Bouppteckning, sambo som vägrar

Diabetikern

Trådstartare
Någon sm vet hur man ska gå tillväga?

Min morfar dog för ett tag sedan. Hans dåvarande sambo vägrar gå med på bouppteckning och hävdar bestämt att alla hans tillhörigheter gav han bort till henne innan bortgång så det enda han ägde var kläderna på ryggen han hade innan han åkte in till sjukhuset.

Mycket rörig historia detta.

Inga tillgångar finns. Lägenheten är hennes och han hade inga pengar vid sin bortgång. Pensionen som kom in täckte nätt och jämnt begravningen och detta tack vare att mor in spärrade hans kort på dödsdagen. Någon kreditkortskuld finns.

Med andra ord det finns verkligen inget att bråka över men likväl måste ju en bouppteckning göras och sambon vägrar. Skriker i telefon slänger på luren och vägrar svara.

Vi skickade ett rekommenderat brev som kallar henne till bouppteckning. Vilket föranledde att hon ringde och skrek att det kommer aldrig på fråga. Vad vill mamma ha nu? hans kedja? Den fick hon för ett halvår sen. Mor min svarade bara att jag visste inte ens om att det fanns någon kedja men det gör jag nu.

Sån soppa av allt det här och vi vill bara bli av med det. Mamma och morfar har aldrig haft någon bra kontakt bara den sista månaden innan hans bortgång. Innan dess ringde han en gång om året för att gratta och önska God Jul typ.

Någon som vet hur man går tillväga nu? Vilka distanser man kan vända sig till? Vi vill inte koppla in jurist för ärligt talat vi vill inte betala för detta.

Måste ju finnas ett sätt utan att ha jurist inblandat. Polis? Kronofogden?

Någon som suttit i samma sits?
 
Sambo är inte med automatik dödsbodelägare och jag är tveksam till om hon ens behöver kallas till bouppteckningen.
Vad skulle han ha gett bort till sambon om det ändå inte fanns några tillgångar? Lösöre?
Bouppteckningen ska innehålla de tillgångar och skulder som fanns den dag då han avled. Lösöre kan man ta upp till schablonvärde. Och var det inget värdefullt skulle jag tro att det kan uppges som 0 kr.
Det jag tänker är att ni kanske inte ens behöver fundera på det som eventuellt getts bort till sambon om det ändå inte hade något värde?
 
Är sambon "bara" sambo och inte registrerad partner så tror jag inte att den personen har ett dugg med bouppteckningen att göra. En bouppteckning måste registreras hos skatteverket inom fyra månader från dödsdatum. Bouppteckning kan göras privat eller med hjälp av t.ex. jurist eller begravningsbyrå. Görs den privat så ska en av de efterlevande som bäst känner till dödsboets egendom utses till bouppgivare och lämna uppgifter om dödsboet. Finns en massa bra att läsa på skatteverkets hemsida. Man kan säkert ringa till dom och be om råd också. Hoppas att det löser sig!
 
Är sambon "bara" sambo och inte registrerad partner så tror jag inte att den personen har ett dugg med bouppteckningen att göra. En bouppteckning måste registreras hos skatteverket inom fyra månader från dödsdatum. Bouppteckning kan göras privat eller med hjälp av t.ex. jurist eller begravningsbyrå. Görs den privat så ska en av de efterlevande som bäst känner till dödsboets egendom utses till bouppgivare och lämna uppgifter om dödsboet. Finns en massa bra att läsa på skatteverkets hemsida. Man kan säkert ringa till dom och be om råd också. Hoppas att det löser sig!
Vad händer om den inte registreras inom fyra månader?
 
Är sambon "bara" sambo och inte registrerad partner så tror jag inte att den personen har ett dugg med bouppteckningen att göra. En bouppteckning måste registreras hos skatteverket inom fyra månader från dödsdatum. Bouppteckning kan göras privat eller med hjälp av t.ex. jurist eller begravningsbyrå. Görs den privat så ska en av de efterlevande som bäst känner till dödsboets egendom utses till bouppgivare och lämna uppgifter om dödsboet. Finns en massa bra att läsa på skatteverkets hemsida. Man kan säkert ringa till dom och be om råd också. Hoppas att det löser sig!


Hur gör vi bouppteckningen när vi inte kommer in i hemmet? Det är där sambon vägrar
Min mor är den som blivit tilldelat detta då hon är närmsta släkting.
Begravningsbyrå alt jurist går på x antal tusenlappar som vi privat inte vill betala. Dödsboet klarade precis begravningen.
 
De kommer inte godta en bouppteckning med att allt han ägde vid döddögonblicket var kalsonger, byxor och tröjan han hade på sig.

Vi vill inte ha nånting. Min mamma fick några gamla kort innan hans död. Resterande får gärna sambo behålla. Dock måste det stå med på bouppteckningen
 
De kommer inte godta en bouppteckning med att allt han ägde vid döddögonblicket var kalsonger, byxor och tröjan han hade på sig.

Vi vill inte ha nånting. Min mamma fick några gamla kort innan hans död. Resterande får gärna sambo behålla. Dock måste det stå med på bouppteckningen
Kan man inte föra över boupptäckningen på henne då?
 
Hur gör vi bouppteckningen när vi inte kommer in i hemmet?
Vad är det ni ska göra i hemmet?
Är det några tveksamheter om vilka skulder och tillgångar som finns rent ekonomiskt?
Kan det finnas något lösöre av värde?

Jag kikade på skatteverket nu och om det är som du säger, så kanske det är så att ni kan komma undan med en dödsboanmälan? Kontakta dem och fråga. Så här står det på skatteverkets sida: https://www.skatteverket.se/privat/.../bouppteckning.4.18e1b10334ebe8bc8000842.html
28666


Kläder och liknande lösöre anses inte ha något direkt värde, om det inte är snordyra märkeskläder i nyskick.
 
Vad är det ni ska göra i hemmet?
Är det några tveksamheter om vilka skulder och tillgångar som finns rent ekonomiskt?
Kan det finnas något lösöre av värde?

Jag kikade på skatteverket nu och om det är som du säger, så kanske det är så att ni kan komma undan med en dödsboanmälan? Kontakta dem och fråga. Så här står det på skatteverkets sida: https://www.skatteverket.se/privat/.../bouppteckning.4.18e1b10334ebe8bc8000842.html
Visa bifogad fil 28666

Kläder och liknande lösöre anses inte ha något direkt värde, om det inte är snordyra märkeskläder i nyskick.

Sist vi pratade med skatteverket och socialnämnden så räckte det inte med dödsboanmälan.

Skatteverket hänvisar oss till jurist då de tydligen inte får rådgöra. Vid begravningen sökte vi begravningshjälp vilket skulle nekats då sambon vägrade prata med dem. De godkänner bara hjälp med begravning om inga pengar finns. Nu hade vi tur så pensionen räckte.

Nu när vi kom hem skickade sambon sms om att vi är TVUGNA att betala cateringen trots att vi var tydliga med både begravningsbyrå och sambon att dödsboet inte stod för detta och ska det bokas något kaffe mm är det sambon själv som får betala.

Suck...

Redigt trött på denna människan.
 
Sist vi pratade med skatteverket och socialnämnden så räckte det inte med dödsboanmälan.

Skatteverket hänvisar oss till jurist då de tydligen inte får rådgöra. Vid begravningen sökte vi begravningshjälp vilket skulle nekats då sambon vägrade prata med dem. De godkänner bara hjälp med begravning om inga pengar finns. Nu hade vi tur så pensionen räckte.

Nu när vi kom hem skickade sambon sms om att vi är TVUGNA att betala cateringen trots att vi var tydliga med både begravningsbyrå och sambon att dödsboet inte stod för detta och ska det bokas något kaffe mm är det sambon själv som får betala.

Suck...

Redigt trött på denna människan.
Är det inte dödsboet som betalar sådant? Det var det när mammas sambo gick bort, allt som var på begravningen skulle dödsboet betala tydligen oavsett vad familjen kom överens om. Sen kunde dom dela på det om dom ville men det fanns inga skyldigheter där.
 
Sist vi pratade med skatteverket och socialnämnden så räckte det inte med dödsboanmälan.

Skatteverket hänvisar oss till jurist då de tydligen inte får rådgöra. Vid begravningen sökte vi begravningshjälp vilket skulle nekats då sambon vägrade prata med dem. De godkänner bara hjälp med begravning om inga pengar finns. Nu hade vi tur så pensionen räckte.

Nu när vi kom hem skickade sambon sms om att vi är TVUGNA att betala cateringen trots att vi var tydliga med både begravningsbyrå och sambon att dödsboet inte stod för detta och ska det bokas något kaffe mm är det sambon själv som får betala.

Suck...

Redigt trött på denna människan.
Som flera andra skriver; sambon har väl egentligen ingenting att göra med bouppteckningen om hon inte finns med i något testamente. Jag gjorde nyss bouppteckningen för min pappa och det var jätteenkelt att fixa själv, och finns det inga tillgångar så borde det vara ännu enklare. Det är ju bara att skriva på blanketten att det saknas tillgångar förutom kläder, lite möbler och husgeråd. Och t ex borde alla (om det finns flera) dödsbodelägare kunna skriva under en fullmakt så att t ex din mamma har rätt att kolla bankkonton o dyl, och sedan gör ni bouppteckningen. Jag antar att banken då vill se fullmakten och dödsfallsintyget.
 
Är det inte dödsboet som betalar sådant? Det var det när mammas sambo gick bort, allt som var på begravningen skulle dödsboet betala tydligen oavsett vad familjen kom överens om. Sen kunde dom dela på det om dom ville men det fanns inga skyldigheter där.

När vi begravde min mamma så bad jag cateringfirman fakturera mig och alla fakturor vi fick angående begravningen (solist o liknande) betalade min morfar. Några adresserades kanske till dödsboet (den från begravningsbyrån kunde vi inte styra om till nån annan), men sen struntar ju dom i vem som de facto betalar. Men betalar inte sambon de fakturor som ställts till dödsboet så blir ju dödsboet tvunget, som jag fattar det.
 
Bouppteckningen är ju enkelt beskrivet en förteckning över vad som finns på dödsdagen och vad som ska hända med det. Behöver ni verkligen komma in eller ens blanda in sambon i det?

Gör en bouppteckning, lista det som var tillgångarna på dödsdagen. Om din mamma ärver kan hon ju välja att lämna det till sambon.

Nu fanns det några tillgångar, och dessa användes till att betala begravningen. Det är ju sådant som ska med. Sedan undertecknar behörig bouppteckningen och lämnar in.
 
Nu när vi kom hem skickade sambon sms om att vi är TVUGNA att betala cateringen trots att vi var tydliga med både begravningsbyrå och sambon att dödsboet inte stod för detta och ska det bokas något kaffe mm är det sambon själv som får betala.

Fast personen kan ju inte ha bokat catering för dödsboet om det inte är tillåtet av de eller den som är ansvarig för dödsboet? Då är ju räkningen i den personens namn? Annars är det ju bara att bestrida fakturan eftersom den inte var godkänd (men med tanke på att personen skickar meddelanden tiller antar jag att den är i dennes namn?)
 
Är det inte dödsboet som betalar sådant? Det var det när mammas sambo gick bort, allt som var på begravningen skulle dödsboet betala tydligen oavsett vad familjen kom överens om. Sen kunde dom dela på det om dom ville men det fanns inga skyldigheter där.

Vi (dödsboet) godkände ej någon catering då det inte fanns täckning för det.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Min mamma dog innan sina egna föräldrar, dvs innan min mormor och morfar. Min mormor och morfar hade även två andra barn. När min...
Svar
1
· Visningar
979
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 314
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 239
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp