Boxar i lada

Roheryn

Trådstartare
Jag har en stor lada på min gård, där jag har en fundering på att bygga boxar. Jag vill helst bygga själv, dels av kostnadsskäl och dels för att jag inte vill ha galler mellan boxarna, utan öppet. Jag tänker mig en träram som jag "fyller" med brädor (så att brädorna inte är fastspikade utan kan bytas vid behov). Jag har sett liknande konstruktioner i stall där jag varit inackorderad och det har verkat funka väldigt bra. Mitt problem är dock att jag har EXTREMT högt i tak i min lada så jag kan inte förankra konstruktionen i taket, så frågan är vad jag gör då? Sätta en tvärgående balk i lämplig höjd tvärs över hela ladan eller finns det smartare sätt? Ni som gjort liknande konstruktioner får gärna komma med tips! Min tanke är 3 + 3 "fristående" boxar med gång emellan. Med fristående menar jag att de inte går ända ut till ladans väggar. Inga galler på varken boxväggar eller -dörrar utan hästarna ska kunna nå varandra över väggen.
 
Jag tror tvärgående balk är den bästa lösningen
Om jag var du skulle jag fundera på det där att göra en ram av trä att ställa brädorna i. Trä har den lilla nackdelen att det ruttnar och det ruttnar och det är sisådär kul att stå och behöva byta grundkonstruktionen och inte bara innehållet. Jag skulle om jag var du fundera både en och två gånger på om det inte är bättre att skaffa galvad U balk åtminstone att lägga mot golvet. Tänk även på att du troligen kommer behöva stålsko kanterna på överliggaren så att hästarna inte leker bävrar med den.
 
Jag tror tvärgående balk är den bästa lösningen
Om jag var du skulle jag fundera på det där att göra en ram av trä att ställa brädorna i. Trä har den lilla nackdelen att det ruttnar och det ruttnar och det är sisådär kul att stå och behöva byta grundkonstruktionen och inte bara innehållet. Jag skulle om jag var du fundera både en och två gånger på om det inte är bättre att skaffa galvad U balk åtminstone att lägga mot golvet. Tänk även på att du troligen kommer behöva stålsko kanterna på överliggaren så att hästarna inte leker bävrar med den.
Ja, inte roligt med trä mot golvet i stall. Blir jättedåligt av hästar som blaskar mkt med vatten, kissar mot väggen eller om man har bädd..
 
Jag har trä mot golvet i mitt stall, har sådana liggande brädor som jag tror TS menar. De ligger inte ända ner mot betongen utan det är ca 2 cm luftspalt emellan. Det ruttnar inte då.
 
Jag har trä mot golvet i mitt stall, har sådana liggande brädor som jag tror TS menar. De ligger inte ända ner mot betongen utan det är ca 2 cm luftspalt emellan. Det ruttnar inte då.
Det är så jag tänker och så det såg ut i stallet jag har som "referens" för min tänkta konstruktion. Grundkonstruktionen där ruttnade inte, dock gjorde enskilda brädor längst ner det. De byttes ut efterhand. Men jag är öppen för förbättringsförslag!
 
Jag tror tvärgående balk är den bästa lösningen
Om jag var du skulle jag fundera på det där att göra en ram av trä att ställa brädorna i. Trä har den lilla nackdelen att det ruttnar och det ruttnar och det är sisådär kul att stå och behöva byta grundkonstruktionen och inte bara innehållet. Jag skulle om jag var du fundera både en och två gånger på om det inte är bättre att skaffa galvad U balk åtminstone att lägga mot golvet. Tänk även på att du troligen kommer behöva stålsko kanterna på överliggaren så att hästarna inte leker bävrar med den.
Ja, det är kanske en bra idé med galvad U-balk. Och ja, överliggaren har jag tänkt på, den var skodd även i det stallet jag tänker på.
 
Skulle gjuta längs ner, tål fukt bättre än trä och inbillar mig att det även blir stabilare då du har högt i tak och inte kan fästa där.
 
Mitt stall har boxarna byggda precis som du beskriver med trä längst ner. Vi rev ut inredningen i höstas för att bygga om storleken på boxarna. Tror inredningen var åtminstone 25 år och var helt i trä. Inget var ruttet och det har verkligen inte skötts särskilt väl. Så vi gjorde samma och kostnaden för material för mina två boxar (endast tre väggar pga litet stall) blev typ 4.000:-.
 
Jag har en stor lada på min gård, där jag har en fundering på att bygga boxar. Jag vill helst bygga själv, dels av kostnadsskäl och dels för att jag inte vill ha galler mellan boxarna, utan öppet. Jag tänker mig en träram som jag "fyller" med brädor (så att brädorna inte är fastspikade utan kan bytas vid behov). Jag har sett liknande konstruktioner i stall där jag varit inackorderad och det har verkat funka väldigt bra. Mitt problem är dock att jag har EXTREMT högt i tak i min lada så jag kan inte förankra konstruktionen i taket, så frågan är vad jag gör då? Sätta en tvärgående balk i lämplig höjd tvärs över hela ladan eller finns det smartare sätt? Ni som gjort liknande konstruktioner får gärna komma med tips! Min tanke är 3 + 3 "fristående" boxar med gång emellan. Med fristående menar jag att de inte går ända ut till ladans väggar. Inga galler på varken boxväggar eller -dörrar utan hästarna ska kunna nå varandra över väggen.
Jag ska försöka komma ihåg att fotografera hur vi gjorde istället för förankra i taket. Vi har däremot bara två boxar så jag vet inte exakt hur svårt det är att göra samma med så pass många boxar som du ska ha, men det borde fungera tycker jag. Vi har dock gjutit golv precis under boxarna.
 
Jag ska försöka komma ihåg att fotografera hur vi gjorde istället för förankra i taket. Vi har däremot bara två boxar så jag vet inte exakt hur svårt det är att göra samma med så pass många boxar som du ska ha, men det borde fungera tycker jag. Vi har dock gjutit golv precis under boxarna.
Jag har redan gjutet golv i delar av ladan (där tre av boxarna skall vara) och "jordgolv" i en del, där jag tänkt gjuta golv (och sedan ställa ytterligare tre boxar där).
 
Jag har redan gjutet golv i delar av ladan (där tre av boxarna skall vara) och "jordgolv" i en del, där jag tänkt gjuta golv (och sedan ställa ytterligare tre boxar där).
Du kan ju fästa mellanväggarna i ytterväggen och sedan fronterna i mellanväggarna. Det går också att skruva i golvet som extra förstärkning Du kan ju mura en omgång med lecablock så kommer plankväggen lite högre från golvet om du vill.

Glöm inte att du behöver förpröva om du bygger för 6 hästar.
 
Du kan ju fästa mellanväggarna i ytterväggen och sedan fronterna i mellanväggarna. Det går också att skruva i golvet som extra förstärkning Du kan ju mura en omgång med lecablock så kommer plankväggen lite högre från golvet om du vill.

Glöm inte att du behöver förpröva om du bygger för 6 hästar.
Jag vill ha "fristående" boxar som man kan gå runt, alltså inte sätta fast i ladans ytterväggar. Men idén med lecablock är jättebra - tack!
 
Jag vill ha "fristående" boxar som man kan gå runt, alltså inte sätta fast i ladans ytterväggar. Men idén med lecablock är jättebra - tack!
Stallet där min häst står är byggt med block som mellanväggarna. Det som verkligen är viktigt är att armera väl och förankra väldigt väl i botten. Det var en av de större hästarna som knuffade på en vägg för att sätta sig i respekt och väggen gungade lite...
 
Stallet där min häst står är byggt med block som mellanväggarna. Det som verkligen är viktigt är att armera väl och förankra väldigt väl i botten. Det var en av de större hästarna som knuffade på en vägg för att sätta sig i respekt och väggen gungade lite...
Min tanke var nog inte att ha hela väggar med lecablock, utan bara "ett varv" i så fall och så plankvägg ovanpå.
 
Jag vill ha "fristående" boxar som man kan gå runt, alltså inte sätta fast i ladans ytterväggar. Men idén med lecablock är jättebra - tack!
Alltså, koinredning kan man ju gjuta alternativt bulta stolparna som inredningen sitter på i golvet. Det kan bara inte vara något problem att göra lika dant för boxväggar . Kolla med en byggare på orten och se om den kan ha någon fiffig lösning 🙂
 
Våra boxar är bultade i golvet och sitter inte fast i taket - dock är det köpta boxar med rejäla stolpar.
 
Vi valde att göra balkar som gick att sätta i fronterna och därifrån längs med mellanväggarna för att fästa dem.
Inget måste, men kändes "lika bra" och mer stabilt.
Vi gjorde stall i vår lada och är du intresserad kan jag PM'a en länk där man ser lite grann hur det blev. 🙂
Är verkligen superduper nöjd.
 
Finns budgeten hade jag verkligen rekommenderat köpta boxar med en fyllnad av ädelträ. Att ha en stålram runt (ej sprutlackerad) och riktigt hårt trä gör underverk för hållbarheten.
 
Finns budgeten hade jag verkligen rekommenderat köpta boxar med en fyllnad av ädelträ. Att ha en stålram runt (ej sprutlackerad) och riktigt hårt trä gör underverk för hållbarheten.
Nja, budgeten är snål, men det beror ju lite på tidplanen också! Finns det boxar att köpa som INTE har galler mellan utan öppet ovanför väggen?
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
857
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Jag ska bygga nya boxar till mina shetlandsponnyer och funderar på vad jag ska använda för material till boxväggarna för att det ska bli...
Svar
10
· Visningar
900
Senast: MayGrace
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 515
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 258
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp