Bouppteckning, sambo som vägrar

Men varför menar du att de ska kalla sambon överhuvudtaget? Sambon är ingen dödsbodelägare och behöver därför inte kallas till bouppteckningen.

Att sambon är en krångelpotta som hävdar att morfadern redan skänkt allt till henne är en annan femma. Man kan helt enkelt välja att gå på hennes ord och bara skriva t.ex "slitna kläder, sammanlagt värde 0 kr" som tillgång. Om det känns viktigt kan man nämna, kanske inom parentes, att bohag och inventarier i bostaden ägdes av sambon.
Man behöver inte precisera "8 kalsonger, 3 t-shirtar, 4 köksstolar, 1 par gummistövlar" osv, utan det räcker alldeles utmärkt att göra en klumpsumma. Och vare sig begagnade kläder eller begagnade möbler har något större värde.
Nej sambon är inte dödsbodelägare om inte sambon begär bodelning. Det är korrekt. Trots det ska sambon kallas till förrättningen. Det kan du gå in på SKVs sida tex och läsa om.

På förrättningen kan en sambo begära bodelning. Om det görs blir sambon en dödsbodelägare. Det är väl förmodligen den bakomliggande anledningen till varför det är bestämt att de ska kallas.
 
Nej sambon är inte dödsbodelägare om inte sambon begär bodelning. Det är korrekt. Trots det ska sambon kallas till förrättningen. Det kan du gå in på SKVs sida tex och läsa om.

På förrättningen kan en sambo begära bodelning. Om det görs blir sambon en dödsbodelägare. Det är väl förmodligen den bakomliggande anledningen till varför det är bestämt att de ska kallas.
Sambon ÄR kallad till bouppteckning med ett rekommenderat brev, som föranledde en utskällning.
Vi skickade ett rekommenderat brev som kallar henne till bouppteckning. Vilket föranledde att hon ringde och skrek att det kommer aldrig på fråga. Vad vill mamma ha nu? hans kedja? Den fick hon för ett halvår sen. Mor min svarade bara att jag visste inte ens om att det fanns någon kedja men det gör jag nu.
Att man blir kallad till bouppteckning innebär väl inte nödvändigtvis att man är tvungen att delta, utan att man har rätt att komma dit.
Om Ts familj vet att det inte fanns några pengar, möjligen någon skuld. Och sambon påstår att morfadern inte ägde något alls vid sin bortgång. Vad mer kan man göra?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Min mamma dog innan sina egna föräldrar, dvs innan min mormor och morfar. Min mormor och morfar hade även två andra barn. När min...
Svar
1
· Visningar
990
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 046
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 711
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 504
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp