Bukefalos 28 år!

Boverket vill stoppa ridcenter i Lervik

(Ridsport)
Gävle Ryttarsällskap planerar för ett nytt ridcenter med ridhus, utebana och parkering i Lervik. Planen fick godkänt av bygg- och miljönämnden i januari 2009, men nu vill Boverket riva upp detaljplanen.

Läs mer...
 
Sv: Boverket vill stoppa ridcenter i Lervik

Jag blir bara så less..

Anläggningen finns redan, det går inte att följa boverkets regler på 200 m när stall, hagar och ridhus redan finns på plats. Menar boverket att absolut INGA byggnadsförändringar på hästanläggningar får ske inom en gräns på 200 m från närmaste bostadshus?
Det är bara ett till ridhus och en utebana som ska byggas, inga stall, inga hagar, ingen veterinärklinik, ingen travbana.. bara ett ridhus och en grusbana.. (och att de ska minska en av beteshagarna för att få bra parkering, men det är mer ridskolans uppoffring för att kunna ha en bra parkering, mindre gräs borde väl gräsallergikerna gilla)

Ökad trafik: man har inte rätt att klaga på att det kommer 20-30 extra personbilar per dag när man för två år sedan hade 50-60 långtradare som brakade förbi vilken tid som helst på dygnet. Vägen till Gävle hamn lades om för att den tunga trafiken inte skulle gå förbi bostadshusen och ridskolan. Så ge upp med att klaga på trafiken.

Gödsellukt: Gödselstacken som finns på anläggningen kommer inte att lukta vare sig mer eller mindre om man bygger ett ridhus.. antalet hästar på anläggningen ska inte utökas..

Allergirisk: Hallå! det finns redan 50 hästar som är permanent uppstallade på anläggningen, utgör inte dom en ganska stor bas för att allergirisken redan skall vara stabiliserad?



Jag tror det finns för många insnöade paragrafryttare som inte är tillräckligt insatta i just detta ärende.. Jag tycker alltid att det fattas information och förstår till 100% att en vanlig oinsatt Svensson som läser morgontidningen inte heller tycker att det ska byggas något ridhus.. :(
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Trelleborgs kommun vill bygga landets bästa ridanläggning. Trelleborgs ryttarförening och Kyrkoköpinge ridklubb är också delaktiga i...
Svar
0
· Visningar
404
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
2 697
Senast: Alexandra_W
·
  • Artikel
Hästnyheter De omdiskuterade planerna på ett nytt område med villor intill ridhuset på Mickedala har lagts i papperskorgen. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
576
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Placeringen av Hamre ridcenter är inte avgjord. Kommunen vill bygga på Brandthovda, men länsstyrelsen säger nej. Skälet är att det...
Svar
0
· Visningar
308
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp