box, foder, skoning, vacc, försäkring=3000kr?

B

BeastieBabe

Läste dagens tidning imorse och höll på att få fnatt, det är visst ett stall som erbjuder stallplats, foder, strö, VACCINATION, SKONING och FÖRSÄKRING för helt gaaalna 3000 (tretusen) kronor om året!!!! :crazy: :crazy: :crazy:
räknar jag på en stallplats på jobbet och skoning (500 kr gång/10 ggr om året) samt vaccination och försäkring så hamnar jag på 40'000..

kan det vara ett räknefel och att det ska stå 30'000 eller menar dom verkligen att det kostar 3'000 kr bara?

och 11'000 för sadel, träns, skydd, täcken, lindor, mer täcken osv.. ? låter lite lite.. och har man egen häst behöver man juh köpa ryktprylar och andra grejer oxå..

sedan är det juh himla skumt att sakerna kostar olika beroende på om man har egen häst eller rider på ridskola..
PRYL privat/ridskola
Hjälm 1200/300
Stövlar 1500/300
Handskar 150/100
vadå? använder man inte samma sorts hjälm eller handskar om man tävlar privat än om man tävlar ridkskolehäst??
tilläggas bör oxå att om man rider på ridskola så behöver man inga ridbyxor enligt denna kalkyl..

Artikel <-- artikeln ur Gefle Dagblad

rannsaka er själva, hur mycket pengar skulle ni lägga ut om ni köpte allt ni använder helt nytt och räknar på ett års kostnad för att rida på ridskola (och ni som har egen häst kan räkna på det, räkna in hästköpet oxå)

Jag själv då:
hjälm 680:-
Spö 69:-
Sporrar 70:-
Ridbyxor 600:-
Ridskor 500:-
Chaps 500:-
Handskar 150:-
Ryggskydd 800:-
Ridlektioner ca 35 st á 170kr 5950:-
Medlemsavgift 285:-
Summa: 9604:-
sedan om man säger att jag rider för ytterligare 5950:- per år (rider 2 ggr i veckan) så kommer jag upp i en summa på 15500 kr ungefär.. kanske borde köpa en kuse å stall upp på det där billiga stallet.. då kommer jag nog undan billigare och får rida mer :D

nej nu har ja skrivit av mig.. vad tycker ni andra?
 
nej det är räknat per år i tidningen och på sidan.. felet gör att ridsporten verkar "billig" och det är inte många som kommer att tycka att dom bör få bidrag efterosm att hockeyn fortfarande är dyrare.. fastän det är tgvätom.. så bidragen kommer nog inte att höjas..
 
haha lät i artikeln som att alla som vill bör få tävla ridskolehästarna så ofta dom ville ... det skulle vara kul att se :p

förstår mig inte på tonen i den där artikeln. javisst, är de dyrt att rida men att det ska vara så synd om föräldarna som ställer upp på sina ungar förstår jag inte?
 
Nej, de har väl räknat "rätt"? Lägger man ihop allt som står skrivet för ryttare på regional nivå så blir det 64 225 kr/år, vilket även de har räknat med. :confused:
 
räkna själv..
räknar man på 3000 kr blir summan 64225:-
räknar man på 30000 hamnar man på 91225:-

fem mattekurser ger kanske något iallafall.. :)

så är du bra på huvudräkning eller är det något fel med den som skrev artikeln :)

"läs en gång till" :angel:
 
nej verkligen inte.. som förälder måste man juh sätta gränser själv.. bara för att 100 ungar vill ha en egen ponny och vill tävla en massa betyder inte det att föräldrarna till dessa 100 ungar måste köpa häst och göra allt själv varje dag.. 98 av ungarna kommer att få vara utan häst å nöja sig med ridskolehästarna..
 
Men det vet du väl att de med egen ponny har champion-hjälm, ridskoleryttare har jofa
Stövlarna är förstås läder/konstläder
;)
Har haft skitkul åt det idag :D
Och undrar vilket billigt stall dom menar där det kostar så lite?
 
jadu, det undrar jag med.. jag köper iaf en hjälm som passar mitt huvud och inte den billigaste.. det finns det nog inte många som gör.. :)

Nackdelen med det här är juh att ridsporten helt plötsligt inte ser så himla dyr ut.. kommunerna och folket som bor i kommunen som inte håller på med hästar tycker mer synd om hockeyspelarna som betalar 11000 om året.. då hamnar ridningen under igen.. det är inte den dyraste sporten.. skulle man rida lika mycket som man spelar hockey på ETT medlemskap och en plats så skulle vi juh få rida 4-5 lektioner i veckan MINST! och då blir det priskillnader kan jag lova..
 
Jaa
Och varför fick man inte veta vad det kostar att tävla på lokal nivå med egen ponny etc.? ;)
 
Lånar knapp.
Läste oxå artikeln, men jag måste säga att även om det är 3000:- i månaden är det ju på tok för lite. Undrar vad det var för tomte som skrev det? :confused: :smirk:

// Selma
 
Varför inte maila till artikelförfattaren och fråga? Det hade jag gjort, jag brukar göra det när det dyker upp felaktiga artiklar. Lättaste sättet att påpeka felaktigheter är att tala om det.
Inte för att den författaren har skrivit en enda vettig hästartikel (och hon har ju tyvärr hunnit med några)...

Och "Ponny från 25 000", det är dubbelt så mkt som ponnyn på bilden kostade i inköp. Fast han var ju inte på regional nivå då förstås...
Och stallhyran är inte speciellt hög i Tolvfors (endast kallhyra, liten slant), men så låg är den iaf inte...
 
rolig artikel!! :D :crazy:
Och ALLA med egen häst betalat 750 kr i veterinärkostnader varje år!!! :eek:
Ett tag betalade jag nog snarare 750 kr i veckan för en av mina. Blev ganska MÅNGA tusenlappar under ett år det.
Och vem säger att man behöver träna för 10.000 under ett år för att kunna tävla på regional nivå? :confused:
 
jao.. men de där veterinärkostnaderna är bara för veterinärbesiktning under 5 tävlingar :)

tävlar man inget alls skulle det inte ens stå med.. :crazy:
 
jo jag håller på å komponerar ihop ett mail med hrm några felaktigheter som dyker upp i hennes beräkningar..

hon borde juh inte vara hästvan om hon gör sådana konstiga beräkningar..

stallhyra kan jag tänka mig kan vara låg i en del stall, men att skoning, vaccinationer och försäkring ingår i stallhyran låter mycket skumt.. speciellt till ett så lågt pris..
 
Lustig artikel, tycker ni gävlebor borde kontakta tidninge och fråga vilket stall de egentligen räknat på.. :D


Är själv ridskoleryttare och min utrustning består av:
Ridhjälm 950:-
Ridhjälm ca 500:-
Ridbyxor 500:-/paret
Ridhandskar 365:-
Har flera par ridvantar ca 6 st totalvärde ca 400-500:-
Sporrar inkl. sporremmar och sporrskydd ca 100:-
Dressyrspö 100:-
Dressyrspö 35:-
Hoppspö 100:-
Allroundspö ca 60:-
Säkerhetsväst ca 1000:-
Kavaj 150:-
Ridskjorta ca 130:-

Har ju ingen häst men har nu genom åren samlat på mig:
Ländtäcke 150:-
Sadel ca 1000:- (begagnad då..)
Schabrak, vojlockar ca 1000:- för runt 4 par
Senskydd billiga i neopren 25:-
Martingal 120:-
Öronhuva 25:-
Flughuvor 2 st 100:-/st
Vintertäcke 500:-
Borstar o ryktdon ca 200:-

Har ju haft en del sköthästar och så genom åren, och listan blir bara längre och längre med alla hästprylar..

Medlemsavgift ena klubben: 150:-
Medlemsavgift i alliansen: 100:-
Ridlekiton: 75:- á 45 min ridlektion (vet inte hur många lektioner det blir på ett år)
Privatlektion MSV dressyrdomare: 225:-/ggr. Kan väl räknas på ca 5 lektioner på ett år.
Privatlektioner för annan instruktör: 175:-/lektion
Privatlektion för ytterligare annan instruktör: 100:-/lektion
 
En snabbkoll i Faktarutan i artikeln visar ju att det är felräknat på antalet ridlektioner per år, det är ungefär 40 lektioner på ett år (om man rider en gång i veckan, och det gör ju väldigt många) Sen så kan man ju inte komma och påstå att alla ridskoleryttare alltid köper den billigaste utrustningen... Ryttarens utrustning bör kanske inte alls tas med i beräkningen? I alla fall inte som jämförelsematerial, tycker jag. Det här är nog ett bra exempel på hur man luras med statistik...
 
Lite sanning ligger det nog i skillnaderna på kostnader för den med egen häst och den som bara rider en lektion i veckan. Dels sliter lektionsryttaren inte ut utrustningen lika snabbt och om rytteren växer ur den har den då ett högre andrahandsvärde. Den som rider varje dag behöver väl dessutom minst två omgångar av den utrustning som tvättas och tar tid att torka tex ridbyxor.

Prisskillnaden på hjälmar kanse går tillbaka på annan statistik som säger att lektionsryttare sällan drabbas av skador och unga ryttare som rider självständigt oftast skadas. Åker man av med huvudet före måste man ju investara i ny hjälm :idea:

I nätversionen av artikeln står det att det att foder... kostar 24000/år? Jag tycker det verkar lite lustiget att lägga 60´på hästtransport och bara 25´ på ponnyn men så länge de bara kör omkring med en liten ponny slipper man i alla fall att byta upp sig till stadsjeep (á ???´) att kunna dra transporten...
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Alla verkar ju ha olika definition av medryttare och delfodervärd, och huruvida man kan förvänta sig något av dem/ta betalt. Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 563

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp