Mammadutt

Trådstartare
Vacc mot botulism någon som har koll på hur viktigt det är? och ungefär vad varje spruta i grundvacc kostar?

Hästen ska äta hösilage och det är väl viktigt att ha vacc mot det då? :confused:
 
jag har grundvaccinerat mina 2 hästar.
dom äter hösilage.
det kostade ca 722 kr/gång (2 hästar)
3 gånger blev alltså ca 2166 kr för båda *hua*
 
Vi har haft våra vaccinerade när dom åt hösilage. Nu har vi gått över till hö helt och därför inte vaccinerat. Har ett föl som går hos en kompis och äter hösilage som jag borde vaccinera men andra säger att det inte är nån idé att vaccinera och pga kostnaden har jag inte gjort det eftersom hon snart ska hem (eller till våren i alla fall).

Har flera kompisar vars hästar dött i botulism, bara för ett par månader sedan dog min tränares unghäst i botulism, ingen av hästarna var vaccinerade.
 
Min häst blev dålig av vaccinet, fick muskelinflammationer av det. Enligt veterinären tar vaccinet bara en av 8 sorters botulism och hjälper bara till ca 60%, dvs långtifrån heltäckande, dessutom är risken för oönskade biverkningar stor, enligt veterinären på Åby ATG klinik.
Jag blev varnad för att vaccinera o min häst. Häromkring får nästan alla hästar hösilage och jag har inte hört om någon som blivit sjuk av det.Däremot vet jag inst 5-6 hästar som blivit sjuka av vaccinet.

Så vaccinering eller ej är upp till var och en, jag gör INTE om det igen!

/TIGERHEART
 
Enligt SVA finns det åtta olika typer av botulinumtoxiner. I Sverige finns typ B, C och E. Av dessa har endast typ B påvisats hos häst i Sverige.

I USA finns ett motgift, för ungefär 10.000:-...
 
Jag skulle aldrig låta mina hästar äta hösilage utan att vaccinera!

För bara ett halvår sen var min åsikt tvärtom. Varför vaccinera?
Men så dog min väns häst av botulism för bara nån månad sen och då ändrades min åsikt såklart.
Han hade klarat sig med vaccin...

Men smaken är som baken.
 
Har precis grundvaccat min häst och jag tror att det gick på ca 350:-/gång *3. Men då ingick vets resekostnad också.

Min häst åt hösilage i tre år utan vaccin, men efter att ha läst på mer om ämnet så beslutade jag mig för att vaccinera honom. Har inte märkt av någon biverkning.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag kommer att behöva ta bort min ett åring och ska göra det hemma med veterinär som bultar. Kommer att gräva ner , svärson har...
Svar
18
· Visningar
3 360
Senast: Unafraid
·
Hästvård Hallå! Finns nån omvandlare på nätet som räknar ut vikten på hästen, om man har hästens mått? Eller nån som har ett viktmåttband och kan...
Svar
1
· Visningar
455
Senast: sweep
·
Foder & Strö Hej! Hur gör ni som enbart har en häst och köper in eget hö/hösilage? Aldrig haft så innan. Van vid att 4-5 hästar delar på balar med...
Svar
11
· Visningar
1 394
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
925
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp