speciellt om det är en liten 2-åring som knappt har börjat livet och skulle kunna leva så otroligt många år till. :( Är hästen vaccinerad? Vad har den fått för grovfoder?
 
Lillhingsten har tidigare gått på lösdrift och ätit hösilage, ovaccinerad. Flyttade till mig i söndags då han insjuknade nästan direkt.

De kom inte iväg till Ultuna imorse...
 
En av de hästar han gick med flyttade också hit och mår alldeles utmärkt, dock lite ledsen. De andra tre har jag inte hört något om.
 
Varför har de inte kommit iväg till djursjukhuset? Där kan han få den bästa vården. Ibland kan de ju behöva dropp och smärtstillande.
 
Det finns inget "serum" mot botulism i Sverige.

En insjuknad häst dör i stort sett alltid.
Så ur djurskyddsskäl bör en botulismhäst avlivas omgående.

För dör gör den i alla fall.

AM
 
Det gick inte att få upp honom, och det fanns ändå inget man kunde göra, veterinären satte dropp och blodtryckhöjande i stallet, men den redan låga tempen bara sjönk. Han avlivades under förmiddagen.
 
Nån som kan förklara för mig vad botulism är?? Har aldrig fattat det. Vill gärna veta hur dom får det o vad som händer.
 
Nej, men ibland kan många hästar drabbas samtidigt om de äter samma foder. Man kan vaccinera mot det.
 
usch då.. :cry:
Vi hade en häst i stallet som drabbades utav botulism och överlevde efter låååång tid på Strömsholm. :crazy:
Tog rätt lång tid efteråt också för den att komma tillbaka.
Nu är hon visserligen avlivad för drygt 2 månader sen,men hon fick 3 år till.
Själv vet jag inte om jag skulle låta min gamla häst genomgå det som denna gamling fick,men inget jag absolut vill spekulera i. :crazy:
 
själv skulle jag aldrig ens låta min häst få i sig ens lite hösilge utan att vara vaccinerad..
 
De är väl inte helt säkra på det, men med största sannolikhet var det botulism.
 
Botulism orsakas av den sporbildande bakterien Clostridium botulinum.
 
Botulinum är ett av det stakaste giftet som finns.
Bakterien Clostridium botulinum,avger det giftet när den "äter", finns i jorden,och kan komma med i ensilage när det det regnat och är blött när det slås.
Skulle det komma med ett dött djur tex en mus fågelungar eller dy,så är det mumma för bakterien i den syrefria miljön.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 335
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 135
Senast: pews1972
·
Hundhälsa För två år sedan rasade tillvaron hemma. Min man bröt nacken i en olycka och jag blev svårt sjuk i samma veva. En av hästarna dog och en...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
13 927
Senast: Takire
·
Hästvård Har en 26 åring som nu senaste vinter, hur vi än försökte, inte blev till något. Han var undernärd (inte smal), bukig, glanslös, hålögd...
Svar
12
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp