Boxer från Sverige?

B

Britta68

Hej, vår älskade boxer gick bort i april och vi funderar på en ny. Bor i Finland och här finns inte så jättemånga uppfödare av boxrar, framförallt inte av såna hundar som har resultat från brukshundsprov. Vi vill gärna ha just en sån, och om hunden har anlag kanske tävla med den. Utställningar intresserar inte.

Finns det nån här som kan berätta litet om boxeraveln i Sverige, är det generellt friska och krya hundar? Skulle det vara idé att ta en från Sverige, eller vill folk inte sälja till utlandet?

mvh Britta
 
Sv: Boxer från Sverige?

Tack för ditt svar!

Jo jag känner ganska bra till vilka kennlar det finns iom att vi haft boxer tidigare, och vi var på endel utställningar odyl med den.

Vi märkte dock ganska snabbt att a) vi var inte intresserade av utställningar och b) hunden hade inte heller förutsättningar.....utan det var mera brukshundssidan som intresserade. Nu var dock hunden avlad mest med sikte på utställningar och i längden så trivdes han inte speciellt bra med brukshundsträningen, han hade aldrig den där riktiga viljan att samarbeta med föraren. En underbar sällskapshund blev han dock :love: !

Därför skulle vi vara intresserade av en hund med brukshundsstam den här gången, vi har redan nosat på grenen och har en del erfarenhet av boxrar. De lämpliga valpar som föds verkar dock vara reserverade långt på förhand....men det är väl bara att ställa sig i kö hos nån uppfödare.

Har dock för mig att boxern har varit mera pop i Sverige än här, så tänkte att det kanske finns ett större utbud på valpar där.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 920
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 094
Senast: dobbis
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 419
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Jag funderar ofta på vad nästa hund ska bli för ras. Jag har de senaste åren haft flera dalmatiner och innan dess växte jag upp med...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 993
Senast: Miao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp