Boxeravel utbruten ur Oseriös avel 2022

Fisherling

Trådstartare
Den lät konstant en hel dag men på olika sätt beroende på energinivå. Om det var en boxer som andas bra undrar jag hur resten andas. Den hade dock knipta näsborrar och det vet jag att inte alla boxrar har.
Jag har nog aldrig sett en boxer med normala näsborrar. :(
 
Den lät konstant en hel dag men på olika sätt beroende på energinivå. Om det var en boxer som andas bra undrar jag hur resten andas. Den hade dock knipta näsborrar och det vet jag att inte alla boxrar har.

Jag har aldrig träffat på en boxer som låter konstant. Men det är klart att de börjar låta lättare än t.ex en schäfer om de springer och leker i skogen en varm sommardag eller drar matte fram på en promenad.
 
Jag har aldrig träffat på en boxer som låter konstant. Men det är klart att de börjar låta lättare än t.ex en schäfer om de springer och leker i skogen en varm sommardag eller drar matte fram på en promenad.

Jag är dock rätt övertygad om att matte inte alls tänkte på att hunden lät, hon var van. Men för mig vars hundar inte låter ett dugg om de inte gnäller, skäller eller möjligtvis flåsar en stund efter riktigt kraftig motion så var det väldigt påtagligt att den aldrig var tyst när jag satt några meter från hunden än hel dag. Den ansträngde sig inte på något vis utan vi satt på en utbildning och den låg mest på golvet. Den fick trava lite ute vid ett tillfälle men inget mer än så.

Vad är det som gör att en boxer låter mer än en schäfer när de springer i skogen? Min uppfattning är att det då måste finnas något i luftvägarna som stör eller hämmar luftflödet när en sådan tydlig skillnad kan höras.

Jag har som sagt aldrig träffat en trubbnos på närmare håll som inte haft någon för mig uppenbar störning i luftflödet. Har även träffat staffar med påverkan på andningen vid högre andningsfrekvens.
 
. Den ansträngde sig inte på något vis utan vi satt på en utbildning och den låg mest på golvet. Den fick trava lite ute vid ett tillfälle men inget mer än så.

Det ser jag absolut som onormalt för en boxer så ja, den ägaren måste ha missat nåt.

Vad är det som gör att en boxer låter mer än en schäfer när de springer i skogen? Min uppfattning är att det då måste finnas något i luftvägarna som stör eller hämmar luftflödet när en sådan tydlig skillnad kan höras.

Jag påstår så klart inte att luftflödet är lika bra som en icke-kortskallig hund. Men jag anser att det ligger på en fullt acceptabel nivå. Att de har ljudlig näsandning under arbete tycker jag är ovanligt, men så klart att de kommer till flämtande snabbare än t.ex en schäfer. Lång tunga är nog ett större problem än knipta näsborrar idag, man ska absolut passa sig för hundar som har tungspetsen ute hela tiden (dvs även när munnen är stängd).
 
Det ser jag absolut som onormalt för en boxer så ja, den ägaren måste ha missat nåt.

Jag påstår så klart inte att luftflödet är lika bra som en icke-kortskallig hund. Men jag anser att det ligger på en fullt acceptabel nivå. Att de har ljudlig näsandning under arbete tycker jag är ovanligt, men så klart att de kommer till flämtande snabbare än t.ex en schäfer. Lång tunga är nog ett större problem än knipta näsborrar idag, man ska absolut passa sig för hundar som har tungspetsen ute hela tiden (dvs även när munnen är stängd).

Ägaren hade erfarenhet av rasen berättade att just denna hund hade bra andning.

Just detta att vi ska bedöma vilken påverkan på andningen som är acceptabelt för en annan individ/art är det jag har svårt för. Det är väldigt "lätt" att bestämma åt någon annan vad som är acceptabelt när man själv inte behöver uppleva det.

För mig personligen är minsta lilla påverkan på luftflödet riktigt jobbigt och obehagligt. Så är det för de flesta människor, en ytterst liten begränsning i luftflödet har stor påverkan på oss mentalt och fysiskt. Varför skulle hundar vara mindre känsliga för det? Bara för att de inte kan tala om det? Vad hade hunden själv valt om den fick välja mellan normala luftvägar och luftvägar med 10% sämre flöde?

Jag anser att inga medfödda "defekter" som på minsta sätt kan påverka en hunds livskvalité är försvarbara bara för att vi "gillar" ett visst utseende eller vill ha en viss egenskap. Djurets rätt till en normalt fungerande kropp går alltid först. Här kan det räknas in betydligt fler extrema exteriörer än bara kortnosighet.
 
Ägaren hade erfarenhet av rasen berättade att just denna hund hade bra andning.

Den stämmer inte med min och då har jag haft boxer sen jag var 7 år och varit ganska involverad i rasen de sista 8 åren. Att diskutera boxer ihop med andra trubbnosar är helt felaktigt, skillnaderna mellan boxer och mops, fralla och boston är väldigt stora.

För mig personligen är minsta lilla påverkan på luftflödet riktigt jobbigt och obehagligt. Så är det för de flesta människor, en ytterst liten begränsning i luftflödet har stor påverkan på oss mentalt och fysiskt. Varför skulle hundar vara mindre känsliga för det? Bara för att de inte kan tala om det? Vad hade hunden själv valt om den fick välja mellan normala luftvägar och luftvägar med 10% sämre flöde?

10% sämre än optimalt behöver inte vara märkbart för hunden. Jag skulle tro att det finns ganska stor variation i luftflödet hos människor också.

Jag anser att inga medfödda "defekter" som på minsta sätt kan påverka en hunds livskvalité är försvarbara bara för att vi "gillar" ett visst utseende eller vill ha en viss egenskap. Djurets rätt till en normalt fungerande kropp går alltid först. Här kan det räknas in betydligt fler extrema exteriörer än bara kortnosighet.

Vi tycker helt enkelt olika där, för jag anser att "på minsta sätt" är en onödigt hög standard. Då hamnar vi i stort sett att ser det inte ut typ som en varg så är det nåt fel.
 
Äsch, aningen för sen och hann inte redigera mitt inlägg. Det slog mig precis hur jag ville formulera mig.

Alla hundar börjar hässja nån gång. Hur mycket ansträngning som krävs beror på ras, individ, temperatur, arbete, osv.

Om hund A börjar hässja efter 5 minuters arbete och hund B efter 10 minuters arbete, inte katten lider hund A mer av att hässja? Hund B må vara mer användbar en varm dag, men det bryr ju sig inte hunden om.
 
Vi tycker helt klart väldigt olika. Själv tycker jag det är nått fel när våra utseendepreferenser får trumfa hundarnas livskvalitet och sundhet.

Och jag menar att hundarnas livskvalitet inte nödvändigtvis påverkas bara för att de blir varma/andfådda snabbare än "idealhunden". Det beror ju på vad man utsätter dem för och kräver av dem. Men jag håller med om att det är fel om man hör en hunds andning hela tiden, absolut. Då är den ju påverkad oavsett vad man gör.
 
Och jag menar att hundarnas livskvalitet inte nödvändigtvis påverkas bara för att de blir varma/andfådda snabbare än "idealhunden". Det beror ju på vad man utsätter dem för och kräver av dem. Men jag håller med om att det är fel om man hör en hunds andning hela tiden, absolut. Då är den ju påverkad oavsett vad man gör.

Men boxern är ju en brukshund. Således vet vi ju på ett ungefär vad vi "ska" kunna begära av dem. Nog tusan är det en törn i hundens livskvalitet att inte kunna svalka sig ordentligt, till exempel.
 
Och jag menar att hundarnas livskvalitet inte nödvändigtvis påverkas bara för att de blir varma/andfådda snabbare än "idealhunden". Det beror ju på vad man utsätter dem för och kräver av dem. Men jag håller med om att det är fel om man hör en hunds andning hela tiden, absolut. Då är den ju påverkad oavsett vad man gör.

För mig beror det inte alls på "vad man utsätter dem för och kräver av dem". Om min mor som bara går lugna promenader längs gångvägar vill skaffa hund, är det då helt ok att hon skaffar en hund som pga sin fysik inte klarar mer än lugna promenader längs gångvägar?

Jag vill inte ha en hund som på något vis alls begränsas fysiskt av sin kroppskonstruktion. Det måste vara hemskt för en hund att vilja vara aktiv, men hindras pga sin fysiska förmåga.
 
Det ser jag absolut som onormalt för en boxer så ja, den ägaren måste ha missat nåt.



Jag påstår så klart inte att luftflödet är lika bra som en icke-kortskallig hund. Men jag anser att det ligger på en fullt acceptabel nivå. Att de har ljudlig näsandning under arbete tycker jag är ovanligt, men så klart att de kommer till flämtande snabbare än t.ex en schäfer. Lång tunga är nog ett större problem än knipta näsborrar idag, man ska absolut passa sig för hundar som har tungspetsen ute hela tiden (dvs även när munnen är stängd).
Finns absolut boxrar med BOAS. Minns när jag skulle intubera en hane på ca 30 kg. En "normal" hund i den storleken har en tub i storlek 8-9. Den här gick det knappt att få i en i storlek 6,5. Både lång tunga och trånga luftvägar i övrigt är ett problem.
 
Äsch, aningen för sen och hann inte redigera mitt inlägg. Det slog mig precis hur jag ville formulera mig.

Alla hundar börjar hässja nån gång. Hur mycket ansträngning som krävs beror på ras, individ, temperatur, arbete, osv.

Om hund A börjar hässja efter 5 minuters arbete och hund B efter 10 minuters arbete, inte katten lider hund A mer av att hässja? Hund B må vara mer användbar en varm dag, men det bryr ju sig inte hunden om.

Men hundens andning blir ju inte hörbara bara för att den andas? Att olika raser är olika känsliga för värme ser jag inga problem med om det går att jämföra med känslighet för kyla. Raser har helt enkelt olika ursprung och användningsområden.

Men när en hund låter så fort den hässjar visar ju att det snarare är något galet med det som hunden använder för att kyla ned sig, dvs andningen. Och ingen ras borde väl ha ett ursprung eller användningsområde där detta är positivt?
 
Men boxern är ju en brukshund. Således vet vi ju på ett ungefär vad vi "ska" kunna begära av dem. Nog tusan är det en törn i hundens livskvalitet att inte kunna svalka sig ordentligt, till exempel.

Ja och den fungerar väldigt ofta som sådan också? Men kanske inte lika bra som en schäfer i sommarvärme. Det ser jag inte som ett problem.

Finns absolut boxrar med BOAS. Minns när jag skulle intubera en hane på ca 30 kg. En "normal" hund i den storleken har en tub i storlek 8-9. Den här gick det knappt att få i en i storlek 6,5. Både lång tunga och trånga luftvägar i övrigt är ett problem.

Så klart det finns, annars hade vi ju inte haft det som ett fokus inom rasen att se till att överdrifter uppmärksammas. Men det är inte en majoritet och det är inte normalt att man hör en boxers andning när den inte gör något speciellt.

Ska förstås vara:

Men hundens andning blir ju inte hörbar bara för att den hässjar?

Jag kan inte påminna mig att jag stött på en hund som har tungan ute och hässjar där man inte hör andningsljud. Jag pratar inte om nåt rosslande eller väsande här (som man kan höra på mops och fralla) utan normala andningsljud.
 
Men det är inte en majoritet och det är inte normalt att man hör en boxers andning när den inte gör något speciellt.



Jag kan inte påminna mig att jag stött på en hund som har tungan ute och hässjar där man inte hör andningsljud. Jag pratar inte om nåt rosslande eller väsande här (som man kan höra på mops och fralla) utan normala andningsljud.

Vad är ”normala andningsljud” då? Jag reagerade redan för ett antal år sedan över att diskussioner där folk påstod att alla hundar skulle låta när de hässjar. Så jag filmade min hund efter att ha tagit tjugo minuters rask vandring uppför ett berg i sol och sommarvärme så att han skulle behöva kyla sig lite. Tyvärr tror jag inte att jag har filmen kvar, men jag behövde bokstavligen trycka upp kameran i ansiktet på honom för att man skulle höra något annat än de svaga ljuden av våra steg i terrängen. Men riktigt nära hör jag å andra sidan när min hund som ligger och sover bredvid mig andas också, så om det är vad du menar med normala andningsljud så är jag med. Däremot håller jag inte med om att andningen skulle bli mer ansträngd och ljudlig för alla hundar som hässjar.
 
Den stämmer inte med min och då har jag haft boxer sen jag var 7 år och varit ganska involverad i rasen de sista 8 åren. Att diskutera boxer ihop med andra trubbnosar är helt felaktigt, skillnaderna mellan boxer och mops, fralla och boston är väldigt stora.



10% sämre än optimalt behöver inte vara märkbart för hunden. Jag skulle tro att det finns ganska stor variation i luftflödet hos människor också.



Vi tycker helt enkelt olika där, för jag anser att "på minsta sätt" är en onödigt hög standard. Då hamnar vi i stort sett att ser det inte ut typ som en varg så är det nåt fel.

10 % är ganska mycket när det handlar om något så grundläggande som att få ner luft i sina lungor. Jag är helt övertygad om att den som går från 100% flöde till 90% märker det. Men den som aldrig haft mer än 90% vet ju inget annat men kan ändå påverkas av det.

Även hos boxer förekommer boas i varierande grad. Jag har som sagt inte träffat en enda som inte haft uppenbar påverkan på andningen. Självklart lindrigare än hos mops och fralla men ändå fullt synligt och hörbart. Det finns säkert de som inte har det men jag tror knappast det är en slump att man sällan träffar dem.

Bara för att andra raser har mer problem så rättfärdigar det enligt mig inte att avla fram hundar som bara behöver leva med lite problem. En hund ska aldrig uppleva att den får ta i för att få ner luft i lungorna, inte ens bara lite, inte ens vid varmt väder.

Bara för att någon tycker deras avsaknad av normal noslängd är gullig eller snygg..
 
Vill bara inflika att som en person med struma, så påverkas jag inte när jag sitter här och häckar framför datorn. Tar jag en rask promenad, så känner jag definitivt av att jag inte får ordentligt med luft och det är rätt obehagligt (ja, jag måste höra av mig till sjukhuset, men jag fasar för en operation :(). Då är jag ju ingen hund heller, utan svettas för att kyla av mig, så jag har inte ens alla problem som trubbnosar har.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 522
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Frågan har väl ställts om och om igen men nu står jag här och ber kloka buke om råd, om någon orkar läsa. Haft en mindre sund relation...
2
Svar
32
· Visningar
4 985
Senast: ameo
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 805
Senast: Dopy
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 865
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp