Box utan mellangaller?

EmmaL

Trådstartare
Ni med boxar (jag har sökt och hittat ett par...) utan galler i mellan, hur funkar det?

Vi har köpt gård och i stallet finns två murade boxar som inte delas av på något sätt.

Min tanke har hela tiden vart att vi ska sätta upp nått lägre plank eller galler. Och med lägre menar jag att det inte ska gå hela vägen upp till taket.
Men så kom jag på, behövs det verkligen?

Mina två hästar kommer ju gå ihop även då, i hagen dvs.
Behöver de "pausa" från varandra på natten eller kan de tycka det är mysigt att nå varandra..?

Hjälp mig bestämma mig :grin:

Så här ser det ut idag:
Bild-010.jpg
 
Sv: Box utan mellangaller?

Är hästarna lugna och bra vänner så gör det säkert ingenting :)

Två av mina hästar hade gått superbra men inte den tredje för han är så stor och extremt påhittig så han hade antingen hängt sig på mage över väggen eller vält den eller något annat spännande för att komma in i nästa box ;) Måste ha galler på hans box om han har en boxgranne, för bådas säkerhets skull.
 
Sv: Box utan mellangaller?

Min erfarenhet är att det ofta funkar bra, så länge man har hästar som är trygga i stallet och känner varandra. Men det bör finnas en möjlighet att hyfsat snabbt och enkelt kunna "säkra" boxarna med galler eller påbyggnader.

Det kan ju hända saker som gör att man vill hålla hästarna instängda eller åtskiljda, t.ex nyinflyttade hästar, hästar på boxvila som blir oroliga om de lämnas ensamma etc.
 
Sv: Box utan mellangaller?

Precis så vill jag ha det!

Vi har inget galler hemma och endast en supersmal stallgång mellan boxarna - hästarna kan typ nå fram till den andras boxvägg. Det har funkat kanonbra med min mors sto och allehanda ponnyer som bott hos oss de 20 åren.
 
Sv: Box utan mellangaller?

Det är det som också slått mig!
Visserligen har jag ju en snickare till gubbe som säkert snabbt skulle kunna slänga upp något.
Men man vill ju samtidigt att det ska se bra ut, även om det skulle vara tillfälligt. :angel:

Och tillfälligt är ju ofast inte snygga saker.
Har du nått tips på hur det skulle kunna se ut?
Eller har du tillfälliga galler/plank själv så du tom kan visa?

Jag har en 3 åring som alltid är kolugn, ingenting skulle kunna rubba honom.
Sedan har jag en 1 åring som visslerligen också är lugn, men som också är just en 1 åring :crazy:
Båda två går på lösdrift nu.
Och 1 åringen har bara stått på box tillsammans med sin mor.

Så det är väl egentligen för hennes skulle som jag VILL ha galler.
OM hon skulle få för sig att vilja ur boxen, eller in till andra hästen...

Jag försöker bli klokare på dette nu då vi tar över gården i feb. och flyttar hästarna i slutet på mars.
Tänkte att allt skulle vara klart tills dess.
 
Sv: Box utan mellangaller?

Ungefär så hade vi det innan vi började med avel. Gick nog bra det första året då också men sen....hormonstinna ston är inte att leka med. Så i dag har vi istället höga hela väggar för att minska risken för skador på hästarna. Detta är ändå ston som går ihop i samma flock dygnet runt på sommaren och på dagarna under vintern och fungerar bra. Men icke att det går att ha dem i boxar vid sidan om varandra utan att det blir problem. Det går i vågor och kan drabba alla stona. Så den som är snäll och trevlig ena veckan i stallet blir ett monster nästa.

Så om det funkar eller ej beror helt och hållet på hästarna och vilken typ av verksamhet man har.
 
Sv: Box utan mellangaller?

Sådär har/hade vi det också.

Min häst och stallkompisens hästar har stått inne bredvid varann i flera månader utan problem.
Men för ett tag sen så måste väl min skitunge till häst retat gallfebern på grannen alt så fick den andra hästen en smärre hjärnblödning för den andra hästen demolerade mellanväggen och jag är övertygad att det inte hade blivit så om det funnits ett galler emellan så de inte kunnat nosa å greja på varann...

Så när jag bygger mitt eget stall kommer jag inte ha öppna mellanväggar...
 
Sv: Box utan mellangaller?

Jag har så i mitt stall. Men jag säger som de andra att det beror på vad man har för hästar. Mina är vana att ha det så och jag har inga inackorderingar. Tycker det är toppen att de kan stå och klia varandra även i stallet :)

Men man bör ha en plan b och kunna sätta upp något om det behövs, om de börjar bråka eller visar tendenser att hoppa över. Och boxarna bör vara tillräckligt stora så att de kan vara ifred om de vill.
 
Sv: Box utan mellangaller?

Jag har inga galler i mitt stall och det uppskattas av mina hästar som gärna står och kelar med varandra över väggen. Har man bara tillräckligt stora boxar så att den häst som inte vill kela för stunden kan dra sig undan utan att den andra hästen når den, då kan inte jag se att det skulle vara ett problem att vara utan galler :)
 
Sv: Box utan mellangaller?

Jag har inga galler i mitt stall och det uppskattas av mina hästar som gärna står och kelar med varandra över väggen. Har man bara tillräckligt stora boxar så att den häst som inte vill kela för stunden kan dra sig undan utan att den andra hästen når den, då kan inte jag se att det skulle vara ett problem att vara utan galler :)

Jag håller inte med dig ;)

Våran mellanvägg är relativt hög, min C-ponny kommer precis över med huvudet.
Boxarna är stora så de kan gott å väl ställa sig på andra sidan och ändå ha ca2m mellan sig själva och den nyfikna grannen utan att stå klistrade i nästa vägg.
De har inte heller några andra grannar som de behöver "passa" sig för.

Trots det fick den andra hästen spel.. Men det är ju ett sto å de kan ju vara lite :devil:
 
Sv: Box utan mellangaller?

Vi har inget galler mellan boxarna och det funkar bra med våra hästar. Så länge hästarna kommer överens och inte bråkar brukar det gå bra.
 
Sv: Box utan mellangaller?

Ja självklart finns det alltid undantagsfall, man får anpassa miljön efter individerna & det borde jag kanske poängterat :)

Mina hästar är väldigt tajta & fysiska med varandra, de skulle nog bli olyckliga om jag smällde upp ett galler mellan dem. Men givetvis gäller det inte för alla, vissa individer kanske istället blir provocerade av att ha öppet mellan boxarna.
 
Sv: Box utan mellangaller?

*KL*

jag har två stall, ett där det är galler emellan och ett utan, i det utan gick det jättebra, dock var det knepigt när det kom en ny häst, man fick stå och passa men man var ju aldrig säker på vad som hände under natten ex, dock gick det alltid bra.
 
Sv: Box utan mellangaller?

Där jag står/stod har vi med och utan galler. :) fungerar bra då alla hästar har en bra relation med varandra :)
 
Sv: Box utan mellangaller?

Jag har inget galler mellan mina boxar. Men hästarna har gått med varandra i 7-8 år nu och känner varandra rätt bra.
 
Sv: Box utan mellangaller?

Jag föredrar att ha galler både mellan boxarna och ut mot stallgången. Just för att det kan bli besvärligt ifall hästarna inte känner varandra men också för att hästen jag har nu mycket väl kan få för sig att hoppa ut om hon ledsnar på att vara inne.
 
Sv: Box utan mellangaller?

Vi har inga galler mellan våra boxar och detta var ett beslut vi fattade efter att ha läst "Att bygga stall". Där de rekommenderade att inte ha boxgaller i den mån det var möjligt för hästarnas möjlighet att ta och ha kontakt med varandra.
 
Sv: Box utan mellangaller?

Värt att tillägga är att alla hästar vi har i vårt stall är "nya" för varandra. Det är alltså ingen som har stått med någon tidigare och det funkar toppenbra.
 
Sv: Box utan mellangaller?

*kl*

Jag skulle personligen inte vilja ha min häst i en sådan box, den ser allderles för inbjudande ut för ett språng ut ur boxen. Men jag har stått i stall som varit öppna mellan boxarna men då med högre mellanvägg och inte helt öppen front utan bara öppen vid dörren.
Det fungerade bra till valackarna, men stona gick lös på väggen med jämna mellanrum...

Det är ju inte bara att dom ska hålla sig lugna i boxarna när dom är där båda hästarna utan minst lika viktigt att dom håller sig i boxen när man rider ut/åker iväg med bara en häst. Eller om man har matvrak, har lockande krafthinkar står utanför och väntar ;)
 
Sv: Box utan mellangaller?

Sådär har vi alltid haft i egna stallen och jag har i alla fall upplevt att mina hästar har varit glada och nöjda. Gallrar man in gamlingen blir hon deppad i stället. Det hände en gång att vi kom in i stallet och det såg lite konstigt ut, då hade ena hästen slagit ner mellanväggen när hon antagligen blev arg på gamlingen men på morgonen var det lugnt och de var oskadda båda två och stod på varsin sida med en brädhög som skiljevägg :o Annars har det inte varit något problem. Man får dock tänka över vart man ställer hästarna för att det ska funka. Vi ställer t.ex inte en ny häst bredvid en som är bossig och två hästar som man vet kan lacka på varandra får ha en annan emellan sig så det blir lugnt. Har hänt ett par gånger att vi har "kastat om" platserna, men det händer ju även med galler.
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 020
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 111
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 470
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 213

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp