Boxdörr med ventilationsspringor?

M

Margaux

Funderar på att snickra en boxdörr med vanliga plankor fast med mellanrum mellan dem för att det ska bli bättre ventilation in i boxen. (läste om boxgrindar med "boxgaller" ända ner för bättre luft)

Någon som vet om det finns ett största mått på mellanrummen så att inga hovar kan fastna? (samma som på boxgaller kanske men detta är ju "mjukare" material?)
Eller minsta så att mellanrummen verkligen gör någon nytta för luften?
Någon som har erfarenhet av sådana ventilationsspringor?
 
Jag har sett så många dåliga exempel på att hästar har gnagt på dörrarna. Detta även om det är tex ek som är hårdare. Men de får ganska bra tag i planken när man har gjort springor.
Men jag gillar också tanken på att luftväxlingen som blir i boxen så jag tänkte faktiskt ha galler som går hela vägen ner ca 50 cm brevid dörren, så att dörren har jag hel ändå. Men det är mest estetiskt tänkt. :cool:
 
Ett fyrkantigt litet "fönster" i boxväggen.
Och så galler i det.

Eller borrade hål i botten boxdörren.

Jag har ventilationsgaller i ytterväggarna i 3 av mina 5 boxar. Det är prima.
 
Jag tror inte du behöver några större springor. I tegelbyggda stall ser man ibland att en del tegel ligger på fel håll för luftens skull, då blir det ju ventilation genom hålen i stenarna!
 
Cityboxen har ett galler man sätter i boxväggen istället för en planka. Jag vet inte om dom säljs för sig men i sånna fall borde dom ju inte vara så dyra. Du kan ju kolla om du vill www.city-boxen.se

/Ankan
 
Tack alla för era svar! Tipsen komer helt klart att tas med den dagen jag skaffar ett eget stall! Just nu hyr jag en box längst ifrån den öppna ytterdörren och det känns som om luften inte når ända in. Att byta dörr är nog det enda alternativet (dessutom har den nuvarande dörren ett icke öppningsbart galler) så jag kan återställa boxen när jag flyttar.

Gnagproblemet är nog inte så stort, hästen går ute 6:30 - 21:30 och har gnaggren i boxen som han vekar gilla bättre, men visst kan kanterna verka inbjudande.

Jag är lite nyfiken på hur gallerna i ytterväggen fungerar och är konsturerade. Hur stänger man till vid busväder?

Vid felvända tegelstenar i stall: har de murat en hel rad eller bara enstaka stenar?

Cityboxens galler verkar lättanvända, verkar kunna att byta tillbaka till planka igen.
 
Vad gäller tegelstenar så är det bara att bestämma själv, jag har sett båda varianterna! Om man är lite konstnärlig bör man kunna mura något tjusigt mönster med de "felvända" stenarna. :)
 
När det gäller felvända stenar så vill jag bara lägga till att om man murar så har man någon typ av armering i väggen som gör att det fäster i golvet. Om man lägger stenarna på fel håll så blir det svårt med armeringen. Men man kan nog köra varannan felvänd och varannan mer armeringspinne.
 
Jag är lite nyfiken på hur gallerna i ytterväggen fungerar och är konsturerade. Hur stänger man till vid busväder?
Det var nog till mig.
Mina ventilationshål i ytterväggarna behöver inte stängas. De är konstruerade som små skorstenar i ytterväggen, som är tjock och dubbelmurad av tegel. Det drar ut genom hålen, men inte in.
 
Jag har faktiskt läst om denna konstruktionen i någon ridsporttidning för länge sedan, verkar klart intressant.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 459
Senast: Ajda
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 233
Senast: Calmiche
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 790
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga den här tråden i dagbok eller här, men testar och ser om någon kan hjälpa mig. Jag har inget liv...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 307
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp