box-konstruktion

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag funderar på att bygga om ett par boxar och har klurat lite på konstruktionen.
Det ska vara träväggar utan galler. Och jag funderar på om man måste ha stolpar som förankras i taket, eller om det går att få stabila boxar genom att använda typ såna här att fästa hörnstolpar i?
687577.jpeg

Tänk att det ska se ut så här ungefär och stolparna ska vara vid de blå punkterna.
(den övre röda linjen är en fast vägg)

boxar.jpg


Vad tror ni? Är det möjligt att få det att funka, eller blir det rangligt?

Edit:
Det jag tänker är att stolparna ska vara lika höga som väggarna.
 
Senast ändrad:
Den typen av enkla stolpfästen är tyvärr alldeles för veka - både genom sin egen konstruktion och genom den infästning som är möjlig att göra i golvet.
Om det verkligen är prioriterat att undvika stolpar mellan golv och tak så går det förstås att bygga en stabil väggkonstruktion ändå, men då behöver man använda avsevärt mycket stabilare komponenter. Jag skulle bygga med rejäla U-balkar som jag svetsade ihop, jag skulle använda långa 10-12 mm betongankare i golvet, jag skulle bygga en kort T-del (50 cm räcker långt för stabiliteten) på mittväggen där dörrlåsen sitter, och jag skulle tänka till extra för att göra "gångjärnsstolparna" tillräckligt stabila eftersom de är den svåraste biten i den föreslagna konstruktionen.
 
Jag har en träbox som inte går upp till taket, beroende på att det är alldeles för högt i taket där boxen är.
Det är till stora hästar och vi har gjort en ram i ovankanten på stolparna ungefär i höjd med ett normalt tak. Lite av samma typ av konstruktion som färdigboxar har. Vi har inte galler utan låter bara stolparna gå upp i "rätt" höjd.
När jag tidigare har haft boxar utan galler och utan stolpar har vi gjutit mer U-järn som vi sedan trätt planken i. Typ som man gör grisboxar. Det har hållit bra till ponny och lite mindre hästar men jag vet inte om det funkat till en stor kraftig häst.
 
Våra boxar går inte upp i taket, vi har för hög takhöjd. Men de har en riktigt rejäl ram med kraftiga "fötter" som är bultade i golvet. Mellanväggarna har ett extra golvfäste mitt på.
 
Jag och min syster byggde boxar som ser ut som din ritning med en liten avvikelse; vi hade en extra stolpe i mitten på väggen mellan boxarna. Alla stolpar gick till taket, boxväggarna bestod av 35*100 reglar men bågnade lite när det kliades rumpor. Vi hade nog inte gjort annorlunda idag med stolparna, men på samma ställe gjordes ytterligare ett stall och där var stolparna bara så höga som väggarna och det funkade fint till de hästarna (~160 höga). Men där lades brädorna i en stålram som i sin tur fästes i vägg och varandra.
 
Jag funderar på att bygga om ett par boxar och har klurat lite på konstruktionen.
Det ska vara träväggar utan galler. Och jag funderar på om man måste ha stolpar som förankras i taket, eller om det går att få stabila boxar genom att använda typ såna här att fästa hörnstolpar i?
687577.jpeg

Tänk att det ska se ut så här ungefär och stolparna ska vara vid de blå punkterna.
(den övre röda linjen är en fast vägg)

boxar.jpg


Vad tror ni? Är det möjligt att få det att funka, eller blir det rangligt?

Edit:
Det jag tänker är att stolparna ska vara lika höga som väggarna.
 
Nu vet jag inte hur många hästplatser det finns på fastigheten, men den planerade byggnationen gällande stall/stallar för hästar ska förprövas om antalet hästar som kommer att finnas på anläggningen (ett eller flera stallar eller andra djurutrymmen som är belägna på samma fastighet) efter den planerade byggnadsåtgärden är minst fem stycken. Om du förprövar så tittar förprövarna på om det är en rimlig konstruktion.
 
tack för alla svar, väljer några att citera.
Jag har en träbox som inte går upp till taket, beroende på att det är alldeles för högt i taket där boxen är.
Det är till stora hästar och vi har gjort en ram i ovankanten på stolparna ungefär i höjd med ett normalt tak. Lite av samma typ av konstruktion som färdigboxar har. Vi har inte galler utan låter bara stolparna gå upp i "rätt" höjd.
Det är det som är alternativet i detta fallet, just pga takhöjden.

När jag tidigare har haft boxar utan galler och utan stolpar har vi gjutit mer U-järn som vi sedan trätt planken i. Typ som man gör grisboxar. Det har hållit bra till ponny och lite mindre hästar men jag vet inte om det funkat till en stor kraftig häst.
Tanken är inte att det ska hålla för dunderklumpen (mitt stressade halvblod) utan främst för ponnyer i olika storlekar.
Nu vet jag inte hur många hästplatser det finns på fastigheten, men den planerade byggnationen gällande stall/stallar för hästar ska förprövas om antalet hästar som kommer att finnas på anläggningen (ett eller flera stallar eller andra djurutrymmen som är belägna på samma fastighet) efter den planerade byggnadsåtgärden är minst fem stycken. Om du förprövar så tittar förprövarna på om det är en rimlig konstruktion.
Det är inget som kommer behöva förprövas, enligt nu gällande regelverk. Hästarna går på lösdrift och jag behöver bara ett par stycken boxar för att kunna ta in dem tillfälligt.
 
Vi har nyligen byggt nästan precis så som du tänkt, med såna stolpskor och väggar som är ca 130cm höga.
Däremot satte vi boxdörrarna längst ut mot ytterväggarna istället för i mitten, detta för att mellanväggen och den främre låga väggen skulle bli så stabila som möjligt.
Har tyvärr ingen bra bild.
 
Vi har nyligen byggt nästan precis så som du tänkt, med såna stolpskor och väggar som är ca 130cm höga.
Däremot satte vi boxdörrarna längst ut mot ytterväggarna istället för i mitten, detta för att mellanväggen och den främre låga väggen skulle bli så stabila som möjligt.
Har tyvärr ingen bra bild.
Intressant! Återkom gärna om några månader och berätta hur det funkat, efter en tids användning!
Själv har jag fastnat på funderingsstadiet, blir lätt så när det inte är någon åtgärd som behöver göras direkt.
 
Har sett boxbygge där det var för högt i tak för att fästa i taket. Där hade man gjort som en ram högre upp, som en prinsess-säng om du förstår vad jag menar. Det var en stabil konstruktion. Den högre ramen var fäst i väggarna, i varandra och i höga hörnstolpar.
 
Nu är vårt förankrat i taket också men såhär sitter det i botten. Har suttit bra i över femton år trots stora hästar av olika modeller vad gäller klia sig och bröta.
 

Bifogade filer

  • 20180807_170822.jpg
    20180807_170822.jpg
    361,4 KB · Visningar: 59
Jag har inga hästar men ville flika in med vad snyggt det är! Jag gillar de liggande plankorna och att de ser inoljade ut :love::up:

Tack! Vi har använt roslagsmahogny som är en blandning av balsamterpentin, linolja och tjära. Väldigt enkelt att måla med och resultatet blir så fint. Vi håller precis på med att tvätta stallet och bättra på boxarna så färgen kommer att bli lite mörkare än på bilden 😄
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
859
Senast: Roheryn
·
Anläggning Jag ska bygga nya boxar till mina shetlandsponnyer och funderar på vad jag ska använda för material till boxväggarna för att det ska bli...
Svar
10
· Visningar
896
Senast: MayGrace
·
Hemmet Som jag har skrivit någon annanstans funderar jag på att inreda min torpvind. Det är väldigt lågt i tak, så det handlar inte om att man...
Svar
9
· Visningar
665
Anläggning Jag har en stor lada på min gård, där jag har en fundering på att bygga boxar. Jag vill helst bygga själv, dels av kostnadsskäl och dels...
2
Svar
20
· Visningar
2 504
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp